sobota, 17 maja, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home Artykuły

Badanie lateralizacji u dziecka

19 listopada, 2024
Kategorie: Artykuły, Edukacja, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Badanie lateralizacji u dziecka

Proste próby sprawdzające dominację stronną dziecka


Badanie lateralizacji można przeprowadzić zarówno w gabinecie specjalisty, jak i w domu. Rodzice, którzy najlepiej znają swoje dziecko, przy wykorzystaniu odpowiednich zabaw, będą w stanie samodzielnie określić dominującą stronność dziecka. W razie niepewności, warto udać się do gabinetu specjalisty (np. terapeuty pedagogicznego, logopedy, psychologa czy pedagoga) lub do poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie przeprowadzane są diagnozy lateralizacji. 

Badanie lateralizacji można przeprowadzić już w okresie przedszkolnym, pamiętając przy tym, że proces lateralizacji kończy się około 7. roku życia. 


Więcej na temat lateralizacji można przeczytać tutaj >


Poniższe próby są bardzo proste, dlatego nie powinny nikomu sprawić trudności. Ważne, aby każdą próbę przeprowadzić trzy razy na każdy z parzystych narządów (oko, ręka, noga, ucho). Dzięki temu będziemy mieć pewność, że wynik jest miarodajny. Każdą wykonaną próbę należy odnotować – literą „P” przewagę prawej strony, literą ,,L” – przewagę lewej strony.

Przykład:

  • O (oko) – PPP (prawe, prawe, prawe)
  • R (ręka) – PPP (prawa, prawa, prawa)
  • N (noga) – LLL (lewa, lewa, lewa)
  • U (ucho) – PLP (prawe, lewe, prawe)

Po przeprowadzeniu wszystkich prób należy zestawić dane w formułę lateralizacji.


BADANIE LATERALIZACJI (wg prób Haliny Spionek, Miry Stambak)


OKO – notujemy, które oko (prawe-P czy lewe-L) jest dominujące w poszczególnej próbie.


Próba 1. „Lunetka”

Pomoce: kartka zwinięta w rulon (nasza „lunetka”)

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Weź lunetkę w obie ręce i popatrz jednym okiem przez dziurkę”.

Zapisujemy do którego oka dziecko przyłożyło „lunetkę”.


Próba 2.

Pomoce: kartka formatu A5 z dziurką o średnicy ok. 3-4 mm.

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Weź kartkę w obie ręce. Wyciągnij rę­ce tak, abyś przez dziurkę zobaczył/a… (wskazujemy obiekt – np. wazon, lampa, kontakt, zabawka itp.) Widzisz? Jeśli tak, to przybliżaj kartkę do buzi, wolno, a teraz (w odległości ok. 30 cm od nosa) szybko do jednego oka!”

Notujemy, które oko brało udział w tej próbie.


Próba 3.

Pomoce: wazon lub ciemna butelka oraz jakiś drobiazg w wazonie (cukierek, moneta, gu­zik itp.)

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Zajrzyj jednym okiem – co jest w środku?”

Notujemy, którym okiem dziecko spojrzało do wazonu.


RĘKA – notujemy, która ręka (prawa-P czy lewa-L) jest dominująca w poszczególnej próbie.


Próba 1.

Pomoce: piłka (o średnicy ok.15 do 40 cm)

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Złap piłkę w obie ręce, ale do mnie odrzuć jedną rączką”. Notujemy, którą ręką dziecko odrzuciło do nas piłkę.

Wskazówka: Bawimy się z dzieckiem tak długo, dopóki dziecko nie rozluźni się, nie będzie swobodne. W tej próbie na­leży także zaobserwować ogólną sprawność ruchową dziecka.


Próba 2. „Marionetka”

Wykonanie: Próbę wykonuje się w pozycji stojącej. Demonstrujemy sposób wykonania – unosimy ręce w bok i zgina­my je w łokciach pod kątem prostym. Dłonią (i przedramieniem) ruchem ciągłym wykonuje się obroty w jedną i drugą stronę wokół osi przedramion. Stojąc przed dzieckiem mówimy: „Będziemy wkręcać żarówki. Rób to, co ja (ustawiamy ręce dziecka). Szybko, jeszcze szybciej! Ja ręce opusz­czę, a ty wkręcaj żarówki, szybko, tak szybko jak potrafisz (obserwujemy, która ręka jest sprawniejsza). Opuść ręce, strzepnij je, a teraz wkręcaj żarówkę jedną ręką, szybko bardzo szybko. Opuść rękę, a teraz zrób to samo drugą ręką, szybko, szybko!” Notujemy, która ręka była sprawniejsza.

Wskazówka: Na przewagę jednej ręki nad drugą wskazuje większa płynność ruchów, dłuższy czas wykonywania ćwi­czenia, a także brak (lub słabiej występujące) współruchów drugiej ręki (lub mięśni twarzy). Brak zdolności lub mała zdolność do wykonania ruchów „marionetki” może świadczyć o zaburzeniach motoryki rąk, zaburzeniach neurologicznych lub opóźnienie dojrzałości szkieletowej (kostnej).


Próba 3.

Pomoce: dwie kartki formatu A5, ołówek

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Weź ołówek i na jednej kartce narysuj domek, komin i dym lecący z komina. Obok narysuj „ślimaka” (de­monstrujemy ruch „ślimaka”). Dobrze, a teraz weź ołówek do drugiej ręki i na drugiej kartce narysuj to samo. Nie umiesz? Spróbuj tak, jak potrafisz”.

Wskazówka: W tej próbie obserwujemy sposób trzymania ołówka, układ ręki, nacisk ołówka na papier, płynność ruchów itp. Ręka dominująca pracuje lepiej. Zapisujemy, która była lepsza.


NOGA – notujemy, która noga (prawa-P czy lewa-L) jest dominująca w poszczególnej próbie).


Próba 1.

Pomoce: piłka lub klocek

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Podbiegnij i strzel gola – zobaczymy czy obronię”. Notujemy, którą nogą dziecko uderzyło piłkę.


Próba 2.

Pomoce: niepotrzebne

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Poskacz na jednej nodze stąd dotąd” (wyznaczamy odległość około 2 m.). Notujemy, którą nogą dziecko skakało.


Próba 3. Gra w klasy

Pomoce: klocek lub kamyk

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Skacz na jednej nodze i tą nogą, na której skaczesz popychaj klocek/kamyk do przodu”. Zapisujemy, która noga była wykorzystywana przez dziecko w tym ćwiczeniu.


UCHO – notujemy, które ucho (prawe-P czy lewe-L) jest dominujące w poszczególnej próbie).


Próba 1.

Pomoce: zabawka telefonu

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Posłuchaj, czy jest połączenie?” – dziecko przykłada telefon do ucha. Notujemy do którego.


Próba 2.

Pomoce: niepotrzebne

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Przysuń się, coś ci powiem szeptem do ucha” (np. „Lubię Cię”). Notujemy, którym uchem dziecko się do nas zwróciło.


Próba 3.

Pomoce: zegarek

Wykonanie: Zegarek trzymamy w ręce na wysokości oczu dziecka. Zwracamy się do dziecka słowami: „Przysuń ucho i posłuchaj, czy ten zegarek tyka?”. Zapisujemy, które ucho dziecko przyłożyło do zegarka.


Co zrobić, kiedy dziecko ma lateralizację niejednorodną lub nieustaloną? Jak można mu pomóc? Jakie ćwiczenia zastosować? – odpowiedzi na te pytania w kolejnym artykule.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Diamentowy haft jako narzędzie do terapii zajęciowej i rehabilitacji

Następny artykuł

Jak mądrze wybrać prezent dla dziecka pod choinkę?

Przeczytaj również:

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD
Artykuły

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025
Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?
Artykuły

Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

10 maja, 2025
Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami
Artykuły

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

8 maja, 2025
Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?
2024

Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

6 maja, 2025
Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?
Artykuły

Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

30 kwietnia, 2025
Wrażliwość dziecka – siła (zaleta) czy wyzwanie (trudność)?
Artykuły

CYKL: Jak pozytywnie „budować” dziecko? – wrażliwość dziecka

29 kwietnia, 2025
Następny artykuł
Jak mądrze wybrać prezent dla dziecka pod choinkę?

Jak mądrze wybrać prezent dla dziecka pod choinkę?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025
Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

10 maja, 2025
Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

8 maja, 2025
Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

6 maja, 2025
Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

30 kwietnia, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl