Uczenie się we współpracy
Z artykułu dowiesz się:
- co to jest metoda JIGSAW,
- na czym polega ta metoda,
- jakie są zalety metody JIGSAW,
- jak przebiega nauka metodą JIGSAW.
Myślę, że każdy nauczyciel chce przekazywać wiedzę w efektywny, ale także przystępny sposób. Obecnie w nauczaniu coraz częściej wykorzystuje się różne metody aktywizujące, dzięki którym uczenie się jest nie tylko skuteczne, ale przede wszystkim ciekawe i angażujące uczniów. Jedną z takich metod jest metoda JIGSAW, która pozwala uczniom uczyć się we współpracy ze sobą. Metoda ma wiele wariantów, a praca nią jest bardzo lubiana zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów.
Więcej na temat metod aktywizujących można przeczytaj tutaj >
Co to jest metoda JIGSAW?
Metoda JIGSAW, nazywana także metodą puzzli lub metodą ekspercką, jest jedną z metod aktywizujących, często wykorzystywaną podczas szkoleń i warsztatów dla dorosłych. Niemniej jednak jest to metoda, która doskonale sprawdza się także w szkole. Jest szczególnie przydatna, kiedy uczniowie muszą przyswoić większą partię materiału.
Praca metodą JIGSAW polega na opanowaniu pojedynczego fragmentu wiedzy (będącego elementem większej całości) przez danego ucznia, a następnie przekazanie go dalej, innym osobom. Dzięki temu cząstkowa wiedza zostaje połączona w całość, a każda z osób ma możliwość zapoznania się z całą partią materiału. Metoda JIGSAW przypomina puzzle, które po ułożeniu tworzą cały obrazek.
Pierwsza oraz najpopularniejsza wersja JIGSAW została opracowana w USA przez Elliota Aronsona i jego zespół w latach 70 XX w.
Zalety metody JIGSAW:
- uczy dobrej współpracy – pozwala skutecznie eliminować rywalizację i uprzedzenia wśród uczniów,
- rozwija umiejętność pracy w grupie,
- zwiększa zdolności komunikacyjne,
- pozwala na efektywne przyswajanie wiedzy,
- aktywizuje wszystkich uczniów,
- rozwija kreatywność – każdy uczeń ma możliwość dzielenia się pomysłami,
- motywuje do zgłębiania wiedzy,
- doskonali proces planowania i organizacji nauki,
- uczy odpowiedzialności za własną pracę – każdy jest odpowiedzialny za sukces zespołu.
Jak przebiega nauka metodą JIGSAW?
- I etap – praca w grupach macierzystych: Klasa zostaje podzielona na grupy – grupy powinny być równe pod względem liczby członków i składać się optymalnie z 4 osób (są to tzw. grupy pierwotne lub macierzyste). Grupa jako całość otrzymuje pewien duży materiał do opanowania (materiał jest jednak podzielony na tyle części, ilu członków liczy każda grupa), a każdy jej członek dostaje jedno zagadnienie, które musi opanować. Każdy staje się ekspertem swojej partii materiału.
- II etap – praca w grupach eksperckich: Po upływie określonego czasu każdy członek grupy macierzystej przechodzi do innej grupy eksperckiej, w której spotykają się wszyscy, którzy analizowali ten sam fragment materiału, składającego się na całość zagadnienia. Praca w grupie eksperckiej polega na porządkowaniu wiedzy, wyjaśnianiu pojawiających się wątpliwości oraz ustaleniu, w jaki sposób najefektywniej nauczyć pozostałych członków swoich zespołów danej partii materiału. Grupa ekspercka powinna pracować nad jednym zagadnieniem do momentu, aż wszyscy go zrozumieją.
- III etap – powrót do grup macierzystych: Eksperci wracają do grup macierzystych i uczą się wzajemnie – zadaniem ekspertów jest przedstawienie pozostałym członkom swojej grupy tego, czego się nauczyli. Eksperci muszą zadbać o to, aby przekazywana przez nich wiedza była zrozumiała dla wszystkich pozostałych członków grupy. Każda osoba z grupy powinna opanować tłumaczoną przez eksperta część materiału. Na zakończenie grupy podsumowują pracę swojego zespołu, łącząc tym samym wszystkie części zdobytej wiedzy w jedną całość (puzzle zostają połączone).
Sprawdzenie zdobytej wiedzy
Całość wiedzy opanowanej przez uczniów powinna zostać sprawdzona. Można to zrobić bezpośrednio po pracy w grupach lub na drugiej lekcji, np. w formie testu. Pytania mogą zostać przygotowane przez nauczyciela, jak i samych uczniów.
Jestem ciekawa, czy znacie metodę JIGSAW, a może już z niej korzystacie?
Jeśli tak, podzielcie się swoimi doświadczeniami 🙂
Jeśli nie, to zachęcam Was do wypróbowania jej podczas prowadzonych przez Was zajęć 🙂