• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
środa, 10 grudnia, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

10 grudnia, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja, Pedagog szkolny, Profilaktyka
Czas: 7 minut czytania
A A
0
Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.


Środowisko szkolne to nie tylko miejsce nauki przedmiotów, ale także przestrzeń wychowania, kształtowania postaw i wspierania rozwoju młodych ludzi – także w sferze emocjonalnej, społecznej i zdrowotnej. W Polsce działania profilaktyczne w szkole mają także podstawy prawne – zgodni z art. 26.1. Ustawa Prawo oświatowe, szkoły oraz placówki oświatowe realizują program wychowawczo-profilaktyczny, który obejmuje działania wychowawcze dla uczniów oraz działania profilaktyczne skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Dodatkowo program wychowawczo-profilaktyczny powinien być opracowany na podstawie corocznej diagnozy potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z substancjami psychoaktywnymi.


Dlaczego działania profilaktyczne w szkole są ważne?

  • Działania profilaktyczne pozwalają zapobiegać występowaniu trudności (np. uzależnień, przemocy, zagrożeń w sieci) zanim staną się one poważnymi problemami.
  • Dzięki programowi wychowawczo-profilaktycznemu szkoła staje się miejscem wspierającym nie tylko wiedzę, ale także dobrostan uczniów – emocjonalny, społeczny, zdrowotny.
  • Włączenie profilaktyki do struktury działań szkoły tworzy kulturę bezpieczeństwa, współpracy i wzmacniania mocnych stron uczniów.
  • Wymóg prawny (wspomniany już art. 26) oznacza, że szkoła ma formalny obowiązek realizować działania profilaktyczne, co zwiększa odpowiedzialność i nadaje temu działaniu rangę strategiczną.

Działania profilaktyczne w szkole to nie dodatek, ale integralny element wychowania i edukacji, wsparte przepisami prawa i konieczne w dzisiejszym świecie. Szkoła, która świadomie i systemowo podejmuje profilaktykę, działa proaktywnie, a więc umożliwia uczniom rozwój w bezpiecznym środowisku, wspiera ich kompetencje życiowe, buduje kulturę współpracy i odpowiedzialności oraz reaguje na wyzwania współczesności.

Podejmowanie działań profilaktycznych w szkole jest ważne, ponieważ chroni rozwój dzieci i młodzieży, wzmacnia ich kompetencje życiowe i pomaga im radzić sobie w świecie pełnym wyzwań.


Szkoła powinna podejmować działania profilaktyczne, ponieważ…

  1. Pełni funkcję wychowawczą – nie tylko edukacyjną – prawo oświatowe wskazuje, że szkoła jest odpowiedzialna nie tylko za przekazywanie wiedzy, ale także za wspieranie rozwoju emocjonalnego, społecznego i zdrowotnego uczniów. Profilaktyka jest jednym ze sposobów realizacji tej misji.
  2. Wczesne działania zapobiegają poważnym problemom – profilaktyka działa „z wyprzedzeniem”. Zamiast gasić pożary, szkoła uczy, jak im zapobiegać. Dzięki temu:
  • zmniejsza się ryzyko zachowań agresywnych,
  • maleje skala przemocy rówieśniczej,
  • mniej uczniów sięga po substancje psychoaktywne,
  • rzadziej dochodzi do kryzysów emocjonalnych i problemów psychicznych.
  1. Profilaktyka porządkuje i uspójnia działania szkoły – program wychowawczo-profilaktyczny sprawia, że szkoła:
  • systematyzuje swoje działania,
  • działa zgodnie z diagnozą potrzeb,
  • obejmuje profilaktyką uczniów, nauczycieli i rodziców.

Dzięki temu profilaktyka nie jest przypadkowa, ale staje się częścią kultury szkoły.

  1. Reaguje na realne wyzwania współczesnego świata – cyberprzemoc, uzależnienia behawioralne, fake newsy, zdrowie psychiczne, kryzysy emocjonalne, brak umiejętności społecznych – to zjawiska, które dotykają współczesnych uczniów dużo częściej niż dekadę temu.

Szkoła musi odpowiadać na te zmiany, a profilaktyka jest najskuteczniejszym narzędziem.


Co działania profilaktyczne dają uczniom?

  • Umiejętność radzenia sobie z emocjami i stresem – dzięki różnego typu działaniom profilaktycznym uczniowie mają szansę nauczyć się m.in. rozpoznawać emocje, regulować napięcie, radzić sobie z niepowodzeniami, mówić o swoich potrzebach. To kluczowe kompetencje, która zapobiegają późniejszym kryzysom.
  • Lepsze relacje z rówieśnikami – wyposażenie młodych ludzi w umiejętność komunikacji, empatii, rozwiązywania konfliktów, reagowania na przemoc, proszenia o pomoc. Uczniowie lepiej funkcjonują w klasie, czują się bezpieczniej i są bardziej otwarci.
  • Świadomość zagrożeń i rozsądne decyzje – dzieci i młodzież poznają m.in. konsekwencje używek, zagrożenia związane z internetem, ryzyko zachowań impulsywnych, sposoby reagowania na przemoc czy hejt. Dzięki temu podejmują bardziej odpowiedzialne decyzje.
  • Wzrost poczucia własnej wartości i sprawczości – uczniowie uczestniczący w działaniach profilaktycznych: częściej wierzą w siebie, widzą swoje mocne strony, uczą się strategii radzenia sobie, lepiej oceniają swoje możliwości. W efekcie rzadziej zachowują się ryzykownie, bo wiedzą, że mają wpływ na swoje życie.
  • Wsparcie w trudnościach i poczucie, że nie są sami – profilaktyka daje uczniom przestrzeń, w której m.in.: mogą mówić o swoich problemach, spotykają dorosłych gotowych im pomóc, dostają narzędzia do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, uczą się, że proszenie o wsparcie to siła, a nie słabość.
  • Budowanie zdrowych nawyków na przyszłość – dzieci i młodzież mają okazję nauczyć się właściwych nawyków dbania o zdrowie, umiejętności odpoczynku, świadomości, jak działa stres, higieny cyfrowej oraz rozwinąć kompetencje interpersonalne. Wszystko to procentuje w dorosłym życiu.

Aktualne i ważne tematy profilaktyczne, czyli o czym warto rozmawiać z uczniami?

Poniżej zestaw kluczowych tematów, które aktualnie – w świetle wyzwań społecznych, technologicznych i psychologicznych – zasługują na szczególną uwagę w działaniach profilaktycznych w szkole.

ZDROWIE PSYCHICZNE I EMOCJONALNE

  • Rozmowy o stre­sie szkolnym, presji rówieśniczej i oczekiwaniach (zarówno w klasach starszych, jak i w edukacji wczesnoszkolnej − oczywiście dostosowane do wieku uczniów).
  • Wsparcie w zakresie rozpoznawania emocji, wyrażania ich w zdrowy sposób, radzenia sobie z niepowodzeniami i zmianami.
  • Kształtowanie w uczniach poczucia wartości własnej, budowanie odporności psychicznej.

To może się przydać – zobacz >


BEZPIECZEŃSTWO W SIECI I CYFROWE KOMPETENCJE

  • Rozsądne korzystanie z mediów społecznościowych, smartfonów, gier online.
  • Zagrożenia: cyberprzemoc, uzależnienie od internetu/gier, dezinformacja, czyli radzenie sobie z fake newsami.
  • Zachęcanie do zdrowego balansu między czasem online i offline, promowanie aktywności fizycznej, realnych relacji.
  • Uczenie krytycznego myślenia wobec treści w sieci i ich wpływu na emocje oraz relacje.

To może się przydać – zobacz >


RELACJE RÓWIEŚNICZE, KOMUNIKACJA, PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY I AGRESJI

  • Asertywność, czyli jak budować dobre relacje i mówić „nie” w szacunku.
  • Jak reagować na zachowania agresywne lub odrzucenie.
  • Wczesna interwencja wobec zjawisk takich jak przemoc rówieśnicza czy wykluczenie społeczne.
  • Wzmocnienie roli klas jako grup wsparcia i współpracy, a nie tylko rywalizacji (ważne zwłaszcza w klasach starszych).

To może się przydać – zobacz >


UZALEŻNIENIA, W TYM NOWE SUBSTANCJE

Choć tradycyjna profilaktyka uzależnień nadal jest ważna, warto poszerzyć ją o tematy związane z nowymi substancjami psychoaktywnymi, e-papierosami, innowacyjnymi formami uzależnień (np. gry online).

  • Edukacja o wpływie uzależnień na ciało, umysł, relacje, przyszłość.
  • Tematy alternatywnego spędzania wolnego czasu, rozwijania zainteresowań jako formy profilaktyki.

To może się przydać – zobacz >


ZDROWY STYL ŻYCIA

  • Znaczenie ruchu i zdrowego odżywiania – wpływ na samopoczucie, koncentrację, relacje, odporność emocjonalną.
  • Zajęcia edukacyjne o higienie snu, ograniczaniu ekranów przed snem.

To może się przydać – zobacz >


ŻYCIOWE WARTOŚCI

  • Współpraca.
  • Empatia i odpowiedzialność za siebie i innych.
  • Tolerancja dla różnorodności.

To może się przydać – zobacz >


Więcej inspiracji na lekcje profilaktyczne znajdziecie – tutaj >

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

Przeczytaj również:

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów
2025

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą
2025

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025
Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci
2025

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025
Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!
2025

Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

27 listopada, 2025
Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się
2025

Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się

26 listopada, 2025
Nowoczesna przestrzeń edukacyjna – jak dobrać meble szkolne i tablice manipulacyjne z certyfikatami jakości
2025

Nowoczesna przestrzeń edukacyjna – jak dobrać meble szkolne i tablice manipulacyjne z certyfikatami jakości

21 listopada, 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

10 grudnia, 2025
Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025
Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025
Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

27 listopada, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl