• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
piątek, 15 sierpnia, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home Artykuły

CYKL: Procedury szkolne – Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole

6 sierpnia, 2025
Kategorie: Artykuły, Edukacja, Pedagog szkolny, Profilaktyka
Czas: 3 minuty czytania
A A
0
CYKL: Procedury szkolne – Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole

Co to jest procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole?

Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole to uporządkowany, jasno określony zestaw działań, jakie należy podjąć w przypadku wystąpienia nagłej, trudnej lub zagrażającej sytuacji, która może wpływać na bezpieczeństwo fizyczne lub psychiczne uczniów, nauczycieli lub innych członków społeczności szkolnej.

Cel procedury

  • Zapewnienie szybkiej i skutecznej reakcji na sytuację kryzysową.
  • Ochrona zdrowia i życia uczniów i pracowników.
  • Minimalizowanie szkód psychicznych i organizacyjnych.
  • Wskazanie konkretnej roli i odpowiedzialności każdej osoby.
  • Zapewnienie kontaktu ze służbami zewnętrznymi (np. pogotowiem, policją, poradnią).

Czym może być sytuacja kryzysowa w szkole?

  • Zachowanie ucznia wskazujące na poważny kryzys emocjonalny, autoagresję, zamiary samobójcze.
  • Śmierć ucznia, nauczyciela lub innej osoby z otoczenia (nagle, tragicznie lub w wyniku choroby).
  • Wypadek w szkole lub w drodze do/z placówki.
  • Przemoc rówieśnicza, napaść, cyberprzemoc itp.
  • Zachowania agresywne, zagrażające innym.
  • Zgłoszenie lub podejrzenie krzywdzenia dziecka, zaniedbania, przemocy domowej.
  • Inne nieprzewidziane zdarzenia o silnym ładunku emocjonalnym (np. ewakuacja, pożar, atak terrorystyczny – skrajne przypadki).

Co zawiera procedura? (przykładowe elementy)

1. Rozpoznanie sytuacji – kto, co, kiedy, gdzie. Istotna informacja – kto pierwszy zauważył problem.

2. Poinformowanie odpowiednich osób:

  • wychowawcy, pedagoga/psychologa, dyrektora,
  • rodziców,
  • w razie potrzeby – służb (112), kuratorium, poradni.

3. Zabezpieczenie osoby/osób zagrożonych – np. zapewnienie opieki, izolacja osoby agresywnej, usunięcie z miejsca zdarzenia.

4. Udzielenie pierwszej pomocy lub wezwanie pomocy medycznej, jeśli to konieczne.

5. Dokumentacja zdarzenia – spisanie notatki służbowej, zebranie świadków.

6. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla osób objętych sytuacją kryzysową.

7. Poinformowanie społeczności szkolnej (jeśli to zasadne) w sposób przemyślany i dostosowany do wieku uczniów.

8. Monitorowanie sytuacji po kryzysie – rozmowy indywidualne, obserwacja uczniów, dalsze działania pomocowe.


Dlaczego szkoła musi mieć taką procedurę?

  • Obowiązek wynikający z przepisów prawa oświatowego (m.in. obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa).
  • W sytuacji kryzysu czas reakcji jest kluczowy – dlatego schemat działania musi być wcześniej przemyślany i znany pracownikom.
  • Brak procedury może prowadzić do chaosu, opóźnień w działaniu i nieodpowiedzialnych decyzji.

Przykładowa procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole

KROK 1: ZADBAJ O BEZPIECZEŃSTWO

  • Zatrzymaj się. Oceń sytuację.
  • Zabezpiecz miejsce zdarzenia (np. odizoluj poszkodowanego, wyprowadź innych uczniów).
  • Poinformuj o zdarzeniu odpowiednią osobę (w zależności od sytuacji): dyrektora/wicedyrektora szkoły, rodziców, sekretarza szkoły, pielęgniarkę, pedagoga lub psychologa szkolnego.
  • Jeśli to konieczne – wezwij pomoc medyczną (112).
  • Zadbaj o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne uczniów.

KROK 2: UDZIEL PIERWSZEJ POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ – więcej na ten temat: tutaj >

  • Bądź obecny/a, spokojny/a, opanowany/a.
  • Nie oceniaj, nie wypytuj, nie pocieszaj na siłę.
  • Zapewnij:
  1. obecność i spokojny kontakt wzrokowy,
  2. empatyczną rozmowę – „Jestem przy tobie”, „To, co czujesz, jest normalne”,
  3. podstawowe potrzeby – picie, wyciszenie, odizolowanie od tłumu,
  4. informację – np. „Zaraz porozmawiasz z pedagogiem”.

KROK 3: DOKUMENTUJ ZDARZENIE

Zrób notatkę służbową, w której zapisz m.in.:

  • Co się wydarzyło?
  • Kto był obecny?
  • Jakie działania podjęto?

Przekaż informacje osobie prowadzącej działania interwencyjne (np. psychologowi, dyrektorowi).


KROK 4: ZAPEWNIJ KONTYNUACJĘ WSPARCIA

  • Ustal, kto dalej opiekuje się dzieckiem.
  • Nie zostawiaj ucznia samego.
  • Skontaktuj się z rodzicami (samodzielnie lub za pośrednictwem pedagoga).
  • Zgłoś potrzebę dalszego wsparcia psychologicznego – np. w PPP.

PAMIĘTAJ:

  • W sytuacjach nagłych – działaj zgodnie z procedurami szkoły i intuicją odpowiedzialnego dorosłego.
  • Nie musisz być terapeutą – ważne, by dziecko nie zostało samo z trudnymi emocjami.
  • Nie zostawiaj informacji „na później” – każda sytuacja kryzysowa powinna być zgłoszona i opisana.

 

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Powrót do szkoły – jak mądrze przygotować dziecko na nowy rok szkolny?

Następny artykuł

Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?

Przeczytaj również:

Dlaczego laptop Apple od autoryzowanego sprzedawcy to dobry wybór dla nauczycieli?
Artykuły

Dlaczego laptop Apple od autoryzowanego sprzedawcy to dobry wybór dla nauczycieli?

14 sierpnia, 2025
Jak wdrożyć program ochrony zdrowia psychicznego w szkołach?
Artykuły

Jak wdrożyć program ochrony zdrowia psychicznego w szkołach?

13 sierpnia, 2025
Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?
Artykuły

Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?

12 sierpnia, 2025
Powrót do szkoły – jak mądrze przygotować dziecko na nowy rok szkolny?
Artykuły

Powrót do szkoły – jak mądrze przygotować dziecko na nowy rok szkolny?

2 sierpnia, 2025
Jak wybrać obóz dopasowany do wieku i zainteresowań dziecka?
Artykuły

Jak wybrać obóz dopasowany do wieku i zainteresowań dziecka?

1 sierpnia, 2025
Co to jest pierwsza pomoc psychologiczna?
Artykuły

Co to jest pierwsza pomoc psychologiczna?

31 lipca, 2025
Następny artykuł
Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?

Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Dlaczego laptop Apple od autoryzowanego sprzedawcy to dobry wybór dla nauczycieli?

Dlaczego laptop Apple od autoryzowanego sprzedawcy to dobry wybór dla nauczycieli?

14 sierpnia, 2025
Jak wdrożyć program ochrony zdrowia psychicznego w szkołach?

Jak wdrożyć program ochrony zdrowia psychicznego w szkołach?

13 sierpnia, 2025
Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?

Czym kierować się przy wyborze szkoły programowania dla dziecka?

12 sierpnia, 2025
CYKL: Procedury szkolne – Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole

CYKL: Procedury szkolne – Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej w szkole

6 sierpnia, 2025
Powrót do szkoły – jak mądrze przygotować dziecko na nowy rok szkolny?

Powrót do szkoły – jak mądrze przygotować dziecko na nowy rok szkolny?

2 sierpnia, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl