• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
środa, 8 października, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja, Profilaktyka
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

Pomysł na lekcję profilaktyczną z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego


Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.


Coraz częściej w szkołach spotykamy uczniów wycofanych, smutnych, łatwo wpadających w złość lub wręcz przeciwnie – apatycznych i pozbawionych energii. To nie „lenistwo”, nie „okres dojrzewania”, a często realne trudności emocjonalne. Jako nauczyciele i specjaliści nie musimy być psychoterapeutami, ale możemy być pierwszą osobą, która zauważy i zareaguje.


Więcej na temat pierwszej pomocy psychologicznej – tutaj >


Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, obchodzony 10 października, to doskonała okazja, aby porozmawiać z uczniami o emocjach, odporności psychicznej i szukaniu pomocy. Pomysł na lekcję profilaktyczną nt. odporności psychicznej w dalszej części artykułu.


Po czym poznać, że uczeń może być w kryzysie?

Warto zwrócić uwagę, jeśli uczeń:

  • nagle traci motywację, przestaje odrabiać lekcje, rezygnuje z aktywności, które do tej pory sprawiały mu radość;
  • izoluje się, nie rozmawia z rówieśnikami lub wręcz przeciwnie – wszczyna konflikty;
  • wydaje się zmęczony, przygaszony, płaczliwy;
  • mówi rzeczy typu: „To i tak nie ma sensu”, „Mam wszystkiego dość”;
  • unika szkoły lub zaczyna symulować choroby.

Nie interpretujmy tego jako złej woli. To bardzo często wołanie o pomoc.


Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem / w kryzysie psychicznym?

Zauważ – reaguj – nie bagatelizuj

  • Zwracajmy uwagę na sygnały takie jak: wycofanie, apatia, drażliwość, nagłe spadki motywacji, płaczliwość, zmiany w wyglądzie czy relacjach.
  • Unikajmy stwierdzeń typu „Weź się w garść”, „Inni mają gorzej” – to pogłębia poczucie niezrozumienia.

Rozmawiaj w atmosferze bezpieczeństwa

  • Zaproponujmy spokojną rozmowę w cztery oczy: „Widzę, że ostatnio jesteś przygaszony. Czy chcesz o tym pogadać?”.
  • Nie naciskajmy, ale dajmy wybór – „Możemy porozmawiać teraz albo później. Jestem obok, jeśli będziesz gotowy/a”.
  • Słuchajmy aktywnie – więcej ciszy, mniej radzenia.

Normalizuj, ale nie trywializuj – w tym celu możemy skierować do ucznia następujące komunikaty:

  • „To, co czujesz, ma prawo być trudne”.
  • „Wiele osób tak się czasem czuje i można z tego wyjść, tylko nie warto być z tym samemu”.

Angażuj specjalistów i rodziców (zgodnie z procedurami)

  • Jeśli widzimy trwały spadek nastroju ucznia, zachowania autoagresywne, myśli rezygnacyjne – konieczna będzie konsultacja psychologiczna.
  • W przypadku podejrzenia zagrożenia życia, bardzo ważne jest natychmiastowe działanie (rozmowa, niepozostawianie ucznia samego, powiadomienie dyrektora i rodziców, wezwanie służb – w zależności od sytuacji). Przykładowa procedura postępowania w sytuacji kryzysowej – tutaj > 

Twórz „małe kroki” zamiast dużej presji

  • Zamiast „musisz nadrobić wszystko”, proponujmy: „Zróbmy na razie jedną rzecz, a potem zobaczymy”.
  • Dajmy uczniowi wpływ: „Które zadanie chcesz zrobić najpierw?”.

Buduj poczucie przynależności

  • Angażujmy ucznia w drobne zadania klasowe (rozdawanie kartek, pomoc innym).
  • Znajdźmy takie aktywności, które sprawiają dziecku przyjemność – nawet jeśli są poza typowymi zajęciami lekcyjnymi.

Stwórz „bezpieczny plan”

  • Warto wspólnie ustalić, co uczeń może zrobić, gdy poczuje się gorzej, np. wyjść na chwilę do pedagoga, napić się wody, posiedzieć w spokojnym miejscu.

Co możesz zrobić jako nauczyciel / pedagog?

  • Kiedy uczeń jest „smutny”, przygaszony – ważna będzie rozmowa, zainteresowanie, zaproszenie do współpracy.
  • Kiedy uczeń mówi o rezygnacji z życia – nie zostawiajmy go samego. W takiej sytuacji należy powiadomić dyrektora, pedagoga, rodziców – zgodnie z procedurą. Więcej na ten temat – tutaj >
  • Kiedy uczeń nie chce rozmawiać – uszanujmy to, ale pokażmy swoją dostępność. „Ok, rozumiem. Gdy będziesz gotowy/a, jestem obok”.

Październik miesiącem profilaktyki zdrowia psychicznego w klasie lub szkole

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego to idealny moment, aby zatrzymać się w szkolnym pędzie i zadać uczniom jedno ważne pytanie: Co pomaga Ci przetrwać trudny dzień?

Właśnie takie pytania otwierają przestrzeń do rozmowy o odporności psychicznej, czyli zdolności radzenia sobie z emocjami, stresem, porażkami. A przecież tego nie nauczymy się z podręcznika. Tego trzeba doświadczyć, przepracować, nazwać.

Dlatego zamiast jednorazowego działania proponuję, aby w październiku organizować w swojej klasie lub szkole różne inicjatywy związane z dbaniem o dobrostan psychiczny – oczywiście z konkretnymi ćwiczeniami, zadaniami i rozmowami.

I tutaj uwaga – nie musicie przygotowywać wszystkiego samodzielnie. Możecie skorzystać z gotowej bazy, czyli materiałów profilaktycznych w formie prezentacji, scenariuszy i kart pracy, które ułatwią Wam przygotowanie ciekawych i angażujących zajęć.

Chcę dowiedzieć się więcej >

Chcę dowiedzieć się więcej >


Materiały dostępne są także w zestawie:

Chcę zestaw >


Podzielcie się w komentarzach, jakie inicjatywy podejmujecie w swoich klasach i szkołach z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego 🙂

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

Przeczytaj również:

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram
2025

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

3 października, 2025
Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki
2025

Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

1 października, 2025
Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?
2025

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

28 września, 2025
Dla kogo jest edukacja domowa?
2025

Dla kogo jest edukacja domowa?

26 września, 2025
Konferencja online dla nauczycieli: „Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu. Jak mądrze towarzyszyć i wspierać?”
2025

Konferencja online dla nauczycieli: „Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu. Jak mądrze towarzyszyć i wspierać?”

25 września, 2025
Czym jest kontrakt pedagogiczny?
2025

Czym jest kontrakt pedagogiczny?

16 września, 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025
Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

3 października, 2025
Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

1 października, 2025
Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

28 września, 2025
Dla kogo jest edukacja domowa?

Dla kogo jest edukacja domowa?

26 września, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl