piątek, 4 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Inteligencje wielorakie

10 stycznia, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Edukacja
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Inteligencje wielorakie

Podstawowe założenia teorii Howarda Gardnera i 5 zasad przydatnych każdemu pedagogowi


Twórcą inteligencji wielorakich jest Howard Gardner, amerykański psycholog, profesor Uniwersytetu Harvarda. Teoria została stworzona w 1983 roku i była przełomem w sposobie myślenia o inteligencji oraz uczeniu. Do tej pory w nauczaniu testowano i oceniano przede wszystkim zdolności lingwistyczno-logiczne, natomiast teoria Gardnera pokazała, że inteligencja jest dynamiczna i wielopłaszczyznowa – nie jest jedną właściwością, która opisuje możliwości człowieka w zakresie aktywności intelektualnej. Istnieje kilka rodzajów inteligencji w zależności od tego, o jaki rodzaj aktywności chodzi.


Osiem typów inteligencji wg H. Gardnera:

  1. językowa
  2. matematyczno-logiczna
  3. muzyczna
  4. wizualno-przestrzenna
  5. przyrodnicza
  6. ruchowa
  7. interpersonalna
  8. intrapersonalna

– INTELIGENCJA JĘZYKOWA (słowna, werbalna) – związana ze zdolnością do posługiwania się słowami, umiejętnością komunikowania się za pomocą słów. Charakteryzuje się zainteresowaniem światem słowa zarówno mówionego, jak i pisanego, umiejętnością wypowiadania się, logicznego ujmowania zdarzeń, wrażliwością na rymy, znaczenie słów, dźwięki. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez słowo.


– INTELIGENCJA LOGICZNO-MATEMATYCZNA – związana z logiką, liczbami, matematyką, umiejętnością liczenia, kalkulowania, logicznego i analitycznego myślenia oraz wyciągania wniosków. Charakteryzuje się zainteresowaniem światem przedmiotów, symboli liczbowych i operacji matematycznych. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez liczby oraz ciągi zdarzeń.


– INTELIGENCJA MUZYCZNA (muzyczno-rytmiczna, słuchowa) – związana z muzyką, rytmem, dźwiękiem, melodią, wrażliwością na dźwięk i poczuciem rytmu. Charakteryzuje się łatwością percepcji i tworzenia muzyki, muzykalnością, dostrzeganiem i rozumieniem struktury utworów muzycznych. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez dźwięki, rytm, melodie i kompozycję.


– INTELIGENCJA WIZUALNO-PRZESTRZENNA (obrazkowa) – związana z obrazem, wyobraźnią, wizualizacją, dobrze rozwiniętą świadomością przestrzenną, dobrą orientacją w terenie, umiejętnością czytania map, wykresów, schematów. Charakteryzuje się zdolnością do tworzenia w umyśle obrazów, relacji przestrzennych oraz wizualizacji. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez obraz i formy przestrzenne.


– INTELIGENCJA PRZYRODNICZA (naturalistyczna) – związana z chęcią poznania, zrozumienia i docenienia natury. Charakteryzuje się dużą wrażliwością ekologiczną, zdolnością dostrzegania wzorców w naturze, rozpoznawaniem i kategoryzowaniem przedmiotów oraz zainteresowaniem światem fauny i flory. Świat odbierany jest poprzez naturalne środowisko i otoczenie.


– INTELIGENCJA RUCHOWA (fizyczno-kinestetyczna) – związana z ruchem, ciałem, zręcznością, dobrą koordynacją ruchów ciała, kontrolą nad przedmiotami, a także z uzdolnieniami sportowymi oraz manualnymi. Charakteryzuje się zdolnością wykorzystywania własnego ciała, ukierunkowywaniem ruchu oraz sprawnym posługiwaniem się przedmiotami. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez ruch i kontakt fizyczny.


– INTELIGENCJA INTERPERSONALNA (międzyludzka) – związana z umiejętnością komunikowania się z innymi, empatią, dążeniem do współpracy. Charakteryzuje się zdolnością do wchodzenia w interakcje społeczne, rozumieniem innych ludzi, współodczuwaniem oraz umiejętnością negocjowania i wypracowywania kompromisów. Świat postrzegany jest poprzez pryzmat drugiego człowieka.


– INTELIGENCJA INTRAPERSONALNA (wewnętrzna) – związana z emocjami, świadomością, intuicją, umiejętnością poznawania samego siebie, rozróżnianiem własnych uczuć, indywidualizmem. Są to osoby obdarzone tzw. bogatym życiem wewnętrznym. Charakteryzuje się wysoką samoświadomością, zdolnością do refleksji nad sobą, własnym zachowaniem i postępowaniem, motywacją i emocjami, tworzeniem adekwatnego obrazu siebie i poszukiwaniem odpowiedzi na trudne pytania. Świat postrzegany jest przez pryzmat własnej osoby.


Założenia teorii H. Gardnera:

  • Każdy człowiek posiada wszystkie rodzaje inteligencji – są one jednak rozwinięte u każdego w różnym stopniu.
  • Kompetencje poznawcze (inteligencje) są szeroko rozumianym zbiorem umiejętności, talentów i zdolności umysłowych.
  • Inteligencje tworzą indywidualny i niepowtarzalny dla każdego profil – profile te są dynamiczne i zmieniają się w trakcie rozwoju człowieka.
  • Wszystkie inteligencje są równoprawne (tak samo ważne) i współpracują ze sobą w różnych konfiguracjach.
  • Inteligencje są potencjałami (prawdopodobnie neurologicznymi), które można aktywować (rozwijać) w toku swojego życia.
  • Na rozwój inteligencji mają wpływ m.in. wartości i szanse występujące w danej kulturze, ale także poszczególne decyzje podejmowane przez konkretne jednostki, ich rodziny, nauczycieli i otoczenie.
  • Każda z inteligencji charakteryzuje się własną specyfiką rozwoju.
  • Przejawy poszczególnych inteligencji pojawiają się już na etapie dzieciństwa.

5 zasad opartych na teorii inteligencji wielorakich przydatnych każdemu pedagogowi:

  1. Każde dziecko jest zdolne – ma zarówno mocne, jak i słabe strony.
  2. Kompetencje dziecka można i należy rozwijać, dzięki stosowaniu różnorodnych ćwiczeń.
  3. Należy odpowiednio dobierać metody pracy do inteligencji każdego dziecka, a więc do jego indywidualnych predyspozycji i zainteresowań.
  4. Warto rozwijać nie tylko zdolności specjalne, ale także słabsze strony dziecka, dzięki bazowaniu na mocnych stronach.
  5. Nie ma lepszych i gorszych inteligencji – każda jest tak samo ważna i potrzebna. 

Po więcej praktycznej wiedzy na temat zastosowania teorii inteligencji wielorakich w praktyce edukacyjnej odsyłam do pozycji „Razem z dzieckiem”, Kędra M., Zatorska M., ORE, Warszawa 2014.


Czy teoria Gardnera jest prawdziwa?

Warto wspomnieć, że teoria inteligencji wieloraich ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Ci drudzy zarzucają jej m.in. brak badań empirycznych potwierdzających istnienie wszystkich typów inteligencji, a więc brak naukowych podstaw. Na swoją obronę zwolennicy teorii Gardnera przywołują badania prowadzone w amerykańskich szkołach, w których w praktyce edukacyjnej bazowano na indywidualnych profilach inteligencji uczniów i efekty nauczania w tych placówkach były zadawalające. Moim zdaniem każda teoria zawsze znajdzie swoich krytyków, niemniej jednak niezaprzeczalnym faktem jest, że edukacja oparta na indywidualizacji procesu nauczania, a więc bazowaniu na mocnych stronach uczniów, ich zainteresowaniach i potencjale przynosi pozytywne rezultaty.


Znacie teorię inteligencji wielorakich?

W kolejnym artykule z cyklu „Jak uczyć się skuteczniej?” przedstawię, jak rozwijać poszczególne typy każdej inteligencji.


Źródła:

  • Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2002.
  • Gardner H., Zmiana poglądów. Sztuka kształtowania własnych i cudzych przekonań, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.
  • Kędra M., Zatorska M., Razem z dzieckiem, ORE, Warszawa 2014.
  • Taraszkiewicz M., Colin R., Inteligencje wielorakie w klasie. Fragmenty książki pt. „Atlas efektywnego uczenia się”, TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 4/8 2006.
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Kara a konsekwencja

Następny artykuł

Jak uczyć się skuteczniej? O tym, jak inteligencje wielorakie wpływają na proces uczenia się

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Inteligencje wielorakie

Jak uczyć się skuteczniej? O tym, jak inteligencje wielorakie wpływają na proces uczenia się

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl