środa, 2 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2023

Innowacja pedagogiczna

1 sierpnia, 2023
Kategorie: 2023, Artykuły, Inspiracje
Czas: 4 minuty czytania
A A
12
Innowacja pedagogiczna

Jak wprowadzić nowatorskie rozwiązanie w placówce oświatowej?


Z artykułu dowiesz się:

  • co to jest innowacja pedagogiczna,
  • jakie są rodzaje innowacji,
  • jakie są formalne wytyczne w związku z wprowadzeniem innowacji,
  • jak napisać innowację – przykładowy wzór innowacji do pobrania.


Początek sierpnia to dobry czas, aby zastanowić się nad swoimi projektami i działaniami w nowym roku szkolnym. Innowacja to jedno z takich działań. Realizowanie innowacji przyda się szczególnie osobom robiącym awans zawodowy, ale nie tylko. Rok temu byłam w takiej właśnie sytuacji – mimo, że pomysłów miałam kilka, zastanawiałam się jak podejść do tematu, bo jak się okazuje nie ma jednoznacznych wytycznych, co do działalności innowacyjnej w szkole. Dzisiaj jestem już bogatsza o wiedzę, którą chcę się z Wami podzielić 😊


Co to jest innowacja?

Innowacja to nowatorskie rozwiązania mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. Jest integralnym elementem działalności placówki. Innowacja, jak sama nazwa wskazuje cechuje się innowacyjnością, a więc takim rozwiązaniem, które jest nowatorskie. I tutaj uwaga – to, co w jednej szkole będzie powszechne, w innej może być nowatorstwem, w związku z tym innowacja nie jest czymś, co nigdy wcześniej nigdzie nie istniało, ale tym, czego do tej pory nie było w naszej placówce. Wprowadzając innowację warto korzystać z dobrych praktyk stosowanych w innych szkołach i czerpać od siebie inspirację.


Skoro celem działalności innowacyjnej jest poprawa jakości pracy danej placówki, warto zastanowić się, jakie są potrzeby szkoły czy przedszkola, w którym pracujemy oraz jakie mamy warunki/możliwości pracy. Jest to bardzo ważne, ponieważ nawet, jeśli mamy świetny pomysł na innowację, ale w szkole nie ma warunków do jej przeprowadzenia, nasz pomysł z góry skazany jest na niepowodzenie. Zatem przed przystąpieniem do napisania projektu innowacji warto porozmawiać z dyrektorem o naszym pomyśle, ponieważ to on wprowadza innowację.

Istnieją trzy rodzaje innowacji:

  • Programowa – zmiany w realizowanych programach nauczania, ale uwaga – podstawa programowa musi być realizowana.
  • Organizacyjna – dotyczy organizacji procesu nauczania (np. praca, bardzo popularną ostatnio metodą projektów przy realizacji podstawy programowej).
  • Metodyczna – zmiany w procesie nauczania (np. wykorzystywanie nowych pomocy dydaktycznych).

W praktyce szkolnej innowacje zwykle mają charakter mieszany.


Formalności związane z wprowadzeniem innowacji

Na początku warto zaznajomić się z przepisami regulującymi działalność innowacyjną. W tym celu należy poznać ustawę prawo oświatowe (14.12.2016r.) oraz wewnątrzszkolne przepisy m.in. statut szkoły, w którym powinna znaleźć się informacja o działalności innowacyjnej oraz procedury wprowadzania w szkole innowacji. Niemniej trzeba mieć na uwadze, że prawo oświatowe nie narzuca żadnych wytycznych prowadzenia działalności innowacyjnej. Jest to istotna zmiana, która weszła w życie 1 września 2017 roku. Dlatego bardzo ważne jest, aby w szkole zostały opracowane wewnętrzne regulacje wprowadzania innowacji, w celu usprawnienia tego procesu.


Nie można także pominąć, że od 1 września 2017 r. zniesiono konieczność zgłaszania innowacji kuratorowi oświaty oraz organowi prowadzącemu. Za innowację odpowiada dyrektor (lub wicedyrektor) i to jemu nauczyciel przedkłada przygotowany opis innowacji. Po zapoznaniu się z nim dyrektor decyduje, czy innowacja zostanie w szkole wprowadzona czy nie.


Przed wprowadzeniem innowacji warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Jakie zajęcia będzie obejmowała moja innowacja?
  • Kogo będzie obejmowała – całą szkołę, wybrane klasy, grupy itp.?
  • Czy mam kwalifikacje, predyspozycje i umiejętności do prowadzenia innowacyjnych zajęć?
  • Czy jestem w stanie tak zorganizować zajęcia swoje oraz uczniów, żeby innowacja była realizowana?
  • Jak często będą odbywać się zajęcia – raz w tygodniu, dwa razy w miesiącu?
  • Czy mam odpowiednie warunki i możliwości do realizowania innowacji?
  • Czy mój pomysł wymaga dodatkowych środków finansowych? Jeśli tak, konieczne jest poinformowanie o tym dyrektora, który musi zwrócić się o środki finansowe do organu prowadzącego.
  • Czy innowacja mi osobiście się podoba? Czy zajęcia są dla mnie ciekawe?
  • Czy moje działania rzeczywiście przysłużą się społeczności szkolnej, a zwłaszcza uczniom?

Jak napisać innowację?

Jak już wcześniej wspomniałam nie ma wytycznych, co do wprowadzenia innowacji, a także nie ma jednego obowiązującego wzoru opisu innowacji. Z pewnością są szkoły, w których istnieją wewnątrzszkolne wzory, ale z tego, co wiem nie jest tak wszędzie. W związku z tym, że musimy złożyć do dyrektora opis naszego pomysłu, warto zwrócić uwagę, aby znalazły się w nim następujące elementy:

  • rodzaj innowacji,
  • imię/imiona i nazwisko/nazwiska autorów (tak, innowację możemy realizować z kimś),
  • tytuł innowacji,
  • okres realizacji (datę wprowadzenia i zakończenia innowacji),
  • kogo dotyczy,
  • innowacyjność, czyli na czym polega jej nowatorski charakter,
  • cele innowacji,
  • przewidywane osiągnięcia, efekty,
  • harmonogram – przebieg realizacji innowacji,
  • potrzebne zasoby,
  • ewaluacja,
  • bibliografia (jeśli z takowej korzystamy).

Chcąc trochę ułatwić Wam to zadanie, opracowałam przykładowy wzór innowacji, który mam nadzieję będziecie mogli wykorzystać przy tworzeniu swoich opisów – dostępny w wersji edytowalnej. Bazowałam na tym, co rok temu sama opracowałam na potrzeby swojej innowacji. 

Innowacja – przykładowy projektPobierz >

Dajcie znać, czy macie zamiar realizować jakieś innowacje w nowym roku szkolnym 🙂

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Bezpłatna konferencja online dla nauczycieli

Następny artykuł

Wyprawka dla szóstoklasisty

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
wyprawka dla szóstoklasisty

Wyprawka dla szóstoklasisty

Comments 12

  1. Monika says:
    1 rok ago

    Dzień dobry. Chcialam wprowadzić innowacje pedagogiczną z języka migowego w przedszkolu. Jaki to rodzaj innowacji będzie?

    Odpowiedz
    • pedagogonline.pl says:
      1 rok ago

      Dzień dobry, moim zdaniem będzie to innowacja organizacyjno-metodyczna.

      Odpowiedz
  2. Marlena says:
    12 miesięcy ago

    Innowacja jesteśmy ciekawi swiata- wycieczki, przyroda oraz nauka samodzielności . Jaka to będa innowacje.

    Odpowiedz
    • pedagogonline.pl says:
      12 miesięcy ago

      Moim zdaniem będzie to innowacja organizacyjno-metodyczna.

      Odpowiedz
  3. Barbara says:
    11 miesięcy ago

    Dzień dobry a innowacja pedagogiczna na której realizuje się edukację regionalną? Będzie innowacją organizacyjno – metodyczną?

    Odpowiedz
    • pedagogonline.pl says:
      11 miesięcy ago

      Dzień dobry, nie wiem dokładnie na czym będzie polegała ta innowacja, ale jak najbardziej może być to innowacja organizacyjno-metodyczna.

      Odpowiedz
  4. innowacja says:
    10 miesięcy ago

    Dzień dobry. Ile zajęć trzeba zrealizować by była to innowacja? Takie minimum to ile ?

    Odpowiedz
    • pedagogonline.pl says:
      10 miesięcy ago

      Dzień dobry, z mojej wiedzy wynika, że nie ma konkretnych wytycznych, co do ilości zajęć zrealizowanych w ramach innowacji. Ważne, żeby w opisie innowacji uwzględnić okres jej realizacji (datę wprowadzenia i zakończenia). Zajęcia w ramach innowacji mogą odbywać się co tydzień przez dany rok szkolny, ale także raz w miesiącu. Wszystko zależy od rodzaju innowacji, celów i harmonogramu przebiegu realizacji innowacji.

      Odpowiedz
  5. Karolina says:
    9 miesięcy ago

    Dzień dobry. Chciałabym zrobić innowację w przedszkolu z zakresu terapii ręki – udoskonalanie chwytu pisarskiego”. Jaka to będzie innowacja ??

    Odpowiedz
    • pedagogonline.pl says:
      9 miesięcy ago

      Dzień dobry, moim zdaniem będzie to innowacja programowa lub programowo-organizacyjna.

      Odpowiedz
  6. Ania says:
    8 miesięcy ago

    Witam, chciałabym wprowadzić innowacje (szycie ręczne, szycie na maszynie maskotek, zasady kroju) jako zajęcia dodatkowe jaka to będzie innowacja?

    Odpowiedz
    • pedagogonline.pl says:
      8 miesięcy ago

      Świetny pomysł! 🙂 Moim zdaniem będzie to innowacja programowo-metodyczna.

      Odpowiedz

Skomentuj pedagogonline.pl Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl