wtorek, 1 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Jak uczyć się skuteczniej? O tym, jak inteligencje wielorakie wpływają na proces uczenia się

18 stycznia, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Edukacja
Czas: 6 minut czytania
A A
0
Inteligencje wielorakie

Rozwijanie poszczególnych typów inteligencji


Temat inteligencji wielorakich został poruszony w ostatnim artykule – tutaj >, gdzie znajdziecie szczegółowe założenia dotyczące teorii Howarda Gardnera. Mimo że teoria inteligencji wielorakich nadal budzi wiele wątpliwości, zwłaszcza w środowisku naukowym (m.in. od lat 80. badacze zadają pytania o teoretyczne podstawy inteligencji wielorakich) ma także wielu zwolenników, w tym przede wszystkim praktyków edukacyjnych.


Zostawiając spory naukowe trzeba przyznać, że teoria Gardnera w swoich założeniach ma wiele uniwersalnych treści, które z powodzeniem przydają się w edukacji. Opierając się na podstawowych założeniach tej teorii sprawdźmy, jak mogą one wpływać na proces uczenia się.

  • Wszyscy ludzie posiadają pewne podstawowe zdolności, które odpowiadają każdej z inteligencji.
  • Inteligencje pojawiają się w różny sposób na różnych etapach rozwoju, dlatego też kształcenie oraz ocenianie powinny być do tego dostosowane.
  • Jedne inteligencje są bardzo mocno rozwinięte, inne słabiej, stąd każdy człowiek posiada swoje mocne i słabe strony.
  • Mocne i słabe strony wyjaśniają różnice indywidualne pomiędzy ludźmi.
  • Świadomość mocnych stron pozwala na wykorzystywanie ich do rozwoju słabych stron.
  • Na wczesnym etapie rozwoju ważny jest równomierny rozwój wszystkich sfer, dlatego też rozwój dzieci powinien być wszechstronny, a nie z góry ukierunkowany lub skupiający się tylko na jednej sferze.
  • To, co będzie odpowiednie dla rozwoju danej inteligencji na wcześniejszym etapie rozwojowym, może być nieodpowiednie lub niewystarczające w późniejszych etapach i odwrotnie.
  • Dzięki różnym inteligencjom każdy może mieć inne preferencje, co do sposobów uczenia się, a także inne możliwości osiągania różnego rodzaju sukcesów.
  • Właściwy sposób wykorzystania swojego potencjału w określonej dziedzinie sprawia, że każdy człowiek może odnieść w niej życiowy sukces.

Będąc nauczycielem warto poznać indywidualne predyspozycje (profile) swoich uczniów, aby lepiej dopasować metody i formy pracy pamiętając przy tym, że praca z młodszymi uczniami powinna być nastawiona na wszechstronny rozwój.

W nauczaniu należy przede wszystkim wykorzystywać nowoczesne metody kształcenia, w tym metody aktywizujące. Dzięki temu uczniowie będą mogli uczyć się w sposób aktywny i twórczy oraz rozwijać się zgodnie z ich indywidualnym profilem inteligencji.

Pracując w zgodzie z zainteresowaniami uczniów oraz bazując na ich indywidualnym potencjale zdecydowanie wzrasta poziom motywacji do nauki, a także satysfakcja z odnoszonych sukcesów – któż z nas nie lubi uczyć się tego, co sprawia mu przyjemność, w czym jest się dobrym czy co nas interesuje? 🙂

Nie każdy może być wybitnym matematykiem czy naukowcem, ale osiągnięcia w innych dziedzinach, np. artystycznych czy sportowych są tak samo ważne. Nigdy nie powinno się porównywać uczniów między sobą, bo każdy jest inny i tym samym wyjątkowy. W założeniach Gardnera, żadna inteligencja nie jest lepsza ani gorsza. Takie podejście sprawia, że każdy, bez względu na swoje możliwości, ma w życiu szansę na sukces.


Teraz przyjrzyjmy się aktywnościom, które wspomagają rozwój inteligencji wielorakich u młodszych i starszych dzieci:

INTELIGENCJA JĘZYKOWA – można ją rozwijać i wykorzystywać w procesie uczenia poprzez:

  • zgadywanki,
  • gry słowne, pamięciowe, dotyczące nazw i miejsc
  • czytanie bajek, opowiadań, artykułów prasowych,
  • opowiadanie lub kończenie bajek bądź historyjek przez dziecko,
  • wymyślanie opowiadań (i zapisywanie ich),
  • śpiewanie,
  • recytację wierszy,
  • układanie zagadek, skeczy,
  • rozmowy z dzieckiem podczas których młody człowiek ma okazję wyrazić swoje zdanie na dany temat, odpowiedzieć na zadawane mu pytania,
  • branie udziału w debatach, dyskusjach,
  • przeprowadzanie wywiadów,
  • pisanie i redagowanie gazetki szkolnej,
  • pisanie na stronę internetową szkoły.

– INTELIGENCJA LOGICZNO-MATEMATYCZNA – można ją rozwijać i wykorzystywać w procesie uczenia poprzez m.in.:  

  • zagadki pobudzające myślenie,
  • zadania matematyczne,
  • gry liczbowe,
  • samodzielne rozwiązywanie problemów,
  • analizowanie i interpretowanie danych,
  • liczenie,
  • układnie historyjek obrazkowych,
  • wymyślanie „co by było, gdyby…”,
  • prognozowanie,
  • doświadczenia praktyczne – np. wspólne gotowanie, przygotowywanie posiłków, majsterkowanie,
  • wymyślanie zalet i wad różnych przedmiotów, czynności,
  • wykonywanie zadań krok po kroku,
  • wyciąganie wniosków z bajek, opowiadań, historyjek.

– INTELIGENCJA MUZYCZNA – można ją rozwijać i wykorzystywać w procesie uczenia poprzez m.in.:  

  • wyróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia (np. podczas spaceru),
  • wymyślanie rymowanek i piosenek,
  • śpiewanie piosenek,
  • granie na instrumentach muzycznych,
  • słuchanie różnorodnej muzyki (odpowiedni rodzaj muzyki także przy nauce),
  • rysowanie do muzyki,
  • prezentowanie swoich umiejętności przed szerszą publicznością,
  • zamienianie w piosenki wiadomości do zapamiętywania,
  • łączenie muzyki z innymi przedmiotami,
  • komponowanie muzyki za pomocą komputera,
  • korzystanie z muzyki, aby się zrelaksować, zmienić swój nastrój.

– INTELIGENCJA WIZUALNO-PRZESTRZENNA – można ją rozwijać i wykorzystywać w procesie uczenia poprzez m.in.:

  • wykonywanie prac plastycznych,
  • poznawanie i pracę różnymi technikami plastycznymi,
  • sklejanie modeli,
  • układnie puzzli, kloców,
  • lepienie z plasteliny, modeliny i innych mas plastycznych,
  • oglądnie ilustracji,
  • rysowanie map, wykresów, diagramów,
  • korzystanie z map myśli i map pojęć,
  • podkreślanie na kolorowo,
  • grupowanie przedmiotów,
  • wizualizowanie różnych zagadnień,
  • zmienianie swojego położenia w pomieszczeniu by uzyskać różne perspektywy,
  • oglądanie filmów wideo lub tworzenie własnych.

– INTELIGENCJA PRZYRODNICZA – można ją rozwijać i wykorzystywać w procesie uczenia poprzez m.in.:  

  • prowadzenie hodowli roślin (obserwację),
  • wykonywanie doświadczeń,
  • spacery i wycieczki,
  • oglądanie programów przyrodniczych,
  • opiekowanie się własnym zwierzątkiem,
  • odwiedzanie ogrodów zoologicznych, wystaw przyrodniczych itp.

– INTELIGENCJA RUCHOWA – można ją rozwijać i wykorzystywać w procesie uczenia poprzez m.in.:

  • uprawianie sportu,
  • uczestnictwo w zajęciach artystycznych,
  • łączenie ruchu z nowymi wiadomościami (np. taniec podczas nauki),
  • zagadki ruchowe (kalambury),
  • zabawy z przyborem do ćwiczeń,
  • korzystanie z modeli, urządzeń technicznych, klocków Lego,
  • używanie pomocy naukowych przy naukach ścisłych,
  • powtarzanie materiału w myślach podczas aktywności fizycznej,
  • wyrażanie swoich emocji za pomocą ruchu,
  • udział w przedstawieniach teatralnych, zajęciach sportowych, grach zespołowych,
  • pstrykanie palcami, klaskanie, tupanie, skakanie, wspinanie się.

– INTELIGENCJA INTERPERSONALNA – można ją rozwijać i wykorzystywać w procesie uczenia poprzez m.in.:  

  • zabawy lub naukę w większym gronie,
  • pracowanie w zespołach,
  • uczenie się od siebie nawzajem,
  • pomaganie innym w nauce,
  • częste rozmowy i porozumiewanie się z innymi,
  • prowadzenie rozmów ze znajomymi przez telefon,
  • oglądnie ilustracji, książek połączone z rozmową na temat uczuć i myśli przedstawionych osób,
  • powierzenie obowiązków i zadań do wykonania.

– INTELIGENCJA INTRAPERSONALNA – można ją rozwijać i wykorzystywać w procesie uczenia poprzez m.in.:  

  • samodzielne planowanie swojej pracy,
  • zindywidualizowane gry i zabawy,
  • wyznaczenie własnego miejsca pracy,
  • słuchanie swojej intuicji,
  • wypowiadanie własnych opinii,
  • pisanie książki lub dziennika opisującego swoje życie,
  • pozwolenie sobie na bycie innym niż wszyscy,
  • dyskusję o swoich doświadczeniach i związanych z nimi odczuciach,
  • korzystanie z afirmacji,
  • myślenie o swoim myśleniu.

Co sądzicie o teorii inteligencji wielorakich w kontekście uczenia się?


Źródła:

  • Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2002.
  • Poleszak W., Porzak R., Kata G., Kopik A., Diagnoza i wspomaganie w rozwoju dzieci uzdolnionych. Test Uzdolnień Wielorakich i materiały dydaktyczne, ORE, Warszawa 2014.
  • Tyszkowska M., Metaanaliza krytycznego dyskursu nad teorią wielorakich inteligencji Howarda Gardnera, Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 24 (1/2017), s. 137–149.
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Inteligencje wielorakie

Następny artykuł

Metody aktywizujące w pracy pedagoga

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Metody aktywizujące w pracy pedagoga

Metody aktywizujące w pracy pedagoga

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl