środa, 2 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Dziecko w spektrum autyzmu

2 kwietnia, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Edukacja
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Dziecko w spektrum autyzmu

Fakty i mity na temat autyzmu


Autyzm to słowo, które nie brzmi już tak tajemniczo, jak jeszcze kilka lat temu. Mam wrażenie, że wiedza na temat spektrum autyzmu z roku na rok wzrasta w społeczeństwie, jednak nadal mamy jeszcze sporo do zrobienia w tym zakresie. Działania podejmowane z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, przypadającego na 2 kwietnia, mają na celu upowszechnianie wiedzy na temat spektrum autyzmu oraz budowanie wrażliwości społecznej, w tym postawy pełnej tolerancji i akceptacji osób neuroróżnorodnych.


Na początku odsyłam Was do wartościowego artykułu na temat autyzmu, który został przygotowany w zeszłym roku, we współpracy z fundacją Synapsis – tutaj >


FAKTY 

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które wiąże się z nieprawidłowym rozwojem i działaniem mózgu we wczesnym dzieciństwie. Zaburzenie to wpływa na funkcjonowanie jednostki w różnych obszarach życia.

Osoby z autyzmem charakteryzują się trudnościami w wielu obszarach życia.

  • Mają trudności w zakresie umiejętności nawiązywania kontaktów i relacji społecznych – z pewnością jest to jedna z największych trudności osób będących w spektrum. Może się objawiać unikaniem kontaktu wzrokowego czy niechęcią do dotyku lub przytulania (są jednak dzieci, które lubią docisk i potrzebują mocnej stymulacji – zwykle wiąże się to z zaburzeniami w obszarze integracji sensorycznej). Często osoby z autyzmem są bardziej zainteresowane przedmiotami niż ludźmi, stąd nie wykazują chęci nawiązywania bliższego kontaktu z drugą osobą. Warto jednak zwrócić uwagę, że osoby będące w spektrum, ale wysoko funkcjonujące wykazują inicjatywę integrowania się z ludźmi. Niestety często są odbierane jako dziwaczne, ze względu na swoje specyficzne zachowanie i nieumiejętność zrozumienia zasad społecznych.
  • Mają problemy w zakresie umiejętności komunikowania się – opóźniony rozwój mowy to również charakterystyczna cecha dzieci w spektrum autyzmu. Dzieci, które osiągną umiejętność komunikacji mogą nie rozumieć znaczenia wielu słów, a także ironii czy sarkazmu. Te ostatnie traktują dosłownie. Wpływa to na duże trudności w prowadzeniu rozmowy. Młodsze dzieci z autyzmem mogą także mówić jakby śpiewały lub bardzo mechanicznie. Niektóre powtarzają to, co przed chwilą usłyszały, np. w telewizji czy od kogoś. Jest także grupa dzieci, która w ogóle nie rozwija umiejętności posługiwania się mową. Często dzieci takie nawet nie próbują zastępować mowy innymi formami komunikacji – gestem, mimiką, wskazywaniem obrazków w książkach. Warto zwrócić uwagę, że dziecko w spektrum nie używa mowy, aby się komunikować.
  • Przejawiają tendencję do powtarzających się, sztywnych wzorców zachowań – dzieci z autyzmem najczęściej bawią się schematycznie. Zabawa jest powtarzalna, ma stałe elementy. Dla otoczenia może być odbierana jako dziwna.
  • Mają specyficzne i wąskie zainteresowania – specyficzne zainteresowania mogą dotyczyć niektórych cech przedmiotów (np. powierzchni, koloru, faktury) lub też wykorzystywania ich w nietypowy sposób (np. kręcenie nimi, ostukiwanie, oglądanie krawędzi). Osoby wysoko funkcjonujące mogą z kolei wykazywać się niezwykłą wiedzą w tematach, które są dla nich interesujące. Zwykle wtedy następuje fiksacja na danym temacie, co dla rozmówcy może być bardzo męczące, gdyż dzieci z autyzmem są w stanie w kółko opowiadać o fascynujących ich pociągach, grach czy filmach.
  • Wykonują powtarzalne ruchy całego ciała – stereotypie ruchowe są to samoczynnie powtarzające się, bezużyteczne i często rytmiczne ruchy, takie jak kołysanie całego ciała, kręcenie i kiwanie głową, zwijanie włosów czy uderzanie w dłonie.
  • Charakteryzują się wrażliwością sensoryczną – osoby w spektrum autyzmu inaczej odbierają dźwięki, światło, obrazy, inaczej odczuwają dotyk, zapach, smak czy ból. Różnego rodzaju bodźce mogą na nich działać zarówno przerażająco czy drażniąco, jak i fascynująco. Problemy sensoryczne dzieci z autyzmem mogą przyczyniać się do unikania przez nich przebywania w grupie ludzi, zakrywania uszu, niechęci do zakładania niektórych ubrań czy jedzenia określonych potraw. Z zaburzeniami w obszarze integracji sensorycznej związane są specyficzne zainteresowania przedmiotami.

Definicja autyzmu – zmiany w nazewnictwie

Warto także zwrócić uwagę na nazewnictwo, gdyż aktualnie jesteśmy w okresie przejściowym między klasyfikacją ICD-10, a ICD-11, w których znajdziemy definicję autyzmu. Można zatem powiedzieć, że zarówno definicja z klasyfikacji ICD-10, jak i z najnowszej klasyfikacji ICD-11 są poprawne.

Dla przypomnienia autyzm dziecięcy definiowany w klasyfikacji ICD-10 to całościowe zaburzenia rozwoju, w których wyróżnia się triadę objawów: jakościowe nieprawidłowości w zachowaniach społecznych, nieprawidłowości w porozumiewaniu się oraz nieprawidłowe formy zachowań.

W klasyfikacji ICD-11 nie używa się już określenia „całościowe zaburzenia rozwoju”, ale zaburzenia ze spektrum autyzmu, w których występuje diada (nie triada) objawów: trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych i komunikacji społecznej oraz skłonności do ograniczonych, nieelastycznych, powtarzalnych wzorców zachowań, czynności i zainteresowań, które są wyraźnie nietypowe lub nadmierne dla danej osoby.


MITY

  • Autyzm to choroba.

Komentarz: Absolutnie nie. Autyzm to całościowe zaburzenia rozwojowe, nie choroba.


  • Autyzm to choroba psychiczna.

Komentarz: Autyzm nie jest chorobą psychiczną, ale rodzajem zupełnie innego rozwoju funkcji neurofizjologcznych.


  • Autyzm to epidemia dzisiejszych czasów.

Komentarz: Nie jest to epidemia. Owszem jest więcej diagnoz autyzmu, ale wynika to po pierwsze z rozwoju definicji autyzmu, ale także z możliwości diagnozowania. Świat idzie do przodu, a zatem to, co jeszcze kilka lat temu nie było możliwe do zdiagnozowania, teraz jest możliwe.


  • Autyzm można poznać po wyglądzie osoby.

Komentarz: Nie ma takich cech w wyglądzie, które wskazywałyby, że ktoś ma autyzm.


  • Wszystkie osoby z autyzmem funkcjonują podobnie.

Komentarz: Nie, ponieważ stopień nasilenia zaburzeń może być bardzo różny. Na jednym biegunie mogą być osoby niemówiące oraz zmagające się z ogromnymi trudnościami w różnych obszarach m.in. w kontaktach z innymi ludźmi, gdzie na drugim biegunie będą osoby wysoko funkcjonujące. Problemy tych ostatnich dotyczą najczęściej rozumienia i adekwatnego reagowania w sytuacjach społecznych, rozumienia emocji i zachowania innych osób czy dosłowności w rozumieniu mowy (problem ze zrozumieniem żartów, przenośni, ironii itp.). Każda osoba w spektrum autyzmu jest inna i ma swoją własną historię. 


  • Osoby z autyzmem nie rozumieją, co się do nich mówi.

Komentarz: Nie jest to prawdą, jednak trzeba mieć na uwadze, że ważne jest odpowiednio dostosowane słownictwo. Do osób z autyzmem należy mówić prostym, zrozumiałym językiem, unikać metafor, słów i zwrotów mogących mieć podwójne znaczenie.


  • Z autyzmu się wyrasta.

Komentarz: Nie, nigdy nie wyrośnie się z autyzmu, ponieważ jest to zaburzenie na całe życie, a nie choroba, którą można wyleczyć. Jednak dzięki odpowiedniej terapii można znacznie poprawić funkcjonowanie osób w spektrum.


Czy znacie jakieś mity związane z autyzmem?

Czekam na Was w komentarzach 🙂


Źródła:

  • Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, ORE, Warszawa 2010.
  • Przewodnik po autyzmie Fundacji Synapsis.
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Wielkanoc w klasach 1-3

Następny artykuł

Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. I

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. I

Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. I

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl