czwartek, 12 czerwca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home Artykuły

Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym

25 lutego, 2025
Kategorie: Artykuły, Edukacja, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym

Jedna z najbardziej różnorodnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej


Form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu i szkole jest wiele. Większość osób związanych z edukacją wie, czym są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne czy zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Z mojego doświadczenia wynika, że problemem nadal są tajemniczo brzmiące „inne zajęcia o charakterze terapeutycznym”, które wchodzą w skład zajęć specjalistycznych, obok wspomnianych już zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych i zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, Co kryje się pod nazwą „inne zajęcia o charakterze terapeutycznym”? Jakie zajęcia można tutaj realizować? Mam nadzieję, że niniejszy artykuł pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości.


Dla kogo organizuje się inne zajęcia o charakterze terapeutycznym?

Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu, szkole lub placówce oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola, szkoły lub placówki.

Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.


W związku z tym, że rozporządzenie nie precyzuje, jakie dokładnie zajęcia można organizować w ramach innych zajęć o charakterze terapeutycznym, katalog jest tutaj szeroki. Ważne, aby były to działania dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów oraz przynoszące im wymierne korzyści. Zajęcia powinny być skierowane przede wszystkim do uczniów z trudnościami emocjonalnymi, społecznymi, edukacyjnymi lub rozwojowymi.


Jakie zajęcia można realizować w ramach innych zajęć o charakterze terapeutycznym?

Terapia SI (Integracji Sensorycznej) to metoda wspierająca dzieci z trudnościami w przetwarzaniu bodźców sensorycznych, czyli informacji odbieranych przez zmysły (dotyk, wzrok, słuch, równowagę, propriocepcję – czucie głębokie). Celem terapii jest poprawa funkcjonowania układu nerwowego, co przekłada się na lepszą koordynację ruchową, koncentrację, samoregulację oraz codzienne funkcjonowanie. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że nie każda szkoła może sobie pozwolić na organizację zajęć SI w swojej placówce, gdyż terapia SI musi odbywać się w specjalnie wyposażonej sali (zawierającej m.in. huśtawki terapeutyczne, tunele, piłki, trampoliny itp.). Terapia SI często jest realizowana w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach terapeutycznych lub prywatnych gabinetach.


Terapia ręki – to terapia, której celem jest rozwijanie, wspieranie lub przywracanie funkcji dłoni i całej kończyny górnej. Terapia ręki wpływa m.in. na rozwój sprawności manualnej – poprawa precyzji i płynności ruchów dłoni, wzmacnianie mięśni dłoni i palców – aby dziecko mogło wykonywać codzienne czynności, takie jak rysowanie, wycinanie czy ubieranie się, poprawia koordynację ręka-oko – wspiera współpracę wzroku z ruchami dłoni, uczy chwytów funkcjonalnych – np. prawidłowego trzymania kredki, sztućców czy przedmiotów oraz zwiększa samodzielność – aby dziecko mogło lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Ma szczególne znaczenie w przypadku dzieci z trudnościami manualnymi, motorycznymi oraz neurologicznymi.


Trening zastępowania agresji (TZA) to program terapeutyczny, który ma na celu redukcję agresywnych zachowań i rozwijanie umiejętności społecznych u osób wykazujących skłonność do agresji. Jest stosowany głównie w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, którzy mają trudności z kontrolą impulsów, zachowaniami agresywnymi lub antyspołecznymi.

Trening składa się z trzech głównych modułów:

  1. Trening umiejętności prospołecznych/społecznych (TUS) – uczy pozytywnych zachowań w trudnych sytuacjach, np. rozwiązywania konfliktów, aktywnego słuchania, kontrolowania emocji i współpracy z innymi.
  2. Trening kontroli złości – pomaga uczestnikom rozpoznawać sygnały ostrzegawcze swojej złości, stosować strategie jej redukcji i wybierać bardziej konstruktywne reakcje.
  3. Trening wnioskowania moralnego – rozwija umiejętność spojrzenia na sytuację z perspektywy innych osób, uczy empatii oraz odpowiedzialności za własne czyny.

Arteterapia to forma terapii, która wykorzystuje różne dziedziny sztuki (plastyka, muzyka, teatr, taniec) w celu wspierania rozwoju emocjonalnego, społecznego i psychicznego. Jest szczególnie skuteczna u dzieci, młodzieży oraz dorosłych z trudnościami emocjonalnymi, społecznymi, a także w pracy z osobami z niepełnosprawnościami.

Rodzaje arteterapii:

  • Terapia sztukami plastycznymi (plastykoterapia) – np. malowanie, rysowanie, lepienie z gliny lub mas plastycznych. Pomaga w wyrażaniu emocji, rozwija wyobraźnię i poprawia motorykę małą.
  • Terapia teatralna (drama) – odgrywanie ról, improwizacja, teatr cieni. Pomaga w budowaniu pewności siebie, rozwija zdolności społeczne i empatię.
  • Muzykoterapia – to m.in. słuchanie muzyki, granie na instrumentach, śpiew, ruch do muzyki. Redukuje stres, poprawia koncentrację i koordynację ruchową.
  • Terapia tańcem i ruchem (choreoterapia) – swobodny ruch, taniec ekspresyjny, praca z ciałem. Pomaga w rozładowaniu napięcia, poprawia samoświadomość ciała.
  • Bajkoterapia i biblioterapia – czytanie bajek terapeutycznych, opowiadanie historii. Wspiera rozwój emocjonalny, pomaga w zrozumieniu trudnych sytuacji.

Kinezyterapia – jest formą rehabilitacji, która wykorzystuje ruch jako podstawowe narzędzie lecznicze. Polega na wykonywaniu specjalnych ćwiczeń fizycznych mających na celu poprawę sprawności, redukcję bólu oraz przywrócenie prawidłowych funkcji organizmu. Jest często stosowana w fizjoterapii i rehabilitacji medycznej. W szkołach najczęściej wykorzystywane są tylko elementy tej metody terapeutycznej.


Dogoterapia (kynoterapia) – to metoda terapii wspomagającej rozwój emocjonalny, społeczny, ruchowy i poznawczy, w której uczestniczy odpowiednio wyszkolony pies. Obecność psa w terapii pomaga przełamywać bariery, motywuje do działania i wpływa pozytywnie na samopoczucie.

W tym miejscu warto wspomnieć o innych rodzajach terapii z udziałem zwierząt: 

  • hipoterapia (terapia z końmi),
  • felinoterapia (terapia z kotami),
  • delfinoterapia (terapia z delfinami),
  • alpakoterapia (terapia z alpakami),
  • onoterapia (terapia z osłami).

Zajęcia relaksacyjne i trening uważności (mindfulness) – to techniki, które pomagają w redukcji stresu, poprawie samopoczucia i zwiększeniu koncentracji. Są szczególnie polecane w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi, którzy chcą lepiej radzić sobie z napięciem, lękami, trudnymi emocjami i codziennymi wyzwaniami.

Rodzaje zajęć relaksacyjnych i mindfulness:

  • Medytacja – skupienie na oddechu lub wybranym punkcie, by uspokoić umysł.
  • Ćwiczenia oddechowe – głębokie, kontrolowane oddychanie, które pozwala na szybkie zrelaksowanie się.
  • Progresywna relaksacja mięśni – napinanie i rozluźnianie poszczególnych grup mięśniowych, co pomaga w redukcji napięcia.
  • Trening uważności (mindfulness) – praktykowanie bycia tu i teraz, skupienie na teraźniejszości bez oceniania.
  • Joga – łączenie relaksacji z delikatnym ruchem ciała, który poprawia elastyczność i zmniejsza napięcie.
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej – muzyka, która działa uspokajająco, redukując poziom stresu.
  • Ćwiczenia wizualizacyjne – wyobrażanie sobie spokojnych, przyjemnych miejsc lub sytuacji w celu zmniejszenia napięcia.

To tyko wybrane przykłady zajęć, które można realizować w ramach innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Jestem ciekawa, co dodalibyście do tej listy? Czy realizujecie tego typu zajęcia w swoich miejscach pracy?


Źródła:

  • Łoskot M., Zajęcia dla uczniów jako formy udzielanej im pomocy psychologiczno-pedagogicznej, „Głos Pedagogiczny”, listopad 2024 (152), s. 11-13.
  • Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. IV

Następny artykuł

Laptopy dla nauczycieli – czy warto inwestować w ekran dotykowy?

Przeczytaj również:

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu
Artykuły

Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

4 czerwca, 2025
Czy dobry psycholog pomoże wyleczyć zaburzenia odżywiania?
Artykuły

Czy dobry psycholog pomoże wyleczyć zaburzenia odżywiania?

2 czerwca, 2025
Przemoc psychiczna wobec dzieci
Artykuły

Przemoc psychiczna wobec dzieci

27 maja, 2025
Prezenty dla nauczyciela – co wybrać, by podziękować za trud i zaangażowanie?
Artykuły

Prezenty dla nauczyciela – co wybrać, by podziękować za trud i zaangażowanie?

22 maja, 2025
Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD
Artykuły

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025
Następny artykuł
Laptopy dla nauczycieli – czy warto inwestować w ekran dotykowy?

Laptopy dla nauczycieli – czy warto inwestować w ekran dotykowy?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

4 czerwca, 2025
Czy dobry psycholog pomoże wyleczyć zaburzenia odżywiania?

Czy dobry psycholog pomoże wyleczyć zaburzenia odżywiania?

2 czerwca, 2025
Przemoc psychiczna wobec dzieci

Przemoc psychiczna wobec dzieci

27 maja, 2025
Prezenty dla nauczyciela – co wybrać, by podziękować za trud i zaangażowanie?

Prezenty dla nauczyciela – co wybrać, by podziękować za trud i zaangażowanie?

22 maja, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl