10 propozycji zabaw integracyjnych – 5 dla uczniów klas młodszych i 5 dla uczniów klas starszych
Początek roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami, a co za tym idzie powakacyjne spotkanie z naszymi uczniami. Dwa miesiące to okres, w którym wiele może się zmienić, zarówno zewnętrznie – to najbardziej widać to po dzieciach i nastolatkach, jak i wewnętrznie. Często zmiany zachodzą także w klasach – niektórych uczniów może z nami już nie być, np. ze względu na zmianę szkoły, z kolei innych możemy powitać. Wiele klas po wakacjach jest zupełnie inną grupa niż przed ich rozpoczęciem. W związku z tym dobrze jest rozpocząć powakacyjne spotkanie z uczniami od zajęć integracyjnych. Jest to szczególnie ważne podczas zajęć z wychowawca, ale także na zajęciach dodatkowych (grupowych), kiedy pracujemy ze zróżnicowanymi grupami.
Jaki jest cel zajęć integracyjnych?
Przede wszystkim poznanie się nowej grupy, rozładowanie stresu związanego z przebywaniem w nowym towarzystwie, zapewnienie dobrej zabawy. Robienie czegoś wspólnie łączy ludzi, uczy współpracy, niweluje lęk i nieśmiałość, pozwala lepiej się poznać. Dzięki zabawom integracyjnym dzieci mają okazję uczyć się zdrowej rywalizacji oraz rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne. Zabawy integracyjne powalają tworzyć więzi w grupie oraz uczą szacunku i tolerancji, co jest niezwykle ważne zwłaszcza dzisiaj, kiedy w klasie spotykają się różne osobowości.
Zabaw integracyjnych jest całe mnóstwo, dlatego też każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Ważne, aby uwzględnić wiek i możliwości naszych uczniów – odbiorców zabaw integracyjnych.
POMYSŁY NA ZABAWY INTEGRACYJNE W KLASACH MŁODSZYCH – 5 propozycji
Kim jestem?
Co będzie potrzebne? Nic 😊
Przebieg: Uczniowie ustawiają się w kręgu, stojąc/siadając obok siebie. Każda kolejna osoba mówi swoje imię i jedną rzecz, którą lubi: Mam na imię i lubię… (np. Mam na imię Ewelina i lubię zwierzęta.)
Kto tak jak ja…
Co będzie potrzebne? Nic 😊
Przebieg: Uczniowie siedzą w kręgu na krzesełkach. Krzesełek jest o jedno mniej niż uczestników. Osoba, która nie ma krzesła stoi w środku kręgu i mówi: Kto, tak jak ja … podając jakąś cechę, która ją charakteryzuje (np. ma blond włosy, lubi zwierzęta, mieszka w domu itp.). Uczniowie, którzy też mają tę cechę lub utożsamiają się z wypowiedzią rówieśnika, zamieniają się miejscami (muszą znaleźć sobie wolne krzesełko – osoba ze środka również szuka wolnego krzesła). Uczeń, który zostaje bez krzesła, stoi w środku i mówi: „Kto tak jak ja…” – zabawa rozpoczyna się na nowo.
Jakim jestem zwierzątkiem?
Co będzie potrzebne? Karteczki z nazwami lub obrazkami zwierząt.
Przebieg: Na karteczkach powinny znaleźć się zapisane nazwy lub obrazki zwierząt (kartki należy przygotować wcześniej). Każdy uczeń otrzymuje jedną karteczkę, którą od razu przykłada do czoła, nie patrząc co jest na niej napisane. Pozostali uczniowie powinni dobrze widzieć napis lub obrazek. Następnie po kolei uczniowie zadają grupie pytania (można zadać maksymalnie 3) i próbują odgadnąć, jakim są zwierzątkiem. Należy jednak pamiętać, że pytania muszą być tak skonstruowane, aby odpowiedzią na nie mogło być tylko „tak” lub „nie”. Przykład: Czy jestem kotem? Czy mam futerko? Czy potrafię latać?
Z czym ci się kojarzy?
Co będzie potrzebne? Nic 😊
Przebieg: Uczniowie siadają w kole. Osoba wyznaczona przez nauczyciela mówi jakieś słowo – hasło, np. „niebo”. Zadaniem kolejnego ucznia jest podanie skojarzenia do tego hasła, np. „słońce”. Następna osoba robi to samo, a więc podaje skojarzenie do ostatniego słowa, które usłyszała. Zabawa kończy się wtedy, kiedy każde dziecko poda swoje skojarzenie do poprzedniego hasła.
Głuchy telefon drużynowy
Co będzie potrzebne? Nic 😊
Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na dwie drużyny. Drużyny ustawiają się w rzędzie, jedna osoba za drugą. Pierwsza osoba w rzędzie dostaje od nauczyciela hasło, które cichutko (tak, aby nikt inny nie usłyszał) musi przekazać kolejnej osobie. Tak po kolei hasło jest przekazywane. Ostatnia osoba w rzędzie musi na głos powiedzieć hasło. Rundę wygrywa ta drużyna, która bezbłędnie powiedziała hasło, natomiast całą zabawę ta drużyna, która zdobyła najwięcej punktów w poszczególnych rundach.
POMYSŁY NA ZABAWY INTEGRACYJNE W KLASACH STARSZYCH – 5 propozycji
Dwa okręgi
Co będzie potrzebne? Nic 😊
Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na dwie drużyny. Powinni utworzyć dwa okręgi – jeden wewnątrz drugiego, twarzami do siebie. Prowadzący zadaje pytanie, a osoby zwrócone do siebie twarzą powinny odpowiadać sobie nawzajem. Po odpowiedzi koło zewnętrzne przesuwa się o jedną osobę, a prowadzący zadaje kolejne pytanie. Zabawa toczy się do momentu, gdy wszyscy udzielą sobie odpowiedzi.
Przykładowe pytania:
- Co lubisz robić w wolnym czasie?
- Twoja największa zaleta?
- Co uważasz za swoją słabą stronę?
- Czego nigdy nie robiłeś/-aś, a chciałabyś/-abyś spróbować?
- Co lubisz w ludziach?
- Jaki jest twój ulubiony przedmiot w szkole?
- Jakie miejsce na świecie chciałbyć/-abyś zobaczyć?
- Wolisz miasto czy wieś i dlaczego?
- Jakie jest twoje ulubione zwierzę?
Rzędy
Co będzie potrzebne? Nic 😊
Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na dwa zespoły. Rundę wygrywa ten zespół, który pierwszy ustawi się w rzędzie według określonej cechy, natomiast całą zabawę ta drużyna, która zdobyła najwięcej punktów z poszczególnych rund. Prowadzący ocenia poprawność.
Przykładowe cechy:
- od najmniejszego rozmiaru buta do największego;
- od najkrótszych włosów do najdłuższych;
- od najmłodszego do najstarszego;
- od osoby z najmniejszą ilością zwierząt domowych do tej, która ma ich najwięcej.
Jakie to hasło?
Co będzie potrzebne? Nic 😊
Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na dwie drużyny. Stoją w dwóch rzędach, jeden za drugim. Prowadzący podaje pierwszym osobom w rzędach hasło. Hasło trzeba przekazać kolejnej osobie, pisząc palcem litery na jej plecach. Ostatnia osoba w rzędzie podaje hasło. Wygrywa drużyna, która pierwsza poprawnie poda hasło. Zabawę można kontynuować do kilku rund.
Piosenka na zadany temat
Co będzie potrzebne? Nic 😊
Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na dwie drużyny. Każda ma za zadanie zaśpiewać jak najwięcej fragmentów piosenek, w których pojawi się słowo z kategorii zadanej przez prowadzącego (np. ze zwierzęciem, z imieniem, z nazwą miasta). Drużyny na zmianę śpiewają po jednym fragmencie piosenki aż do momentu, gdy jednej z drużyn zabraknie pomysłów. Wygrywa ta drużyna, która zaśpiewa więcej piosenek.
Skecz z rekwizytami
Co będzie potrzebne? Dwie torebki z różnymi niezwiązanymi ze sobą przedmiotami.
Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na drużyny (np. 4-osobowe). Każda drużyna dostaje torebkę z kilkoma niezwiązanymi ze sobą przedmiotami. Zadaniem drużyny jest wymyślenie historii, której głównymi bohaterami będą wszystkie przedmioty z torby.
Jakie są Wasze ulubione zabawy integracyjne?
Niektóre inspiracje zabaw integracyjnych zaczerpnięte ze strony przystan.org.pl.