• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
wtorek, 2 września, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Zmiany w przepisach prawa oświatowego od września 2025 r.

2 września, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja
Czas: 8 minut czytania
A A
0
Zmiany w przepisach prawa oświatowego od września 2025 r.

Kluczowe zmiany dla nauczycieli od 1 września 2025 r.


1 września 2025 r. w życie weszły kolejne zmiany w przepisach prawa oświatowego, które bezpośrednio wpływają na funkcjonowanie szkół, nauczycieli, uczniów oraz rodziców. Nowelizacje obejmują zarówno kwestie organizacyjne, jak i dydaktyczne. Warto zapoznać się z najważniejszymi regulacjami, aby odpowiednio przygotować się do nowego roku szkolnego.


Artykuł zawiera lokowanie marki własnej,


Co się zmienia?

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 12 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. 2025 poz. 363) – wprowadza dwa nowe przedmioty: edukację obywatelską i edukację zdrowotną.

Zobacz: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250000363/O/D20250363.pdf 


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 27 czerwca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2025 poz. 849) – zmienia organizację kształcenia specjalnego w szkołach i przedszkolach.

Zobacz: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250000849/O/D20250849.pdf


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2025 poz. 1111) – nowelizuje przepisy w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Precyzuje wymagania dla nauczycieli m.in.  edukacji zdrowotnej, przedszkolnych, specjalistów i psychologów.

Zobacz: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250001111/O/D20251111.pdf


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 17 stycznia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. 2025 poz. 66) – m.in. zmniejsza liczbę lekcji religii do jednej tygodniowo i reguluje ich organizację.

Zobacz: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250000066/O/D20250066.pdf


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 13 czerwca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów (Dz.U. 2025 poz. 1178) – m.in. złagodzenie zwolnień z drugiego języka obcego, w przypadku, gdy uczeń ten realizuje naukę języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego.

Zobacz: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250000778/O/D20250778.pdf

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej oraz rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia- nowa podstawa programowa wychowania fizycznego oraz podstawy programowe dwóch nowych przedmiotów: edukacji obywatelskiej i zdrowotnej.

Zobacz tutaj: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250000378/O/D20250378.pdf  oraz tutaj: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250000382/O/D20250382.pdf


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 10 czerwca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego (Dz.U. 2025 poz. 771) – m.in. wprowadza zawód „technik gospodarki nieruchomościami”.

Zobacz: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250000771/O/D20250771.pdf

  • Nowelizacje Karty Nauczyciela – Ustawa z dnia 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw – m.in. skrócenie stażu nauczyciela początkującego z dwóch do roku, doprecyzowanie zadań mentora, ujednolicenie wymiaru i zasad przydzielania godzin ponadwymiarowych, zniesienie tzw. „godzin dostępności” („godzin czarnkowych”), wprowadzenie nowych regulacji dotyczących wynagradzania i zatrudnienia.

Zobacz: https://dziennikustaw.gov.pl/D2025000116001.pdf

Źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja/nowelizacja-karty-nauczyciela–korzystne-zmiany-dla-nauczycieli

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw – więcej tutaj >

Zobacz: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250001043/O/D20251043.pdf 


Mini ściąga zmian w prawie oświatowym – wrzesień 2025 r.

Skrót najważniejszych zmian, które warto znać:

Rozporządzenie MEN z 12.03.2025 – ramowe plany nauczania (Dz.U. 2025 poz. 363)

Co się zmienia?

  • wprowadzono dwa nowe przedmioty: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna,
  • odchudzenie podstaw programowych (ok. 20%),
  • większy nacisk na zajęcia praktyczne i projektowe.

Rozporządzenie MEN z 17.01.2025 – nauka religii (Dz.U. 2025 poz. 66)

Co się zmienia?

  • religia/etyka: tylko 1 godzina tygodniowo,
  • możliwość łączenia uczniów z różnych klas.

Rozporządzenie MEN z 13.06.2025 – ocenianie i klasyfikowanie (Dz.U. 2025 poz. 1178)

Co się zmienia?

  • uproszczone zasady zwalniania z drugiego języka obcego.

Rozporządzenie MEN z 27.06.2025 – kształcenie specjalne (Dz.U. 2025 poz. 849)

Co się zmienia?

  • nowe zasady organizacji kształcenia dla uczniów z orzeczeniami,
  • doprecyzowanie form wsparcia w klasach integracyjnych.

Rozporządzenie MEN z 08.08.2025 – kwalifikacje nauczycieli (Dz.U. 2025 poz. 1111)

Co się zmienia?

  • określenie wymagań dla nauczycieli nowego przedmiotu edukacja zdrowotna,
  • złagodzenie wymagań dla psychologów i pedagogów specjalnych,
  • możliwość pracy osób z wykształceniem medycznym (z przygotowaniem pedagogicznym).

Rozporządzenie MEN z 10.06.2025 – kształcenie zawodowe (Dz.U. 2025 poz. 771)

Co się zmienia?

  • wprowadzenie nowego zawodu: technik gospodarki nieruchomościami,
  • aktualizacja podstaw programowych w szkolnictwie branżowym.

Najważniejsze i aktualne przepisy prawa oświatowego znajdziecie w materiale „Prawo oświatowe w pigułce”.

Zobacz materiał >


Co z oceną funkcjonalną?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy od września 2025 r. do szkół wchodzi ocena funkcjonalna, ponieważ jest wiele sprzecznych informacji na ten temat. Z analizy dostępnych danych wynika, że od 1 września 2025 r. nie wchodzi do szkół żaden nowy, obowiązkowy „system oceniania” pod nazwą ocena funkcjonalna. Potwierdziło to oficjalnie MEN: „trwają prace nad wykorzystaniem oceny funkcjonalnej jako metody wspierającej edukację włączającą, ale nie zmienia to zasad oceniania uczniów od września 2025 r.” – źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja/ocena-funkcjonalna–men-pracuje-nad-metodami-lepszej-oceny-potrzeb-i-mozliwosci-dzieci-i-uczniow

Przepisy prawa oświatowego:

  • Ocenę bieżącą/klasyfikacyjną nadal reguluje rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (tekst z 22.02.2019 r. z późn. zm.). Ostatnia nowelizacja z 13.06.2025 r., Dz.U. 2025 poz. 778 nie wprowadza „oceny funkcjonalnej”; dotyczy m.in. zwolnień z drugiego języka obcego. Wejście w życie: 2.07.2025 r.
  • Równolegle (1.08.2025) do konsultacji trafił projekt rozporządzenia dla poradni psychologiczno-pedagogicznych (orzeczenia/opinie). Część zmian dotyczy szerszej diagnozy funkcjonowania uczniów. Rozporządzenie wejdzie w życie od 2026 r. – to jednak obszar poradni, nie szkolnego systemu ocen.

Ale uwaga!

  • Poradnie psychologiczno-pedagogiczne w nowym modelu diagnozy coraz częściej będą prosić szkoły o wypełnienie narzędzi oceny funkcjonalnej (np. kwestionariusze, arkusze obserwacji, karty mocnych stron i trudności ucznia).
  • Wymóg ten nie wynika z rozporządzenia o ocenianiu w szkołach, ale z przepisów dotyczących pracy poradni – projekt nowego rozporządzenia MEN (sierpień 2025, w konsultacjach) przewiduje wprost, że w dokumentacji dołączanej do wniosku o badanie ma się znaleźć ocena funkcjonalna przygotowana przez szkołę.

Więcej informacji na ten temat tutaj >


Co to oznacza dla nauczycieli?

  • Nie zmienia się sposób oceniania ucznia w szkole – w dzienniku nadal stopnie/opis.
  • Zmienia się współpraca z poradnią – szkoła przygotowując wniosek na badanie, będzie proszona o załączenie arkusza oceny funkcjonalnej ucznia.
  • To narzędzie ma pokazać, jak dziecko funkcjonuje na lekcji, w relacjach, w uczeniu się, w samoobsłudze itp. – czyli dane, których poradnia nie zobaczy podczas krótkiego badania.
  • W praktyce: dyrektorzy powinni przygotować nauczycielom prosty wzór karty oceny funkcjonalnej, by ujednolicić sposób przekazywania informacji do poradni.

Polecam zapozna się z artykułem: https://epedagogika.pl/aktualnosci/nowa-ocena-funkcjonalna-ucznia.-czy-nowe-przepisy-calkowicie-zmienia-zasady-wydawania-orzeczen-i-opinii-przez-poradnie-psychologicznopedagogiczne-9396.html


Ocena funkcjonalna w szkołach – ściąga dla nauczycieli (od 1.09.2025 r.)

Czym jest ocena funkcjonalna?

  • Narzędzie rozpoznawania potrzeb i możliwości ucznia – patrzy na to, co dziecko potrafi, jakie ma mocne strony i w czym potrzebuje wsparcia.
  • Stosowana głównie w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Pomoc w planowaniu indywidualizacji procesu dydaktycznego i terapeutycznego.
  • Uzupełnia diagnozę psychologiczno-pedagogiczną – pozwala na praktyczne określenie sposobu pracy w klasie.

Czym nie jest ocena funkcjonalna?

  • Nie zastępuje ocen szkolnych w postaci stopni, oceny opisowej czy klasyfikacji.
  • Nie jest nowym systemem oceniania wprowadzonym do prawa oświatowego od 1.09.2025 r.
  • Nie ma obowiązku wstawiania jej do dziennika ani stosowania zamiast stopni.

Podstawa prawna (stan na 1.09.2025 r.)

  • Nadal obowiązuje:
    • Rozporządzenie MEN z 22.02.2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (z późn. zm.).
    • Ostatnia nowelizacja: Dz.U. 2025 poz. 778 (13.06.2025 r.) – nie wprowadza oceny funkcjonalnej.
  • MEN zapowiada prace nad wykorzystaniem oceny funkcjonalnej jako narzędzia wspierającego edukację włączającą, ale nie jako elementu oceniania w sensie prawnym.

Co warto wiedzieć od 1.09.2025 r.?

  • Szkoły mogą korzystać z narzędzi oceny funkcjonalnej (np. kwestionariusze, karty obserwacji).
  • Ocena funkcjonalna może być przydatna przy tworzeniu IPET, planów działań wspierających uczniów, dostosowań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • W poradniach psychologiczno-pedagogicznych planowane są zmiany (od 2026 r.), które będą mocniej odwoływać się do oceny funkcjonalnej.

Co sądzicie o zmianach w przepisach prawa oświatowego?

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Jak dobrze przygotować się do egzaminu ósmoklasisty?

Przeczytaj również:

Jak dobrze przygotować się do egzaminu ósmoklasisty?
2025

Jak dobrze przygotować się do egzaminu ósmoklasisty?

29 sierpnia, 2025
Prezenty dla nauczycieli – jak nagrodzić pracowników swojej placówki?
2025

Prezenty dla nauczycieli – jak nagrodzić pracowników swojej placówki?

26 sierpnia, 2025
Ważne daty w roku szkolnym 2025/2026 z punktu widzenia pedagoga szkolnego
2025

Ważne daty w roku szkolnym 2025/2026 z punktu widzenia pedagoga szkolnego

25 sierpnia, 2025
Pierwszy smartfon dla dziecka. Kiedy jest dobry czas, by go kupić?
2025

Pierwszy smartfon dla dziecka. Kiedy jest dobry czas, by go kupić?

20 sierpnia, 2025
2025

Roczny plan pracy pedagoga szkolnego

18 sierpnia, 2025
Dlaczego laptop Apple od autoryzowanego sprzedawcy to dobry wybór dla nauczycieli?
2025

Dlaczego laptop Apple od autoryzowanego sprzedawcy to dobry wybór dla nauczycieli?

14 sierpnia, 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Zmiany w przepisach prawa oświatowego od września 2025 r.

Zmiany w przepisach prawa oświatowego od września 2025 r.

2 września, 2025
Jak dobrze przygotować się do egzaminu ósmoklasisty?

Jak dobrze przygotować się do egzaminu ósmoklasisty?

29 sierpnia, 2025
Prezenty dla nauczycieli – jak nagrodzić pracowników swojej placówki?

Prezenty dla nauczycieli – jak nagrodzić pracowników swojej placówki?

26 sierpnia, 2025
Ważne daty w roku szkolnym 2025/2026 z punktu widzenia pedagoga szkolnego

Ważne daty w roku szkolnym 2025/2026 z punktu widzenia pedagoga szkolnego

25 sierpnia, 2025
Pierwszy smartfon dla dziecka. Kiedy jest dobry czas, by go kupić?

Pierwszy smartfon dla dziecka. Kiedy jest dobry czas, by go kupić?

20 sierpnia, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl