• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
piątek, 3 października, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

1 października, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

Krótko o dysleksji

Współczesne badania pokazują, że dysleksja to złożone zaburzenie neurorozwojowe, którego główną przyczyną są trudności w przetwarzaniu fonologicznym, czyli w tym, jak mózg rozpoznaje i operuje na dźwiękach mowy. Zaburzenia percepcji wzrokowej czy słuchowej oczywiście również mogą współwystępować, ale rzadko są jedynym źródłem problemu (jak uważano do niedawna). Coraz częściej zwraca się także uwagę na rolę pamięci roboczej, tempa przetwarzania informacji, automatyzacji oraz czynników emocjonalnych i środowiskowych.

Wszystkie osoby zainteresowane tematem odsyłam do książki „Nowa psychologia dysleksji” prof. Grażyny Krasowicz-Kupis, która jest swego rodzaju biblią, jeśli chodzi o najnowszą wiedzę dotyczącą dysleksji.


Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole

Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji będą odbywały się w dniach 6-12 października pod hasłem „Dysleksja – od opinii do człowieka”.

W dniu 8 października, zgodnie z ustaleniami Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, będzie szczególnie wyróżniony Dzień Świadomości Dysleksji.


Więcej informacji na temat Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji 2025 – tutaj >


Jakie działania można podjąć w szkole?

Kącik Sławnych Dyslektyków

Wystawa na szkolnym korytarzu zatytułowana, np. „Dysleksja mnie nie zatrzymała!”. 

Przykłady sławnych osób z dysleksją: Albert Einstein, Agatha Christie, Walt Disney, Steven Spielberg, Tom Cruise, Whoopi Goldberg, Bill Gates, Ed Sheeran. 

Wykonanie: Zdjęcie sławnej osoby z dysleksją + krótka ciekawostka typu „Miał problemy z czytaniem w szkole, ale…”.


Tablica mocnych stron

Wszyscy uczniowie (z dysleksją i bez) zapisują na karteczkach hasła typu: „Jestem świetny w rysowaniu / wymyślaniu historii / budowaniu z LEGO / sporcie itp.”. Młodsi uczniowie, którzy nie radzą sobie jeszcze z pisaniem mogą wykonać rysunki odnoszące się do ich mocnych stron. Następnie karteczki zostają przypięte do tablicy znajdującej się na korytarzu szkolnym. Celem jest pokazanie, że każdy uczeń, bez względu na swoje trudności, ma także mocne strony. 


Wystawa na korytarzu szkolnym pod hasłem „Jak się uczę, żeby było łatwiej”

Celem wystawy jest pokazanie różnorodnych sposobów uczenia się – strategii, technik, trików i pomysłów stosowanych przez uczniów. Dzięki temu uczniowie mogą inspirować się nawzajem oraz przekonać się, że sposobów na naukę jest wiele i każdy może być skuteczny. Ekspozycję można podzielić na następujące sekcje, np.:

  • Uczę się oczami (wzrokowo) – kolorowe notatki, mapy myśli, fiszki, rysunki, schematy.
  • Uczę się uszami (słuchowo) – kody QR z nagranymi sposobami nauki, cytaty typu „nagrywam sobie definicje i odsłuchuję”.
  • Uczę się ruchem (kinestetycznie) – zdjęcia pokazujące naukę w ruchu, np. skakanie po karteczkach z wyrazami, nauka przez gesty.
  • Uczę się z innymi – zdjęcia pracy w parach / grupach + wypowiedzi uczniów „kiedy tłumaczę komuś, sam rozumiem lepiej”.
  • Moje triki na zapamiętywanie – krótkie „złote rady uczniów”, np. „Uczę się 15 min, robię 5 min przerwy”, „Skojarzenia zamiast wkuwania”.

Dla uczniów klas 1-3:

„Czytamy inaczej” – zajęcia multisensoryczne – uczniowie układają litery z plasteliny / sznurka / klocków / guzików, a następnie próbują stworzyć słowa i/lub proste zdania, które odczytują na forum klasy. Można także wykorzystać pisanie palcem w kaszy, piasku lub na tacce z mąką. Świetna zabawa gwarantowana.

Zabawa „Zgubione literki” – nauczyciel pokazuje uczniom wcześniej przygotowane zdania z brakującymi literami (np. „_otek ma du_ego p_sa.”). Dzieci próbują odgadnąć słowa.

Przykładowe zdania do zabawy „Zgubione literki”:

  • _asia ma no_ego k_ta.

  • _abek zjadł p_ywnego o__a.

  • M__h ma no_y row_r.

  • Po ul_cy idzie dł_ _i w_ąż.

  • P__chate k__atko śpi w ko_yku.

  • W _ece p_ywa zł__ta r_bka.

  • M__ła ż__a lubi owe but.

  • Na p__u siedzi ma_y wr_bl_.

  • P__s w__a og_nem z radośc_.

  • Sł_nce świ__i na ni__e.

„Rysujemy zamiast pisać” – nauczyciel zachęca uczniów do wykonania zadania w formie rysunkowej, czyli zamiast polecenia: „Napisz 3 zdania o wakacjach” zamienia je na „Narysuj 3 rzeczy, które robiłeś w wakacje”.

Spotkanie z bohaterem książkowym z dysleksją – wspólne czytanie książek, w których bohater ma dysleksję. W tym miejscu serdecznie polecam książkę Michaliny Ignaciuk – Historia Lilki. Rewelacyjna propozycja dla młodszych uczniów, idealna do wykorzystania podczas zajęć dotyczących dysleksji.


Dla klas 4-8:

„Rozszyfruj słowo” – uczniowie pracując w grupach rozwiązują zagadki typu: szyfry literowe, słowa z rozsypanki, teksty w lustrzanym odbiciu itp.

„Czytanie na głos bez oceniania” – podczas specjalnych zajęć chętni uczniowie czytają na głos bez poprawek i komentarzy nauczyciela. Celem jest odwaga, a nie perfekcja.

„Inny sposób na naukę” – pokaz strategii uczenia się – uczniowie pracując w grupach przygotowują różne sposoby na naukę, np.: fiszki, mapy myśli, nagrywanie lektur, rysunkowe notatki zamiast tekstu. Każda grupa powinna zaprezentować inną metodę. Na zakończenie zajęć można przygotować wystawę zatytułowaną „Nasze sposoby na naukę”.

„Projektant gry edukacyjnej” – uczniowie sami tworzą grę planszową, która pomaga, np. w nauce ortografii lub czytaniu. Warto wcześniej przygotować różne materiały plastyczne, aby uczniowie mieli możliwość kreatywnej pracy.

 „Złam ortograficzny szyfr” – gra terenowa po szkole – na drzwiach lub w klasach ukryte są litery / słowa z błędami. Zadaniem uczniów jest odnaleźć wszystkie „pułapki językowe” i poprawić je w zespołach.


Książki zaprezentowane w artykule nie są reklamą! (sama kupiłam i szczerze polecam 😉)


Na koniec zostawiam luźną, a jednocześnie niezwykle merytoryczną rozmowę nt. dysleksji z dr Michaliną Ignaciuk na kanale Gadające Dredy. 

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

Przeczytaj również:

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?
2025

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

28 września, 2025
Dla kogo jest edukacja domowa?
2025

Dla kogo jest edukacja domowa?

26 września, 2025
Czym jest kontrakt pedagogiczny?
2025

Czym jest kontrakt pedagogiczny?

16 września, 2025
Jak skutecznie uczyć się hiszpańskiego: poradnik dla początkujących
2025

Jak skutecznie uczyć się hiszpańskiego: poradnik dla początkujących

12 września, 2025
Uczeń w kryzysie samobójczym
2025

Uczeń w kryzysie samobójczym

10 września, 2025
Jak domek dla lalek wspiera rozwój dziecka – i na ile lat starcza zabawa?
2025

Jak domek dla lalek wspiera rozwój dziecka – i na ile lat starcza zabawa?

8 września, 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

1 października, 2025
Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

28 września, 2025
Dla kogo jest edukacja domowa?

Dla kogo jest edukacja domowa?

26 września, 2025
Konferencja online dla nauczycieli: „Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu. Jak mądrze towarzyszyć i wspierać?”

Konferencja online dla nauczycieli: „Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu. Jak mądrze towarzyszyć i wspierać?”

25 września, 2025
Czym jest kontrakt pedagogiczny?

Czym jest kontrakt pedagogiczny?

16 września, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl