Kim jestem czyli droga do wymarzonego zawodu

Materiały (nie tylko) na lekcje doradztwa zawodowego


Lekcje doradztwa zawodowego są w szkołach stosunkowo niedługo. Z przedmiotu nie ma ocen, więc uczniowie mają do niego różne podejście. Trzeba dołożyć wielu starań, aby zainteresować młodych ludzi lekcją, zwłaszcza, kiedy mowa o tematach związanych z psychologią. Pracując z młodzieżą w ostatnich klasach szkoły podstawowej mogę śmiało stwierdzić, że bardzo niewielu uczniów jest pewnych swoich decyzji, co do dalszej edukacji. Wielu ósmoklasistów jeszcze nie wie, jaką szkołę ponadpodstawową wybrać (mimo, że mamy marzec, więc czasu zostało naprawdę niewiele), nie mówiąc już o dalszych planach związanych ze swoją przyszłością zawodową.

Zastanawiając się na tym, dlaczego tak jest można dojść do wniosku, że młodzi ludzie nie znają samych siebie. Nie potrafią wskazać swoich mocnych i słabych stron, określić swoich pasji czy zainteresowań, często mając przy tym zupełnie nie adekwatną samoocenę. Warto zatem poświęcić trochę czasu na refleksję dotyczącą tego, kim ja tak naprawdę jestem. Zajęcia psychologiczne, mające na celu poznanie siebie, swojej osobowości, zainteresowań, uzdolnień, a w końcu mocnych i słabych stron to tematyka, którą na swoich lekcjach może poruszyć nauczyciel wychowawca, doradca zawodowy czy pedagog. Pamiętajmy jednak, że podczas tego typu zajęć uczniowie nie zawsze będą aktywni, wielu nie potrafi lub nie chce rozmawiać na tematy dotyczące własnej osoby. Mimo wszystko dobrze jest dać im na to szansę, bo nawet jeśli skorzysta kilka osób – warto.


W związku z tym przygotowałam krótką prezentację, z której sama wielokrotnie korzystałam na zajęciach i sprawdziła się doskonale. Może służyć jako konkretny materiał na lekcje doradztwa zawodowego, ale także jako inspiracja do rozmowy z uczniami na lekcji wychowawczej czy podczas indywidualnego spotkania w gabinecie pedagogicznym. W prezentacji znajdują się między innymi tematy dotyczące:

  • samowiedzy,
  • osobowości (charakteru i temperamentu),
  • uzdolnień i umiejętności (test: W czym jestem Mistrzem?),
  • mocnych i słabych stron,
  • zainteresowań,
  • samooceny,
  • hierarchii wartości,
  • wyznaczania celów (metoda SMART).

Dajcie znać czy rozmawiacie ze swoimi uczniami na tematy związane z samorozwojem i czy taki materiał Wam się przyda.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *