Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.
Środowisko szkolne to nie tylko miejsce nauki przedmiotów, ale także przestrzeń wychowania, kształtowania postaw i wspierania rozwoju młodych ludzi – także w sferze emocjonalnej, społecznej i zdrowotnej. W Polsce działania profilaktyczne w szkole mają także podstawy prawne – zgodni z art. 26.1. Ustawa Prawo oświatowe, szkoły oraz placówki oświatowe realizują program wychowawczo-profilaktyczny, który obejmuje działania wychowawcze dla uczniów oraz działania profilaktyczne skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Dodatkowo program wychowawczo-profilaktyczny powinien być opracowany na podstawie corocznej diagnozy potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z substancjami psychoaktywnymi.
Dlaczego działania profilaktyczne w szkole są ważne?
- Działania profilaktyczne pozwalają zapobiegać występowaniu trudności (np. uzależnień, przemocy, zagrożeń w sieci) zanim staną się one poważnymi problemami.
- Dzięki programowi wychowawczo-profilaktycznemu szkoła staje się miejscem wspierającym nie tylko wiedzę, ale także dobrostan uczniów – emocjonalny, społeczny, zdrowotny.
- Włączenie profilaktyki do struktury działań szkoły tworzy kulturę bezpieczeństwa, współpracy i wzmacniania mocnych stron uczniów.
- Wymóg prawny (wspomniany już art. 26) oznacza, że szkoła ma formalny obowiązek realizować działania profilaktyczne, co zwiększa odpowiedzialność i nadaje temu działaniu rangę strategiczną.
Działania profilaktyczne w szkole to nie dodatek, ale integralny element wychowania i edukacji, wsparte przepisami prawa i konieczne w dzisiejszym świecie. Szkoła, która świadomie i systemowo podejmuje profilaktykę, działa proaktywnie, a więc umożliwia uczniom rozwój w bezpiecznym środowisku, wspiera ich kompetencje życiowe, buduje kulturę współpracy i odpowiedzialności oraz reaguje na wyzwania współczesności.
Podejmowanie działań profilaktycznych w szkole jest ważne, ponieważ chroni rozwój dzieci i młodzieży, wzmacnia ich kompetencje życiowe i pomaga im radzić sobie w świecie pełnym wyzwań.
Szkoła powinna podejmować działania profilaktyczne, ponieważ…
- Pełni funkcję wychowawczą – nie tylko edukacyjną – prawo oświatowe wskazuje, że szkoła jest odpowiedzialna nie tylko za przekazywanie wiedzy, ale także za wspieranie rozwoju emocjonalnego, społecznego i zdrowotnego uczniów. Profilaktyka jest jednym ze sposobów realizacji tej misji.
- Wczesne działania zapobiegają poważnym problemom – profilaktyka działa „z wyprzedzeniem”. Zamiast gasić pożary, szkoła uczy, jak im zapobiegać. Dzięki temu:
- zmniejsza się ryzyko zachowań agresywnych,
- maleje skala przemocy rówieśniczej,
- mniej uczniów sięga po substancje psychoaktywne,
- rzadziej dochodzi do kryzysów emocjonalnych i problemów psychicznych.
- Profilaktyka porządkuje i uspójnia działania szkoły – program wychowawczo-profilaktyczny sprawia, że szkoła:
- systematyzuje swoje działania,
- działa zgodnie z diagnozą potrzeb,
- obejmuje profilaktyką uczniów, nauczycieli i rodziców.
Dzięki temu profilaktyka nie jest przypadkowa, ale staje się częścią kultury szkoły.
- Reaguje na realne wyzwania współczesnego świata – cyberprzemoc, uzależnienia behawioralne, fake newsy, zdrowie psychiczne, kryzysy emocjonalne, brak umiejętności społecznych – to zjawiska, które dotykają współczesnych uczniów dużo częściej niż dekadę temu.
Szkoła musi odpowiadać na te zmiany, a profilaktyka jest najskuteczniejszym narzędziem.
Co działania profilaktyczne dają uczniom?
- Umiejętność radzenia sobie z emocjami i stresem – dzięki różnego typu działaniom profilaktycznym uczniowie mają szansę nauczyć się m.in. rozpoznawać emocje, regulować napięcie, radzić sobie z niepowodzeniami, mówić o swoich potrzebach. To kluczowe kompetencje, która zapobiegają późniejszym kryzysom.
- Lepsze relacje z rówieśnikami – wyposażenie młodych ludzi w umiejętność komunikacji, empatii, rozwiązywania konfliktów, reagowania na przemoc, proszenia o pomoc. Uczniowie lepiej funkcjonują w klasie, czują się bezpieczniej i są bardziej otwarci.
- Świadomość zagrożeń i rozsądne decyzje – dzieci i młodzież poznają m.in. konsekwencje używek, zagrożenia związane z internetem, ryzyko zachowań impulsywnych, sposoby reagowania na przemoc czy hejt. Dzięki temu podejmują bardziej odpowiedzialne decyzje.
- Wzrost poczucia własnej wartości i sprawczości – uczniowie uczestniczący w działaniach profilaktycznych: częściej wierzą w siebie, widzą swoje mocne strony, uczą się strategii radzenia sobie, lepiej oceniają swoje możliwości. W efekcie rzadziej zachowują się ryzykownie, bo wiedzą, że mają wpływ na swoje życie.
- Wsparcie w trudnościach i poczucie, że nie są sami – profilaktyka daje uczniom przestrzeń, w której m.in.: mogą mówić o swoich problemach, spotykają dorosłych gotowych im pomóc, dostają narzędzia do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, uczą się, że proszenie o wsparcie to siła, a nie słabość.
- Budowanie zdrowych nawyków na przyszłość – dzieci i młodzież mają okazję nauczyć się właściwych nawyków dbania o zdrowie, umiejętności odpoczynku, świadomości, jak działa stres, higieny cyfrowej oraz rozwinąć kompetencje interpersonalne. Wszystko to procentuje w dorosłym życiu.
Aktualne i ważne tematy profilaktyczne, czyli o czym warto rozmawiać z uczniami?
Poniżej zestaw kluczowych tematów, które aktualnie – w świetle wyzwań społecznych, technologicznych i psychologicznych – zasługują na szczególną uwagę w działaniach profilaktycznych w szkole.
ZDROWIE PSYCHICZNE I EMOCJONALNE
- Rozmowy o stresie szkolnym, presji rówieśniczej i oczekiwaniach (zarówno w klasach starszych, jak i w edukacji wczesnoszkolnej − oczywiście dostosowane do wieku uczniów).
- Wsparcie w zakresie rozpoznawania emocji, wyrażania ich w zdrowy sposób, radzenia sobie z niepowodzeniami i zmianami.
- Kształtowanie w uczniach poczucia wartości własnej, budowanie odporności psychicznej.
BEZPIECZEŃSTWO W SIECI I CYFROWE KOMPETENCJE
- Rozsądne korzystanie z mediów społecznościowych, smartfonów, gier online.
- Zagrożenia: cyberprzemoc, uzależnienie od internetu/gier, dezinformacja, czyli radzenie sobie z fake newsami.
- Zachęcanie do zdrowego balansu między czasem online i offline, promowanie aktywności fizycznej, realnych relacji.
- Uczenie krytycznego myślenia wobec treści w sieci i ich wpływu na emocje oraz relacje.
RELACJE RÓWIEŚNICZE, KOMUNIKACJA, PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY I AGRESJI
- Asertywność, czyli jak budować dobre relacje i mówić „nie” w szacunku.
- Jak reagować na zachowania agresywne lub odrzucenie.
- Wczesna interwencja wobec zjawisk takich jak przemoc rówieśnicza czy wykluczenie społeczne.
- Wzmocnienie roli klas jako grup wsparcia i współpracy, a nie tylko rywalizacji (ważne zwłaszcza w klasach starszych).
UZALEŻNIENIA, W TYM NOWE SUBSTANCJE
Choć tradycyjna profilaktyka uzależnień nadal jest ważna, warto poszerzyć ją o tematy związane z nowymi substancjami psychoaktywnymi, e-papierosami, innowacyjnymi formami uzależnień (np. gry online).
- Edukacja o wpływie uzależnień na ciało, umysł, relacje, przyszłość.
- Tematy alternatywnego spędzania wolnego czasu, rozwijania zainteresowań jako formy profilaktyki.
ZDROWY STYL ŻYCIA
- Znaczenie ruchu i zdrowego odżywiania – wpływ na samopoczucie, koncentrację, relacje, odporność emocjonalną.
- Zajęcia edukacyjne o higienie snu, ograniczaniu ekranów przed snem.
ŻYCIOWE WARTOŚCI
- Współpraca.
- Empatia i odpowiedzialność za siebie i innych.
- Tolerancja dla różnorodności.

To może się przydać – zobacz >
Więcej inspiracji na lekcje profilaktyczne znajdziecie – tutaj >























