poniedziałek, 19 maja, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2021

20 marca – Międzynarodowy Dzień Szczęścia

18 marca, 2021
Kategorie: 2021, Artykuły, Inspiracje, Rozwój osobisty
Czas: 5 minut czytania
A A
0
20 marca – Międzynarodowy Dzień Szczęścia

Psychologia pozytywna i pozytywne myślenie + garść inspiracji znalezionych w sieci


Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest pozytywne myślenie,
  • dlaczego warto uczyć dzieci i młodzież pozytywnego myślenia,
  • w jaki sposób można to robić,
  • gdzie znaleźć informacje na temat szczęścia i psychologii pozytywnej.


W najbliższym czasie (20 marca) będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Jest to dobra okazja, aby odpowiedzieć sobie na pytanie – Czy jestem szczęśliwy/a? Jak wiemy pojęcie szczęścia trudno zdefiniować, ponieważ dla każdego z nas może oznaczać coś innego. I nie chodzi tutaj o to, aby każdego dnia być uśmiechniętym i nie pozwolić sobie na zły humor, bo jak wiemy życie składa się zarówno z dobrych, jak i gorszych momentów. Kluczem jest umiejętność dostrzegania i cieszenia się z tego, co dobre oraz odpowiednie radzenie sobie, z tym, co negatywne i trudne. Badaniem szczęścia zajmuje się dziedzina naukowa nazywana psychologią pozytywną. Psychologia pozytywna, której ojcem jest Martin Seligman, zakłada, że pozytywnego myślenia i optymizmu można się nauczyć. Z dostępnych badań (I. Kucharewicz, Co z tym szczęściem? Psychologia pozytywna w praktyce, Warszawa 2015) widać, że około 40-60 proc. zdolności do cieszenia się życiem wynika z indywidualnych zapisów genetycznych. Oznacza to jednak, że około 50 proc. wpływu na to, jak odbieramy swoje życie mamy my sami. Dlatego tak ważne jest, czym nasze dzieci są „karmione” już od najmłodszych lat.


Dlaczego warto uczyć dzieci i młodzież pozytywnego myślenia?

Pozytywne myślenie to najprostsza droga do szczęścia. Umożliwia nam dążenie do szczęśliwszego i pozytywniejszego życia, dzięki bazowaniu na własnych możliwościach i mocnych stronach. Każdy rodzic chce dla swojego dziecka jak najlepiej. Jak najlepiej oznacza, że chcemy, aby dzieci były szczęśliwe, osiągały życiowe cele, odczuwały satysfakcję zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Jak się okazuje bardzo wiele zależy od tego, w jaki sposób dzieci uczą się myśleć o sobie i swoim życiu. Myślenie pozytywne przynosi wiele korzyści między innymi: wspiera rozwój, pozwala odkrywać własny potencjał i mocne strony, umożliwia minimalizację wad, a wzmacnianie zalet, daje motywację do działania, pozwala osiągnąć satysfakcje z życia, a w końcu prowadzi do szczęścia. Warto już od najmłodszych lat zarówno w przestrzeni domowej, jak i szkolnej wzmacniać w dzieciach pozytywne myślenie.


W jaki sposób można to robić?

  • Rozmawiając z dziećmi o emocjach – pozytywnych, jak i negatywnych. Negatywne reakcje na złość lub płacz pokazują dziecku, że pewne uczucia i emocje nie są mile widziane, w związku z tym lepiej ich nie okazywać. Takie podejście sprawia, że dziecko zamyka się w sobie, nie chce rozmawiać o tym, co naprawdę czuje, gdyż boi się reakcji osoby dorosłej. 
  • Wspierając w sytuacjach trudnych – dziecko powinno wiedzieć, że ma wokół siebie osoby na które zawsze może liczyć. Prawdziwa relacja opiera się na zaufaniu i możliwości rozmowy, nawet na trudne tematy.
  • Wierząc w dziecko do końca, bez względu na wynik – wiara w dziecko wzmacnia jego samoocenę, co tym samym przekłada się na wiarę w samego siebie i własne możliwości. Dziecko wie, że nawet, jeśli się nie uda ma zasoby, które umożliwiają mu podejmowanie kolejnych prób. Dzięki temu dzieci są otwarte na wyzwania, nie zrażają się i potrafią korzystać z nadarzających się okazji.
  • Mając realne oczekiwania – wygórowane ambicje rodziców, wiecznie niezadowolonych z dziecka mogą utrwalić w nim nieustanne dążenie do perfekcjonizmu.
  • Pokazując dobry przykład – strach osoby dorosłej przed załatwieniem czegoś w urzędzie może utwierdzić w dziecku przekonanie, że w podobnych sytuacjach nie można czuć się równoprawnym partnerem do rozmowy.
  • Mając czas – brak czasu poświęcanego dziecku może prowadzić do poczucia nieważności „Nie jestem ważny/a dla najbliższych”.
  • Ucząc realistycznego myślenia – realistyczne myślenie dalekie jest od katastrofizmu czy przesadnego optymizmu, ale bierze pod uwagę realne przesłanki, które zakładają pozytywny efekt końcowy.

Na podstawie: I. Kucharewicz, Co z tym szczęściem? Psychologia pozytywna w praktyce, Warszawa 2015.


Poniżej garść inspiracji znalezionych w sieci dotyczących tematyki szczęścia 😊


Materiały do pobrania w formie e-booków:

Na stronie myslepozytywnie.pl w bazie materiałów możecie pobrać fantastyczne materiały dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Szczególnie polecam pozycje dla uczniów klas 1-3 i 4-8. Materiały są niezwykle obszerne, zawierają wiele ciekawych treści, ćwiczenia do wykonania, a także praktyczne wskazówki dostosowane do wieku odbiorców.


Bajka o szczęściu do wysłuchania:


Inspirujący i bardzo pozytywny wykład:

Rita Pierson, nauczycielka od 40 lat, usłyszała kiedyś, jak koleżanka mówi: „Nie płacą mi za lubienie dzieci”.  Odpowiedziała: „Dzieci nie uczą się od ludzi, których nie lubią”. Autorka wykładu wzywa nauczycieli, aby uwierzyli w swoich uczniów i nawiązali z nimi prawdziwą i osobistą relację.


Artykuły o tematyce szczęścia:

  • Czym jest szczęście? >
  • Co z tym szczęściem? >
  • Jak być szczęśliwym? Psychologia pozytywna Martina Seligmana >
  • Prosta droga do szczęścia czyli kilka słów o psychologii pozytywnej >
  • Psychologia pozytywna pomoże Ci odkryć Twoje możliwości >

Z okazji Międzynarodowego Dnia Szczęścia życzę sobie i Wam dużo pozytywnego myślenia, optymizmu oraz odczuwania szczęścia na co dzień, nie tylko od święta 🙂

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Kim jestem, czyli droga do wymarzonego zawodu

Następny artykuł

Wielkanocne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Przeczytaj również:

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD
Artykuły

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025
Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?
Artykuły

Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

10 maja, 2025
Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami
Artykuły

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

8 maja, 2025
Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?
2024

Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

6 maja, 2025
Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?
Artykuły

Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

30 kwietnia, 2025
Wrażliwość dziecka – siła (zaleta) czy wyzwanie (trudność)?
Artykuły

CYKL: Jak pozytywnie „budować” dziecko? – wrażliwość dziecka

29 kwietnia, 2025
Następny artykuł
Wielkanocne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Wielkanocne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025
Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

10 maja, 2025
Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

8 maja, 2025
Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

6 maja, 2025
Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

30 kwietnia, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl