Jak zapewnić odpowiednią pomoc i wsparcie?
Kryzys samobójczy u ucznia to jedna z najtrudniejszych i najbardziej obciążających sytuacji, z jakimi może spotkać się nauczyciel, wychowawca czy pedagog szkolny. Wymaga natychmiastowej reakcji, ogromnej uważności i współpracy całego środowiska szkoły oraz rodziny. Od szybkiej interwencji zależy bowiem życie dziecka.
10 września obchodzony jest Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom ustanowiony przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Zapobiegania Samobójstwom (IASP) i Światową Organizację Zdrowia (WHO). W Polsce Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom organizowany jest od 2018 roku przez Polskie Towarzystwo Suicydologiczne w ramach kampanii społecznej „Życie warte jest rozmowy” – więcej na ten temat tutaj >
Główne cele tego dnia to m.in.:
- zwiększenie świadomości na temat problemu samobójstw,
- promowanie działań profilaktycznych,
- wspieranie osób w kryzysie,
- pokazanie, że rozmowa i pomoc mogą uratować życie – zachęcam do zapoznania się z treścią artykułu dotyczącego pierwszej pomoc psychologicznej – tutaj >
Sygnały ostrzegawcze
Dzieci i nastolatki przechodzą kryzysy, a trudne emocje są naturalnym elementem rozwoju. Jednak w przypadku ucznia w kryzysie samobójczym sygnały bywają bardziej nasilone i utrzymują się przez dłuższy czas. Do najczęściej obserwowanych należą:
Zmiany w zachowaniu m.in.:
- wycofanie się z kontaktów rówieśniczych,
- utrata zainteresowań,
- nagłe pogorszenie wyników w nauce,
- brak koncentracji,
- nieobecności w szkole, wagary, unikanie zajęć,
- impulsywność, agresja słowna lub fizyczna,
- zachowania ryzykowne.
Zmiany emocjonalne m.in.:
- częste wyrażanie smutku, poczucia winy, bezwartościowości,
- gwałtowne wahania nastroju (od euforii do przygnębienia),
- widoczna bezradność wobec trudności,
- rezygnacja z planów, brak nadziei na przyszłość.
Wypowiedzi i komunikaty m.in.:
- powtarzane zdania: „Nie mam po co żyć”, „Wszystkim będzie lepiej beze mnie”, „Chciałbym zasnąć i się nie obudzić”,
- listy pożegnalne, wiadomości w sieci, rysunki o tematyce śmierci,
- rozdawanie ulubionych rzeczy, symboliczne gesty pożegnania.
Objawy somatyczne i codzienne funkcjonowanie m.in.:
- zaburzenia snu (bezsenność, koszmary, nadmierna senność),
- utrata apetytu lub objadanie się,
- przewlekłe bóle brzucha, głowy – bez wyraźnej przyczyny medycznej,
- zaniedbywanie higieny i wyglądu.
Pamiętajmy, że uczeń w kryzysie często wysyła sygnały, które mogą zostać niezauważone lub zbagatelizowane. Podsumowując należy zwrócić uwagę m.in. na:
- wypowiedzi o bezsensie życia, chęci „zniknięcia”, śmierci,
- nagłe pogorszenie nastroju, izolację od rówieśników, wycofanie z aktywności,
- wzrost drażliwości, impulsywności, ryzykowne zachowania,
- samookaleczenia, eksperymentowanie z używkami,
- rozdawanie osobistych przedmiotów, pożegnalne gesty,
- trudną sytuację rodzinną (przemoc, rozwód, uzależnienia, konflikty).
WAŻNE
Uczeń w kryzysie samobójczym bardzo często nie chce naprawdę umrzeć – chce przestać cierpieć. Jego zachowanie to wołanie o pomoc, którego nie wolno zignorować. Zadaniem szkoły, nauczyciela i całego środowiska dorosłych jest być obok, reagować i wskazać drogę do specjalistycznego wsparcia.
Każdy, nawet najmniejszy krok – rozmowa, zainteresowanie, zapewnienie bezpieczeństwa – może stać się tym elementem, który uratuje życie dziecka.
Pierwsze działania nauczyciela
W sytuacji, gdy uczeń sygnalizuje kryzys samobójczy, każda minuta ma znaczenie. Rolą nauczyciela nie jest prowadzenie terapii, ale zapewnienie bezpieczeństwa i uruchomienie odpowiednich procedur. Poniżej przykładowe kroki, które może podjąć nauczyciel:
- Nie zostawiać ucznia samego
Uczeń w kryzysie może podjąć gwałtowną decyzję. Należy pozostać z nim do czasu przybycia osoby dorosłej, która przejmie odpowiedzialność – najlepiej rodzica, ale także pedagoga, psychologa szkolnego, dyrekcji lub służb ratunkowych. Jeśli sytuacja ma miejsce poza lekcją, należy poprosić innego nauczyciela o zabezpieczenie klasy.
- Zachować spokój i empatię
Postawa nauczyciela ma ogromne znaczenie – podniesiony głos, szok czy panika mogą pogłębić lęk ucznia. Ważne jest, aby:
- wysłuchać go w pełnym skupieniu,
- nie przerywać i nie kwestionować jego uczuć,
- używać komunikatów wspierających: „Słyszę, że jest ci bardzo trudno”, „Dziękuję, że mi o tym mówisz”.
- Rozmawiać z troską
Najważniejsze jest, by uczeń poczuł, że ktoś naprawdę go widzi i słyszy. Rozmowa powinna być spokojna, pełna zainteresowania i troski, bez oceniania i nacisku. Można zapytać:
- „Jak się teraz czujesz?”
- „Widzę, że coś jest dla ciebie trudne – chcesz mi o tym opowiedzieć?”
- „Co mogę zrobić, żeby było ci choć trochę lżej?”
Takie pytania pokazują uczniowi, że jego emocje są ważne i akceptowane. Często już sam fakt, że ktoś okazuje autentyczną uwagę, działa ochronnie i zmniejsza poczucie osamotnienia.
- Zabezpieczyć dziecko
Jeśli uczeń przyznaje, że ma plan i dostęp do środków, które mogą mu zagrażać, niezwłocznie należy wezwać pomoc – numer alarmowy 112. W międzyczasie należy usunąć z otoczenia potencjalnie niebezpieczne przedmioty (np. ostre narzędzia). Nauczyciel nie powinien zostawać z takim ciężarem sam – natychmiast trzeba włączyć innych dorosłych.
- Poinformować dyrekcję i psychologa/pedagoga szkolnego
Każdy przypadek kryzysu samobójczego musi być odnotowany i zgłoszony. W praktyce oznacza to:
- niezwłoczny kontakt z dyrektorem szkoły,
- przekazanie informacji specjaliście szkolnemu (pedagog, psycholog),
- sporządzenie notatki służbowej opisującej przebieg zdarzenia.
Dzięki takiej reakcji nauczyciel daje uczniowi jasny komunikat: „Nie jesteś sam, twoje życie jest ważne, a dorośli są gotowi ci pomóc”.
Procedura szkolna
Każda szkoła powinna posiadać opracowaną procedurę interwencji kryzysowej (przykładowa procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole – tutaj>). Zazwyczaj obejmuje ona:
- natychmiastowe powiadomienie dyrektora szkoły i specjalisty szkolnego,
- kontakt z rodzicami/opiekunami prawnymi,
- wezwanie pogotowia lub policji w sytuacji zagrożenia życia,
- sporządzenie notatki służbowej z podjętych działań,
- wskazanie rodzinie instytucji pomocowych (poradnia psychologiczno-pedagogiczna, poradnia zdrowia psychicznego, psychiatra dziecięcy).
Jeśli istnieje podejrzenie, że to rodzina jest źródłem zagrożenia, szkoła ma obowiązek zawiadomić odpowiednie służby (OPS, sąd rodzinny).
Dalsze wsparcie
- zapewnienie uczniowi opieki psychologiczno-pedagogicznej w szkole,
- współpraca z instytucjami pomocowymi,
- monitoring stanu emocjonalnego dziecka,
- działania profilaktyczne w klasie i szkole (warsztaty/lekcje profilaktyczne, rozmowy z uczniami itp.).
Ważne numery
- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111 (czynny całą dobę, bezpłatny),
- Kryzysowy telefon zaufania – Fundacja Itaka: 800 70 2222 (bezpłatna, całodobowa linia wsparcia dla osób w kryzysie psychicznym),
- Numer alarmowy: 112.
Uczeń w kryzysie samobójczym to sygnał alarmowy dla całej społeczności szkolnej. Najważniejsze jest, aby nie bagatelizować żadnych wypowiedzi czy zachowań ucznia i zawsze traktować je poważnie. Każdy nauczyciel, nawet jeśli nie czuje się specjalistą, może podjąć pierwszy krok – zareagować, wysłuchać, powiadomić odpowiednie osoby i instytucje, innymi słowy udzielić pierwszej pomocy psychologicznej.
Życie i bezpieczeństwo dziecka zawsze muszą być priorytetem.
Checklista dla nauczyciela – 5 kroków, gdy uczeń sygnalizuje myśli samobójcze
- ZAREAGUJ NATYCHMIAST
- Nie zostawiaj ucznia samego.
- Zachowaj spokój i okazuj wsparcie.
- ROZMAWIAJ Z TRSOKĄ
- Zapytaj: „Co mogę dla ciebie zrobić, żeby było ci łatwiej?”
- Nie oceniaj, nie bagatelizuj, nie moralizuj.
- ZABEZPIECZ UCZNIA
- Jeśli zagrożenie jest realne i bezpośrednie – dzwoń na 112.
- Usuń potencjalne niebezpieczne przedmioty z otoczenia.
- POWIADOM ODPOWIEDNIE OSOBY
- Pedagoga/psychologa szkolnego, dyrektora.
- Rodziców/opiekunów prawnych.
- DOKUMENTUJ POMOC I KIERUJ DO SPECJALISTY
- Sporządź notatkę służbową z podjętych działań.
- Skieruj ucznia do specjalisty: poradnia zdrowia psychicznego, psychiatra dziecięcy, poradnia psychologiczno-pedagogiczna.
Gdzie można uzyskać pomoc i niezbędne informacje?
- Krajowy Program Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym realizowany w ramach NPZ na lata 2021-2025: https://zapobiegajmysamobojstwom.pl/ (m.in. bezpłatne konsultacje ze specjalistami)
- Życie warte jest rozmowy – miejsce, gdzie bezpłatną pomoc uzyskają zarówno osoby w kryzysie samobójczym, jak i szukające wsparcia dla kogoś, kto przeżywa trudności psychiczne czy żałobę po samobójczej śmierci bliskiego: https://zwjr.pl/
Polecam przede wszystkim zapoznać się z zakładką mity na temat samobójstw: https://zwjr.pl/mity-na-temat-samobojstw
- Polskie Towarzystwo Suicydologiczne – społeczność skupiona wokół wspólnego działania na rzecz zapobiegania samobójstwom: https://suicydologia.org/
- Polskie Towarzystwo Zapobiegania Samobójstwom – https://ptzs.pl/