• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
wtorek, 2 grudnia, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja, Profilaktyka
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

Pomysł na lekcję profilaktyczną z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego


Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.


Coraz częściej w szkołach spotykamy uczniów wycofanych, smutnych, łatwo wpadających w złość lub wręcz przeciwnie – apatycznych i pozbawionych energii. To nie „lenistwo”, nie „okres dojrzewania”, a często realne trudności emocjonalne. Jako nauczyciele i specjaliści nie musimy być psychoterapeutami, ale możemy być pierwszą osobą, która zauważy i zareaguje.


Więcej na temat pierwszej pomocy psychologicznej – tutaj >


Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, obchodzony 10 października, to doskonała okazja, aby porozmawiać z uczniami o emocjach, odporności psychicznej i szukaniu pomocy. Pomysł na lekcję profilaktyczną nt. odporności psychicznej w dalszej części artykułu.


Po czym poznać, że uczeń może być w kryzysie?

Warto zwrócić uwagę, jeśli uczeń:

  • nagle traci motywację, przestaje odrabiać lekcje, rezygnuje z aktywności, które do tej pory sprawiały mu radość;
  • izoluje się, nie rozmawia z rówieśnikami lub wręcz przeciwnie – wszczyna konflikty;
  • wydaje się zmęczony, przygaszony, płaczliwy;
  • mówi rzeczy typu: „To i tak nie ma sensu”, „Mam wszystkiego dość”;
  • unika szkoły lub zaczyna symulować choroby.

Nie interpretujmy tego jako złej woli. To bardzo często wołanie o pomoc.


Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem / w kryzysie psychicznym?

Zauważ – reaguj – nie bagatelizuj

  • Zwracajmy uwagę na sygnały takie jak: wycofanie, apatia, drażliwość, nagłe spadki motywacji, płaczliwość, zmiany w wyglądzie czy relacjach.
  • Unikajmy stwierdzeń typu „Weź się w garść”, „Inni mają gorzej” – to pogłębia poczucie niezrozumienia.

Rozmawiaj w atmosferze bezpieczeństwa

  • Zaproponujmy spokojną rozmowę w cztery oczy: „Widzę, że ostatnio jesteś przygaszony. Czy chcesz o tym pogadać?”.
  • Nie naciskajmy, ale dajmy wybór – „Możemy porozmawiać teraz albo później. Jestem obok, jeśli będziesz gotowy/a”.
  • Słuchajmy aktywnie – więcej ciszy, mniej radzenia.

Normalizuj, ale nie trywializuj – w tym celu możemy skierować do ucznia następujące komunikaty:

  • „To, co czujesz, ma prawo być trudne”.
  • „Wiele osób tak się czasem czuje i można z tego wyjść, tylko nie warto być z tym samemu”.

Angażuj specjalistów i rodziców (zgodnie z procedurami)

  • Jeśli widzimy trwały spadek nastroju ucznia, zachowania autoagresywne, myśli rezygnacyjne – konieczna będzie konsultacja psychologiczna.
  • W przypadku podejrzenia zagrożenia życia, bardzo ważne jest natychmiastowe działanie (rozmowa, niepozostawianie ucznia samego, powiadomienie dyrektora i rodziców, wezwanie służb – w zależności od sytuacji). Przykładowa procedura postępowania w sytuacji kryzysowej – tutaj > 

Twórz „małe kroki” zamiast dużej presji

  • Zamiast „musisz nadrobić wszystko”, proponujmy: „Zróbmy na razie jedną rzecz, a potem zobaczymy”.
  • Dajmy uczniowi wpływ: „Które zadanie chcesz zrobić najpierw?”.

Buduj poczucie przynależności

  • Angażujmy ucznia w drobne zadania klasowe (rozdawanie kartek, pomoc innym).
  • Znajdźmy takie aktywności, które sprawiają dziecku przyjemność – nawet jeśli są poza typowymi zajęciami lekcyjnymi.

Stwórz „bezpieczny plan”

  • Warto wspólnie ustalić, co uczeń może zrobić, gdy poczuje się gorzej, np. wyjść na chwilę do pedagoga, napić się wody, posiedzieć w spokojnym miejscu.

Co możesz zrobić jako nauczyciel / pedagog?

  • Kiedy uczeń jest „smutny”, przygaszony – ważna będzie rozmowa, zainteresowanie, zaproszenie do współpracy.
  • Kiedy uczeń mówi o rezygnacji z życia – nie zostawiajmy go samego. W takiej sytuacji należy powiadomić dyrektora, pedagoga, rodziców – zgodnie z procedurą. Więcej na ten temat – tutaj >
  • Kiedy uczeń nie chce rozmawiać – uszanujmy to, ale pokażmy swoją dostępność. „Ok, rozumiem. Gdy będziesz gotowy/a, jestem obok”.

Październik miesiącem profilaktyki zdrowia psychicznego w klasie lub szkole

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego to idealny moment, aby zatrzymać się w szkolnym pędzie i zadać uczniom jedno ważne pytanie: Co pomaga Ci przetrwać trudny dzień?

Właśnie takie pytania otwierają przestrzeń do rozmowy o odporności psychicznej, czyli zdolności radzenia sobie z emocjami, stresem, porażkami. A przecież tego nie nauczymy się z podręcznika. Tego trzeba doświadczyć, przepracować, nazwać.

Dlatego zamiast jednorazowego działania proponuję, aby w październiku organizować w swojej klasie lub szkole różne inicjatywy związane z dbaniem o dobrostan psychiczny – oczywiście z konkretnymi ćwiczeniami, zadaniami i rozmowami.

I tutaj uwaga – nie musicie przygotowywać wszystkiego samodzielnie. Możecie skorzystać z gotowej bazy, czyli materiałów profilaktycznych w formie prezentacji, scenariuszy i kart pracy, które ułatwią Wam przygotowanie ciekawych i angażujących zajęć.

Chcę dowiedzieć się więcej >

Chcę dowiedzieć się więcej >


Materiały dostępne są także w zestawie:

Chcę zestaw >


Podzielcie się w komentarzach, jakie inicjatywy podejmujecie w swoich klasach i szkołach z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego 🙂

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

Następny artykuł

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

Przeczytaj również:

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci
2025

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025
Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!
2025

Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

27 listopada, 2025
Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się
2025

Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się

26 listopada, 2025
Nowoczesna przestrzeń edukacyjna – jak dobrać meble szkolne i tablice manipulacyjne z certyfikatami jakości
2025

Nowoczesna przestrzeń edukacyjna – jak dobrać meble szkolne i tablice manipulacyjne z certyfikatami jakości

21 listopada, 2025
Jakie zabawki pomagają dziecku poznawać świat w ciekawy sposób?
2025

Jakie zabawki pomagają dziecku poznawać świat w ciekawy sposób?

20 listopada, 2025
Jesienne dbanie o siebie – praktyczne wskazówki dla pedagogów
2025

Jesienne dbanie o siebie – praktyczne wskazówki dla pedagogów

18 listopada, 2025
Następny artykuł
Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025
Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

27 listopada, 2025
Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się

Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się

26 listopada, 2025
Nowoczesna przestrzeń edukacyjna – jak dobrać meble szkolne i tablice manipulacyjne z certyfikatami jakości

Nowoczesna przestrzeń edukacyjna – jak dobrać meble szkolne i tablice manipulacyjne z certyfikatami jakości

21 listopada, 2025
Jakie zabawki pomagają dziecku poznawać świat w ciekawy sposób?

Jakie zabawki pomagają dziecku poznawać świat w ciekawy sposób?

20 listopada, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl