Pomysł na lekcję profilaktyczną dla młodszych uczniów z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu + materiały dla rodziców
Wielkimi krokami zbliża się Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji w lutym na stronie pedagogonline.pl będą pojawiały się materiały dotyczące cyberprzestrzeni. Na dobry początek chcę Was zaznajomić z kampanią edukacyjną dotyczącą bezpieczeństwa dzieci w sieci „Bądź z innej bajki” realizowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji i Państwowy Instytut Badawczy NASK we współpracy ze Stowarzyszeniem Góry Kultury. Kampania ruszyła w 2020 r. Materiały, z których można skorzystać mogą stać się inspiracją do przeprowadzenia ciekawej lekcji profilaktycznej w szkole lub posłużyć rodzicom do rozmowy z dziećmi na temat bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.
Więcej informacji na temat kampanii edukacyjnej „Bądź z innej bajki” możecie znaleźć na stronie projektu – tutaj >
Kilka słów o kampanii „Bądź z innej bajki”
Celem kampanii jest uświadomienie dorosłym, przede wszystkim rodzicom i opiekunom, że internet jest nie tylko miejscem rozrywki i dobrej zabawy, ale niesie ze sobą zagrożenia, których trzeba być świadomym. Mimo, że mówimy o świecie wirtualnym, niebezpieczeństwa w sieci są równie prawdziwe, jak te pojawiające się w świecie realnym. Pamiętajmy, że to na dorosłych spoczywa odpowiedzialność zaznajomienia dzieci z zagrożeniami na jakie można trafić w internecie oraz zapewnienie im należytego bezpieczeństwa.
W ramach kampanii powstały następujące materiały:
- Krótkie filmiki animowane oparte na znanych baśniach: Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Królowa Śniegu oraz Złota Rybka. Klasyczne baśnie zostały nieco uwspółcześnione – dobrze znani bohaterowie przeżywają zupełnie inne przygody niż te, z którymi są kojarzeni, ale dzięki temu odbiorcy będą mogli wspólnie przejść drogę prowadzącą do poradzenia sobie ze współczesnymi trudnościami.
- Podcast, w którym eksperci dzielą się sposobami radzenia sobie z internetowymi zagrożeniami.
- Broszura informacyjna z gotowymi do zastosowania poradami, którą można wydrukować i powiesić w domu lub w szkole.
W kampanii poruszone zostały tematy takie jak hejt, grooming, patostreamy czy FOMO. Tematyka nie została wybrana przez przypadek, ale wynika z dostępnych danych, które jasno mówią, że to właśnie z tymi zagrożeniami młodzi ludzie spotykają się najczęściej.
Bajki są doskonałym wstępem do rozmowy z dziećmi o cyberzagrożeniach. Mogą być wykorzystane przez nauczycieli oraz specjalistów w szkole i posłużyć jako uzupełnienie lekcji profilaktycznych czy wychowawczych, ale także mogą z nich skorzystać rodzice chcący uświadomić dzieci z jakimi niebezpieczeństwami mogą spotkać się w sieci oraz jak sobie z nimi poradzić.
CZERWONY KAPTUREK – bajka dotycząca hejtu
Materiały, w postaci filmiku, podcastu (rozmowa na temat hejtu i cyberprzemocy Mateusza Świstaka, twórcy „Baśni na warsztacie” z Anną Borkowską – psycholog i ekspertką instytutu badawczego NASK), a także broszury do pobrania i wydruku znajdziecie – tutaj >
KRÓLOWA ŚNIEGU – bajka nt. szkodliwych treści w internecie
Materiały, w postaci filmiku, broszur do pobrania i wydruku oraz podcastu, w którym z rozmowy z Julią Piechną, ekspertką NASK, autorką poradnika dla rodziców „Szkodliwe treści w internecie | Nie akceptuję – reaguję!” dowiecie się między innymi czym są patotreści, dlaczego dzieci je oglądają i jak ochronić dziecko przed niebezpieczeństwami ze strony internetu – tutaj >
ZŁOTA RYBKA – bajka dotycząca groomingu
Materiały, w postaci broszur do pobrania i wydruku, filmiku oraz podcastu, w którym Mateusz Świstak rozmawia z Anną Kwaśnik – ekspertką Państwowego Instytutu Badawczego NASK, na temat child groomingu, jego źródeł oraz tego jak należy postępować, jeżeli dziecko padnie ofiarą cyberprzemocy znajdziecie – tutaj >
ŚPIĄCA KRÓLEWNA – bajka dotycząca fomo
Wszystkie materiały: broszury, filmik oraz podcast – rozmowę Mateusza Świstaka z Martą Witkowską – ekspertką Państwowego Instytutu Badawczego NASK, na temat FOMO, jego źródeł oraz sposobów postępowania w sytuacji wystąpienia zagrożenia znajdziecie – tutaj >
Według informacji udostępnionych na stronie nask.pl wynika, że tylko 15,8 % rodziców wie o internetowej przemocy słownej wobec ich dzieci, co pokazuje, że trzeba edukować dorosłych w tym zakresie. Niestety, statystyki nie są optymistyczne – według nich jeden na trzech nastolatków spotkał się w sieci z cyberprzemocą w postaci między innymi agresji słownej, upublicznienia kompromitujących materiałów, publikowania obraźliwych komentarzy czy włamania na prywatne konta.
Rodziców zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy z zakresu cyberzagrożeń zachęcam do zapoznania się z poradnikiem dla rodziców „Szkodliwe treści w internecie. Nie akceptuję, reaguję!”, który został opracowany wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji i Akademię NASK w ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”. W poradniku można znaleźć treści dotyczące między innymi pornografii, filmów zachęcających do wulgarnych zachowań, porady podszyte fałszywą troską, czy treści, które namawiają do samookaleczania, a nawet samobójstw.
Poradnik do pobrania – tutaj >
Źródła: