Gotowe materiały do pracy ze starszymi uczniami
Często pytacie mnie jakie pomoce mogę Wam polecić do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w klasach starszych. Pamiętam, że kiedy zaczynałam pracę jako terapeuta pedagogiczny również miałam podobne pytania. Na rynku jest mnóstwo materiałów i pomocy, ale zwłaszcza na początku swojej pracy nie wiemy, co się sprawdza, a co nie, a przecież nie jesteśmy w stanie kupić wszystkiego. Zatem skąd wiedzieć, co wybrać? Dzisiaj przychodzę Wam z pomocą, a mianowicie z zestawieniem książek/pomocy, które u mnie sprawdzają się od lat, a jak wiecie nigdy nie polecam Wam czegoś, czego sama wcześniej nie przetestuję i czego nie jestem pewna. Wszystkie książki były już przeze mnie prezentowane na Instagramie, ale wiem, że nie wszyscy z Was tam zaglądają, dlatego teraz znajdziecie je także tutaj.
TRENING SZKOLNY – to zbiór przeróżnych ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych podzielony na poszczególne klasy i dostosowany poziomem trudności do wieku odbiorców.
W książkach od Wydawnictwa Harmonia znajdziecie między innymi ćwiczenia percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo-słuchowej, grafomotoryki, koncentracji, orientacji przestrzennej, wyobraźni, pamięci, logicznego myślenia, sprawności manualnej, czytania i pisania oraz liczenia. Idealnie sprawdzą się na zajęciach korekcyjno-kompensacyjne czy terapii pedagogicznej.
Kolejne książki to propozycje od Wydawnictwa Harmonia oraz Wydawnictwa Pedagogicznego ZNP.
WYTĘŻ WZROK I PAMIĘĆ – pozycja skierowana głównie do uczniów szkół podstawowych. Materiały zawarte w książce służą przede wszystkim ćwiczeniu analizy i syntezy wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, motoryki małej, pamięci oraz koncentracji uwagi.
ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE DLA KLAS IV – VIII – to książka z propozycjami ćwiczeń dla uczniów mających trudności z opanowaniem graficznego poziomu pisma (pismo jest nieczytelnie, nieestetycznie, niewyraźne), ale także dla uczniów wykazujących problemy z wykonywaniem prostych czynności manualnych. Karty pracy skonstruowane są w taki sposób, aby angażować w proces pisania wszystkie zmysły: kinestezję, wzrok, słuch, dotyk.
TRENUJ WZROK – to książka, która sprawdzi się zarówno dla starszych uczniów szkół podstawowych, jak i licealistów. Mnóstwo wartościowych ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową.
SUPER OKO – to propozycja dla młodszych (ćwiczenia można wykonywać już od 4 r.ż.), jak i starszych (także dla dorosłych). W książce znajdują się 52 zadania polegające na rozpoznaniu i zaznaczeniu konturów postaci i przedmiotów.
DYKTANDA GRAFICZNE – książka przeznaczona dla dzieci w wieku 6-14 lat. Zawiera zestaw 40 rysunków uszeregowanych według stopnia trudności. Materiały zawarte w książce służą rozwijaniu percepcji wzrokowej, pamięci słuchowej, orientacji przestrzennej oraz usprawnieniu ruchów rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej.
ZESTAW ĆWICZEŃ do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci w wieku 10-12 lat – jest zbiorem przeróżnych zadań służących stymulowaniu funkcji psychofizycznych, w tym percepcji wzrokowej.
CHODZĄ SŁUCHY czyli ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej – ćwiczenia zawarte w książce to między innymi skojarzenia słuchowe, wyszukiwanie ukrytych słów, porównywanie wyrazów różniących się jedną głoską lub mających jedną wspólną głoskę. Zadania ułożone są w taki sposób, że można do nich wrócić w dowolnym momencie i na innym materiale słownym powtórzyć daną umiejętność.
Książka skierowana jest przede wszystkim dla uczniów, którzy popełniają błędy w czytaniu i pisaniu oraz mają problemy z nauką wynikające głównie z zaburzonych funkcji słuchowych. Ćwiczenia przeznaczone są przede wszystkim dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej, jednak dzięki zróżnicowanemu poziomowi trudności doskonale sprawdzą się w terapii młodszych, jak i starszych uczniów.
DYSLEKTYCZNE UCHO – książki dla nauczyciela i zeszytu ćwiczeń dla ucznia. Książki są zbiorem ćwiczeń stymulujących rozwój percepcji słuchowej.
W książce dla nauczyciela umieszczono wskazówki, jak wykonać dane zadanie znajdujące się w zeszycie ćwiczeń; pozostałe ćwiczenia uczeń wykonuje ustnie. Wszystkie ćwiczenia znajdujące się w publikacji przeznaczone są dla uczniów, którzy potrafią podzielić wyraz na sylaby i głoski. Ćwiczenia pogrupowano na 5 części:
Cześć 1 – Bawić się wyrazami (uczeń pracuje na słowach, bawi się nimi).
Cześć 2 – Wypełniać polecenia (uczeń wysłuchuje i wykonuje polecenia).
Cześć 3 – Polepszyć pamięć (uczeń stymuluje pamięć słuchową).
Cześć 4 – Zmierzyć się z wyrazami bez znaczenia (uczeń ma za zadanie poradzić sobie z materiałem bezsensownym, najtrudniejszym).
Cześć 5 – W co się bawić (znajdziemy zabawy grupowe stymulujące percepcję i pamięć słuchową oraz rozwój języka).
DYSLEKTYCZNE UCHO to publikacja nie tylko dla uczniów, którzy mają dysleksję. Mogą z niej korzystać wszyscy, którzy chcą usprawniać percepcję słuchową i funkcje językowe.
I na koniec dwie propozycje do ćwiczeń ortograficznych. Z gotowych materiałów możecie skorzystać, kiedy brakuje Wam czasu lub pomysłu, ale możecie także tworzyć własne ćwiczenia czerpiąc inspirację z zadań zawartych w książce ORTOGRAFIA NA 6. Obydwie książeczki pochodzą z Wydawnictwa GREG.
ORTOGRAFIA NA 6 to obszerny zbiór ćwiczeń ortograficznych w postaci krzyżówek, rebusów, zagadek oraz ciekawych zadań zarówno dla uczniów młodszych (kl. 1-3), jak i starszych (kl. 4-8). Dodatkowo w książeczce znajdziemy zasady pisowni poszczególnych wyrazów oraz dyktanda dostosowane do wieku odbiorców.
50 DYKTAND to pozycja przeznaczona dla uczniów klas 7-8, w której znajdziemy (oprócz wielu różnotematycznych dyktand) najnowsze zasady ortograficzne oraz regułki ortograficzne z przykładami. Świetna propozycja dla dzieci starszych, które chcą utrwalić swoją wiedzę ortograficzną oraz poprawić pisownię.
Jestem ciekawa czy znacie wyżej wymienione pozycje, a może już z nich korzystacie? Podzielcie się w komentarzach 🙂