wtorek, 1 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home Artykuły

Badanie lateralizacji u dziecka

19 listopada, 2024
Kategorie: Artykuły, Edukacja, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Badanie lateralizacji u dziecka

Proste próby sprawdzające dominację stronną dziecka


Badanie lateralizacji można przeprowadzić zarówno w gabinecie specjalisty, jak i w domu. Rodzice, którzy najlepiej znają swoje dziecko, przy wykorzystaniu odpowiednich zabaw, będą w stanie samodzielnie określić dominującą stronność dziecka. W razie niepewności, warto udać się do gabinetu specjalisty (np. terapeuty pedagogicznego, logopedy, psychologa czy pedagoga) lub do poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie przeprowadzane są diagnozy lateralizacji. 

Badanie lateralizacji można przeprowadzić już w okresie przedszkolnym, pamiętając przy tym, że proces lateralizacji kończy się około 7. roku życia. 


Więcej na temat lateralizacji można przeczytać tutaj >


Poniższe próby są bardzo proste, dlatego nie powinny nikomu sprawić trudności. Ważne, aby każdą próbę przeprowadzić trzy razy na każdy z parzystych narządów (oko, ręka, noga, ucho). Dzięki temu będziemy mieć pewność, że wynik jest miarodajny. Każdą wykonaną próbę należy odnotować – literą „P” przewagę prawej strony, literą ,,L” – przewagę lewej strony.

Przykład:

  • O (oko) – PPP (prawe, prawe, prawe)
  • R (ręka) – PPP (prawa, prawa, prawa)
  • N (noga) – LLL (lewa, lewa, lewa)
  • U (ucho) – PLP (prawe, lewe, prawe)

Po przeprowadzeniu wszystkich prób należy zestawić dane w formułę lateralizacji.


BADANIE LATERALIZACJI (wg prób Haliny Spionek, Miry Stambak)


OKO – notujemy, które oko (prawe-P czy lewe-L) jest dominujące w poszczególnej próbie.


Próba 1. „Lunetka”

Pomoce: kartka zwinięta w rulon (nasza „lunetka”)

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Weź lunetkę w obie ręce i popatrz jednym okiem przez dziurkę”.

Zapisujemy do którego oka dziecko przyłożyło „lunetkę”.


Próba 2.

Pomoce: kartka formatu A5 z dziurką o średnicy ok. 3-4 mm.

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Weź kartkę w obie ręce. Wyciągnij rę­ce tak, abyś przez dziurkę zobaczył/a… (wskazujemy obiekt – np. wazon, lampa, kontakt, zabawka itp.) Widzisz? Jeśli tak, to przybliżaj kartkę do buzi, wolno, a teraz (w odległości ok. 30 cm od nosa) szybko do jednego oka!”

Notujemy, które oko brało udział w tej próbie.


Próba 3.

Pomoce: wazon lub ciemna butelka oraz jakiś drobiazg w wazonie (cukierek, moneta, gu­zik itp.)

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Zajrzyj jednym okiem – co jest w środku?”

Notujemy, którym okiem dziecko spojrzało do wazonu.


RĘKA – notujemy, która ręka (prawa-P czy lewa-L) jest dominująca w poszczególnej próbie.


Próba 1.

Pomoce: piłka (o średnicy ok.15 do 40 cm)

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Złap piłkę w obie ręce, ale do mnie odrzuć jedną rączką”. Notujemy, którą ręką dziecko odrzuciło do nas piłkę.

Wskazówka: Bawimy się z dzieckiem tak długo, dopóki dziecko nie rozluźni się, nie będzie swobodne. W tej próbie na­leży także zaobserwować ogólną sprawność ruchową dziecka.


Próba 2. „Marionetka”

Wykonanie: Próbę wykonuje się w pozycji stojącej. Demonstrujemy sposób wykonania – unosimy ręce w bok i zgina­my je w łokciach pod kątem prostym. Dłonią (i przedramieniem) ruchem ciągłym wykonuje się obroty w jedną i drugą stronę wokół osi przedramion. Stojąc przed dzieckiem mówimy: „Będziemy wkręcać żarówki. Rób to, co ja (ustawiamy ręce dziecka). Szybko, jeszcze szybciej! Ja ręce opusz­czę, a ty wkręcaj żarówki, szybko, tak szybko jak potrafisz (obserwujemy, która ręka jest sprawniejsza). Opuść ręce, strzepnij je, a teraz wkręcaj żarówkę jedną ręką, szybko bardzo szybko. Opuść rękę, a teraz zrób to samo drugą ręką, szybko, szybko!” Notujemy, która ręka była sprawniejsza.

Wskazówka: Na przewagę jednej ręki nad drugą wskazuje większa płynność ruchów, dłuższy czas wykonywania ćwi­czenia, a także brak (lub słabiej występujące) współruchów drugiej ręki (lub mięśni twarzy). Brak zdolności lub mała zdolność do wykonania ruchów „marionetki” może świadczyć o zaburzeniach motoryki rąk, zaburzeniach neurologicznych lub opóźnienie dojrzałości szkieletowej (kostnej).


Próba 3.

Pomoce: dwie kartki formatu A5, ołówek

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Weź ołówek i na jednej kartce narysuj domek, komin i dym lecący z komina. Obok narysuj „ślimaka” (de­monstrujemy ruch „ślimaka”). Dobrze, a teraz weź ołówek do drugiej ręki i na drugiej kartce narysuj to samo. Nie umiesz? Spróbuj tak, jak potrafisz”.

Wskazówka: W tej próbie obserwujemy sposób trzymania ołówka, układ ręki, nacisk ołówka na papier, płynność ruchów itp. Ręka dominująca pracuje lepiej. Zapisujemy, która była lepsza.


NOGA – notujemy, która noga (prawa-P czy lewa-L) jest dominująca w poszczególnej próbie).


Próba 1.

Pomoce: piłka lub klocek

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Podbiegnij i strzel gola – zobaczymy czy obronię”. Notujemy, którą nogą dziecko uderzyło piłkę.


Próba 2.

Pomoce: niepotrzebne

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Poskacz na jednej nodze stąd dotąd” (wyznaczamy odległość około 2 m.). Notujemy, którą nogą dziecko skakało.


Próba 3. Gra w klasy

Pomoce: klocek lub kamyk

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Skacz na jednej nodze i tą nogą, na której skaczesz popychaj klocek/kamyk do przodu”. Zapisujemy, która noga była wykorzystywana przez dziecko w tym ćwiczeniu.


UCHO – notujemy, które ucho (prawe-P czy lewe-L) jest dominujące w poszczególnej próbie).


Próba 1.

Pomoce: zabawka telefonu

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Posłuchaj, czy jest połączenie?” – dziecko przykłada telefon do ucha. Notujemy do którego.


Próba 2.

Pomoce: niepotrzebne

Wykonanie: Zwracamy się do dziecka słowami: „Przysuń się, coś ci powiem szeptem do ucha” (np. „Lubię Cię”). Notujemy, którym uchem dziecko się do nas zwróciło.


Próba 3.

Pomoce: zegarek

Wykonanie: Zegarek trzymamy w ręce na wysokości oczu dziecka. Zwracamy się do dziecka słowami: „Przysuń ucho i posłuchaj, czy ten zegarek tyka?”. Zapisujemy, które ucho dziecko przyłożyło do zegarka.


Co zrobić, kiedy dziecko ma lateralizację niejednorodną lub nieustaloną? Jak można mu pomóc? Jakie ćwiczenia zastosować? – odpowiedzi na te pytania w kolejnym artykule.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Diamentowy haft jako narzędzie do terapii zajęciowej i rehabilitacji

Następny artykuł

Jak mądrze wybrać prezent dla dziecka pod choinkę?

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Jak mądrze wybrać prezent dla dziecka pod choinkę?

Jak mądrze wybrać prezent dla dziecka pod choinkę?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl