piątek, 6 czerwca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home Artykuły

Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

4 czerwca, 2025
Kategorie: Artykuły, Edukacja, Inspiracje
Czas: 8 minut czytania
A A
0
Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

Ostatni miesiąc roku szkolnego przed nami. Atmosfera zbliżających się wakacji udziela się wszystkim – zarówno uczniom, jak i nauczycielom. W związku z tym warto dobrze zaplanować nadchodzące tygodnie, aby czas do wakacji upłynął w miłej i przyjemnej atmosferze.

Jak to zrobić?

Przede wszystkim warto postawić na lekkie, angażujące i podsumowujące zajęcia, które jednocześnie będą przyjemne, integrujące, ale i wartościowe edukacyjnie. Oto kilka pomysłów na lekcje, które można przeprowadzić z uczniami w czerwcu – myślę, że każdy nauczyciel i szkolny specjalista znajdzie tutaj coś dla siebie 😊


Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.


PODSUMOWANIE ROKU SZKOLNEGO

„MOJE SZKOLNE/EDUKACYJNE TOP 5” – uczniowie tworzą plakaty lub prezentacje z pięcioma najważniejszymi wspomnieniami z minionego roku. Wspomnienia mogą dotyczyć zarówno sfery emocjonalno-społecznej (np. najlepszych wspomnień związanych z wycieczkami, imprezami szkolnymi, działaniami grupowymi, projektami itp.), jak i zagadnień z danego przedmiotu, np. „Top 5 z historii, czyli najważniejsze zagadnienia, których nauczyłem/am się w tym roku szkolnym”.


LAPBOOK LUB MINIKSIĄŻECZKA: „Rok szkolny oczami ucznia” – pozwoli uczniom podsumować i wyrazić własne doświadczenia z mijającego roku. W lapbooku mogą się znaleźć następujące zagadnienia:

  1. Najlepsze wspomnienie – Rysunek lub krótki opis dnia, który uczniowi najbardziej utkwił w pamięci.
  2. Czego się nauczyłem/am – „W tym roku nauczyłem/am się…” – wypowiedź pisemna, lista lub dymek komiksowy.
  3. Moje osiągnięcie – Co było dla mnie trudne, ale sobie z tym poradziłem/am.
  4. Najśmieszniejsza sytuacja – Opis zabawnego momentu w klasie/szkole.
  5. Przyjaciel z klasy – Krótki opis lub rysunek osoby, z którą uczeń czuje się dobrze.
  6. Na wakacje zabieram… – Symboliczne rzeczy/emocje/pragnienia.
  7. Moje postanowienie na przyszły rok – Co chciałbym/abym zrobić lepiej, co sobie obiecuję.

Lapbooki mogą także dotyczyć zagadnień z konkretnego przedmiotu i być swoistym podsumowaniem wiedzy z danej dziedziny, która została przyswojona przez uczniów w minionym roku szkolnym.

Warianty wykonania:

  • Lapbook składany – np. na bazie kartki A3 z różnymi zakładkami, kopertami, składanymi kartami.
  • Miniksiążeczka – np. książeczka harmonijkowa albo zszywana, z każdą stroną poświęconą jednej sekcji.
  • Wersja uproszczona – np. 1 kartka z kilkoma polami: wspomnienie, osiągnięcie, przyjaciel itd.

QUIZY TEMATYCZNE – w formie Kahoot, kart pracy, planszówek własnoręcznie przygotowanych przez uczniów.

Przykładowe tematy:

  • „Co zapamiętałeś/aś z lekcji przyrody?”
  • „Szkoła – z przymrużeniem oka” (śmieszne, lekkie pytania klasowe),
  • „Kim jestem?” – np. zgadywanie postaci z lektur.

Można także pozwolić uczniom przygotować własny quiz – np. w grupach.


DBANIE O ZDROWIE PSYCHICZNE

Wzmacnianie odporności psychicznej u dzieci to bardzo ważny temat – szczególnie pod koniec roku szkolnego, gdy często są one zmęczone, pełne emocji, a niektóre odczuwają lęk przed zmianą. Chcąc zorganizować lekcje na temat odporności psychicznej, można skorzystać z gotowych pakietów materiałów, wśród których znajdują się m.in. prezentacje (z możliwością edycji) oraz karty pracy. Ze starszymi uczniami można dodatkowo porozmawiać na temat stresu – przede wszystkim, jak sobie z nim radzić.

Pakiet materiałów dla młodszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów dla starszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów STRES – tutaj >


LEKCJE NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

To strzał w dziesiątkę na koniec roku szkolnego, zwłaszcza kiedy pogoda dopisuje 😉 Zajęcia na świeżym powietrzu pozwalają dzieciom się wyciszyć, zintegrować, a jednocześnie uczą w ruchu i przez działanie. Jest wiele zajęć na zewnątrz, które można dopasować do poziomu klasy i przedmiotów.


ZABAWY I GRY TERENOWE – z elementami nauki (np. matematyka w ruchu, przyrodnicze podchody itp.).

Przykład:

  • należy przygotować punkty z zadaniami (na kartkach, w kopertach lub pudełkach) rozmieszczone w określonym terenie,
  • uczniowie w parach lub grupach odnajdują zadania i je rozwiązują.

„CISZA W NATURZE” – ćwiczenia uważności w plenerze, rysowanie dźwięków, obserwacja.

  • „Spacer ciszy” – uczniowie idą jedno za drugim, bez słowa, zwracając uwagę na zapachy, dźwięki, różnego rodzaju faktury,
  • „Oddychanie z drzewem” – uczniowie kładą dłonie na drzewie i przez chwilę oddychają z zamkniętymi oczami.
  • Można także podzielić uczniów na małe grupy, w których mają za zadanie układać mandale z liści, gałązek, kamyków, kwiatów, trawy.

PROJEKTY I PRACE TWÓRCZE

Uczniowie uwielbiają kreatywne zajęcia i twórcze działanie, o czym przekonałam się wielokrotnie. W związku z tym końcówka roku szkolnego to idealny moment, aby zapewnić uczniom nie tylko dobrą zabawę, ale przede wszystkim wartościowe zajęcia, które pozwalają rozwijać kluczową kompetencję przyszłości.

Pakiet materiałów dla młodszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów dla starszych uczniów – tutaj >


ZAJĘCIA FILMOWE I DYSKUSYJNE

To świetny sposób na refleksję, rozwój emocjonalny i wzmocnienie więzi klasowych – w lekkiej i atrakcyjnej formie. Dzieci uwielbiają filmy, a dobrze poprowadzona rozmowa po seansie może być bardzo wartościowa.

SEANS FILMOWY Z PRZESŁANIEM + ROZMOWA – np. o przyjaźni, marzeniach, odwadze. Po filmie konieczne trzeba zadać uczniom pytania, najlepiej takie, które skłaniają do refleksji.

Uniwersalne pytania po filmie:

  • Co najbardziej zapamiętałeś/aś z filmu?
  • Który bohater był ci najbliższy? Dlaczego?
  • Jakie emocje czułeś/aś podczas oglądania?
  • Czy zrobiłbyś/abyś coś inaczej niż główny bohater?
  • Czego ten film może nas nauczyć?

Wskazówki do pracy w parach/małych grupach:

  • Napisanie 3 zdań, które podsumowują przesłanie filmu.
  • Wymyślenie innego zakończenia filmu.
  • Co by było, gdyby akcja działa się w naszej klasie?

Twórcze formy pracy:

  • Komiks lub plakat z najważniejszym przesłaniem filmu.
  • List do bohatera filmu.
  • „Kapsuła wartości” – co warto zapamiętać i zabrać ze sobą z seansu.

Refleksja pisemna (dla starszych uczniów) – świetne ćwiczenie do wykorzystania na lekcji języka polskiego:

  • „Ten film przypomniał mi o…”
  • „Bohater, który mnie zainspirował to…”
  • „Dzięki temu filmowi zrozumiałem/am, że…”

ZAJĘCIA INTEGRACYJNE I KLASOWE RYTUAŁY

To kwintesencja dobrego pożegnania – zajęcia tego typu pomagają uczniom poczuć wspólnotę, zostawić dobre wspomnienia i zintegrować emocje związane z końcem roku.

PUDEŁKO WSPOMNIEŃ – każdy uczeń wrzuca kartkę z dobrym wspomnieniem z minionego roku szkolnego, a następnie nauczyciel odczytuje wszystkie wspomnienia.


DZIEŃ TALENTÓW / POKAZ UMIEJĘTNOŚCI – każdy może pokazać, co potrafi. Liczy się dobra zabawa – tutaj nie ma zwycięzców.


KRĄG WDZIĘCZNOŚCI / POŻEGNALNE SŁOWA – uczniowie siadają w kręgu i kończą zdanie:

  • „Dziękuję klasie za…”
  • „Lubię tę klasę za…”
  • „Zabieram ze sobą…”

MOST PRZYJAŹNI – klasowy rytuał przejścia, czyli symboliczne zakończenie roku szkolnego. Z ławek lub skakanek uczniowie robią „most” (tunel), przez który będzie przechodził każdy uczeń. Podczas przechodzenia inni mówią mu coś miłego, gratulują, klaszczą. Zabawę można zakończyć wręczeniem pamiątki od klasy/nauczyciela (np. listu, dyplomu, medalu).


„NASZE RĘCE – NASZA KLASA” – każdy odrysowuje swoją dłoń na kolorowej kartce, Pisze w niej swoje imię i jedną pozytywną rzecz, jaką wniósł do klasy, Dłonie tworzą wspólny plakat lub koło – symbolicznie zamykający wspólny czas.


ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE – BEZPIECZNE WAKACJE

Zajęcia profilaktyczne na temat bezpiecznych wakacji to bardzo ważny element końca roku szkolnego. Pomagają uczniom utrwalić zasady bezpieczeństwa, świadomie planować wakacyjny czas i przewidywać zagrożenia. Jeśli macie ochotę skorzystać z gotowych materiałów do przeprowadzenia tego tupu zajęć, polecam niniejsze produkty 🙂

Pakiet materiałów dla młodszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów dla starszych uczniów – tutaj >


Jestem ciekawa, czy moje pomysły będą dla Was przydatne? 🙂

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Czy dobry psycholog pomoże wyleczyć zaburzenia odżywiania?

Przeczytaj również:

Czy dobry psycholog pomoże wyleczyć zaburzenia odżywiania?
Artykuły

Czy dobry psycholog pomoże wyleczyć zaburzenia odżywiania?

2 czerwca, 2025
Przemoc psychiczna wobec dzieci
Artykuły

Przemoc psychiczna wobec dzieci

27 maja, 2025
Prezenty dla nauczyciela – co wybrać, by podziękować za trud i zaangażowanie?
Artykuły

Prezenty dla nauczyciela – co wybrać, by podziękować za trud i zaangażowanie?

22 maja, 2025
Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD
Artykuły

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025
Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami
Artykuły

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

8 maja, 2025
Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?
2024

Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

6 maja, 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

4 czerwca, 2025
Czy dobry psycholog pomoże wyleczyć zaburzenia odżywiania?

Czy dobry psycholog pomoże wyleczyć zaburzenia odżywiania?

2 czerwca, 2025
Przemoc psychiczna wobec dzieci

Przemoc psychiczna wobec dzieci

27 maja, 2025
Prezenty dla nauczyciela – co wybrać, by podziękować za trud i zaangażowanie?

Prezenty dla nauczyciela – co wybrać, by podziękować za trud i zaangażowanie?

22 maja, 2025
Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl