Pomysł na innowację pedagogiczną w przedszkolu + gotowy opis innowacji do pobrania (w wersji do edycji)
Artykuł gościnny autorstwa Anny Mochnaczewskiej.
Jest wiele różnych pomysłów na innowacje pedagogiczne realizowane w przedszkolu. Zwykle nauczyciele wybierają takie, które są bliskie ich zainteresowaniom. Przy wyborze innowacji warto jednak pamiętać o potrzebach dzieci i specyfiki całej grupy. A gdyby tak zebrać wszystko w jedną całość? Przedstawię Wam w tym artykule innowację, która wzbudzi zainteresowanie wśród miłośników muzyki, tańca, ruchu, ale i u tych, którzy chcą, aby była zgodna z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej.
Innowacja ,,Wyginam śmiało ciało – z gimnastyką na Ty!” zapewni Wam niekończące się możliwości podczas zajęć gimnastycznych z dziećmi, mnóstwo zadowolenia i zainteresowania wśród dzieci – tu nigdy nie będą się nudzić! Ruch był, jest i będzie bardzo istotny w życiu każdego człowieka, a w szczególności dziecka. Dzięki takiej innowacji nauczyciel jest w stanie zarazić młode pokolenie miłością do ruchu, zaznajomić ich z muzyką klasyczną, rozwijać zainteresowania dzieci i ich kreatywność podczas ruchu swobodnego.
Należy pamiętać, że ruch jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka. Jest nieodzownym elementem poprawiania zdrowia, rozwijania sprawności, postaw i umiejętności, a także kształtowania nawyków w przyszłości. Rozwój ruchowy dziecka jest także źródłem poznawania otaczającego świata oraz prawidłowego rozwoju funkcji poznawczych i orientacji w przestrzeni. Każda forma ruchu motywuje dziecko do samorealizacji i działania, wzmacnia w nim poczucie własnej wartości.
Gimnastyka jest w programie wychowania przedszkolnego integralnie związana z wychowaniem zdrowotnym. Powinna zatem być w stałej korelacji z rozwojem dziecka. Ćwiczenia ruchowe stały się formą zabawy. W subtelny sposób kształtują prawidłowy rozwój, współdziałają z rozwojem wrażeń i spostrzeżeń, uczą spostrzegać otaczające przedmioty i zjawiska we wzajemnych powiązaniach, kształtują logiczne myślenie, uczą określania ciężaru przedmiotów oraz określania ich położenia w przestrzeni.
Zabawy ruchowe rozwijają pamięć i wyobraźnię twórczą, kształtują osobowość dziecka i takie cechy charakteru jak: samodzielność, zdyscyplinowanie, dokładność, uczą współpracy w zespole, rozwijają społecznie. Idąc za potrzebą ruchu i będąc świadomym, ile pozytywnych odczuć daje dzieciom aktywne spędzanie czasu warto sięgnąć po opisaną wyżej innowację i zrealizować ją w swojej grupie.
Innowacja jest gotowa do pobrania w wersji edytowalnej.
Życzę wszystkim owocnego roku 2024/2025! 🙂
Anna Mochnaczewska
nauczyciel wychowania przedszkolnego