Sztuka towarzyszy nam na co dzień – śpiewamy, oglądamy filmy, tańczymy. W ten sposób uczymy się przeżywać i wyrażać emocje, często skuteczniej niż słowami. Dla dzieci z dysfunkcjami twórcze działania mogą stać się naturalną formą komunikacji, dlatego sztukę, wykorzystuje się terapeutycznie. Gdzie nauczyć się arteterapii? W jaki sposób pedagog może wspierać rozwój dziecka przez sztukę?
Czym jest arteterapia i gdzie się jej nauczyć?
Arteterapia wykorzystuje różne formy sztuki, by wspomóc rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka. To podejście staje się popularnym narzędziem w pracy pedagogów, psychologów i terapeutów. Zdobycie kwalifikacji w tym zakresie nie jest trudne. Zaoczny roczny kurs arteterapii w copernicus.edu.pl uczy, jak wprowadzić metody twórcze do codziennej pracy z dziećmi, m.in. w placówkach terapeutycznych czy ośrodkach wychowawczych. Po skończonym kursie otrzymuje się zaświadczenie zgodne ze wzorem MEN. Zaletą jest także prosty proces rekrutacyjny do szkoły Copernicus, podczas którego nie ma wstępnych egzaminów, wystarczy wypełnić formularz rekrutacyjny online.
Jakie metody stosuje pedagog w terapii dziecka poprzez sztukę?
W pracy arteterapeutycznej z dziećmi można wykorzystać różne formy ekspresji twórczej. Poniżej opisujemy trzy metody, które pedagog po kursie arteterapii stosuje najczęściej.
Terapia poprzez sztukę
W arteterapii plastycznej pedagog zachęca dziecko do tworzenia rysunków, kolaży lub form przestrzennych. Proponuje tematy związane z emocjami, np. „co mnie martwi” albo „jak wygląda mój dzień”, a potem towarzyszy dziecku w pracy, obserwuje, pyta i pomaga nazwać to, co zostało przedstawione. Nie ocenia, lecz wspiera proces wyrażania przeżyć w sposób bezpieczny i naturalny. Rolą arteterapeuty jest moderowanie pracy grupy, łagodzenie napięć i wspieranie komunikacji.
Terapia poprzez muzykę
Z kolei w muzykoterapii pedagog dobiera aktywności dźwiękowe do możliwości i nastroju dzieci. Sięga po instrumenty perkusyjne, rytmiczne zabawy i ćwiczenia oddechowe. Zachęca do improwizacji, reagowania na dźwięk i wspólnego tworzenia prostych utworów. Gdy dziecko odtwarza emocje przez rytm lub tempo, terapeuta wspiera je w rozpoznaniu i oswojeniu uczuć. Muzyka pomaga wyciszyć się, a jednocześnie buduje więzi i rozwija uwagę. Do tego typu zajęć z arteterapii można wpleść także elementy tańca.
Terapia poprzez teatr
Sztuka poprzez teatr uczy rozumienia emocji i daje przestrzeń do ćwiczenia różnych reakcji. W arteterapii teatralnej pedagog zaprasza dzieci do wcielania się w role. Prosi o odegranie sytuacji, które pojawiają się w ich codzienności, np. konfliktu w klasie, rozmowy z dorosłym, trudnej decyzji. Dzieci eksperymentują z głosem, ruchem i emocjami. Terapeuta uważnie słucha, moderuje dialogi i pomaga przełożyć doświadczenia na działanie sceniczne.
Z jakimi trudnościami dziecko może sobie poradzić dzięki sztuce?
Sztuka pomaga dzieciom w sytuacjach stresowych, po rozstaniach, zmianach w rodzinie, a także wtedy, gdy mierzą się z trudnościami w kontaktach z rówieśnikami. Dziecko, które nie mówi o tym, co je boli, może to wyrazić przez kolor, symbol albo ruch. Gdy tworzy, wchodzi w kontakt z własnymi emocjami i zaczyna je lepiej rozumieć. Z czasem może też otworzyć się na rozmowę. Arteterapia wspiera dzieci z zaburzeniami koncentracji, z niepełnosprawnością intelektualną, z doświadczeniem przemocy. Nie leczy bezpośrednio, ale wspomaga cały proces wychowawczy i terapeutyczny. Jeśli pracę prowadzi terapeuta, który przeszedł odpowiednie szkolenie z zakresu arteterapii, potrafi on trafniej dobrać techniki i narzędzia, rozpoznać sygnały ukryte w twórczości dziecka oraz stworzyć bezpieczną przestrzeń do rozwoju.
Pedagog może wspierać rozwój dziecka przez rysunek, muzykę i teatr, dostosowując metody do jego potrzeb i możliwości. Dzięki szkoleniu z arteterapii potrafi dobrać odpowiednie techniki, tworzy bezpieczne warunki do wyrażania emocji i ułatwia dziecku radzenie sobie z trudnymi doświadczeniami.
Artykuł sponsorowany.