Pomysł na lekcję profilaktyczną z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego
Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.
Coraz częściej w szkołach spotykamy uczniów wycofanych, smutnych, łatwo wpadających w złość lub wręcz przeciwnie – apatycznych i pozbawionych energii. To nie „lenistwo”, nie „okres dojrzewania”, a często realne trudności emocjonalne. Jako nauczyciele i specjaliści nie musimy być psychoterapeutami, ale możemy być pierwszą osobą, która zauważy i zareaguje.
Więcej na temat pierwszej pomocy psychologicznej – tutaj >
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, obchodzony 10 października, to doskonała okazja, aby porozmawiać z uczniami o emocjach, odporności psychicznej i szukaniu pomocy. Pomysł na lekcję profilaktyczną nt. odporności psychicznej w dalszej części artykułu.
Po czym poznać, że uczeń może być w kryzysie?
Warto zwrócić uwagę, jeśli uczeń:
- nagle traci motywację, przestaje odrabiać lekcje, rezygnuje z aktywności, które do tej pory sprawiały mu radość;
- izoluje się, nie rozmawia z rówieśnikami lub wręcz przeciwnie – wszczyna konflikty;
- wydaje się zmęczony, przygaszony, płaczliwy;
- mówi rzeczy typu: „To i tak nie ma sensu”, „Mam wszystkiego dość”;
- unika szkoły lub zaczyna symulować choroby.
Nie interpretujmy tego jako złej woli. To bardzo często wołanie o pomoc.
Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem / w kryzysie psychicznym?
Zauważ – reaguj – nie bagatelizuj
- Zwracajmy uwagę na sygnały takie jak: wycofanie, apatia, drażliwość, nagłe spadki motywacji, płaczliwość, zmiany w wyglądzie czy relacjach.
- Unikajmy stwierdzeń typu „Weź się w garść”, „Inni mają gorzej” – to pogłębia poczucie niezrozumienia.
Rozmawiaj w atmosferze bezpieczeństwa
- Zaproponujmy spokojną rozmowę w cztery oczy: „Widzę, że ostatnio jesteś przygaszony. Czy chcesz o tym pogadać?”.
- Nie naciskajmy, ale dajmy wybór – „Możemy porozmawiać teraz albo później. Jestem obok, jeśli będziesz gotowy/a”.
- Słuchajmy aktywnie – więcej ciszy, mniej radzenia.
Normalizuj, ale nie trywializuj – w tym celu możemy skierować do ucznia następujące komunikaty:
- „To, co czujesz, ma prawo być trudne”.
- „Wiele osób tak się czasem czuje i można z tego wyjść, tylko nie warto być z tym samemu”.
Angażuj specjalistów i rodziców (zgodnie z procedurami)
- Jeśli widzimy trwały spadek nastroju ucznia, zachowania autoagresywne, myśli rezygnacyjne – konieczna będzie konsultacja psychologiczna.
- W przypadku podejrzenia zagrożenia życia, bardzo ważne jest natychmiastowe działanie (rozmowa, niepozostawianie ucznia samego, powiadomienie dyrektora i rodziców, wezwanie służb – w zależności od sytuacji). Przykładowa procedura postępowania w sytuacji kryzysowej – tutaj >
Twórz „małe kroki” zamiast dużej presji
- Zamiast „musisz nadrobić wszystko”, proponujmy: „Zróbmy na razie jedną rzecz, a potem zobaczymy”.
- Dajmy uczniowi wpływ: „Które zadanie chcesz zrobić najpierw?”.
Buduj poczucie przynależności
- Angażujmy ucznia w drobne zadania klasowe (rozdawanie kartek, pomoc innym).
- Znajdźmy takie aktywności, które sprawiają dziecku przyjemność – nawet jeśli są poza typowymi zajęciami lekcyjnymi.
Stwórz „bezpieczny plan”
- Warto wspólnie ustalić, co uczeń może zrobić, gdy poczuje się gorzej, np. wyjść na chwilę do pedagoga, napić się wody, posiedzieć w spokojnym miejscu.
Co możesz zrobić jako nauczyciel / pedagog?
- Kiedy uczeń jest „smutny”, przygaszony – ważna będzie rozmowa, zainteresowanie, zaproszenie do współpracy.
- Kiedy uczeń mówi o rezygnacji z życia – nie zostawiajmy go samego. W takiej sytuacji należy powiadomić dyrektora, pedagoga, rodziców – zgodnie z procedurą. Więcej na ten temat – tutaj >
- Kiedy uczeń nie chce rozmawiać – uszanujmy to, ale pokażmy swoją dostępność. „Ok, rozumiem. Gdy będziesz gotowy/a, jestem obok”.
Październik miesiącem profilaktyki zdrowia psychicznego w klasie lub szkole
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego to idealny moment, aby zatrzymać się w szkolnym pędzie i zadać uczniom jedno ważne pytanie: Co pomaga Ci przetrwać trudny dzień?
Właśnie takie pytania otwierają przestrzeń do rozmowy o odporności psychicznej, czyli zdolności radzenia sobie z emocjami, stresem, porażkami. A przecież tego nie nauczymy się z podręcznika. Tego trzeba doświadczyć, przepracować, nazwać.
Dlatego zamiast jednorazowego działania proponuję, aby w październiku organizować w swojej klasie lub szkole różne inicjatywy związane z dbaniem o dobrostan psychiczny – oczywiście z konkretnymi ćwiczeniami, zadaniami i rozmowami.
I tutaj uwaga – nie musicie przygotowywać wszystkiego samodzielnie. Możecie skorzystać z gotowej bazy, czyli materiałów profilaktycznych w formie prezentacji, scenariuszy i kart pracy, które ułatwią Wam przygotowanie ciekawych i angażujących zajęć.
Materiały dostępne są także w zestawie:
Podzielcie się w komentarzach, jakie inicjatywy podejmujecie w swoich klasach i szkołach z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego 🙂