wtorek, 1 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2023

Rozmowa pedagoga szkolnego z rodzicem

22 listopada, 2023
Kategorie: 2023, Artykuły, Pedagog szkolny
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Rozmowa pedagoga szkolnego z rodzicem

Co każdy pedagog powinien wiedzieć przed spotkaniem z rodzicami?


Spotkania z rodzicami spędzają sen z powiek wielu pedagogom. Zwłaszcza młode osoby, będące na początku swojej pracy w zawodzie często obawiają się pierwszego spotkania z rodzicami. Wiem z własnego doświadczenia, że spotkania z rodzicami absolutnie nie muszą stresować oraz mogą przebiegać w miłej i spokojnej atmosferze. Oczywiście zdarzają się tzw. „trudni” rodzice, ale nasza postawa w dużej mierze determinuje przebieg całego spotkania.

Jak zatem sprawić, aby spotkania z rodzicami stały się przyjemnym albo chociaż neutralnym aspektem naszej pracy? Jak się przygotować do takich rozmów i co wziąć pod uwagę?

Mam nadzieję, że te kilka wskazówek wynikających z mojego doświadczenia w pracy pedagoga szkolnego, przyda się i Wam 😊


Nie nastawiaj się negatywnie – nastawienie do danej sytuacji ma ogromne znaczenie w każdym aspekcie naszego życia. Nie inaczej jest, kiedy planujemy z kimś spotkanie. Jeśli z góry zakładamy, że będzie to trudna rozmowa, a nasze podejście do danej osoby nacechowane jest negatywnymi emocjami, nie ma co oczekiwać pozytywnego rezultatu. Nastawienie jest szczególnie ważne, w sytuacji, kiedy czeka nas trudna rozmowa, a nasz rozmówca jest impulsywny i nie zawsze potrafi panować nad emocjami. Pozytywne nastawienie nie tylko umożliwi nam kontrolę nad sobą, ale przede wszystkim pozwoli poprowadzić rozmowę w spokojny i delikatny sposób.


Nie przywiązuj się do opinii innych osób – pewnie większość z nas planując spotkanie z rodzicem robi tzw. research na temat osoby, która ma przyjść na rozmowę. Pytamy wychowawców, nauczycieli i zbieramy informację o danym rodzicu. Czy jest to potrzebne? To zależy. Pamiętajmy, że odbiór każdego wychowawcy może być zupełnie inny niż nasz. W związku z tym, jeśli czujemy się lepiej, kiedy wcześniej „zbadamy grunt” – nie ma problemu, ale nie przywiązujmy się do tego, jak do jedynej prawdy objawionej, ponieważ po pierwsze możemy się negatywnie nastawić, a po drugie zaburzymy prawdziwy odbiór danej osoby przez nas samych.


Bądź empatyczny/a i delikatny/a – jeśli temat, o którym musimy porozmawiać z rodzicami nie należy do najłatwiejszych, warto wcześniej przemyśleć, w jaki sposób przekażemy informacje, aby rodzic nie poczuł się zawstydzony czy oskarżony. Spróbujmy wczuć się w jego sytuację – już samo spotkanie z pedagogiem u wielu rodziców budzi niepokój. Ponadto nikt nie lubi słuchać przykrych rzeczy na temat swojego dziecka. Ważne, aby rodzic miał poczucie, że nie jest oceniany, ale naprawdę chcemy mu pomóc i udzielić adekwatnego wsparcia.


Stosuj metodę kanapki – jest to bardzo delikatna i skuteczna metoda udzielania konstruktywnej krytyki. Polega na tym, że na początku rozmowy chwalimy (czasowo powinno to zająć ok. 20-40% czasu rozmowy), następnie mówimy to, co np. dziecko zrobiło źle, a więc w tym miejscu pojawia się „krytyka” (powinno to trwać ok. 30-50% czasu rozmowy) i na zakończenie znowu mówimy coś miłego (ok. 30-50% czasu rozmowy). W ostatnim etapie ważne jest, aby zachęcić do zmiany, a przede wszystkim wyrazić wiarę w możliwość poprawy dziecka. Istotne jest także zapewnienie o gotowości pomocy. Metoda kanapki polega na tzw. „obłożeniu” problemu czymś miłym, aby krytyka nie była trudna do przyjęcia.


Mów konkretami – rodzic, który przychodzi do pedagoga i traci swój cenny czas, oczekuje konkretów. W związku z tym, stosując metodę kanapki, należy omawiać zachowanie dziecka skupiając się na konkretach, a więc podawać rodzicowi konkretne przykłady zachowania, bez oceniania czy zbędnych komentarzy. Rodzic nigdy nie powinien mieć poczucia, że jest oceniany (zarówno on, jak i jego dziecko). Rozmowa ma służyć wypracowaniu wspólnego stanowiska celem poprawy funkcjonowania dziecka w szkole. Rolą pedagoga jest pomoc i wsparcie.


Daj przestrzeń na „wygadanie się” – wielu rodziców przychodzi do pedagoga, ponieważ chce się wygadać. Czasami ponarzekać, czasami opowiedzieć o swoich troskach, a czasami po prostu „wyrzucić” z siebie różne emocje. Warto dać rodzicowi przestrzeń i możliwość na taki monolog. Pamiętajmy także, że ludzie, którzy są wzburzeni zwykle potrzebują, aby ktoś dostrzegł ich potrzeby i uczucia. Potrzebują zrozumienia i zaopiekowania.


Nie daj się wciągnąć w tzw. „gierki” – chodzi, np. o sprawy dotyczące rozwodu w małżeństwie czy skargi kierowane do nas na innego nauczyciela. Postawa pedagoga zawsze powinna być neutralna i daleka od stawania po jakiejkolwiek stronie. Trzeba bardzo uważać na tego typu sytuacje, aby przez przypadek nie zostać wciągniętym w rodzinne potyczki czy też nie znaleźć się w niekomfortowej sytuacji względem swojego kolegi/koleżanki z pracy.


Słuchaj uważnie – słuchanie jest jednym z najważniejszych elementów dobrej rozmowy. Jest swego rodzaju „kluczem”, który otwiera drzwi do drugiej osoby. Rodzic, który przychodzi do pedagoga chce zostać wysłuchany. Z kolei nie zawsze jest gotowy, aby wysłuchać tego, co pedagog ma mu do powiedzenia. W związku z tym ważne, aby pokazać, że traktujemy swojego rozmówcę z szacunkiem i powagą. Nasza uwaga powinna być w pełni skupiona na rodzicu, aby poczuł, że nasz czas należy do niego. Dzięki temu rodzic poczuje się dobrze w naszym towarzystwie, a to pozwoli mu w pełni wyrazić swoje potrzeby i oczekiwania. Dodatkowo nasza aktywna postawa pokaże, że jesteśmy zaangażowani i podchodzimy do sprawy poważnie. 

Człowiek potrzebuje trzech lat, aby nauczyć się mówić,
pięćdziesięciu, aby nauczyć się słuchać.
Ernest Hemingway

Bądź profesjonalistą – na początku warto pamiętać, aby dostosować język do swojego odbiorcy – jeśli nie zostaniemy zrozumiani, żadne wyszukane słownictwo nie będzie się liczyło. Rodzic chce uzyskać konkretną informację, która będzie jasną odpowiedzią na jego potrzeby. Ponadto spotykamy na swojej drodze różnych rodziców – mniej lub bardziej wykształconych – nasz profesjonalizm będzie wyrażał się w tym, że będziemy potrafili tak samo rzeczowo porozmawiać z każdym, dostosowując swój język do możliwości naszych odbiorców. Innymi słowy, jeśli po drugiej stronie mamy osobę, przy której możemy pozwolić sobie na wyszukane, branżowe słownictwo – jak najbardziej trzeba z tego skorzystać. W takim przypadku warto pokazać swoją erudycję i kompetencję. I pamiętajmy – jeśli czegoś nie wiemy, co też może się zdarzyć, bo jesteśmy tylko ludźmi i mamy prawo nie wiedzieć wszystkiego, warto zapewnić rodzica o zweryfikowaniu informacji i udzieleniu mu odpowiedzi w najbliższym czasie, np. za pośrednictwem dziennika elektronicznego.


Zadbaj o uśmiech oraz miłą atmosferę – uśmiech może zdziałać naprawdę wiele. Kiedy od progu wita nas miła, uśmiechnięta osoba, czujemy się zupełnie inaczej niż kiedy wita nas osoba z poważną, naburmuszoną miną. Czasami także trzeba nadać spotkaniu trochę luzu. Są rodzice, których naprawdę stresuje spotkanie z pedagogiem. Zwłaszcza, kiedy zupełnie nie wiedzą, czego mogą się spodziewać. Jeśli widzimy, że nasz rozmówca jest spięty, warto rozluźnić atmosferę wplatając coś zabawnego czy też mówiąc coś o sobie. Chodzi o to, aby rodzic poczuł się dobrze w naszym towarzystwie. Odrobina luzu nie umniejszy naszemu profesjonalizmowi, wręcz przeciwnie – pokaże, że oprócz dobrego specjalisty, jesteśmy przede wszystkim człowiekiem 😊 Każdy lubi osoby, które mają dystans do siebie, jednak pamiętajmy, żeby swoim „luźnym” zachowaniem nie przekroczyć granicy dobrego smaku.


Jestem ciekawa, jakie są Wasze doświadczenia z rozmów z rodzicami? 🙂

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Dzieci dwujęzyczne

Następny artykuł

Czy angielski online to dobra forma poszerzania kompetencji językowych?

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Czy angielski online to dobra forma poszerzania kompetencji językowych?

Czy angielski online to dobra forma poszerzania kompetencji językowych?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl