• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
wtorek, 14 października, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

14 października, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja, Inspiracje
Czas: 4 minuty czytania
A A
0
Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

Dlaczego warto sięgnąć po bajkoterapię?


Co robisz, gdy Twoje dziecko się boi albo złości?

Czy próbujesz je natychmiast uciszyć, uspokoić, odwrócić uwagę? A może w takich chwilach czujesz wstyd albo bezradność wobec krytycznych spojrzeń innych dorosłych? Każdy z nas bywa w takiej sytuacji. I każdy z nas pragnie, by dziecko umiało radzić sobie ze swoimi emocjami – ale czy na pewno uczymy je tego w odpowiedni sposób?


Emocje są nierozerwalną częścią życia

Chociaż często bywają źródłem naszej frustracji, wstydu czy chęci schowania się pod kołdrę, towarzyszą nam od pierwszego oddechu aż po późną dorosłość. I mimo że czasem im się poddajemy, próbujemy je ukrywać albo od nich uciekać – one zawsze w nas są. I nie ma w tym nic złego. Przeciwnie – to właśnie emocje uczą nas dwóch niezwykle ważnych rzeczy: jak je nazywać i jak sobie z nimi radzić.


Radość i złość – dwa światy

Tak jak chętnie dzielimy się radością, szczęściem, satysfakcją czy poczuciem własnej wartości, tak wstydzimy się – albo przeciwnie – epatujemy złością, agresją czy wściekłością. Często udajemy, że te emocje nas nie dotyczą, zamiatamy je pod dywan. A czasem, mając poczucie, że mamy do nich prawo, wyrażamy je w sposób, który rani innych.


Dorośli i emocje z dzieciństwa

Dorosłym często wydaje się, że mają już doświadczenie, które pomaga im rozumieć własne uczucia. W praktyce jednak wielu z nas nigdy nie nauczyło się ich naprawdę oswajać. Nieraz sami nosimy w sobie przekaz z dzieciństwa: „nie płacz”, „nie złość się”, „nic się nie stało”.

Skoro my – jako dorośli – czujemy się zagubieni wobec trudnych uczuć, to jak ma sobie poradzić dziecko, które dopiero poznaje świat?

Dla niego każda emocja jest czymś nowym i ogromnym – zgubiona zabawka bywa tragedią, a rozłąka z rodzicem potrafi urastać do poczucia zagrożenia. Dlatego tak ważne jest, by od najmłodszych lat uczyć dziecko rozpoznawania emocji, nazywania ich i szukania bezpiecznych sposobów, by sobie z nimi radzić.


Kiedy emocje są lekceważone

Niestety wciąż dość często spotykamy się z bagatelizowaniem dziecięcych emocji. Płacz bywa odbierany jako przesada, złość jako brak wychowania, a lęk jako coś, co samo „zaraz przejdzie”.

Takie podejście nie tylko nie pomaga dziecku, ale dodatkowo wzmacnia jego poczucie niezrozumienia i osamotnienia. Dziecko, które nie otrzymuje wsparcia w przeżywaniu trudnych emocji, uczy się je ukrywać lub tłumić. Z czasem mogą one przerodzić się w jeszcze większe trudności – wycofanie, poczucie niskiej wartości, problemy w relacjach czy nieumiejętność regulowania zachowania.


Bajkoterapia jako odpowiedź

Właśnie tutaj pojawia się bajkoterapia, czyli bajki terapeutyczne. Dzieci żyją w świecie wyobraźni, a ich naturalnym językiem jest bajka, która przemawia do nich lepiej niż najbardziej mądre tłumaczenia dorosłych. Dzięki niej dziecko może przyjrzeć się emocjom z bezpiecznej odległości, odnaleźć się w historii bohatera i krok po kroku oswoić to, co wcześniej wydawało się zbyt trudne.

W przeciwieństwie do tradycyjnych bajek, które kończą się morałem i podpowiadają, co jest dobre, a co złe, bajka terapeutyczna nie narzuca gotowych rozwiązań. Zamiast tego otwiera przestrzeń do rozmowy i zadawania pytań. To sprawia, że dziecko uczy się rozumieć własne emocje i szukać sposobów, by sobie z nimi radzić.

Choć dorosłym bajka często wydaje się tylko formą rozrywki, w rzeczywistości może być skutecznym narzędziem wspierania rozwoju emocjonalnego.


Kiedy emocje są zauważone

Kiedy emocje dziecka zostają zauważone i nazwane, zyskuje ono poczucie bezpieczeństwa. Uczy się, że to, co przeżywa, jest naturalne i że nie musi z tym być samo. Akceptacja dorosłego sprawia, że złość nie przeradza się w agresję, a lęk staje się łatwiejszy do oswojenia. Dziecko stopniowo rozwija umiejętność regulowania emocji i nabiera przekonania, że potrafi sobie poradzić nawet w trudnych chwilach.

To fundament, na którym buduje się jego pewność siebie i zdolność do tworzenia zdrowych relacji.


Zakończenie – zaproszenie

Bajkoterapia to nie tylko opowieści – to most między światem dziecka a światem dorosłego. To bezpieczna przestrzeń, w której można nazywać emocje, oswajać je i uczyć się, że wszystkie mają swoje miejsce.

Dlatego przygotowałam bajkę terapeutyczną, która może stać się wsparciem w rozmowach z dzieckiem o jego uczuciach. Do bajki dołączony jest scenariusz zajęć oraz karta pracy – narzędzia, które mogą pomóc rodzicom, wychowawcom i opiekunom w przeprowadzeniu rozmowy i dalszej pracy z dzieckiem po lekturze. Być może okażą się pomocne w Waszej codziennej podróży przez świat emocji.

BAJKA DO POBRANIA

Plecak_emocji bajka, karta pracy, scenariusz, informacjePobierz >

O autorce:

Justyna Nosorowska – autorka bajek terapeutycznych i materiałów wspierających rozwój emocjonalny dzieci. Absolwentka Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie zajmowała się biblioterapią jako formą wspierania emocji i rozwoju. Prowadzi stronę mocslowaterapia.pl, a obecnie pracuje nad e-bookiem – przewodnikiem pokazującym, jak rozumieć i pisać bajki terapeutyczne.


Artykuł partnerski.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

Przeczytaj również:

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?
2025

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025
Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram
2025

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

3 października, 2025
Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki
2025

Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

1 października, 2025
Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?
2025

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

28 września, 2025
Dla kogo jest edukacja domowa?
2025

Dla kogo jest edukacja domowa?

26 września, 2025
Konferencja online dla nauczycieli: „Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu. Jak mądrze towarzyszyć i wspierać?”
2025

Konferencja online dla nauczycieli: „Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu. Jak mądrze towarzyszyć i wspierać?”

25 września, 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

14 października, 2025
Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025
Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

3 października, 2025
Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

1 października, 2025
Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

28 września, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl