piątek, 4 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2022

Jak uczyć się skuteczniej? – O tym, jak kreatywność wpływa na proces uczenia się

20 kwietnia, 2022
Kategorie: 2022, Artykuły, Edukacja, Inspiracje
Czas: 11 minut czytania
A A
0
Jak uczyć się skuteczniej? – O tym, jak kreatywność wpływa na proces uczenia się

Rozwijanie kreatywności u dzieci, młodzieży i dorosłych + ćwiczenia do pobrania


Z artykułu dowiesz się:

  • co to jest kreatywność,
  • jak ćwiczyć kreatywność w każdym wieku,
  • jak rozwijać kreatywność u uczniów,
  • czy każdy może być kreatywny.

Dodatkowo na końcu artykułu znajdziecie prezentację z ćwiczeniami poprawiającymi kreatywność dla uczniów klas starszych (4-8). Zachęcam do pobierania 🙂


Obserwując współczesny rynek pracy można zauważyć, że już od jakiegoś czasu jedną z najbardziej pożądanych cech kandydatów jest kreatywność. Kiedyś cecha ta przypisywana była tylko twórczym, artystycznym zawodom, natomiast dzisiaj już wiemy, że kreatywność sprawdza się nie tylko w agencjach marketingowych czy branżach artystycznych, ale tak naprawdę w każdej innej dziedzinie życia. Według wielu specjalistów zajmujących się rozwojem osobowości, najbliższe lata będą należały do ludzi kreatywnie myślących i działających. Dlaczego tak się dzieje? Twórcze myślenie jest bardzo przydatne w życiu każdego z nas, ponieważ pozwala patrzeć szerzej, nie kierując się tylko sztywną, logiczną analizą. Dzięki temu możemy rozwiązywać problemy w łatwiejszy sposób, a nawet znaleźć rozwiązania sytuacji, które z pozoru wydają się bez wyjścia. Kreatywność doczekała się nawet swojego święta i już jutro – 21 kwietnia 2022 roku będziemy obchodzić Światowy Dzień Kreatywności i Innowacji.


Co to jest kreatywność?

Odpowiedź na to pytanie rozpocznę historią-zagadką zaczerpniętą ze wspaniałej książki Andrzeja Bubrowieckiego „Popraw swoją kreatywność”. Historia została opisana przez Edwarda de Bono i przytoczona we wprowadzeniu wspomnianej już książki.

„Wiele lat temu pewien kupiec był winien bankierowi dużą sumę pieniędzy. Niedobry i brzydki bankier wpadł na szatański pomysł. Daruje ten dług, jeśli córka kupca wyjdzie za niego za mąż. Taka propozycja wywołała przerażenie u młodej, pięknej dziewczyny i jej ojca. Przebiegły bankier, aby zachować pozory dobroci i szlachetnego charakteru, zaproponował, żeby sprawę rozstrzygnęła Opatrzność. Włoży do sakiewki dwa kamienie – biały i czarny, a dziewczyna dokona losowania. Jeśli wyciągnie czarny, zostanie żoną bankiera, a ten puści dług jej ojca w niepamięć. Jeśli wyciągnie biały – zostanie z ojcem, a dług również będzie darowany. Gdyby odmówiła dokonania wyboru, kupiec zostanie uwięziony, a ona sama umrze z głodu. Niewielki wybór mieli nasi bohaterowie. Zgodzili się na propozycję bankiera. Rozmawiali, stojąc na usianej żwirem ścieżce. Bankier schylił się, podniósł dwa kamienie i włożył je z chytrym uśmiechem do sakiewki. Jednak dziewczyna z przerażeniem zauważyła, że obydwa były czarne! Teraz miała zgodnie z umową dokonać losowania”.

W tym momencie zastanówcie się, co można zrobić będąc w sytuacji dziewczyny? Czy jest tutaj jakieś dobre rozwiązanie?

„Dziewczyna włożyła rękę do sakiewki, zamknęła oczy i wyciągnęła jeden z dwóch czarnych kamieni. Nie patrząc na niego, upuściła go na ścieżkę, gdzie zniknął wśród leżących tam kamieni. – Przepraszam za mą niezręczność – powiedziała. – Nic się jednak nie stało. Spójrzmy do woreczka i sprawdźmy, jaki kamień tam został. W ten sposób dowiemy się, który z nich wyciągnęłam.

Ponieważ został oczywiście kamyk czarny, należało przyznać, że wylosowała ona biały. Bankier nie mógł przecież przyznać się do oszustwa. W taki oto sposób dziewczyna, posługując się twórczym myśleniem, potrafiła zmienić sytuację przegraną, z logicznego punktu widzenia, w wygraną”.

A. Bubrowiecki, Popraw swoją kreatywność, Warszawa 2008, s. 6-7.


Klasyczna definicja kreatywności Steina mówi, że „Twórczość to proces prowadzący do nowego wytworu, który jest akceptowany jako użyteczny lub do przyjęcia dla pewnej grupy w pewnym okresie”. W Wikipedii kreatywność definiowana jest jako „Postawa twórcza (łac. creatus „twórczy”), czyli proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań. Alternatywna, bardziej codzienna definicja kreatywności mówi, że jest to po prostu zdolność tworzenia czegoś nowego. W badaniach nad kreatywnością przez całe lata powstało wiele definicji tego pojęcia, ale jako, że kreatywność i proces twórczy jest zjawiskiem bardzo złożonym trudno o jedną uniwersalną definicję. Dla mnie najbardziej trafną definicją jest ta zaproponowana we wspomnianej już książce Bubrowieckiego: „Kreatywność to potencjał człowieka, dzięki któremu potrafi on wykonywać coś nowego i wartościowego dla siebie lub innych ludzi”.

Słowa kreatywność i twórczość będą traktowane zamiennie.


Kim są osoby kreatywne?

Myślę, że większość z nas jest w stanie bardzo szybko powiedzieć czy dana osoba cechuje się twórczym myśleniem czy raczej nie. Jednak czy zastanawialiśmy się, co dokładnie sprawia, że potrafimy klasyfikować ludzi w taki właśnie sposób? Jak się okazuje istnieją pewne cechy osobowości, które sprzyjają kreatywnemu myśleniu i działaniu – są to między innymi:

  • otwartość myślenia,
  • niezależność,
  • wytrwałość.

Otwartość myślenia sprawia, że osoby kreatywne potrafią wyjść poza schematy zarówno w swoim myśleniu, jak i działaniu. Nie trzymają się kurczowo tego, co jest traktowane jako pewnik, ale same szukają najlepszego rozwiązania, często zupełnie nietypowego. Otwartość myślenia nie ogranicza, ale daje przyzwolenie na traktowanie wszystkich dostępnych informacji i źródeł wiedzy jako potencjalnie przydatnych w rozwiązaniu danego problemu.

Niezależność jest bardzo istotna w momencie tworzenia pomysłów. Cecha ta umożliwia kierowanie się swoimi własnymi przekonaniami, bez ulegania naciskom innych czy sugerowaniu się obowiązującymi trendami. Niezależność daje swobodę w działaniu i pozwala wykorzystywać pomysły w rzeczywiście nowatorski sposób, bez obaw, co sobie ktoś pomyśli. Cecha ta sprawia, że człowiek jest odporny na wpływy społeczne, nie boi się oceny i krytyki innych, ponieważ działa w sposób zgodny ze sobą.

Wytrwałość jako ostatnia, ale nie mniej ważna cecha osób kreatywnych umożliwia cierpliwe czekanie na owoce swoich działań. W życiu zawsze spotkają nas trudności, a każdy, kto ma wyznaczone cele i do nich dąży wie, że nie obejdzie się bez przeszkód. Kluczem do sukcesu jest nie zniechęcanie się i cierpliwe działania, mimo przeciwności. Wielcy ludzie, którzy odnieśli w swoim życiu ogromne sukcesy słyną ze swojej wytrwałości. Przykładem takiej osoby jest Thomas Edison, twórca żarówki elektrycznej, który stwierdził: „Nie poniosłem 999 porażek. Odkryłem tylko 999 sposobów, jak nie zrobić żarówki”.


Kreatywność a proces uczenia się

Z kreatywnością w szkole różnie bywa. Wiem, że są nauczyciele, którzy zdają sobie sprawę, jak ważne jest rozwijanie twórczego myślenia już od najmłodszych lat i chętnie działają w tym zakresie. Jednak w systemie edukacji mało stawia się na otwarte i odważne myślenie, tworzenie nowych koncepcji czy szukanie oryginalnych pomysłów. Zwykle w szkole liczy się myślenie logiczne, schematyczne, a działanie oparte jest o przyjęte normy, gdzie więcej jest zakazów, niż swobody i niezależności. Niestety często konsekwencją takiego stylu jest słaba wiara we własne możliwości młodych ludzi, niska samoocena, życiowy pesymizm oraz ogromna trudność w radzeniu sobie z krytyką, nawet tą konstruktywną. Oczywiście logika w życiu jest bardzo przydatna, ale trzeba wiedzieć, że to właśnie kreatywność pozwala odkrywać nowatorskie pomysły i tworzyć innowacyjne projekty.

Kreatywność oraz wyobraźnia wpływają na proces uczenia się, ponieważ ułatwiają zapamiętywanie i efektywną naukę. Wyobraźnia jest domeną prawej półkuli mózgowej i źródłem niezliczonej ilości pomysłów. Uczniowie wykorzystujący kreatywność są w stanie sprawniej myśleć, improwizować i radzić sobie w nowych sytuacjach. Kreatywność to bardzo przydatna umiejętność w życiu, ponieważ pozwala dojrzeć nowe możliwości i rozwiązania, nawet trudnych problemów. Współcześnie, kiedy świat i technologie rozwijają się tak szybko trudno wyobrazić sobie naukę bez kreatywności. Elastyczne myślenie pozwala wychodzić poza schematy, a to coś, czego dzisiejszy rynek edukacji oraz pracy potrzebuje.


Jak rozwijać kreatywność u uczniów?

Kreatywność można rozwijać, tak jak każdą inną umiejętność, a jak wiemy praktyka czyni mistrza. Jednak pamiętajmy, że trening kreatywności będzie miał sens, jeśli zarówno myślenie, jak i działanie twórcze potraktujemy poważnie, tak samo jak każdy inny rodzaj aktywności. Chcąc rozwijać u uczniów kreatywność na początku należy zadbać o to, aby pozbyli się irracjonalnych przekonań na swój temat. Edward Nęcka w swojej książce „Trening twórczości” mówi, że niezbędne w tym celu będzie:

  • utwierdzenie uczniów w przekonaniu, że kreatywność jest zasobem każdego z nas i w równym stopniu możemy ją rozwijać,
  • pokazanie uczniom, że porażki wpisane są w nasze życie i nie należy się ich bać. Każdy wymyślony pomysł może okazać się trafiony, natomiast jeśli tak się nie stanie, nie należy traktować go jako porażki. W kreatywności nie ma porażek, są tylko pomysły, które w danej sytuacji się nie sprawdzają,
  • zachęcanie uczniów do eksperymentowania, tworzenia, próbowania, spisywania pomysłów i skojarzeń,
  • otwieranie się na wymyślanie jak największej ilości rozwiązań, nie ograniczanie się w pomysłach, nie blokowanie swojej wyobraźni oraz pozbycie się obaw, co do oceny swoich pomysłów,
  • zachęcanie młodych ludzi do czytania, fantazjowania i zadawania pytań.

Wiemy już, że kreatywność można rozwijać. Skoro więc trening czyni mistrza warto zadbać o praktykę i wykorzystywać codzienne sytuacje do treningu twórczości. Co można zrobić, aby rozwijać swoją kreatywność? Wskazówki dla małych i dużych 🙂

  1. Notować – zwykle bywa tak, że nowe pomysły przychodzą nam do głowy, w sytuacji, w której się nie spodziewamy lub gdy zajmujemy się czymś zupełnie innym, dlatego ważne, aby zawsze zapisać swój pomysł. Niezapisany, prędzej czy później zostanie zapomniany.
  2. Działać – jeśli w naszej głowie wykiełkuje jakiś ciekawy pomysł nie należy zwlekać, ale rozpocząć realizację go! Ważne, aby podjąć różne próby – analizować, poprawiać, korygować, ale cały czas działać.
  3. Wyznaczyć termin – terminy sprzyjają kreatywnym pomysłom. Dobrze mieć ustalony termin (deadline) do którego należy znaleźć rozwiązanie lub zrealizować pomysł.
  4. Znaleźć odpowiednie miejsce – pracując biurowo czy ucząc się siedzimy zwykle przy biurku. Warto od czasu do czasu zmienić miejsce – usiąść w fotelu, zmienić pokój, wyjść na podwórko, itp. Każda zmiana może stać się inspirująca.
  5. Słuchać muzyki – osoby, które lubią pracować/uczyć się przy muzyce powinny wybierać taki rodzaj, który sprzyja kreatywnej pracy, a więc pobudza wyobraźnię, dodaje energii do działania i pozwala myśleć w sposób twórczy.
  6. Zrelaksować się – przed rozpoczęciem zadania/nauki dobrze jest poświęcić chwilę czasu na relaks. Zmęczony mózg nie będzie pracował efektywnie. Warto zadbać o swój oddech, który pozwoli odprężyć ciało i umysł. Zawsze dobrym pomysłem na relaks jest spacer. Mózg potrzebuje ruchu i tlenu, dlatego chcąc myśleć kreatywnie bardzo ważne jest, aby zadbać o odpowiednią dawkę aktywności fizycznej i dotlenienie organizmu.
  7. Pamiętać o poczucie humoru – nie od dziś wiadomo, że śmiech to zdrowie. Śmiech powoduje odprężenie organizmu, zwiększa kreatywność oraz pozwala spojrzeć na problem z zupełnie innej strony.
  8. Zadbać o swój rozwój – czytanie, podróżowanie, realizowanie swoich pasji i zainteresowań to świetne sposoby na rozwijanie wiedzy i umiejętności. Warto sięgać po ciekawe książki i artykuły (zarówno te związane z naszymi zainteresowaniami, jak i inne gatunki, aby stale poszerzać swoje horyzonty oraz mieć wiedzę ogólną na różne tematy). Podróże kształcą, ale tylko wtedy, kiedy rzeczywiście chcemy z nich coś zaczerpnąć, dlatego podczas podróży, nawet po swojej okolicy warto być otwartym i zainteresowanym, obserwować szczegóły, dowiadywać się ciekawostek o nowym miejscu, poznać jego historię. Wszystko to ma ogromne znaczenie dla rozwoju kreatywności oraz sprzyja procesowi nauki.
  9. Rozmawiać z ludźmi i z samym sobą – każdy pomysł warto przedyskutować – najpierw ze sobą, potem z innymi. Początkowo dyskusja z samym sobą może wydawać się „dziwna”, ale chodzi o to, aby przeanalizować swój pomysł, wskazać jego wady i zalety, a następnie nie bać się i poddać go ocenie innych. Rozmawiając z ludźmi należy kierować się szacunkiem i tolerancją dla poglądów każdego, nie oceniać ich, ale z zainteresowaniem i uwagą słuchać, zadawać mądre pytania i być otwartym na inne spojrzenie.
  10. Worek pomysłów – to propozycja, w którą warto zaangażować przyjaciół i znajomych. Na czym polega? Osoby mają za zadanie wskazać różne pomysły, a my zbieramy je i wybieramy to, co może się nam przydać lub co zainspiruje nas do stworzenia swojego pomysłu. Warto znać opinie różnych ludzi oraz korzystać z ich mądrości i kreatywności.

Czy każdy może być kreatywny?

Odpowiedź brzmi: TAK! Każdy człowiek może być twórczy, może wymyślić coś nowego, nieoczywistego i wartościowego. Każdy człowiek ma potencjał, aby tworzyć nowe koncepcje.

Tego samego zdania jest Michael Michalko twierdzący, że każdy z nas ma w sobie pierwiastek twórczy. Zwraca jednak uwagę na różnicę między ludźmi kreatywnymi a tymi, którzy tacy nie są. Co zatem ich różni? Osoby kreatywne kierują się w życiu dziesięcioma zasadami, o których osoby nie będące twórcze nie mają pojęcia. Za Michalko czas poznać 10 zasad, którymi kierują się osoby kreatywne i zacząć wcielać je w swoje codzienne życie:

  1. Wierzą we własną kreatywność.
  2. Są aktywni – poszukują, uczą się na błędach, są gotowi do wykonywania kolejnych zadań, mają świadomość, że praktyka czyni mistrza.
  3. Rozwijają się nieustannie – uczą się nowych rzeczy i nie poprzestają na pierwszym, dobrym pomyśle. Miarą sukcesu jest ilość porażek, po których człowiek się podniósł i poszedł dalej.
  4. Mają poczucie, że są kreatywni i twórczy – wiara w to, że jest się w stanie tworzyć rzeczy wielkie sprawia, że  mózg pracuje wydajniej.
  5. Dbają o swoją kreatywność – otaczają się przedmiotami i ludźmi, którzy ich inspirują i podnoszą poziom kreatywności. Słuchają, przyglądają się, czują. Zauważają wokół siebie wiele inspirujących bodźców.
  6. Widzą świat w kolorowych barwach – widzenie świata zależy tylko i wyłącznie od oczu, które patrzą. To my decydujemy w jakich kolorach jest świat, który nas otacza.
  7. Każda porażka to lekcja na przyszłość – nawet, jeśli coś się nie uda to przecież można nauczyć się czegoś nowego. Ludzie kreatywni zauważają co to takiego i wykorzystują tę wiedzę w przyszłości.
  8. Nie boją się krytyki – dystansują się do krytyki osób, które negatywnie odnoszą się do ich pomysłu. Robią dalej swoje. Nie zatrzymują się.
  9. Są odważni – nie boją się myśleć nieszablonowo. Są sobą i nie zrażają się niepowodzeniami, ponieważ nieważne jest to, ile razy upadniesz, lecz to, ile razy podniesiesz się i pójdziesz dalej. Nie można bać się podejmowania ryzyka i realizowania swoich pomysłów. Każdy ma swój czas i trzeba go dobrze wykorzystać.
  10. Słuchają siebie i wierzą swojej intuicji.  

ĆWICZENIA DO POBRANIA:

Na koniec zachęcam Was do pobrania prezentacji z ćwiczeniami poprawiającymi kreatywność dla uczniów klas starszych.

8 ćwiczeń poprawiających kreatywnośćPobierz >

W artykule wykorzystano następujące źródła:

  • Bubrowiecki A., Popraw swoją kreatywność, Warszawa 2008.
  • Michalko M., Podręcznik Technik Twórczego Myślenia, USA 2006.
  • Nęcka E., Trening twórczości, Sopot 2019.
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Kreatywno%C5%9B%C4%87

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Wielkanocne inspiracje znalezione w sieci

Następny artykuł

Stres przed egzaminem

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Stres przed egzaminem

Stres przed egzaminem

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl