poniedziałek, 30 czerwca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Kategorie: Artykuły, Edukacja
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Z artykułu dowiesz się:

  • co to jest koncepcja „okularów na ADHD”,
  • co oznacza „założyć okulary na ADHD”,
  • dlaczego warto „zakładać okulary na ADHD”,
  • jakie konkretne działania można wprowadzić w szkole lub domu kierując się koncepcją „okularów na ADHD”.

W pracy z dziećmi i młodzieżą coraz częściej mówi się o potrzebie głębszego zrozumienia ich zachowań, zamiast ich szybkiego oceniania. Jedną z koncepcji, która pomaga zmienić perspektywę dorosłych – nauczycieli, rodziców i specjalistów – jest metafora „okularów na ADHD”.


Co to jest koncepcja „okularów na ADHD”?

Koncepcja „okularów na ADHD” to symboliczny sposób patrzenia na dziecko z uwzględnieniem jego trudności, potrzeb i neuroatypowego sposobu funkcjonowania. Założenie takich „okularów” oznacza próbę zobaczenia świata oczami ucznia z ADHD – z jego nadwrażliwością, trudnościami w regulacji emocji, potrzebą ruchu i impulsywnością. Taki sposób myślenia pomaga budować bardziej wspierające i dostosowane środowisko edukacyjne, w którym zamiast pytać „co jest z nim nie tak?”, zaczynamy zastanawiać się „co on chce nam przez to zachowanie powiedzieć?”.


Koncepcja „okularów na ADHD” to inaczej:

  • Zrozumienie perspektywy osoby z ADHD – np. nauczyciel „zakłada okulary na ADHD”, by lepiej zrozumieć ucznia: jego impulsywność, trudność z organizacją, potrzebę ruchu.
  • Strategie wspierające funkcjonowanie – jakby „narzędzia optyczne” pomagające lepiej widzieć i funkcjonować w codzienności (np. planery wizualne, słuchawki wyciszające, techniki pracy w skupieniu itp.).

„Okulary na ADHD” symbolizują:

  • empatię;
  • wiedzę o neuroatypowości;
  • gotowość do dostosowań;
  • ciekawość osoby zamiast oceniania.

Co oznacza „założyć okulary na ADHD”?

To znaczy patrzeć na zachowanie osoby z ADHD przez pryzmat jej wyzwań neurologicznych, a nie przez pryzmat złej woli, lenistwa czy braku wychowania.

Zamiast myśleć: „On się nie stara”, patrzymy na dziecko przez „okulary ADHD” i wtedy zmienia się nasza percepcja. Mówimy: „On naprawdę chce, ale jego mózg pracuje inaczej – potrzebuje innego wsparcia”.

Przez okulary ADHD zauważamy:

  • Impulsywność nie jako złośliwość, tylko brak filtra – dziecko działa zanim pomyśli.
  • Problemy z organizacją nie jako lenistwo, tylko jako realną trudność z planowaniem i pamięcią roboczą.
  • Nadmiar ruchu lub gadatliwość jako potrzebę samoregulacji, nie rozrabianie.
  • Zmienność nastrojów i frustrację jako efekt przeciążenia bodźcami lub niezaspokojonych potrzeb.

Dlaczego warto „zakładać okulary na ADHD”?

Warto „zakładać okulary na ADHD”, ponieważ metafora ta pomaga zmienić sposób myślenia o dziecku z trudnościami w zachowaniu i koncentracji. Warto przyjąć taką perspektywę z kilku ważnych powodów:

  • Zrozumienie zamiast oceniania – zamiast postrzegać dziecko jako niegrzeczne, leniwe czy nieposłuszne, uczymy się rozumieć, że jego zachowanie wynika z realnych trudności neurologicznych, a nie złej woli. Dziecko z ADHD nie wybiera rozproszenia, nadmiernej ruchliwości czy impulsywności – to efekt innego funkcjonowania jego mózgu.
  • Budowanie relacji i zaufania – dziecko, które czuje się zrozumiane i akceptowane, chętniej współpracuje, otwiera się na dorosłych i podejmuje wysiłek, by radzić sobie ze swoimi trudnościami. „Okulary na ADHD” pomagają dorosłym dostrzec wysiłek, jaki dziecko wkłada, nawet jeśli efekt końcowy nie zawsze jest idealny.
  • Skuteczniejsze wsparcie – dzięki tej perspektywie łatwiej dobrać strategie wspierające dziecko – takie jak zmiany w organizacji pracy, przerwy sensoryczne, sposoby motywowania czy techniki wyciszające. Patrząc przez „okulary na ADHD”, szukamy narzędzi, a nie kar.
  • Zapobieganie etykietowaniu i wykluczeniu – dzieci z ADHD są często narażone na krytykę, odrzucenie i brak wiary w swoje możliwości. Zmiana optyki pomaga chronić ich poczucie wartości i tożsamość, co przekłada się na ich rozwój emocjonalny i społeczny.
  • Lepsza atmosfera w klasie i w domu – zrozumienie potrzeb dziecka z ADHD zmniejsza napięcia i konflikty. Ułatwia też innym uczniom/rodzeństwu zrozumienie, że „inne zachowanie” nie oznacza „złe dziecko”, ale inne potrzeby, które można wspólnie wspierać.

Koncepcja „okularów na ADHD” jest potrzebna, żeby:

  • zrozumieć a nie oceniać,
  • reagować z empatią, a nie złością,
  • dostosować środowisko, zamiast próbować „naprawić” dziecko,
  • budować relację, która sprzyja rozwojowi, a nie ją osłabiać.

Jakie konkretne działania można wprowadzić w szkole lub domu kierując się koncepcją „okularów na ADHD”?

Założenie „okularów na ADHD” oznacza, że zmieniamy sposób działania, komunikacji i organizacji pracy, by wspierać dziecko zgodnie z jego rzeczywistymi potrzebami. Konkretne działania, które można wprowadzić w szkole lub domu to m.in.:

  • Zamiana komunikacji z „musisz się bardziej postarać” na „pomogę ci to ogarnąć”

Zamiast karcić za brak pracy domowej wspólnie rozpiszcie z dzieckiem plan, np. lista kroków, przypomnienie w telefonie itp.

  • Dzielenie zadania na mniejsze części – pamiętajmy, że dla dziecka z ADHD całe zadanie może wydawać się przytłaczające.

Zamiast: „Napisz opowiadanie” (od razu całe) – „Dziś tylko wybierz bohatera. Jutro napisz pierwszy akapit”.

  • Dawanie więcej okazji do ruchu

Zamiast: „Usiądź wreszcie spokojnie!” (komunikat skierowany do dziecka przez nauczyciela w klasie) – „Potrzebujesz się ruszyć? Zanieś coś do sekretariatu / przesuń krzesła / rozdaj karty pracy” (uczeń staje się naszym asystentem).

  • Wspieranie pamięci roboczej

Zamiast oczekiwać, że uczeń zapamięta 3–4 instrukcje – zapisuj kroki na tablicy, daj checklistę albo pokaż graficznie (ikonki, kolory).

  • Wprowadź czasówki i przerwy

Zamiast: „Masz 45 minut na zrobienie wszystkiego” – „Masz 10 minut na pierwszą część, potem 2 minuty przerwy”.

  • Stworzenie „narzędziownika skupienia”

Dzieci z ADHD lepiej pracują, gdy mają dostęp do: piłeczek antystresowych, gumek sensorycznych przy krześle, słuchawek wyciszających, długopisów z klikaczem (kontrolowanym 😉).

  • Zmiana sposobu komunikacji

Zamiast długich instrukcji i moralizowania – krótkie, konkretne komunikaty, np. „Słuchamy – oczy na mnie, ręce na biurku”.

  • Wsparcie indywidualne (niezwracanie uwagi publicznie)

Dzieci z ADHD często słyszą krytykę, a to niszczy ich motywację. Dlatego zamiast: „Dlaczego znowu nie skończyłeś?” – podejdź dyskretnie i zapytaj: „Co ci pomoże dokończyć?”.

  • Zamiana karania na strategię

Zamiast: „Za przeszkadzanie nie pójdziesz na przerwę” – „Widzę, że potrzebujesz się ruszyć – zrób 10 pajacyków i wróć do zadania”.

  • Uczenie samoświadomości

Należy pomóc dziecku rozpoznać, co mu pomaga: „Kiedy lepiej się skupiasz – gdy siedzisz blisko tablicy czy z tyłu? Wolisz zacząć od pisania czy rysunku?”.


KSIĄŻKOWA POLECAJKA

Więcej na temat ADHD, a także o koncepcji „okularów na ADHD” możecie przeczytać w tej świetnej książce. 


Źródła:

  • Anna Karcz-Czajkowska, ADHD. Poradnik dla rodziców. Jak lepiej zrozumieć i wspierać swoje wyjątkowe dziecko, Wydawnictwo Mamania, Warszawa 2025.
  • Szkolenie „Okulary na ADHD” – CBTedu: https://cbt.edu.pl/course/okulary-na-adhd-w-praktyce-szkolnej 
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Przeczytaj również:

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu
Artykuły

Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

4 czerwca, 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl