Współwystępowanie w zaburzeniach neurorozwojowych
Wiem, że dla wielu z Was jest to artykuł na który czekaliście od dawna. Pytanie dotyczące tego, czy dziecko w spektrum autyzmu może mieć zdiagnozowaną dysleksję, zadawaliście mi wielokrotnie. Mimo, że dzisiaj mamy już jednoznaczną odpowiedź, nadal u wielu osób kwestia ta budzi wątpliwości. Jest to spór nie tylko wśród rodziców i nauczycieli, ale także wśród diagnostów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Jak zatem rzeczywiście jest i kto ma rację?
Chcąc wyjaśnić istotę problemu zachęcam Was do obejrzenia niezwykle wartościowego webinaru z udziałem prof. M. Bogdanowicz i dr Anny Budzińskiej zatytułowanego „Autyzm a dysleksja, w dzieciństwie i dorosłości”.
Skąd to zamieszanie?
Wszystko za sprawą zmian w nazewnictwie, jakie zaszły w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11 (do tej pory obowiązywała i w sumie nadal jeszcze obowiązuje jej starsza wersja ICD-10). Od 2022 do 2027 roku w Polsce rozpoczął się 5-letni okres przejściowy między klasyfikacją ICD-10, a ICD-11.
Definicja autyzmu i dysleksji według klasyfikacji ICD-10 oraz jej nowszej wersji ICD-11
Autyzm dziecięcy to całościowe zaburzenia rozwoju, w których wyróżnia się triadę objawów:
- jakościowe nieprawidłowości w zachowaniach społecznych,
- nieprawidłowości w porozumiewaniu się,
- nieprawidłowe formy zachowań.
W klasyfikacji ICD-11 nie mówimy już o całościowych zaburzeniach rozwoju, ale o zaburzeniach ze spektrum autyzmu, w których występuje diada objawów:
- trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych i komunikacji społecznej,
- skłonności do ograniczonych, nieelastycznych, powtarzalnych wzorców zachowań, czynności i zainteresowań, które są wyraźnie nietypowe lub nadmierne dla danej osoby.
Jeśli chodzi o dysleksję, klasyfikacja ICD-10 określa dysleksję rozwojową jako specyficzne trudności w nauce czytania i pisania. Z kolei w klasyfikacji ICD-11 dysleksja rozwojowa to zaburzenia neurorozwojowe – kod 6A03 rozwojowe zaburzenie uczenia się.
Co za tym idzie?
Możliwe jest rozpoznanie zarówno dysleksji, jak i autyzmu u tego samego ucznia, jednak warunkiem koniecznym jest norma intelektualna. W związku z tym, dziecko w spektrum autyzmu i w normie intelektualnej może mieć zdiagnozowaną dysleksję.
Jeśli chcecie przeczytać więcej na temat współwystępowania dysleksji w spektrum autyzmu, odsyłam Was do najnowszego, kwietniowego numeru Głosu Pedagogicznego, gdzie znajdziecie mój artykuł na ten temat. Fragmenty artykułu zostały wykorzystane w powyższym tekście.
Prenumeratę magazynu możecie zakupić – tutaj >
Z hasłem GŁOS-10 otrzymacie 10 % rabatu.
#współpracakomercyjnazGłosem