• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
piątek, 15 sierpnia, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Kategorie: Artykuły, Edukacja
Czas: 3 minuty czytania
A A
0
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Refleksja z okazji zakończenia roku szkolnego


Kończący się dzisiaj dla uczniów rok szkolny 2024/25 (pamiętajmy, że rok szkolny nauczycieli trwa do 31 sierpnia) skłania do refleksji nt. tego, czy oceny zdobywane w szkole zawsze są odzwierciedleniem rzeczywistej wiedzy ucznia. Moim zdaniem nie. Chociaż oczywiście mają na celu ocenę poziomu opanowania materiału, w praktyce wpływa na nie wiele innych czynników, które mogą zniekształcać rzeczywisty obraz wiedzy.


Co może wpływać na ocenę, oprócz wiedzy?

  • Stres i presja – uczeń może dużo wiedzieć, ale nie poradzić sobie podczas sprawdzianu z powodu stresu.
  • Styl uczenia się – tradycyjne testy lepiej sprawdzają osoby uczące się pamięciowo, ale niekoniecznie tych, którzy rozumieją materiał, lecz nie zapamiętują szczegółów.
  • Sposób oceniania nauczyciela – różni nauczyciele mają różne kryteria i oczekiwania. Ocena może być subiektywna.
  • Umiejętności językowe lub grafomotoryczne – np. uczeń może znać odpowiedź, ale nie potrafi jej dobrze zapisać (dotyczy to np. dzieci z dysleksją czy trudnościami w pisaniu).
  • Warunki domowe i wsparcie z otoczenia – brak spokojnego miejsca do nauki, problemy rodzinne czy brak pomocy ze strony opiekunów mogą wpływać na wyniki w nauce.
  • Forma sprawdzianu – nie każdy sprawdzian sprawdza faktyczne zrozumienie. Testy zamknięte czy prace pisemne nie zawsze oddają pełnię kompetencji.

Oceny szkolne są więc jednym z narzędzi oceny postępów ucznia, ale nie powinny być jedynym miernikiem wiedzy. Dobrze jest patrzeć na młodego człowieka całościowo – z uwzględnieniem jego możliwości, zaangażowania, postępów i różnych form wyrażania wiedzy.


Jak spojrzeć na dziecko inaczej niż tylko przez pryzmat ocen?

Przede wszystkim warto przyjąć perspektywę całościowego rozwoju i indywidualnej drogi, jaką dziecko przeszło przez ostatnie miesiące.

  • Zobacz postęp, nie tylko wynik – zadaj sobie pytanie: „Z czym dziecko zaczynało ten rok, a co teraz potrafi lepiej?”. Nawet jeśli dziecko nie ma samych piątek, mogło np. zacząć czytać płynniej, zyskać więcej odwagi w wypowiedziach, nauczyć się panować nad emocjami, poprawić relacje z innymi dziećmi.
  • Zauważ wysiłek i zaangażowanie – nie każde dziecko będzie prymusem, ale każde może się starać – i to powinno być docenione. W tym kontekście warto zadać sobie kilka pytać:

– Czy dziecko próbowało, mimo trudności?

– Czy się nie poddało?

– Czy było pracowite i odpowiedzialne?

  • Dostrzeż talenty i mocne strony – oceny nie mówią wszystkiego o dziecku. Może dziecko, np. pięknie rysuje, gra na instrumencie lub śpiewa, jest świetnym organizatorem zabaw, ma empatię i wspiera innych, jest kreatywne i zaskakuje pomysłami.
  • Pomyśl o drodze, jaką przeszło emocjonalnie i społecznie m.in.: Czy nauczyło się lepiej radzić sobie z emocjami? Czy potrafi teraz rozwiązywać konflikty? Czy odnalazło swoje miejsce w grupie? To ogromne osiągnięcia, których nie widać w rubrykach ocen.
  • Zrób miejsce na refleksję – warto porozmawiać z dzieckiem:

– Czego nauczyło się o sobie w minionym roku szkolnym?

– Z czego jest dumne?

– Co chciałoby poprawić w przyszłości?


Pamiętajmy, że świadectwo to karta ocen, a dziecko to człowiek w procesie rozwoju. Warto na koniec roku szkolnego zobaczyć nie tylko jego wyniki, ale też drogę, serce i wysiłek, jakie włożyło w cały proces edukacji. To buduje pewność siebie i motywację do dalszej nauki – znacznie silniej niż sama ocena.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Następny artykuł

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Przeczytaj również:

Dlaczego laptop Apple od autoryzowanego sprzedawcy to dobry wybór dla nauczycieli?
Artykuły

Dlaczego laptop Apple od autoryzowanego sprzedawcy to dobry wybór dla nauczycieli?

14 sierpnia, 2025
Jak wdrożyć program ochrony zdrowia psychicznego w szkołach?
Artykuły

Jak wdrożyć program ochrony zdrowia psychicznego w szkołach?

13 sierpnia, 2025
Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?
Artykuły

Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?

12 sierpnia, 2025
CYKL: Procedury szkolne – Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole
Artykuły

CYKL: Procedury szkolne – Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole

6 sierpnia, 2025
Powrót do szkoły – jak mądrze przygotować dziecko na nowy rok szkolny?
Artykuły

Powrót do szkoły – jak mądrze przygotować dziecko na nowy rok szkolny?

2 sierpnia, 2025
Jak wybrać obóz dopasowany do wieku i zainteresowań dziecka?
Artykuły

Jak wybrać obóz dopasowany do wieku i zainteresowań dziecka?

1 sierpnia, 2025
Następny artykuł
Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Dlaczego laptop Apple od autoryzowanego sprzedawcy to dobry wybór dla nauczycieli?

Dlaczego laptop Apple od autoryzowanego sprzedawcy to dobry wybór dla nauczycieli?

14 sierpnia, 2025
Jak wdrożyć program ochrony zdrowia psychicznego w szkołach?

Jak wdrożyć program ochrony zdrowia psychicznego w szkołach?

13 sierpnia, 2025
Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?

Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?

12 sierpnia, 2025
CYKL: Procedury szkolne – Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole

CYKL: Procedury szkolne – Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole

6 sierpnia, 2025
Powrót do szkoły – jak mądrze przygotować dziecko na nowy rok szkolny?

Powrót do szkoły – jak mądrze przygotować dziecko na nowy rok szkolny?

2 sierpnia, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl