wtorek, 1 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home Artykuły

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

8 maja, 2025
Kategorie: Artykuły, Pedagog szkolny
Czas: 7 minut czytania
A A
0
Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

Jak dbać o dobre relacje na linii pedagog – nauczyciele?


Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.


Zadaniem pedagoga szkolnego, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, jest m.in.

  • „Zapewnienie pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
  • Wspieranie nauczycieli, wychowawców oraz szkolnych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, a także udzielaniu uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej”.

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami jest zatem obowiązkowym elementem pracy każdego pedagoga. Ważne jest jednak to, aby zarówno pedagog, jak i nauczyciele nie traktowali owej współpracy jak nieprzyjemnego obowiązku, który trzeba spełnić, ale jako ważny i miły aspekt pracy w szkole. Bo jak się okazuje zakres współpracy pedagoga szkolnego z nauczycielami może być bardzo szeroki. Jego istotą winno być przede wszystkim wspieranie uczniów w ich rozwoju edukacyjnym, emocjonalnym i społecznym. Ale współpraca ta jest także niezwykle ważna w celu tworzenia przyjaznego i wspierającego środowiska szkolnego.


Zakres współpracy pedagoga szkolnego z nauczycielami

  • Pomoc w diagnozowaniu trudności uczniów – pedagog powinien pomagać nauczycielom w identyfikowaniu problemów w nauce oraz zachowaniu uczniów, a także ustalaniu przyczyn tych trudności. W tym celu warto odbywać regularne konsultacje z nauczycielami, a także prowadzić obserwacje w klasach. Uczniowie wykazujący niepokojące symptomy powinni być kierowani na dalszą diagnozę m.in. do poradni psychologiczno-pedagogicznych. Współpraca nauczycieli i pedagoga w tym zakresie jest niezwykle ważna, ponieważ umożliwia wczesne wykrywanie trudności edukacyjnych i wychowawczych oraz skuteczniejszą pomoc uczniom z problemami emocjonalnymi, społecznymi czy szkolnymi.

  • Indywidualizacja procesu nauczania i pomoc w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych – dzisiaj, w dobie edukacji włączającej, współpraca pedagoga z nauczycielami w dostosowaniu metod nauczania do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest kluczowa, aby budować społeczeństwo inkluzyjne. Pedagog powinien służyć radą oraz pomocą, np. przy tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, interpretacji zaleceń opinii bądź orzeczeń, indywidualizacji pracy z uczniem oraz opracowywaniu dostosowań wymagań edukacyjnych do zdiagnozowanych trudności ucznia i jego możliwości. Pamiętajmy, że nie wszyscy nauczyciele mają rozległą wiedzę nt. specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, dlatego pedagog w ramach pomocy nauczycielom może zorganizować szkolenie z osobą, która dokładnie wyjaśni te zagadnienia całemu gronu pedagogicznemu. Dobrym pomysłem jest także przeprowadzenie prelekcji przez pedagoga, mającej na celu uświadomienie nauczycielom – „przedmiotowcom”, jak ważne jest traktowanie poważnie zaleceń wynikających z opinii lub orzeczenia.

  • Pomoc nauczycielom w sytuacjach kryzysowych z uczniami – ważne w tym przypadku jest ustalenie, kiedy nauczyciel kieruje ucznia do pedagoga. Nie powinno być tak, że spotkanie z pedagogiem jest zawsze dla ucznia karą za niewłaściwe zachowanie. Niestety jest wiele sytuacji trudnych w klasie, w których nauczyciel, działając w stresie i impulsywnie, odsyła ucznia do gabinetu pedagoga. W ten sposób utrwala się negatywny komunikat dotyczący funkcji, jaką pedagog pełni w szkole – pedagog jako ten od „niegrzecznych” dzieci. Tymczasem pedagog pełni w szkole przede wszystkim funkcję wspierającą. Odsyłanie uczniów do pedagoga tylko w sytuacjach trudnych, powoduje uprzedzenia i niechęć młodych ludzi do wizyt w gabinecie tego specjalisty, co tym samym znacznie utrudnia korzystanie z realnej pomocy, którą pedagog powinien świadczyć. W związku z tym warto ustalić, a nawet opracować w formie pisemnej, procedurę działania w sytuacjach trudnych, w których nauczyciel potrzebuje wsparcia pedagoga m.in. jakiego typu będą to zdarzenia, w jaki sposób nauczyciel będzie informował o tym pedagoga, jaki komunikat otrzyma uczeń mający udać się do pedagoga oraz kiedy ma to nastąpić – od razu po wystąpieniu zdarzenia czy np. w trakcie przerwy. Dzięki temu interwencja pedagoga w sytuacji kryzysowej będzie szybsza i bardziej efektywna.

  • Wsparcie wychowawcze dla nauczycieli – m.in. udział w zespołach wychowawczych, ale także w konsultacjach z nauczycielami, czyli spotkaniach mających na celu doradztwo nauczycielom w kwestiach wychowawczych oraz tzw. studia przypadków. Ważne, aby nauczyciele mieli możliwość omawiania na bieżąco trudnych zachowań uczniów. W czasie takich spotkań warto podkreślać, że zachowanie uczniów zawsze ma swoje przyczyny. Zwykle to, co my widzimy w postaci wybuchu złości, jest tylko wierzchołkiem góry lodowej. Prawdziwe przyczyny są ukryte głęboko.

  • Działania profilaktyczne – skupiają się na organizowaniu w klasach warsztatów i lekcji profilaktycznych prowadzonych przez pedagoga, a także realizowaniu programów profilaktycznych (np. przeciwdziałanie uzależnieniom, cyberprzemoc itp.). Współpraca z nauczycielami przy działaniach profilaktycznych powinna uwzględniać nie tylko globalne problemy dotyczące m.in. cyberbezpieczeństwa, zdrowia psychicznego czy przemocy rówieśniczej, ale także indywidualne potrzeby każdej klasy. Oprócz lekcji profilaktycznych z pedagogiem, warto współpracować z instytucjami wspierającymi pracę szkoły, np. z policją czy z ośrodkami pomocy społecznej i wraz ze specjalistami z danego zakresu organizować spotkania profilaktyczne dla uczniów.

  • Współpraca z rodzicami – wielu nauczycieli obawia się spotkań z rodzicami zwłaszcza, kiedy trzeba przekazać trudną wiadomość (np. dotyczącą niewłaściwego zachowania ucznia czy zaobserwowanych trudności rozwojowych). Pedagog szkolny powinien wspierać nauczycieli w tym zakresie i np. brać udział w spotkaniach z rodzicami celem omówienia problemów uczniów. Dzięki temu nauczyciele będą mieli wsparcie, a spotkanie z rodzicami, w którym bierze udział szkolny specjalista od razu przybierze inną rangę. Dodatkowo pedagog szkolny wraz z nauczycielami może organizować warsztaty czy szkolenia dla rodziców na różne tematy, np. uwzględniając aktualne potrzeby danej klasy czy pojawiające się w niej trudności.

Więcej na temat pracy pedagoga szkolnego można znaleźć w pakiecie „Pedagog szkolny w pigułce”, który polecam zarówno początkującym, jak i doświadczonym pedagogom 🙂

Materiał dostępny jest tutaj >


Jak dbać o dobre relacje na linii pedagog – nauczyciele?

Regularne rozmowy, wymiana doświadczeń i wspólne podejmowanie działań to fundament dobrej współpracy. Co jeszcze ma znaczenie?

Otwartość i czas – każdy z nas lubi być wysłuchany. Nauczyciele bardzo często potrzebują zwyczajnej rozmowy, nie tylko tej zawodowej, ale koleżeńskiej. „Wygadanie się” i wsparcie ze strony pedagoga, który ma w szkole zupełnie inną rolę niż nauczyciel, jest dla większości bardzo cenne. Dlatego pedagog, na miarę swoich możliwości, powinien służyć nauczycielom swoim czasem i otwartością.

Empatia i wyrozumiałość – pracując z ludźmi trzeba być przygotowanym na to, że są oni różni. Jednych lubimy bardziej, innych mniej i jest to naturalne. Nauczyciele często w swojej pracy mierzą się z różnymi trudnościami – ze strony uczniów, rodziców, a nawet innych nauczycieli. Jak każdy, mają również swoje osobiste problemy, które przynoszą do pracy. Pedagog szkolny powinien być osobą, która zawsze podchodzi do drugiego człowieka z empatią i wyrozumiałością. W trudnej sytuacji nauczyciel powinien mieć poczucie, że pedagog okaże mu zrozumienie, bez oceniania czy moralizowania.

Partnerstwo i współpraca – to fundamenty dobrej relacji między pedagogiem szkolnym a nauczycielami. Kiedy obie strony traktują się jak równorzędni partnerzy, a nie ktoś „wyżej” lub „niżej”, łatwiej o efektywne działania na rzecz uczniów. W związku z tym pedagog nie może podważać autorytetu nauczyciela i odwrotnie. Partnerstwo oznacza także wspólne podejmowanie decyzji dotyczących wsparcia ucznia, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, zamiast rywalizacji, wzajemne zaufanie i otwartość na sugestie oraz szukanie rozwiązań razem, a nie „zrzucanie” problemów na drugą stronę. Warto także podkreślić, jak ważne są regularne konsultacje i spotkania pedagoga z nauczycielami, spójność działań wobec ucznia, czyli jasne zasady i konsekwencje oraz wsparcie, a nie kontrola – pedagog nie jest „inspektorem”, tylko pomocą dla nauczycieli.

Wzajemny szacunek i granice – tak jak wspomniałam, praca z ludźmi bywa trudna. Chcąc budować poprawne relacje należy pamiętać o wzajemnym szacunku. Dobra współpraca między pedagogiem szkolnym a nauczycielami to także jasne określenie swoich ról i granic. Pedagog wspiera uczniów, nauczycieli i rodziców, ale nie zastępuje wychowawcy ani nie rozwiązuje problemów za innych. W związku z tym ważne jest zrozumienie swoich funkcji – nauczyciel jest pierwszą linią wsparcia, a pedagog to osoba, która pomaga w bardziej złożonych sytuacjach. Pamiętajmy, że zarówno pedagog szkolny, jak i nauczyciele mają wspólny cel: dobro ucznia, a nie „przerzucanie odpowiedzialności”.

Zdrowy rozsądek – w pracy w szkole teoria i procedury są ważne, ale to właśnie zdrowy rozsądek bardzo często pozwala podejmować mądre, elastyczne decyzje dostosowane do realnych sytuacji. Każda sytuacja jest inna, w związku z tym sztywne trzymanie się schematów nie zawsze pomaga.

Pozytywne nastawienie i poczucie humoru – mogą zdziałać cuda w codziennej współpracy. Praca w szkole bywa wymagająca, więc dystans do siebie i do trudnych sytuacji pomaga zachować równowagę. Często to właśnie humor łagodzi napięcia i dodaje energii – może rozładować stres i sprawić, że trudne rozmowy będą łatwiejsze. Pozytywne nastawienie tworzy dobrą atmosferę w pracy – jeśli nauczyciele i pedagog lubią ze sobą pracować, uczniowie też to odczuwają. 

Dystans do siebie – to niezwykle cenna cecha pedagoga. Pomaga zachować profesjonalizm, unikać niepotrzebnego stresu i lepiej radzić sobie z trudnymi zdarzeniami. Pedagog, który spotyka się z bardzo różnymi sytuacjami i reakcjami nauczycieli, musi umieć nie brać wszystkiego do siebie. Bardzo często opinie innych, krytyka czy emocjonalne reakcje nauczycieli nie są osobistym atakiem. Ponadto dystans do siebie pomaga pedagogowi być elastycznym – dobrze wiemy, że zwykle nie ma jednego złotego rozwiązania na każdą sytuację, czasem trzeba próbować różnych podejść. Nie wszystko także zależy od pedagoga, a pewne sprawy po prostu nie są do rozwiązania „od ręki”. I najważniejsze – osoba, która nie traktuje siebie śmiertelnie poważnie, budzi większą sympatię i łatwiej nawiązuje relacje.


A co Waszym zdaniem jest najważniejsze w relacjach pedagoga szkolnego z nauczycielami?

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

Następny artykuł

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl