czwartek, 3 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2022

Co to jest percepcja wzrokowa?

10 maja, 2022
Kategorie: 2022, Artykuły, Edukacja
Czas: 8 minut czytania
A A
0
Co to jest percepcja wzrokowa?

Wiedza w pigułce na temat zaburzeń percepcji wzrokowej


Z artykułu dowiesz się między innymi:

  • co to jest percepcja wzrokowa,
  • jak wpływa na proces nauki czytania i pisania,
  • jak rozpoznać zburzenia percepcji wzrokowej u dziecka,
  • jak pomóc dziecku z zaburzeniami percepcji wzrokowej.


Co to jest percepcja wzrokowa?

Percepcja wzrokowa, nazwana również spostrzeganiem wzrokowym, to zdolność do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych oraz ich interpretowania w odniesieniu do poprzednich doświadczeń. Jest to umiejętność skupiania wzroku, spostrzegania barwy i kształtu czy wyodrębniania elementów z tła. Percepcja wzrokowa nie jest zatem samą zdolnością widzenia (nie dotyczy wad wzroku), ale przetwarzaniem przez mózg tego, co jest widziane (interpretacja bodźców wzrokowych zachodzi w mózgu, nie na siatkówce). Innymi słowy na siatkówce powstaje wrażenie wzrokowe, ale rozpoznanie i interpretację tego, co się widzi dokonuje mózg. Warunkiem prawidłowego rozpoznawania bodźców jest sprawny analizator wzrokowy, w skład którego wchodzą: receptor (oko), droga doprowadzająca (nerw wzrokowy) oraz potyliczna część mózgu (stanowi centralne ognisko analizatora wzrokowego).


Słowniczek pojęć

Biorąc pod uwagę, że dla wielu osób treści, które są zawarte w tym artykule mogą być nowe i momentami niezrozumiałe, warto zapoznać się z kilkoma pojęciami, których znajomość jest niezbędna w pełnym przyswojeniu tekstu. Dla specjalistów zajmujących się terapią dzieci jest to wiedza fundamentalna, jednak często zapominają oni, że nie każdy musi ją znać (spotkałam się z sytuacją, kiedy specjalista rozmawiając z rodzicem i chcąc pokazać swój pełen profesjonalizm używał tak fachowego, wyszukanego słownictwa, że był zupełnie nierozumiany). Dlatego też, jeśli jesteś specjalistą upewnij się, że Twój rozmówca wie o czym mówisz, natomiast jeśli jesteś rodzicem nie bój się zapytać, co znaczy dane pojęcie, kiedy go nie znasz.


ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA:

  • Analiza – podział obrazu na części
  • Synteza – złożenie obrazu z części

PAMIĘĆ WZROKOWA – zdolność do rejestrowania, przechowywania i odtwarzania obrazów oraz różnych informacji; inaczej zdolność do utrwalania oraz przypominania informacji widzianych.

SPOSTRZEGAWCZOŚĆ – zdolność do dostrzegania szczegółów i różnicowania ich pod względem ważności. Jest to umiejętność wyodrębniania elementów z całości. Ważny jest czas wykonywania tej czynności.

KOORDYNACJA WZROKOWO-RUCHOWA – zdolność do harmonizowania ruchów gałek ocznych z ruchami całego ciała lub którejś z jego części. W przypadku pisania ważne jest powiązanie oko-ręka.

SPRAWNOŚĆ GRAFOMOTORYCZNA – sprawność ruchowa rąk dotycząca czynności graficznych (pisanie, rysowanie).

Funkcja wzrokowa obejmuje: analizę wzrokową, syntezę wzrokową, spostrzegawczość, pamięć wzrokową oraz koordynację wzrokowo – ruchową.


Percepcja wzrokowa a nauka czytania i pisania

Dysfunkcje w sferze percepcji wzrokowej często są przyczyną trudności w nauce czytania i pisania. 

Podczas czytania analizator wzrokowy służy do spostrzegania tekstu, wyodrębniania z niego wyrazów, a w nich kolejnych liter, odróżniania podobnych liter, zapamiętywania ich i rozpoznawania.

Z kolei podczas pisania następuje przypominanie sobie kształtu liter, sposobu łączenia ich w sylaby, a następnie łączenia sylab w wyrazy, wyrazów w zdania i konstruowanie tekstu rozplanowanego na kartce zeszytu. 

Zdolność percepcji wzrokowej kształtuje się między 3 a 8 rokiem życia.


Wyróżnia się pięć aspektów percepcji wzrokowej, które mają największe znaczenie dla rozwoju zdolności uczenia się u dzieci (za M. Frostig i D. Horne):
– koordynacja wzrokowo-ruchowa,
– spostrzeganie figury i tła,
– stałość spostrzegania,
– spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni,
– spostrzeganie stosunków przestrzennych.


Jak rozpoznać zaburzenia percepcji wzrokowej?

Zaburzenia percepcji wzrokowej mogą wynikać z wielu powodów m.in. uszkodzeń kory mózgowej, niewłaściwie rozwiniętych gałek ocznych czy innych nieprawidłowości związanych z funkcjonowaniem mózgu. Diagnozując dziecko najważniejsze jest odróżnienie wad wzroku od zaburzeń w zakresie analizatora wzrokowego.

Kiedy mówimy o zaburzeniach percepcji wzrokowej mamy na myśli zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej, zaburzenia postrzegania i różnicowania kształtów oraz położenia przestrzennego elementów. Objawy mogą pojawić się już u maluchów, na etapie przedszkolnym, ale także w późniejszym wieku. Co powinno wzbudzić naszą czujność?

  • OKRES PRZEDSZKOLNY – m.in. chęć do swobodnej zabawy klockami, ale niechęć do układania z klocków według wzoru, bardzo długi czas porównywania obrazków i wyszukiwania różnic między nimi, brak zainteresowania zabawkami – dziecko nie patrzy na przedmiot nawet, kiedy trzyma go w dłoni. Występuje obniżona koordynacja wzrokowo-ruchowa.
  • Dzieci u których stwierdzono obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową mogą mieć trudności w:
    • posługiwaniu się podstawowymi przedmiotami codziennego użytku,
    • rysowaniu,
    • prawidłowym trzymaniu piłki i rzucaniu do celu,
    • utrzymywaniu równowagi podczas stania na jednej nodze,
    • skakaniu,
    • samodzielnej obsłudze,
    • nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami w czasie zabaw i gier terenowych,
    • nauce pisania i czytania.
  • MŁODSZY WIEK SZKOLNY – m.in. trudności w zapamiętaniu liter (potrzeba bardzo dużo powtórzeń i cierpliwości, bo proces nauki trwa długo), mylenie liter graficznie podobnych (l-t, ł; m-n; o-a), zamiana liter (np. podczas czytania tekstu oraz podczas przepisywania z tablicy czy z książki), opuszczanie kropek, kresek, ogonków, popełnianie wielu błędów w krótkim tekście, obracanie liter i cyfr o 180 stopni (np. mylenie 6 i 9, n i u), lustrzane odbicie w piśmie.
  • STARSZY WIEK SZKOLNY – m.in. wolne tempo czytania tekstu, które rzutuje na samodzielną naukę wszystkich przedmiotów, liczne błędy ortograficzne przy dobrej znajomości zasad, dysonans poznawczy (brak zgodności obrazu z pamięcią). Zeszyty uczniów z zaburzoną percepcją wzrokową zawierają dużo błędów, skreśleń, poprawek.
  • Trudności widoczne są nie tylko w nauce przedmiotów humanistycznych, ale także w przedmiotach ścisłych takich jak: matematyka (problemy z geometrią i zadaniami rysunkowymi – m.in. skłonność do rotowania figur według własnej osi, trudność w nauce różnicowania kątów) czy geografia (problemy ze wskazywaniem na mapie fizycznej – trudności praktycznie nie występują na mapie konturowej; kłopot ze wskazywaniem wchodu i zachodu – problem nie występuje przy wskazywaniu kierunku północnego i południowego). 

Symptomów zaburzeń percepcji wzrokowej występujących na poszczególnych etapach rozwoju dziecka może być znacznie więcej. Na potrzeby artykułu wskazałam tylko wybrane.


Podsumowując dzieci z zaburzoną percepcją wzrokową mają trudności:

  • z analizą (podziałem obrazu na części) i syntezą (składaniem obrazu z części) wzrokową,
  • z pamięcią wzrokową – w różny sposób piszą te same wyrazy w krótkich odstępach czasu,
  • z pisownią liter – litery są nierówne, wychodzą poza linię, tempo pisania jest wolne,
  • w rozpoznawaniu i nazywaniu przedmiotów na ilustracjach,
  • w rozumieniu treści przedstawionych graficznie – opisy ilustracji są ubogie, mało szczegółów,
  • z rysowaniem, odwzorowaniem kształtów z pamięci i według wzoru – rysunki są skromne i bardzo proste,
  • w przepisywaniu tekstu ze wzoru, w pisaniu z pamięci – mylenie liter podobnych pod względem kształtu (l, ł, t; a, o; c, e)
  • w zapamiętywaniu kształtu liter – pomijanie znaków diakrytycznych liter, odwracanie kolejności liter w grupach wyrazowych (tar, rat, tra),
  • z tempem czytania – wolne tempo czytania, cichy ton głosu, trudność w rozumieniu treści – silna koncentracja na technice czytania.

Problemy z percepcją wzrokową i co dalej?

Kiedy dziecko ma wadę wzroku, czyli źle widzi zakłada okulary. Innymi słowy koryguje wzrok za pomocą szkieł korekcyjnych. U dzieci z problemami percepcji wzrokowej występują zaburzenia korowej części analizatora wzrokowego, które wpływają na obniżenie sprawności percepcji wzrokowej. Dziecko mające problemy z percepcją wzrokową angażuje zbyt dużo uwagi w proces rozpoznawania kształtów liter, kontrolowania kolejności znaków, itp., przez co traci możliwość skupienia uwagi na rozumieniu treści tekstu, co utrudnia opanowanie czytania i pisania. Trudności te można zmniejszyć lub zlikwidować poprzez odpowiednie ćwiczenia. W szkole zwykle są to zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (więcej na temat zajęć korekcyjno-kompensacyjnych można znaleźć w artykule dostępnym – tutaj >) prowadzone przez specjalistę terapii pedagogicznej, natomiast jest szereg ćwiczeń, które rodzice mogą przeprowadzać z dzieckiem w domu. Ważne jest, aby już od najmłodszych lat zapewnić dziecku odpowiednie doświadczenia mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie percepcji wzrokowej (więcej na ten temat w kolejnym artykule). Pamiętajmy także, że w przypadku stwierdzenia u dziecka zaburzeń percepcji wzrokowej terapia powinna być zaplanowana przez specjalistę terapii pedagogicznej (pedagoga), w konsultacji z psychologiem oraz lekarzami: okulistą czy neurologiem. Terapia jest procesem długofalowym i powinna być prowadzona systematycznie.


Ćwiczenia percepcji wzrokowej oraz materiały przydatne w pracy z dziećmi z zaburzeniami percepcji wzrokowej pojawią się w kolejnym artykule, na który już dzisiaj zapraszam 🙂


W artykule wykorzystano następujące źródła:

  • Notatki własne ze studiów podyplomowych z Terapii pedagogicznej.
  • Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
  • Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, pod red.  Krasowicz-Kupis G., Gdańsk 2009.
  • Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy (podręcznik), Warszawa 1989.
  • Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom wyższy (podręcznik), Warszawa 1989.
  • Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Bydgoszcz 2001.
  • Spionek H., Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa 1965.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Stres przed egzaminem

Następny artykuł

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl