Jak wprowadzić nowatorskie rozwiązanie w placówce oświatowej?
Z artykułu dowiesz się:
- co to jest innowacja pedagogiczna,
- jakie są rodzaje innowacji,
- jakie są formalne wytyczne w związku z wprowadzeniem innowacji,
- jak napisać innowację – przykładowy wzór innowacji do pobrania.
Początek sierpnia to dobry czas, aby zastanowić się nad swoimi projektami i działaniami w nowym roku szkolnym. Innowacja to jedno z takich działań. Realizowanie innowacji przyda się szczególnie osobom robiącym awans zawodowy, ale nie tylko. Rok temu byłam w takiej właśnie sytuacji – mimo, że pomysłów miałam kilka, zastanawiałam się jak podejść do tematu, bo jak się okazuje nie ma jednoznacznych wytycznych, co do działalności innowacyjnej w szkole. Dzisiaj jestem już bogatsza o wiedzę, którą chcę się z Wami podzielić 😊
Co to jest innowacja?
Innowacja to nowatorskie rozwiązania mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. Jest integralnym elementem działalności placówki. Innowacja, jak sama nazwa wskazuje cechuje się innowacyjnością, a więc takim rozwiązaniem, które jest nowatorskie. I tutaj uwaga – to, co w jednej szkole będzie powszechne, w innej może być nowatorstwem, w związku z tym innowacja nie jest czymś, co nigdy wcześniej nigdzie nie istniało, ale tym, czego do tej pory nie było w naszej placówce. Wprowadzając innowację warto korzystać z dobrych praktyk stosowanych w innych szkołach i czerpać od siebie inspirację.
Skoro celem działalności innowacyjnej jest poprawa jakości pracy danej placówki, warto zastanowić się, jakie są potrzeby szkoły czy przedszkola, w którym pracujemy oraz jakie mamy warunki/możliwości pracy. Jest to bardzo ważne, ponieważ nawet, jeśli mamy świetny pomysł na innowację, ale w szkole nie ma warunków do jej przeprowadzenia, nasz pomysł z góry skazany jest na niepowodzenie. Zatem przed przystąpieniem do napisania projektu innowacji warto porozmawiać z dyrektorem o naszym pomyśle, ponieważ to on wprowadza innowację.
Istnieją trzy rodzaje innowacji:
- Programowa – zmiany w realizowanych programach nauczania, ale uwaga – podstawa programowa musi być realizowana.
- Organizacyjna – dotyczy organizacji procesu nauczania (np. praca, bardzo popularną ostatnio metodą projektów przy realizacji podstawy programowej).
- Metodyczna – zmiany w procesie nauczania (np. wykorzystywanie nowych pomocy dydaktycznych).
W praktyce szkolnej innowacje zwykle mają charakter mieszany.
Formalności związane z wprowadzeniem innowacji
Na początku warto zaznajomić się z przepisami regulującymi działalność innowacyjną. W tym celu należy poznać ustawę prawo oświatowe (14.12.2016r.) oraz wewnątrzszkolne przepisy m.in. statut szkoły, w którym powinna znaleźć się informacja o działalności innowacyjnej oraz procedury wprowadzania w szkole innowacji. Niemniej trzeba mieć na uwadze, że prawo oświatowe nie narzuca żadnych wytycznych prowadzenia działalności innowacyjnej. Jest to istotna zmiana, która weszła w życie 1 września 2017 roku. Dlatego bardzo ważne jest, aby w szkole zostały opracowane wewnętrzne regulacje wprowadzania innowacji, w celu usprawnienia tego procesu.
Nie można także pominąć, że od 1 września 2017 r. zniesiono konieczność zgłaszania innowacji kuratorowi oświaty oraz organowi prowadzącemu. Za innowację odpowiada dyrektor (lub wicedyrektor) i to jemu nauczyciel przedkłada przygotowany opis innowacji. Po zapoznaniu się z nim dyrektor decyduje, czy innowacja zostanie w szkole wprowadzona czy nie.
Przed wprowadzeniem innowacji warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Jakie zajęcia będzie obejmowała moja innowacja?
- Kogo będzie obejmowała – całą szkołę, wybrane klasy, grupy itp.?
- Czy mam kwalifikacje, predyspozycje i umiejętności do prowadzenia innowacyjnych zajęć?
- Czy jestem w stanie tak zorganizować zajęcia swoje oraz uczniów, żeby innowacja była realizowana?
- Jak często będą odbywać się zajęcia – raz w tygodniu, dwa razy w miesiącu?
- Czy mam odpowiednie warunki i możliwości do realizowania innowacji?
- Czy mój pomysł wymaga dodatkowych środków finansowych? Jeśli tak, konieczne jest poinformowanie o tym dyrektora, który musi zwrócić się o środki finansowe do organu prowadzącego.
- Czy innowacja mi osobiście się podoba? Czy zajęcia są dla mnie ciekawe?
- Czy moje działania rzeczywiście przysłużą się społeczności szkolnej, a zwłaszcza uczniom?
Jak napisać innowację?
Jak już wcześniej wspomniałam nie ma wytycznych, co do wprowadzenia innowacji, a także nie ma jednego obowiązującego wzoru opisu innowacji. Z pewnością są szkoły, w których istnieją wewnątrzszkolne wzory, ale z tego, co wiem nie jest tak wszędzie. W związku z tym, że musimy złożyć do dyrektora opis naszego pomysłu, warto zwrócić uwagę, aby znalazły się w nim następujące elementy:
- rodzaj innowacji,
- imię/imiona i nazwisko/nazwiska autorów (tak, innowację możemy realizować z kimś),
- tytuł innowacji,
- okres realizacji (datę wprowadzenia i zakończenia innowacji),
- kogo dotyczy,
- innowacyjność, czyli na czym polega jej nowatorski charakter,
- cele innowacji,
- przewidywane osiągnięcia, efekty,
- harmonogram – przebieg realizacji innowacji,
- potrzebne zasoby,
- ewaluacja,
- bibliografia (jeśli z takowej korzystamy).
Chcąc trochę ułatwić Wam to zadanie, opracowałam przykładowy wzór innowacji, który mam nadzieję będziecie mogli wykorzystać przy tworzeniu swoich opisów – dostępny w wersji edytowalnej. Bazowałam na tym, co rok temu sama opracowałam na potrzeby swojej innowacji.
Dajcie znać, czy macie zamiar realizować jakieś innowacje w nowym roku szkolnym 🙂
Dzień dobry. Chcialam wprowadzić innowacje pedagogiczną z języka migowego w przedszkolu. Jaki to rodzaj innowacji będzie?
Dzień dobry, moim zdaniem będzie to innowacja organizacyjno-metodyczna.
Innowacja jesteśmy ciekawi swiata- wycieczki, przyroda oraz nauka samodzielności . Jaka to będa innowacje.
Moim zdaniem będzie to innowacja organizacyjno-metodyczna.
Dzień dobry a innowacja pedagogiczna na której realizuje się edukację regionalną? Będzie innowacją organizacyjno – metodyczną?
Dzień dobry, nie wiem dokładnie na czym będzie polegała ta innowacja, ale jak najbardziej może być to innowacja organizacyjno-metodyczna.
Dzień dobry. Ile zajęć trzeba zrealizować by była to innowacja? Takie minimum to ile ?
Dzień dobry, z mojej wiedzy wynika, że nie ma konkretnych wytycznych, co do ilości zajęć zrealizowanych w ramach innowacji. Ważne, żeby w opisie innowacji uwzględnić okres jej realizacji (datę wprowadzenia i zakończenia). Zajęcia w ramach innowacji mogą odbywać się co tydzień przez dany rok szkolny, ale także raz w miesiącu. Wszystko zależy od rodzaju innowacji, celów i harmonogramu przebiegu realizacji innowacji.
Dzień dobry. Chciałabym zrobić innowację w przedszkolu z zakresu terapii ręki – udoskonalanie chwytu pisarskiego”. Jaka to będzie innowacja ??
Dzień dobry, moim zdaniem będzie to innowacja programowa lub programowo-organizacyjna.
Witam, chciałabym wprowadzić innowacje (szycie ręczne, szycie na maszynie maskotek, zasady kroju) jako zajęcia dodatkowe jaka to będzie innowacja?
Świetny pomysł! 🙂 Moim zdaniem będzie to innowacja programowo-metodyczna.