czwartek, 3 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2022

Kampania edukacyjna dotycząca bezpieczeństwa dzieci w sieci

1 lutego, 2022
Kategorie: 2022, Artykuły, Cyberbezpieczeństwo, Inspiracje, Profilaktyka
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Kampania edukacyjna dotycząca bezpieczeństwa dzieci w sieci

Pomysł na lekcję profilaktyczną dla młodszych uczniów z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu + materiały dla rodziców


Wielkimi krokami zbliża się Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji w lutym na stronie pedagogonline.pl będą pojawiały się materiały dotyczące cyberprzestrzeni. Na dobry początek chcę Was zaznajomić z kampanią edukacyjną dotyczącą bezpieczeństwa dzieci w sieci „Bądź z innej bajki” realizowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji i Państwowy Instytut Badawczy NASK we współpracy ze Stowarzyszeniem Góry Kultury. Kampania ruszyła w 2020 r. Materiały, z których można skorzystać mogą stać się inspiracją do przeprowadzenia ciekawej lekcji profilaktycznej w szkole lub posłużyć rodzicom do rozmowy z dziećmi na temat bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. 


Więcej informacji na temat kampanii edukacyjnej „Bądź z innej bajki” możecie znaleźć na stronie projektu – tutaj > 


Kilka słów o kampanii „Bądź z innej bajki”

Celem kampanii jest uświadomienie dorosłym, przede wszystkim rodzicom i opiekunom, że internet jest nie tylko miejscem rozrywki i dobrej zabawy, ale niesie ze sobą zagrożenia, których trzeba być świadomym. Mimo, że mówimy o świecie wirtualnym, niebezpieczeństwa w sieci są równie prawdziwe, jak te pojawiające się w świecie realnym. Pamiętajmy, że to na dorosłych spoczywa odpowiedzialność zaznajomienia dzieci z zagrożeniami na jakie można trafić w internecie oraz zapewnienie im należytego bezpieczeństwa.


W ramach kampanii powstały następujące materiały:

  • Krótkie filmiki animowane oparte na znanych baśniach: Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Królowa Śniegu oraz Złota Rybka. Klasyczne baśnie zostały nieco uwspółcześnione – dobrze znani bohaterowie przeżywają zupełnie inne przygody niż te, z którymi są kojarzeni, ale dzięki temu odbiorcy będą mogli wspólnie przejść drogę prowadzącą do poradzenia sobie ze współczesnymi trudnościami.
  • Podcast, w którym eksperci dzielą się sposobami radzenia sobie z internetowymi zagrożeniami.
  • Broszura informacyjna z gotowymi do zastosowania poradami, którą można wydrukować i powiesić w domu lub w szkole.

W kampanii poruszone zostały tematy takie jak hejt, grooming, patostreamy czy FOMO. Tematyka nie została wybrana przez przypadek, ale wynika z dostępnych danych, które jasno mówią, że to właśnie z tymi zagrożeniami młodzi ludzie spotykają się najczęściej.


Bajki są doskonałym wstępem do rozmowy z dziećmi o cyberzagrożeniach. Mogą być wykorzystane przez nauczycieli oraz specjalistów w szkole i posłużyć jako uzupełnienie lekcji profilaktycznych czy wychowawczych, ale także mogą z nich skorzystać rodzice chcący uświadomić dzieci z jakimi niebezpieczeństwami mogą spotkać się w sieci oraz jak sobie z nimi poradzić.


CZERWONY KAPTUREK – bajka dotycząca hejtu

Materiały, w postaci filmiku, podcastu (rozmowa na temat hejtu i cyberprzemocy Mateusza Świstaka, twórcy „Baśni na warsztacie” z Anną Borkowską – psycholog i ekspertką instytutu badawczego NASK), a także broszury do pobrania i wydruku znajdziecie – tutaj > 


KRÓLOWA ŚNIEGU – bajka nt. szkodliwych treści w internecie

Materiały, w postaci filmiku, broszur do pobrania i wydruku oraz podcastu, w którym z rozmowy z Julią Piechną, ekspertką NASK, autorką poradnika dla rodziców „Szkodliwe treści w internecie | Nie akceptuję – reaguję!” dowiecie się między innymi czym są patotreści, dlaczego dzieci je oglądają i jak ochronić dziecko przed niebezpieczeństwami ze strony internetu – tutaj > 


ZŁOTA RYBKA – bajka dotycząca groomingu

Materiały, w postaci broszur do pobrania i wydruku, filmiku oraz podcastu, w którym Mateusz Świstak rozmawia z Anną Kwaśnik – ekspertką Państwowego Instytutu Badawczego NASK, na temat child groomingu, jego źródeł oraz tego jak należy postępować, jeżeli dziecko padnie ofiarą cyberprzemocy znajdziecie – tutaj >


ŚPIĄCA KRÓLEWNA – bajka dotycząca fomo

Wszystkie materiały: broszury, filmik oraz podcast – rozmowę Mateusza Świstaka z Martą Witkowską – ekspertką Państwowego Instytutu Badawczego NASK, na temat FOMO, jego źródeł oraz sposobów postępowania w sytuacji wystąpienia zagrożenia znajdziecie – tutaj >


Według informacji udostępnionych na stronie nask.pl wynika, że tylko 15,8 % rodziców wie o internetowej przemocy słownej wobec ich dzieci, co pokazuje, że trzeba edukować dorosłych w tym zakresie. Niestety, statystyki nie są optymistyczne – według nich jeden na trzech nastolatków spotkał się w sieci z cyberprzemocą w postaci między innymi agresji słownej, upublicznienia kompromitujących materiałów, publikowania obraźliwych komentarzy czy włamania na prywatne konta.


Rodziców zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy z zakresu cyberzagrożeń zachęcam do zapoznania się z poradnikiem dla rodziców „Szkodliwe treści w internecie. Nie akceptuję, reaguję!”, który został opracowany wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji i Akademię NASK w ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”. W poradniku można znaleźć treści dotyczące między innymi pornografii, filmów zachęcających do wulgarnych zachowań, porady podszyte fałszywą troską, czy treści, które namawiają do samookaleczania, a nawet samobójstw.

Poradnik do pobrania – tutaj >


Źródła:

  • http://www.gov.pl/badz-z-innej-bajki
  • https://www.nask.pl/pl/aktualnosci/3963,Badz-z-innej-bajki-rusza-kampania-o-bezpieczenstwie-w-sieci.html
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Co to są specjalne potrzeby edukacyjne?

Następny artykuł

Uzależnienie od internetu i gier komputerowych

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Uzależnienie od internetu i gier komputerowych

Uzależnienie od internetu i gier komputerowych

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl