Tematy, które warto poruszyć z młodszymi i starszymi uczniami w ramach zajęć profilaktycznych
Wpis zawiera lokowanie marki własnej.
Dostaję od Was sporo pytań dotyczących organizowania zajęć profilaktycznych w szkole. Wiem, że w wielu miejscach działania w zakresie profilaktyki dzieci i młodzieży działają prężnie (organizowane są tygodnie profilaktyki, celebrowane święta nietypowe), co bardzo cieszy, bo wszyscy dobrze wiemy, że lepiej zapobiegać niż leczyć. W związku z tym, że na przestrzeni lat sama podejmowałam sporo działań związanych z szeroko rozumianą profilaktyką, podzielę się z Wami kilkoma pomysłami, które mogą okazać się przydatne podczas organizowania zajęć profilaktycznych w szkole.
Wszystkich zainteresowanych tematem zapraszam do lektury 🙂
Cyberprzestrzeń – to temat obszerny i na czasie. Praktycznie każdy uczeń (młodszy i starszy) korzysta z sieci. Młodzi ludzie najczęściej grają w gry wideo, oglądają filmiki, komunikują się ze sobą za pomocą różnych komunikatorów oraz korzystają z social mediów. Do tych celów służą im przede wszystkim telefony, ale także komputery i tablety.
Wiele dzieci dostaje do ręki telefon bardzo wcześnie, przed 2 r.ż. Nie powinno tak być, jednak rodzice usprawiedliwiają swoje zachowanie chęcią zajęcia dziecka czymkolwiek, byle tylko móc popracować lub mieć chociaż chwilę dla siebie. Trzeba mieć jednak świadomość, że dziecko, które otrzymuje telefon powinno dostać także wskazówki, jak dobrze z niego korzystać. Wielokrotnie już podkreślałam, że technologia sama w sobie nie jest zła, ale może taka być, kiedy nie mamy odpowiednich umiejętności, aby korzystać z niej we właściwy sposób.
W związku z tym dzieci już od najmłodszych lat powinny być wyposażane w wiedzę i umiejętności, które pozwolą im stać się przykładnymi obywatelami internetu. Jest to zadanie, które stoi zarówno przed rodzicami, jak i nauczycielami. Zajęcia z zakresu cyberprzestrzeni mogą dotyczyć różnych kwestii, np. cyberprzemocy lub uzależniania od social mediów, gier komputerowych czy telefonu. Każdy z wymienionych tematów był przeze mnie realizowany w szkole w oparciu o autorskie materiały.
Zobacz pakiet tutaj >
Zobacz pakiet tutaj >
Zobacz pakiet tutaj >
Zobacz pakiet tutaj >
Zobacz pakiet tutaj >
Zobacz pakiet tutaj >
Zobacz pakiet tutaj >
Zdrowie psychiczne – kolejny bardzo ważny temat. Myślę, że wszyscy dobrze wiemy, że zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży nie jest w najlepszej kondycji. Jest to zatem obszar, który wymaga szczególnej troski i zaopiekowania ze strony dorosłych.
Stres, niskie poczucie własnej wartości, nieumiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami, depresja to zagadnienia, na które m.in. warto zwrócić uwagę. Uczniowie powinni mieć świadomość, jakie symptomy mogą niepokoić oraz co zrobić, aby o siebie zadbać.
Profilaktyka w kontekście zdrowia psychicznego jest niezwykle ważna nie tylko po to, aby dobrze funkcjonować dzisiaj, ale także, aby uniknąć ewentualnych problemów w przyszłości.
Zobacz pakiet tutaj >
Zobacz pakiet tutaj >
Zobacz pakiet tutaj >
Odżywianie – mimo że w tym temacie powiedziano już wiele, problemy związane z odżywianiem dzieci i młodzieży są nadal powszechne. Młodzi ludzie w niewielkim stopniu zdają sobie sprawę z tego, jak ogromny wpływ na ich zdrowie i życie ma odpowiednie odżywianie i zdrowy styl życia. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza w okresie rozwoju organizmu – właściwa dieta i odpowiedni styl życia korzystnie wpływają na rozwój mózgu, uczenie się oraz dobrostan psychiczny. Dlatego też tak ważne jest, aby zdrowe nawyki żywieniowe kształtować w dzieciach już od najmłodszych lat życia. Dobrze byłoby, aby stały się one czymś naturalnym i niewymuszonym, co nie będzie wiązało się z ograniczeniem, ponieważ każde ograniczenie budzi opór. Lekcje profilaktyczne na temat zdrowego odżywiania i stylu życia mogą być ważnym krokiem w budowaniu właściwych nawyków.
Zobacz pakiet tutaj >
Zobacz pakiet tutaj >
Czy organizujecie zajęcia profilaktyczne w szkołach, w których pracujecie?