poniedziałek, 30 czerwca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Kategorie: Artykuły, Edukacja
Czas: 3 minuty czytania
A A
0
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Refleksja z okazji zakończenia roku szkolnego


Kończący się dzisiaj dla uczniów rok szkolny 2024/25 (pamiętajmy, że rok szkolny nauczycieli trwa do 31 sierpnia) skłania do refleksji nt. tego, czy oceny zdobywane w szkole zawsze są odzwierciedleniem rzeczywistej wiedzy ucznia. Moim zdaniem nie. Chociaż oczywiście mają na celu ocenę poziomu opanowania materiału, w praktyce wpływa na nie wiele innych czynników, które mogą zniekształcać rzeczywisty obraz wiedzy.


Co może wpływać na ocenę, oprócz wiedzy?

  • Stres i presja – uczeń może dużo wiedzieć, ale nie poradzić sobie podczas sprawdzianu z powodu stresu.
  • Styl uczenia się – tradycyjne testy lepiej sprawdzają osoby uczące się pamięciowo, ale niekoniecznie tych, którzy rozumieją materiał, lecz nie zapamiętują szczegółów.
  • Sposób oceniania nauczyciela – różni nauczyciele mają różne kryteria i oczekiwania. Ocena może być subiektywna.
  • Umiejętności językowe lub grafomotoryczne – np. uczeń może znać odpowiedź, ale nie potrafi jej dobrze zapisać (dotyczy to np. dzieci z dysleksją czy trudnościami w pisaniu).
  • Warunki domowe i wsparcie z otoczenia – brak spokojnego miejsca do nauki, problemy rodzinne czy brak pomocy ze strony opiekunów mogą wpływać na wyniki w nauce.
  • Forma sprawdzianu – nie każdy sprawdzian sprawdza faktyczne zrozumienie. Testy zamknięte czy prace pisemne nie zawsze oddają pełnię kompetencji.

Oceny szkolne są więc jednym z narzędzi oceny postępów ucznia, ale nie powinny być jedynym miernikiem wiedzy. Dobrze jest patrzeć na młodego człowieka całościowo – z uwzględnieniem jego możliwości, zaangażowania, postępów i różnych form wyrażania wiedzy.


Jak spojrzeć na dziecko inaczej niż tylko przez pryzmat ocen?

Przede wszystkim warto przyjąć perspektywę całościowego rozwoju i indywidualnej drogi, jaką dziecko przeszło przez ostatnie miesiące.

  • Zobacz postęp, nie tylko wynik – zadaj sobie pytanie: „Z czym dziecko zaczynało ten rok, a co teraz potrafi lepiej?”. Nawet jeśli dziecko nie ma samych piątek, mogło np. zacząć czytać płynniej, zyskać więcej odwagi w wypowiedziach, nauczyć się panować nad emocjami, poprawić relacje z innymi dziećmi.
  • Zauważ wysiłek i zaangażowanie – nie każde dziecko będzie prymusem, ale każde może się starać – i to powinno być docenione. W tym kontekście warto zadać sobie kilka pytać:

– Czy dziecko próbowało, mimo trudności?

– Czy się nie poddało?

– Czy było pracowite i odpowiedzialne?

  • Dostrzeż talenty i mocne strony – oceny nie mówią wszystkiego o dziecku. Może dziecko, np. pięknie rysuje, gra na instrumencie lub śpiewa, jest świetnym organizatorem zabaw, ma empatię i wspiera innych, jest kreatywne i zaskakuje pomysłami.
  • Pomyśl o drodze, jaką przeszło emocjonalnie i społecznie m.in.: Czy nauczyło się lepiej radzić sobie z emocjami? Czy potrafi teraz rozwiązywać konflikty? Czy odnalazło swoje miejsce w grupie? To ogromne osiągnięcia, których nie widać w rubrykach ocen.
  • Zrób miejsce na refleksję – warto porozmawiać z dzieckiem:

– Czego nauczyło się o sobie w minionym roku szkolnym?

– Z czego jest dumne?

– Co chciałoby poprawić w przyszłości?


Pamiętajmy, że świadectwo to karta ocen, a dziecko to człowiek w procesie rozwoju. Warto na koniec roku szkolnego zobaczyć nie tylko jego wyniki, ale też drogę, serce i wysiłek, jakie włożyło w cały proces edukacji. To buduje pewność siebie i motywację do dalszej nauki – znacznie silniej niż sama ocena.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Następny artykuł

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu
Artykuły

Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

4 czerwca, 2025
Następny artykuł
Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl