Ostatni miesiąc roku szkolnego przed nami. Atmosfera zbliżających się wakacji udziela się wszystkim – zarówno uczniom, jak i nauczycielom. W związku z tym warto dobrze zaplanować nadchodzące tygodnie, aby czas do wakacji upłynął w miłej i przyjemnej atmosferze.
Jak to zrobić?
Przede wszystkim warto postawić na lekkie, angażujące i podsumowujące zajęcia, które jednocześnie będą przyjemne, integrujące, ale i wartościowe edukacyjnie. Oto kilka pomysłów na lekcje, które można przeprowadzić z uczniami w czerwcu – myślę, że każdy nauczyciel i szkolny specjalista znajdzie tutaj coś dla siebie 😊
Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.
PODSUMOWANIE ROKU SZKOLNEGO
„MOJE SZKOLNE/EDUKACYJNE TOP 5” – uczniowie tworzą plakaty lub prezentacje z pięcioma najważniejszymi wspomnieniami z minionego roku. Wspomnienia mogą dotyczyć zarówno sfery emocjonalno-społecznej (np. najlepszych wspomnień związanych z wycieczkami, imprezami szkolnymi, działaniami grupowymi, projektami itp.), jak i zagadnień z danego przedmiotu, np. „Top 5 z historii, czyli najważniejsze zagadnienia, których nauczyłem/am się w tym roku szkolnym”.
LAPBOOK LUB MINIKSIĄŻECZKA: „Rok szkolny oczami ucznia” – pozwoli uczniom podsumować i wyrazić własne doświadczenia z mijającego roku. W lapbooku mogą się znaleźć następujące zagadnienia:
- Najlepsze wspomnienie – Rysunek lub krótki opis dnia, który uczniowi najbardziej utkwił w pamięci.
- Czego się nauczyłem/am – „W tym roku nauczyłem/am się…” – wypowiedź pisemna, lista lub dymek komiksowy.
- Moje osiągnięcie – Co było dla mnie trudne, ale sobie z tym poradziłem/am.
- Najśmieszniejsza sytuacja – Opis zabawnego momentu w klasie/szkole.
- Przyjaciel z klasy – Krótki opis lub rysunek osoby, z którą uczeń czuje się dobrze.
- Na wakacje zabieram… – Symboliczne rzeczy/emocje/pragnienia.
- Moje postanowienie na przyszły rok – Co chciałbym/abym zrobić lepiej, co sobie obiecuję.
Lapbooki mogą także dotyczyć zagadnień z konkretnego przedmiotu i być swoistym podsumowaniem wiedzy z danej dziedziny, która została przyswojona przez uczniów w minionym roku szkolnym.
Warianty wykonania:
- Lapbook składany – np. na bazie kartki A3 z różnymi zakładkami, kopertami, składanymi kartami.
- Miniksiążeczka – np. książeczka harmonijkowa albo zszywana, z każdą stroną poświęconą jednej sekcji.
- Wersja uproszczona – np. 1 kartka z kilkoma polami: wspomnienie, osiągnięcie, przyjaciel itd.
QUIZY TEMATYCZNE – w formie Kahoot, kart pracy, planszówek własnoręcznie przygotowanych przez uczniów.
Przykładowe tematy:
- „Co zapamiętałeś/aś z lekcji przyrody?”
- „Szkoła – z przymrużeniem oka” (śmieszne, lekkie pytania klasowe),
- „Kim jestem?” – np. zgadywanie postaci z lektur.
Można także pozwolić uczniom przygotować własny quiz – np. w grupach.
DBANIE O ZDROWIE PSYCHICZNE
Wzmacnianie odporności psychicznej u dzieci to bardzo ważny temat – szczególnie pod koniec roku szkolnego, gdy często są one zmęczone, pełne emocji, a niektóre odczuwają lęk przed zmianą. Chcąc zorganizować lekcje na temat odporności psychicznej, można skorzystać z gotowych pakietów materiałów, wśród których znajdują się m.in. prezentacje (z możliwością edycji) oraz karty pracy. Ze starszymi uczniami można dodatkowo porozmawiać na temat stresu – przede wszystkim, jak sobie z nim radzić.

Pakiet materiałów dla młodszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów dla starszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów STRES – tutaj >
LEKCJE NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
To strzał w dziesiątkę na koniec roku szkolnego, zwłaszcza kiedy pogoda dopisuje 😉 Zajęcia na świeżym powietrzu pozwalają dzieciom się wyciszyć, zintegrować, a jednocześnie uczą w ruchu i przez działanie. Jest wiele zajęć na zewnątrz, które można dopasować do poziomu klasy i przedmiotów.
ZABAWY I GRY TERENOWE – z elementami nauki (np. matematyka w ruchu, przyrodnicze podchody itp.).
Przykład:
- należy przygotować punkty z zadaniami (na kartkach, w kopertach lub pudełkach) rozmieszczone w określonym terenie,
- uczniowie w parach lub grupach odnajdują zadania i je rozwiązują.
„CISZA W NATURZE” – ćwiczenia uważności w plenerze, rysowanie dźwięków, obserwacja.
- „Spacer ciszy” – uczniowie idą jedno za drugim, bez słowa, zwracając uwagę na zapachy, dźwięki, różnego rodzaju faktury,
- „Oddychanie z drzewem” – uczniowie kładą dłonie na drzewie i przez chwilę oddychają z zamkniętymi oczami.
- Można także podzielić uczniów na małe grupy, w których mają za zadanie układać mandale z liści, gałązek, kamyków, kwiatów, trawy.
PROJEKTY I PRACE TWÓRCZE
Uczniowie uwielbiają kreatywne zajęcia i twórcze działanie, o czym przekonałam się wielokrotnie. W związku z tym końcówka roku szkolnego to idealny moment, aby zapewnić uczniom nie tylko dobrą zabawę, ale przede wszystkim wartościowe zajęcia, które pozwalają rozwijać kluczową kompetencję przyszłości.

Pakiet materiałów dla młodszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów dla starszych uczniów – tutaj >
ZAJĘCIA FILMOWE I DYSKUSYJNE
To świetny sposób na refleksję, rozwój emocjonalny i wzmocnienie więzi klasowych – w lekkiej i atrakcyjnej formie. Dzieci uwielbiają filmy, a dobrze poprowadzona rozmowa po seansie może być bardzo wartościowa.
SEANS FILMOWY Z PRZESŁANIEM + ROZMOWA – np. o przyjaźni, marzeniach, odwadze. Po filmie konieczne trzeba zadać uczniom pytania, najlepiej takie, które skłaniają do refleksji.
Uniwersalne pytania po filmie:
- Co najbardziej zapamiętałeś/aś z filmu?
- Który bohater był ci najbliższy? Dlaczego?
- Jakie emocje czułeś/aś podczas oglądania?
- Czy zrobiłbyś/abyś coś inaczej niż główny bohater?
- Czego ten film może nas nauczyć?
Wskazówki do pracy w parach/małych grupach:
- Napisanie 3 zdań, które podsumowują przesłanie filmu.
- Wymyślenie innego zakończenia filmu.
- Co by było, gdyby akcja działa się w naszej klasie?
Twórcze formy pracy:
- Komiks lub plakat z najważniejszym przesłaniem filmu.
- List do bohatera filmu.
- „Kapsuła wartości” – co warto zapamiętać i zabrać ze sobą z seansu.
Refleksja pisemna (dla starszych uczniów) – świetne ćwiczenie do wykorzystania na lekcji języka polskiego:
- „Ten film przypomniał mi o…”
- „Bohater, który mnie zainspirował to…”
- „Dzięki temu filmowi zrozumiałem/am, że…”
ZAJĘCIA INTEGRACYJNE I KLASOWE RYTUAŁY
To kwintesencja dobrego pożegnania – zajęcia tego typu pomagają uczniom poczuć wspólnotę, zostawić dobre wspomnienia i zintegrować emocje związane z końcem roku.
PUDEŁKO WSPOMNIEŃ – każdy uczeń wrzuca kartkę z dobrym wspomnieniem z minionego roku szkolnego, a następnie nauczyciel odczytuje wszystkie wspomnienia.
DZIEŃ TALENTÓW / POKAZ UMIEJĘTNOŚCI – każdy może pokazać, co potrafi. Liczy się dobra zabawa – tutaj nie ma zwycięzców.
KRĄG WDZIĘCZNOŚCI / POŻEGNALNE SŁOWA – uczniowie siadają w kręgu i kończą zdanie:
- „Dziękuję klasie za…”
- „Lubię tę klasę za…”
- „Zabieram ze sobą…”
MOST PRZYJAŹNI – klasowy rytuał przejścia, czyli symboliczne zakończenie roku szkolnego. Z ławek lub skakanek uczniowie robią „most” (tunel), przez który będzie przechodził każdy uczeń. Podczas przechodzenia inni mówią mu coś miłego, gratulują, klaszczą. Zabawę można zakończyć wręczeniem pamiątki od klasy/nauczyciela (np. listu, dyplomu, medalu).
„NASZE RĘCE – NASZA KLASA” – każdy odrysowuje swoją dłoń na kolorowej kartce, Pisze w niej swoje imię i jedną pozytywną rzecz, jaką wniósł do klasy, Dłonie tworzą wspólny plakat lub koło – symbolicznie zamykający wspólny czas.
ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE – BEZPIECZNE WAKACJE
Zajęcia profilaktyczne na temat bezpiecznych wakacji to bardzo ważny element końca roku szkolnego. Pomagają uczniom utrwalić zasady bezpieczeństwa, świadomie planować wakacyjny czas i przewidywać zagrożenia. Jeśli macie ochotę skorzystać z gotowych materiałów do przeprowadzenia tego tupu zajęć, polecam niniejsze produkty 🙂

Pakiet materiałów dla młodszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów dla starszych uczniów – tutaj >
Jestem ciekawa, czy moje pomysły będą dla Was przydatne? 🙂