czwartek, 3 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Grupowe zapamiętywanie, czyli co to jest metoda JIGSAW?

7 listopada, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Edukacja, Inspiracje
Czas: 4 minuty czytania
A A
0
Grupowe zapamiętywanie, czyli co to jest metoda JIGSAW?

Uczenie się we współpracy


Z artykułu dowiesz się:

  • co to jest metoda JIGSAW,
  • na czym polega ta metoda,
  • jakie są zalety metody JIGSAW,
  • jak przebiega nauka metodą JIGSAW.

Myślę, że każdy nauczyciel chce przekazywać wiedzę w efektywny, ale także przystępny sposób. Obecnie w nauczaniu coraz częściej wykorzystuje się różne metody aktywizujące, dzięki którym uczenie się jest nie tylko skuteczne, ale przede wszystkim ciekawe i angażujące uczniów. Jedną z takich metod jest metoda JIGSAW, która pozwala uczniom uczyć się we współpracy ze sobą. Metoda ma wiele wariantów, a praca nią jest bardzo lubiana zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów.


Więcej na temat metod aktywizujących można przeczytaj tutaj >


Co to jest metoda JIGSAW?

Metoda JIGSAW, nazywana także metodą puzzli lub metodą ekspercką, jest jedną z metod aktywizujących, często wykorzystywaną podczas szkoleń i warsztatów dla dorosłych. Niemniej jednak jest to metoda, która doskonale sprawdza się także w szkole. Jest szczególnie przydatna, kiedy uczniowie muszą przyswoić większą partię materiału.

Praca metodą JIGSAW polega na opanowaniu pojedynczego fragmentu wiedzy (będącego elementem większej całości) przez danego ucznia, a następnie przekazanie go dalej, innym osobom. Dzięki temu cząstkowa wiedza zostaje połączona w całość, a każda z osób ma możliwość zapoznania się z całą partią materiału. Metoda JIGSAW przypomina puzzle, które po ułożeniu tworzą cały obrazek.

Pierwsza oraz najpopularniejsza wersja JIGSAW została opracowana w USA przez Elliota Aronsona i jego zespół w latach 70 XX w.


Zalety metody JIGSAW:

  • uczy dobrej współpracy – pozwala skutecznie eliminować rywalizację i uprzedzenia wśród uczniów,
  • rozwija umiejętność pracy w grupie,
  • zwiększa zdolności komunikacyjne,
  • pozwala na efektywne przyswajanie wiedzy,
  • aktywizuje wszystkich uczniów,
  • rozwija kreatywność – każdy uczeń ma możliwość dzielenia się pomysłami,
  • motywuje do zgłębiania wiedzy,
  • doskonali proces planowania i organizacji nauki,
  • uczy odpowiedzialności za własną pracę – każdy jest odpowiedzialny za sukces zespołu.

Jak przebiega nauka metodą JIGSAW?

  • I etap – praca w grupach macierzystych: Klasa zostaje podzielona na grupy – grupy powinny być równe pod względem liczby członków i składać się optymalnie z 4 osób (są to tzw. grupy pierwotne lub macierzyste). Grupa jako całość otrzymuje pewien duży materiał do opanowania (materiał jest jednak podzielony na tyle części, ilu członków liczy każda grupa), a każdy jej członek dostaje jedno zagadnienie, które musi opanować. Każdy staje się ekspertem swojej partii materiału.
  • II etap – praca w grupach eksperckich: Po upływie określonego czasu każdy członek grupy macierzystej przechodzi do innej grupy eksperckiej, w której spotykają się wszyscy, którzy analizowali ten sam fragment materiału, składającego się na całość zagadnienia. Praca w grupie eksperckiej polega na porządkowaniu wiedzy, wyjaśnianiu pojawiających się wątpliwości oraz ustaleniu, w jaki sposób najefektywniej nauczyć pozostałych członków swoich zespołów danej partii materiału. Grupa ekspercka powinna pracować nad jednym zagadnieniem do momentu, aż wszyscy go zrozumieją.
  • III etap – powrót do grup macierzystych: Eksperci wracają do grup macierzystych i uczą się wzajemnie – zadaniem ekspertów jest przedstawienie pozostałym członkom swojej grupy tego, czego się nauczyli. Eksperci muszą zadbać o to, aby przekazywana przez nich wiedza była zrozumiała dla wszystkich pozostałych członków grupy. Każda osoba z grupy powinna opanować tłumaczoną przez eksperta część materiału. Na zakończenie grupy podsumowują pracę swojego zespołu, łącząc tym samym wszystkie części zdobytej wiedzy w jedną całość (puzzle zostają połączone).

Sprawdzenie zdobytej wiedzy

Całość wiedzy opanowanej przez uczniów powinna zostać sprawdzona. Można to zrobić bezpośrednio po pracy w grupach lub na drugiej lekcji, np. w formie testu. Pytania mogą zostać przygotowane przez nauczyciela, jak i samych uczniów.


Jestem ciekawa, czy znacie metodę JIGSAW, a może już z niej korzystacie?

Jeśli tak, podzielcie się swoimi doświadczeniami 🙂 

Jeśli nie, to zachęcam Was do wypróbowania jej podczas prowadzonych przez Was zajęć 🙂

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Korzyści z układania puzzli

Następny artykuł

Lateralizacja – co warto o niej wiedzieć?

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Lateralizacja – co warto o niej wiedzieć?

Lateralizacja – co warto o niej wiedzieć?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl