piątek, 4 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Dobry start z uczniami – pomysły na zabawy integracyjne

27 sierpnia, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Edukacja, Inspiracje
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Dobry start z uczniami – pomysły na zabawy integracyjne

10 propozycji zabaw integracyjnych – 5 dla uczniów klas młodszych i 5 dla uczniów klas starszych


Początek roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami, a co za tym idzie powakacyjne spotkanie z naszymi uczniami. Dwa miesiące to okres, w którym wiele może się zmienić, zarówno zewnętrznie – to najbardziej widać to po dzieciach i nastolatkach, jak i wewnętrznie. Często zmiany zachodzą także w klasach – niektórych uczniów może z nami już nie być, np. ze względu na zmianę szkoły, z kolei innych możemy powitać. Wiele klas po wakacjach jest zupełnie inną grupa niż przed ich rozpoczęciem. W związku z tym dobrze jest rozpocząć powakacyjne spotkanie z uczniami od zajęć integracyjnych. Jest to szczególnie ważne podczas zajęć z wychowawca, ale także na zajęciach dodatkowych (grupowych), kiedy pracujemy ze zróżnicowanymi grupami.


Jaki jest cel zajęć integracyjnych?

Przede wszystkim poznanie się nowej grupy, rozładowanie stresu związanego z przebywaniem w nowym towarzystwie, zapewnienie dobrej zabawy. Robienie czegoś wspólnie łączy ludzi, uczy współpracy, niweluje lęk i nieśmiałość, pozwala lepiej się poznać. Dzięki zabawom integracyjnym dzieci mają okazję uczyć się zdrowej rywalizacji oraz rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne. Zabawy integracyjne powalają tworzyć więzi w grupie oraz uczą szacunku i tolerancji, co jest niezwykle ważne zwłaszcza dzisiaj, kiedy w klasie spotykają się różne osobowości.

Zabaw integracyjnych jest całe mnóstwo, dlatego też każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Ważne, aby uwzględnić wiek i możliwości naszych uczniów – odbiorców zabaw integracyjnych.


POMYSŁY NA ZABAWY INTEGRACYJNE W KLASACH MŁODSZYCH – 5 propozycji

Kim jestem?

Co będzie potrzebne? Nic 😊

Przebieg: Uczniowie ustawiają się w kręgu, stojąc/siadając obok siebie. Każda kolejna osoba mówi swoje imię i jedną rzecz, którą lubi: Mam na imię i lubię… (np. Mam na imię Ewelina i lubię zwierzęta.)


Kto tak jak ja…

Co będzie potrzebne? Nic 😊

Przebieg: Uczniowie siedzą w kręgu na krzesełkach. Krzesełek jest o jedno mniej niż uczestników. Osoba, która nie ma krzesła stoi w środku kręgu i mówi: Kto, tak jak ja … podając jakąś cechę, która ją charakteryzuje (np. ma blond włosy, lubi zwierzęta, mieszka w domu itp.). Uczniowie, którzy też mają tę cechę lub utożsamiają się z wypowiedzią rówieśnika, zamieniają się miejscami (muszą znaleźć sobie wolne krzesełko – osoba ze środka również szuka wolnego krzesła). Uczeń, który zostaje bez krzesła, stoi w środku i mówi: „Kto tak jak ja…” – zabawa rozpoczyna się na nowo.


Jakim jestem zwierzątkiem?

Co będzie potrzebne? Karteczki z nazwami lub obrazkami zwierząt.

Przebieg: Na karteczkach powinny znaleźć się zapisane nazwy lub obrazki zwierząt (kartki należy przygotować wcześniej). Każdy uczeń otrzymuje jedną karteczkę, którą od razu przykłada do czoła, nie patrząc co jest na niej napisane. Pozostali uczniowie powinni dobrze widzieć napis lub obrazek. Następnie po kolei uczniowie zadają grupie pytania (można zadać maksymalnie 3) i próbują odgadnąć, jakim są zwierzątkiem. Należy jednak pamiętać, że pytania muszą być tak skonstruowane, aby odpowiedzią na nie mogło być tylko „tak” lub „nie”. Przykład: Czy jestem kotem? Czy mam futerko? Czy potrafię latać?


Z czym ci się kojarzy?

Co będzie potrzebne? Nic 😊

Przebieg: Uczniowie siadają w kole. Osoba wyznaczona przez nauczyciela mówi jakieś słowo – hasło, np. „niebo”. Zadaniem kolejnego ucznia jest podanie skojarzenia do tego hasła, np. „słońce”. Następna osoba robi to samo, a więc podaje skojarzenie do ostatniego słowa, które usłyszała. Zabawa kończy się wtedy, kiedy każde dziecko poda swoje skojarzenie do poprzedniego hasła.


Głuchy telefon drużynowy

Co będzie potrzebne? Nic 😊

Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na dwie drużyny. Drużyny ustawiają się w rzędzie, jedna osoba za drugą. Pierwsza osoba w rzędzie dostaje od nauczyciela hasło, które cichutko (tak, aby nikt inny nie usłyszał) musi przekazać kolejnej osobie. Tak po kolei hasło jest przekazywane. Ostatnia osoba w rzędzie musi na głos powiedzieć hasło. Rundę wygrywa ta drużyna, która bezbłędnie powiedziała hasło, natomiast całą zabawę ta drużyna, która zdobyła najwięcej punktów w poszczególnych rundach.


POMYSŁY NA ZABAWY INTEGRACYJNE W KLASACH STARSZYCH – 5 propozycji

Dwa okręgi

Co będzie potrzebne? Nic 😊

Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na dwie drużyny. Powinni utworzyć dwa okręgi – jeden wewnątrz drugiego, twarzami do siebie. Prowadzący zadaje pytanie, a osoby zwrócone do siebie twarzą powinny odpowiadać sobie nawzajem. Po odpowiedzi koło zewnętrzne przesuwa się o jedną osobę, a prowadzący zadaje kolejne pytanie. Zabawa toczy się do momentu, gdy wszyscy udzielą sobie odpowiedzi.

Przykładowe pytania:

  • Co lubisz robić w wolnym czasie?
  • Twoja największa zaleta?
  • Co uważasz za swoją słabą stronę?
  • Czego nigdy nie robiłeś/-aś, a chciałabyś/-abyś spróbować?
  • Co lubisz w ludziach?
  • Jaki jest twój ulubiony przedmiot w szkole?
  • Jakie miejsce na świecie chciałbyć/-abyś zobaczyć?
  • Wolisz miasto czy wieś i dlaczego?
  • Jakie jest twoje ulubione zwierzę?

Rzędy

Co będzie potrzebne? Nic 😊

Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na dwa zespoły. Rundę wygrywa ten zespół, który pierwszy ustawi się w rzędzie według określonej cechy, natomiast całą zabawę ta drużyna, która zdobyła najwięcej punktów z poszczególnych rund. Prowadzący ocenia poprawność.

Przykładowe cechy:

  • od najmniejszego rozmiaru buta do największego;
  • od najkrótszych włosów do najdłuższych;
  • od najmłodszego do najstarszego;
  • od osoby z najmniejszą ilością zwierząt domowych do tej, która ma ich najwięcej.

Jakie to hasło?

Co będzie potrzebne? Nic 😊

Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na dwie drużyny. Stoją w dwóch rzędach, jeden za drugim. Prowadzący podaje pierwszym osobom w rzędach hasło. Hasło trzeba przekazać kolejnej osobie, pisząc palcem litery na jej plecach. Ostatnia osoba w rzędzie podaje hasło. Wygrywa drużyna, która pierwsza poprawnie poda hasło. Zabawę można kontynuować do kilku rund.


Piosenka na zadany temat

Co będzie potrzebne? Nic 😊

Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na dwie drużyny. Każda ma za zadanie zaśpiewać jak najwięcej fragmentów piosenek, w których pojawi się słowo z kategorii zadanej przez prowadzącego (np. ze zwierzęciem, z imieniem, z nazwą miasta). Drużyny na zmianę śpiewają po jednym fragmencie piosenki aż do momentu, gdy jednej z drużyn zabraknie pomysłów. Wygrywa ta drużyna, która zaśpiewa więcej piosenek.


Skecz z rekwizytami

Co będzie potrzebne? Dwie torebki z różnymi niezwiązanymi ze sobą przedmiotami.

Przebieg: Uczniowie zostają podzieleni na drużyny (np. 4-osobowe). Każda drużyna dostaje torebkę z kilkoma niezwiązanymi ze sobą przedmiotami. Zadaniem drużyny jest wymyślenie historii, której głównymi bohaterami będą wszystkie przedmioty z torby.


Jakie są Wasze ulubione zabawy integracyjne?


Niektóre inspiracje zabaw integracyjnych zaczerpnięte ze strony przystan.org.pl.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Ważne daty w roku szkolnym 2024/2025 z punktu widzenia pedagoga szkolnego

Następny artykuł

Wybrane zmiany w przepisach prawa oświatowego od września 2024 r.

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Wybrane zmiany w przepisach prawa oświatowego od września 2024 r.

Wybrane zmiany w przepisach prawa oświatowego od września 2024 r.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl