• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
poniedziałek, 15 grudnia, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Czym jest kontrakt pedagogiczny?

16 września, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja, Pedagog szkolny
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Czym jest kontrakt pedagogiczny?

O tym, kiedy warto zawrzeć pisemną umowę z uczniem + przykładowy wzór kontraktu do pobrania


Pracując z dziećmi i młodzieżą, można spotykać się z sytuacjami, w których zwykła rozmowa nie wystarcza. Uczniowie potrzebują czegoś więcej niż tylko wskazania zasad – chcą mieć poczucie, że są partnerami w procesie zmiany. Właśnie wtedy sprawdza się kontrakt pedagogiczny (nazywany także wychowawczym). To prosta, ale niezwykle skuteczna forma umowy pomiędzy uczniem a pedagogiem, często także z udziałem rodziców i/lub wychowawcy. Dzięki niemu dziecko jasno wie, czego się od niego oczekuje, ale ma też poczucie wpływu i odpowiedzialności za własne decyzje.


Czym jest kontrakt pedagogiczny?

Kontrakt pedagogiczny to zazwyczaj pisemna umowa pomiędzy uczniem a pedagogiem/psychologiem (czasem także z udziałem rodziców i wychowawcy), w której strony określają:

  • zasady zachowania,
  • oczekiwane cele,
  • nagrody i konsekwencje w przypadku przestrzegania lub łamania ustalonych zasad.

Kiedy warto zawrzeć kontrakt?

  • gdy uczeń notorycznie łamie zasady szkolne (np. wagary, agresja, spóźnienia),
  • gdy potrzebne jest zmotywowanie ucznia do pracy nad sobą,
  • przy cyklicznych konfliktach z rówieśnikami,
  • w ramach działań wychowawczych po incydencie (np. bójka, cyberprzemoc),
  • jako element pracy indywidualnej z uczniem, np. objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

Zasady tworzenia kontraktu

  1. Konkretność – ustalenia muszą być jasne i jednoznaczne (np. „nie opuszczam lekcji bez zgody nauczyciela” zamiast „poprawię swoje zachowanie”).
  2. Krótki czas obowiązywania – najlepiej 2–4 tygodnie, z możliwością przedłużenia.
  3. Współuczestnictwo ucznia – uczeń współtworzy kontrakt, ma poczucie wpływu.
  4. Równowaga – obok obowiązków ucznia muszą być zapisane także zobowiązania pedagoga (np. rozmowy wspierające, pochwały).
  5. Pozytywne sformułowania – zapisujemy, co uczeń ma robić, a nie tylko czego nie wolno.
  6. Widoczność – kopia kontraktu u ucznia, pedagoga, często także w teczce wychowawcy i u rodzica.

Dlaczego warto zawierać kontrakt z uczniem?

  • Jasne zasady i oczekiwania – kontrakt pozwala uczniowi dokładnie wiedzieć, czego się od niego oczekuje. Zamiast ogólnych apeli typu „zachowuj się lepiej”, ma konkretny plan działań: co robić, czego unikać, jak reagować.
  • Odpowiedzialność ucznia – podpisując kontrakt, uczeń bierze odpowiedzialność za swoje zachowanie. To on zobowiązuje się do realizacji ustaleń, a nie tylko „słucha poleceń dorosłych”.
  • Współuczestnictwo i poczucie wpływu – uczeń współtworzy kontrakt, więc ma poczucie, że ma głos. Zwiększa to jego motywację i redukuje opór („to moje zasady, a nie narzucone odgórnie”).
  • Wzmocnienie motywacji – kontrakt zawiera system nagrody i konsekwencji, co sprawia, że uczeń widzi realne korzyści ze zmiany swojego zachowania.
  • Narzędzie wychowawcze i terapeutyczne – kontrakt to forma umowy wychowawczej, ale jednocześnie działa jak technika terapeutyczna – uczy m.in. planowania, samokontroli, refleksji nad swoim postępowaniem.
  • Dokument i dowód działań – kontrakt jest spisanym dokumentem – można się do niego odwołać przy kolejnych spotkaniach. Dzięki temu nie ma wątpliwości, co zostało ustalone.
  • Wsparcie relacji dorosły–uczeń – kontrakt to sygnał dla ucznia: „wierzę, że potrafisz się zmienić, daję ci szansę i pomogę ci”. To buduje zaufanie i partnerską relację.
  • Łatwiejsza współpraca z rodzicami i nauczycielami – kontrakt można podpisać także z udziałem rodziców/wychowawcy – wtedy staje się narzędziem wspólnego oddziaływania i ułatwia współpracę.

Warto zawierać kontrakty, bo zamieniają one ogólne oczekiwania w konkretny plan działania, dają uczniowi poczucie sprawczości, a pedagogowi – narzędzie do konsekwentnej pracy wychowawczej i monitorowania efektów.


Czy kontrakt z uczniem wymaga zgody rodzica?

Na początku odpowiem krótko – to zależy od sytuacji i celu kontraktu.

Jeżeli kontrakt dotyczy bieżącego funkcjonowania ucznia w szkole (np. punktualność, kultura osobista, aktywność na lekcjach), pedagog/psycholog może podpisać go tylko z uczniem. Jest to traktowane jako element działań wychowawczych i nie wymaga formalnej zgody rodzica.

Jeśli natomiast kontrakt dotyczy poważniejszych problemów (np. przemoc rówieśnicza, agresja, wagary, używki, próby samookaleczeń), warto i należy włączyć rodziców. Rodzic jest wtedy partnerem w procesie wychowawczym i współodpowiada za konsekwencje i nagrody zapisane w kontrakcie.


Podsumowując: Osobiście jestem zwolenniczką współpracy z rodzicami, dlatego też zawsze najpierw rozmawiam z rodzicem w jaki sposób będę pracować z uczniem, tym samym informuję o zamiarze podpisania z dzieckiem kontaktu, jeśli widzę taką konieczność.


Elementy kontraktu

  • Dane ucznia i data zawarcia.
  • Określone cele (np. poprawa frekwencji, zmniejszenie agresji).
  • Zasady postępowania (konkrety w punktach).
  • Wsparcie i zobowiązania pedagoga/psychologa.
  • System nagród (pochwały, list gratulacyjny do rodziców, drobne przywileje).
  • System konsekwencji (rozmowa dyscyplinująca, informacja do rodziców, działania statutowe).
  • Czas obowiązywania kontraktu.
  • Podpisy: uczeń – pedagog/psycholog – (opcjonalnie rodzic/wychowawca).

Przykładowy fragment kontraktu + wzór kontraktu do pobrania

Cel: poprawa frekwencji i zachowania na lekcjach.

Uczeń zobowiązuje się do:

  1. Codziennego przychodzenia do szkoły.
  2. Nieopuszczania lekcji bez zgody nauczyciela.
  3. Zgłaszania się do pedagoga raz w tygodniu na krótką rozmowę podsumowującą.

Pedagog zobowiązuje się do:

  1. Cotygodniowej rozmowy z uczniem.
  2. Informowania rodziców o pozytywnych zmianach.
  3. Pochwały w obecności klasy, jeśli uczeń utrzyma frekwencję przez tydzień.

Nagrody: pochwała, list do rodziców, możliwość udziału w wycieczce klasowej.
Konsekwencje: rozmowa z rodzicami, obniżenie oceny z zachowania, przekazanie sprawy dyrektorowi.

Każdy kontrakt musi być opatrzony podpisami wszystkich zainteresowanych. 

Kontrakt najlepiej przygotować w dwóch egzemplarzach – jeden dla ucznia, drugi dla pedagoga. 


DO POBRANIA – PRZYKŁADOWY WZÓR KONTRATKU PEDAGOGICZNEGO 

Kontrakt pedagogicznyPobierz >

Dajcie znać, czy korzystacie w swojej pracy z kontraktów?

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Jak skutecznie uczyć się hiszpańskiego: poradnik dla początkujących

Następny artykuł

Konferencja online dla nauczycieli: „Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu. Jak mądrze towarzyszyć i wspierać?”

Przeczytaj również:

Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?
2025

Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?

15 grudnia, 2025
Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole
2025

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

10 grudnia, 2025
Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów
2025

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą
2025

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025
Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci
2025

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025
Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!
2025

Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

27 listopada, 2025
Następny artykuł
Konferencja online dla nauczycieli: „Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu. Jak mądrze towarzyszyć i wspierać?”

Konferencja online dla nauczycieli: "Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu. Jak mądrze towarzyszyć i wspierać?"

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?

Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?

15 grudnia, 2025
Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

10 grudnia, 2025
Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025
Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl