czwartek, 3 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2023

Czy dziecko z autyzmem może mieć dysleksję?

25 kwietnia, 2023
Kategorie: 2023, Artykuły, Edukacja
Czas: 3 minuty czytania
A A
0
Czy dziecko z autyzmem może mieć dysleksję?

Współwystępowanie w zaburzeniach neurorozwojowych


Wiem, że dla wielu z Was jest to artykuł na który czekaliście od dawna. Pytanie dotyczące tego, czy dziecko w spektrum autyzmu może mieć zdiagnozowaną dysleksję, zadawaliście mi wielokrotnie. Mimo, że dzisiaj mamy już jednoznaczną odpowiedź, nadal u wielu osób kwestia ta budzi wątpliwości. Jest to spór nie tylko wśród rodziców i nauczycieli, ale także wśród diagnostów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Jak zatem rzeczywiście jest i kto ma rację?


Chcąc wyjaśnić istotę problemu zachęcam Was do obejrzenia niezwykle wartościowego webinaru z udziałem prof. M. Bogdanowicz i dr Anny Budzińskiej zatytułowanego „Autyzm a dysleksja, w dzieciństwie i dorosłości”.


Skąd to zamieszanie?

Wszystko za sprawą zmian w nazewnictwie, jakie zaszły w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11 (do tej pory obowiązywała i w sumie nadal jeszcze obowiązuje jej starsza wersja ICD-10). Od 2022 do 2027 roku w Polsce rozpoczął się 5-letni okres przejściowy między klasyfikacją ICD-10, a ICD-11.  


Definicja autyzmu i dysleksji według klasyfikacji ICD-10 oraz jej nowszej wersji ICD-11

Autyzm dziecięcy to całościowe zaburzenia rozwoju, w których wyróżnia się triadę objawów:

  1. jakościowe nieprawidłowości w zachowaniach społecznych,
  2. nieprawidłowości w porozumiewaniu się,
  3. nieprawidłowe formy zachowań.

W klasyfikacji ICD-11 nie mówimy już o całościowych zaburzeniach rozwoju, ale o zaburzeniach ze spektrum autyzmu, w których występuje diada objawów:

  1. trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych i komunikacji społecznej,
  2. skłonności do ograniczonych, nieelastycznych, powtarzalnych wzorców zachowań, czynności i zainteresowań, które są wyraźnie nietypowe lub nadmierne dla danej osoby.

Jeśli chodzi o dysleksję, klasyfikacja ICD-10 określa dysleksję rozwojową jako specyficzne trudności w nauce czytania i pisania. Z kolei w klasyfikacji ICD-11 dysleksja rozwojowa to zaburzenia neurorozwojowe – kod 6A03 rozwojowe zaburzenie uczenia się.


Co za tym idzie? 

Możliwe jest rozpoznanie zarówno dysleksji, jak i autyzmu u tego samego ucznia, jednak warunkiem koniecznym jest norma intelektualna. W związku z tym, dziecko w spektrum autyzmu i w normie intelektualnej może mieć zdiagnozowaną dysleksję.


Jeśli chcecie przeczytać więcej na temat współwystępowania dysleksji w spektrum autyzmu, odsyłam Was do najnowszego, kwietniowego numeru Głosu Pedagogicznego, gdzie znajdziecie mój artykuł na ten temat. Fragmenty artykułu zostały wykorzystane w powyższym tekście.


Prenumeratę magazynu możecie zakupić – tutaj >

Z hasłem GŁOS-10 otrzymacie 10 % rabatu.

#współpracakomercyjnazGłosem

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Co to jest autyzm?

Następny artykuł

Informacja o uczniu – ważny dokument ze szkoły do poradni psychologiczno-pedagogicznej

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Informacja o uczniu – ważny dokument ze szkoły do poradni psychologiczno-pedagogicznej

Informacja o uczniu - ważny dokument ze szkoły do poradni psychologiczno-pedagogicznej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl