• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
środa, 17 grudnia, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Nie każdy uczeń cieszy się z nadchodzących świąt

17 grudnia, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja, Pedagog szkolny
Czas: 4 minuty czytania
A A
0
Nie każdy uczeń cieszy się z nadchodzących świąt

O empatii, uważności i odpowiedzialności szkoły


Okres przedświąteczny w szkołach kojarzy się z dekoracjami, kolędami, klasowymi wigiliami i rozmowami o radości, prezentach oraz rodzinnych spotkaniach. W dominującej narracji jest to czas „magiczny”, pełen ciepła i bliskości. Warto jednak zatrzymać się na chwilę i zadać pytanie: czy dla każdego ucznia zbliżające się święta są rzeczywiście powodem do radości?

Z perspektywy pedagogicznej odpowiedź jest jednoznaczna – nie. Dla części dzieci i młodzieży nadchodzące święta są czasem trudnym emocjonalnie, obciążającym, a niekiedy wręcz bolesnym. Szkoła jako przestrzeń wychowawcza i relacyjna ma szczególną odpowiedzialność, by te doświadczenia zauważyć i nie pogłębiać poczucia osamotnienia.


Każdy uczeń jest ważny – także ten, który nie odczuwa radości

Niechęć do Bożego Narodzenia, obniżony nastrój czy wycofanie w okresie przedświątecznym nie są „złą postawą” ani brakiem wdzięczności. To często sygnał, że uczeń mierzy się z doświadczeniami, które nie mieszczą się w powszechnym, idealizowanym obrazie świąt.

Wśród uczniów, dla których grudzień jest szczególnie trudny, znajdują się m.in. dzieci:

  • przeżywające stratę bliskiej osoby,
  • doświadczające rozwodu lub silnych konfliktów rodzinnych,
  • wychowujące się w rodzinach z problemem przemocy lub uzależnień,
  • żyjące w trudnych warunkach materialnych,
  • przebywające w pieczy zastępczej,
  • zmagające się z zaburzeniami emocjonalnymi lub depresją.

Dla tych uczniów szkolne rozmowy o „najpiękniejszym czasie w roku” mogą potęgować poczucie inności i wykluczenia.


Czego dorośli często nie widzą?

Nie każdy uczeń otwarcie powie, że boi się świąt lub że ich nie lubi. Częściej zobaczymy to w zachowaniu: drażliwości, apatii, spadku koncentracji, wybuchach emocji lub wycofaniu. Czasem pojawia się też nadmierne pobudzenie – maskujące napięcie i lęk.

Dla niektórych dzieci święta oznaczają:

  • długie przebywanie w domu, który nie jest bezpieczny emocjonalnie,
  • eskalację konfliktów rodzinnych,
  • konfrontację z brakiem – finansowym, relacyjnym, emocjonalnym,
  • porównywanie się z innymi i poczucie wstydu.

To właśnie te „ciche historie” wymagają od dorosłych szczególnej uważności.


Święta a kryzys emocjonalny ucznia – rola nauczyciela i pedagoga

Grudzień to czas zwiększonego obciążenia emocjonalnego. Nauczyciel i pedagog szkolny nie muszą rozwiązywać wszystkich problemów ucznia, ale mogą zrobić coś bardzo ważnego – zauważyć i nie bagatelizować jego trudności.

Warto zwrócić uwagę na:

  • nagłą zmianę zachowania,
  • wzrost absencji,
  • silne reakcje emocjonalne,
  • komunikaty deprecjonujące siebie („i tak nie ma sensu”).

Warto używać komunikatów:

  • „Widzę, że to dla ciebie trudny czas”,
  • „Nie każdy musi czuć radość – i to jest w porządku”,
  • „Jeśli chcesz porozmawiać, jestem”.

Czasem najważniejsze jest stworzenie przestrzeni, w której uczeń nie musi udawać. Ponadto dla wielu dzieci już samo doświadczenie bycia wysłuchanym i nieocenianym ma ogromne znaczenie regulujące emocje.


Jeśli pedagog ma wiedzę o trudnej sytuacji materialnej ucznia, warto – z zachowaniem pełnej dyskrecji:

  • skoordynować pomoc we współpracy z instytucjami,
  • zadbać, by uczeń nie był publicznie wyróżniany,
  • unikać sytuacji, w których brak świątecznych atrybutów staje się widoczny.

Najważniejsza jest ochrona godności dziecka.


Empatia zamiast presji, czyli jak szkoła może być bezpiecznym miejscem?

Szkoła ma ogromny potencjał w kształtowaniu empatii i wrażliwości społecznej. Zamiast wzmacniać jedną narrację, warto:

  • normalizować różnorodność emocji,
  • podkreślać, że radość i smutek mogą współistnieć,
  • uczyć szacunku do cudzych doświadczeń.

Zajęcia wychowawcze mogą skupiać się nie na „idealnych świętach”, lecz na:

  • życzliwości,
  • wsparciu,
  • uważności na drugiego człowieka,
  • drobnych gestach, które budują relacje.

Jak rozmawiać o świętach, by nie ranić? – kilka praktycznych wskazówek

  • stosuj pytania otwarte, dające wybór („Jeśli chcesz, możesz się podzielić…”),
  • unikaj porównań i ocen,
  • pozwól uczniowi zachować milczenie,
  • proponuj alternatywne tematy prac i aktywności,
  • pamiętaj, że udział w wydarzeniach związanych ze świętami powinien być bezpieczny emocjonalnie.

Podsumowując: Nie każdy uczeń czeka na święta z radością. Nie każdy ma do czego wracać, nie każdy ma z kim świętować, nie każdy czuje ciepło i spokój. To nie czyni go gorszym ani trudnym – czyni go dzieckiem, które potrzebuje zrozumienia.

Szkoła nie zmieni sytuacji rodzinnej ucznia, ale może sprawić, że w jej murach poczuje się on widziany, akceptowany i ważny. A czasem właśnie to jest najcenniejszym „prezentem”, jaki możemy mu dać.

 

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?

Przeczytaj również:

Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?
2025

Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?

15 grudnia, 2025
Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole
2025

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

10 grudnia, 2025
Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów
2025

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą
2025

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025
Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci
2025

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025
Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!
2025

Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

27 listopada, 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Nie każdy uczeń cieszy się z nadchodzących świąt

Nie każdy uczeń cieszy się z nadchodzących świąt

17 grudnia, 2025
Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?

Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?

15 grudnia, 2025
Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

10 grudnia, 2025
Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl