poniedziałek, 30 czerwca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Ankieta – jedno z narzędzi badawczych przydatnych w pracy pedagoga szkolnego

15 maja, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Inspiracje, Pedagog szkolny
Czas: 5 minut czytania
A A
0

Jak stworzyć najprostszą ankietę w formularzu Google?


Zbliżający się koniec roku szkolnego zmusza nas do podsumowań. Jest to także czas wyciągania wniosków po roku naszej pracy i snucie planów na przyszłość. Co mogę poprawić/zrobić inaczej w przyszłości, aby efekty były lepsze? Jakie są oczekiwania społeczności szkolnej? Czego potrzebują moi uczniowie? Między innymi na tego typu pytania szukamy odpowiedzi. W tym celu wielu pedagogów i nauczycieli korzysta z różnego rodzaju ankiet, które dobrze przygotowane i rzetelnie wypełnione przez respondentów dają sporo informacji na badany temat.

Ankiety można przygotować dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Mogą mieć formę papierową oraz elektroniczną. Forma papierowa sprawdzi się w małej grupie (np. na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych), natomiast forma elektroniczna jest dużo wygodniejsza i z pewnością ma szansę trafić do większej grupy odbiorców. Jeśli korzystamy z ankiety przygotowanej w formularzu Google (wersja elektroniczna), uczniowie mogą wypełnić ją, np. na lekcji informatyki, po uprzednim uzgodnieniu tego z nauczycielem prowadzącym lekcje. Z kolei nauczycielom i rodzicom można wysłać link za pośrednictwem dziennika elektronicznego. Ankiety przygotowane w formularzu Google pięknie podsumowują nam wyniki – odpowiedzi zebrane są w wykresy, stąd bardzo łatwo je zinterpretować.


Jak przygotować prostą ankietę w formularzu Google?

Pewnie większość z Was nie ma z tym większego problemu, ale jeśli ktoś nie miał jeszcze okazji pracować z formularzem Google do tworzenia ankiet, mam nadzieję, że niniejsze wskazówki będą dla Was pomocne. Zaczynamy!

  • Wchodzimy na stronę https://docs.google.com/forms
  • Wybieramy pusty formularz i rozpoczynamy tworzenie naszej ankiety.


  • W miejscu Formularz bez nazwy nadajemy nazwę naszej ankiecie: Ankieta dla nauczycieli.
  • Następnie mamy Opis formularza, czyli piszemy kilka słów, które chcemy skierować do odbiorców naszej ankiety. Jeśli są nimi nauczyciele, treść może brzmieć następująco: Zapraszam Państwa do udziału w krótkiej ankiecie. Bardzo proszę o odpowiedzi na kilka pytań dotyczących aktualnych potrzeb naszej społeczności szkolnej. W swoich odpowiedziach proszę uwzględnić problemy i potrzeby występujące w poszczególnych klasach.
  • W miejscu Pytanie bez tytułu, wstawiamy swoje pytanie, które chcemy zadać nauczycielom, np. Jakie trudności obserwują Państwo u uczniów?
  • Następnie przechodzimy do pytań. Warto wcześniej spisać je sobie, np. w Wordzie, dzięki czemu będziemy mogli dokładnie zaplanować naszą ankietę, a potem tylko przenieść pytania do formularza Google. Przykładowa ankieta, którą stworzyłam zawiera następujące pytania (3 pytania zamknięte wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte):
  1. Jakie trudności obserwują Państwo u uczniów?
  • Nieumiejętność radzenia sobie z emocjami
  • Obniżony nastrój
  • Niskie poczucie własnej wartości
  • Samookaleczenia
  • Konflikty rówieśnicze
  • Trudności z koncentracją
  • Brak motywacji
  • Nieumiejętność radzenia sobie ze stresem
  • Inne – jakie? …

  1. Jakich form wsparcia (zajęć) potrzebują nasi uczniowie – czego aktualnie brakuje?
  • Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
  • Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
  • Porady i konsultacje (spotkania z pedagogiem/psychologiem)
  • Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się
  • Zajęcia logopedyczne
  • Inne o charakterze terapeutycznym (np. socjoterapia, arteterapia, Trening Umiejętności Społecznych)
  • Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
  • Inne – jakie? …

  1. Jakie tematy warsztatów byłyby potrzebne naszych uczniom?
  • Uzależnienia cyfrowe
  • Uzależniania od substancji psychoaktywnych
  • Bezpieczeństwo online
  • Zdrowie psychiczne
  • Radzenie sobie z emocjami
  • Przemoc rówieśnicza
  • Współpraca w grupie
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości
  • Radzenie sobie ze stresem
  • Inne – jakie? …

  1. Jakie szkolenia (lub inne formy doskonalenia zawodowego) byłyby przydatne dla rady pedagogicznej?

  • Tak przygotowane pytania możemy już przenieść do formularza Google. Zaczynając od pierwszego pytania (pytanie zamknięte z możliwością wielokrotnego wyboru) wybieramy jedną z opcji: Jednokrotny wybór lub Wielokrotny wybór. Wiedząc, że jest to pytanie, w którym nauczyciele z podanych przez nas opcji mogą wybrać więcej niż jedną odpowiedź, zaznaczamy Wielokrotny wybór.
  • Następnie przechodzimy do uzupełniania naszych opcji, dodając kolejne możliwości i wklejając (wpisując) swoją treścią. Ostatnią odpowiedź w danym pytaniu polecam zostawić jako inne (dodaj opcję „Inne”) – dzięki temu dajemy każdemu możliwość dopisania tego, czego może zabrakło.
  • W taki sam sposób postępujemy z każdym kolejnym pytaniem zamkniętym.
  • Jeśli chcemy, żeby nasze pytanie miało formę otwartą, wybieramy opcję Długa lub krótka odpowiedź. Nasi ankietowani będą mogli wpisać wszystko to, co zechcą.

  • Kiedy nasza ankieta jest już gotowa, kopiujemy link i wysyłamy go do nauczycieli, którzy są odbiorcami tej ankiety.
  • Po wypełnieniu ankiety przez nauczycieli, odpowiedzi pokażą się nam w naszej ankiecie, w zakładce Odpowiedzi. Wszystko czytelne, przejrzyste i dające nam wstępny obraz potrzeb grona pedagogicznego.


Narzędzie Google do tworzenia ankiet jest niezwykle wygodne. Odpowiedzi aktualizują się na bieżąco wraz z napływem kolejnych. Bardzo polecam Wam korzystać z tego narzędzia, bo sprawdza się doskonale – coś o tym wiem 🙂

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. II

Następny artykuł

Notatka służbowa w szkole – bardzo ważny dokument

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Notatka służbowa w szkole – bardzo ważny dokument

Notatka służbowa w szkole - bardzo ważny dokument

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl