• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
niedziela, 7 grudnia, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

22 października, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czas: 6 minut czytania
A A
2
Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

Czym jest trening fonologiczny i jak skutecznie go prowadzić?


Trening fonologiczny to jeden z filarów terapii pedagogicznej, ponieważ bez dobrze rozwiniętej świadomości fonologicznej dziecku znacznie trudniej jest opanować czytanie i pisanie oraz utrwalać ortografię. Dlatego też w pracy terapeutycznej nie zaczynamy od liter, tylko od dźwięków (głosek).


Co to właściwie jest trening fonologiczny?

Trening fonologiczny to zestaw ćwiczeń, rozwijających słuchowe myślenie o języku – czyli zdolność analizowania, rozpoznawania i manipulowania dźwiękami w słowach. Są to zatem ćwiczenia, które uczą dziecko słyszeć i rozpoznawać dźwięki w języku. Brzmi banalnie, ale pamiętajmy, że to fundament całej nauki czytania, pisania i poprawnej wymowy.


Zanim dziecko nauczy się litery M, musi najpierw usłyszeć, że „mama” zaczyna się na „mmmm”. Zanim zapisze słowo kot, musi umieć rozłożyć je na głoski: K – O – T. Jeśli tego nie potrafi, litery i wyrazy pozostają dla niego przypadkowym zbiorem znaków.

Zatem nie uczymy dziecka liter, lecz uczymy je słyszeć:

  • że kotek ma dwie sylaby,
  • że zaczyna się na K,
  • że kończy się na K,
  • że gdy powiemy KO – TE – K, to można to złożyć w słowo.

Trening fonologiczny obejmuje m.in.:

  • rozpoznawanie rymów, aliteracji
  • dzielenie słów na sylaby i głoski
  • syntezę i analizę głoskową (np. Co słyszysz w wyrazie K-O-T?)
  • porównywanie długości wyrazów, liczenie sylab
  • dodawanie / usuwanie głosek (np. powiedz „lat”, ale bez „l”)

Dzięki treningowi fonologicznemu dziecko zdobywa m.in. umiejętność dzielenia słów na sylaby i głoski, wychwytywanie rymów i podobnych brzmień słów, rozpoznawanie pierwszej i ostatniej głoski w słowie, łączenie dźwięków w słowo (np. K – O – T = kot), manipulowanie dźwiękami: dodawanie, usuwanie czy zamienianie głosek.


Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej to ukierunkowana praca, zwykle z dziećmi:

  • z opóźnionym rozwojem funkcji słuchowo-językowych,
  • z ryzykiem dysleksji lub z dysleksją,
  • z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
  • często też z wadami wymowy.

Częstym błędem w postrzeganiu treningu fonologicznego jest utożsamianie go wyłącznie z etapem przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, a tymczasem świadomość fonologiczna to proces, który można i warto rozwijać również u starszych uczniów – szczególnie tych z trudnościami w czytaniu, pisaniu, dysleksją czy zaburzeniami językowymi.


Trening fonologiczny w pracy ze starszymi uczniami

W wieku 10–14 lat trudności fonologiczne nie znikają – one po prostu zmieniają formę. Dziecko, które w młodszych klasach miało problem z różnicowaniem głosek, w starszych może:

  • mylić podobnie brzmiące słowa w czytaniu (np. „półka” – „bułka”, „szum” – „sum”),
  • mieć trudności z pisownią wyrazów z „u/ó”, „rz/ż”, „ch/h”,
  • nieprawidłowo segmentować tekst przy czytaniu na głos (np. zatrzymuje się w nieodpowiednich miejscach),
  • pisać fonetycznie – tak, jak słyszy, pomijając reguły ortografii,
  • mieć problemy z rozumieniem nowych pojęć, gdy brzmieniowo są do siebie podobne.

Wskazówka dla terapeutów pedagogicznych

U starszych dzieci unika się „dziecinnych” form (rymowanek, klaskania), zastępując je bardziej „dojrzałymi” ćwiczeniami językowymi, grami logicznymi czy analizą tekstu. Trening nadal powinien mieć charakter zabawy poznawczej, ale w formie dopasowanej do wieku ucznia.


Konkretne zabawy do natychmiastowego użycia na terapii pedagogicznej

Trening fonologiczny to nie jest nauka przez „wkuwanie”. Trening fonologiczny dla młodszych dzieci i uczniów realizuje się poprzez zabawy ruchowe, rytmiczne, słowne i muzyczne – klaskanie, skakanie na sylaby, dopasowywanie rymów, głoskowe zgadywanki.

Zabawy bez pomocy terapeutycznych

  • Echo słowne: Ty mówisz „FA – TA – TA”, dziecko powtarza.
  • Czy to ten sam dźwięk?: „S” – „SZ” – „S”. Dziecko ma podnieść rękę tylko wtedy, gdy słyszy identyczny dźwięk.
  • Łańcuch sylabowy: Ty mówisz „MA”, dziecko dopowiada „TA”.

Zabawy z klockami / guzikami / kapslami

  • Budowanie słowa z głosek: Każda głoska = klocek.
  • Układanie rymów: Karty obrazkowe + segregacja do dwóch pudełek (rymuje się / nie rymuje).

Zabawy ruchowe

  • Skoki sylabowe: Mata lub kartki na podłodze – dziecko skacze tyle razy, ile jest sylab w słowie.
  • Głoska na start: Mówisz słowo – dziecko biegnie do pola z obrazkiem na tę samą głoskę.

Trening fonologiczny ze starszymi uczniami

Zajęcia w tej grupie wiekowej różnią się formą – są bardziej językowe, analityczne i refleksyjne. Nadal bazują na słuchu i analizie dźwięków, ale w sposób dostosowany do wieku ucznia.

Przykładowe ćwiczenia:

  • Analiza i porównywanie słów trudnych ortograficznie – np. szukać podobieństw w brzmieniu: chata – huta – mucha – hokej.
  • Słuchowe zagadki ortograficzne – „Które słowo brzmi podobnie do kura – góra czy król?” (ćwiczy różnicowanie par minimalnych i słuch fonemowy).
  • Szyfrowanie słów – uczniowie zapisują słowo za pomocą symboli dźwięków lub liter, które „słyszą”. Potem porównują swoje wersje z poprawnym zapisem.
  • Przekształcanie wyrazów przez dodanie/odjęcie głosek lub sylab – np. las – lasy – zalas – atlas – klasy.
  • Praca na materiale poetyckim i muzycznym – szukanie rymów, rytmu i aliteracji w wierszach lub tekstach piosenek.
  • Ćwiczenia w parach – jeden uczeń dyktuje słowo, drugi próbuje zapisać je tylko na podstawie słuchu, a następnie wspólnie analizują różnice.

Ważne!

Trening fonologiczny nie zastępuje logopedii. Może ją wspierać (być jej elementem), ale jeśli dziecko nieprawidłowo wymawia głoski – najpierw terapia logopedyczna, potem fonologiczna. 


Trening fonologiczny to must have w terapii pedagogicznej

Zwłaszcza u dzieci z ryzyka dysleksji. Daje szybkie efekty, jeśli:

  • prowadzimy go regularnie i etapowo,
  • używamy dużo ruchu, rytmu, klocków – po prostu zabawy 🙂
  • nie przechodzimy dalej, dopóki dziecko nie opanuje poprzedniego poziomu.

Jeśli chcemy, by dziecko czytało płynnie, pisało poprawnie i rozumiało, co słyszy – najpierw nauczmy je słyszeć język „od środka”.


Na koniec dodam, że na rynku znajdziemy sporo książek, które z powodzeniem można wykorzystywać na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, podczas terapii pedagogicznej czy logopedycznej. Jeśli jesteście zainteresowani, z jakich książek ja korzystam w swojej codziennej praktyce, dajcie znać – chętnie przygotuję artykuł z takimi propozycjami.


Jestem ciekawa, czy w swojej pracy korzystacie z treningu fonologicznego?

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Dotyk, dźwięk i ruch – jak tablice manipulacyjne wspierają integrację sensoryczną najmłodszych?

Następny artykuł

Zadbaj o dzieciaki ze swojej szkoły – wygraj aż 20 tys. zł z Fundacją Komputronik

Przeczytaj również:

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów
2025

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą
2025

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025
Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci
2025

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025
Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!
2025

Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

27 listopada, 2025
Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się
2025

Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się

26 listopada, 2025
Nowoczesna przestrzeń edukacyjna – jak dobrać meble szkolne i tablice manipulacyjne z certyfikatami jakości
2025

Nowoczesna przestrzeń edukacyjna – jak dobrać meble szkolne i tablice manipulacyjne z certyfikatami jakości

21 listopada, 2025
Następny artykuł
Zadbaj o dzieciaki ze swojej szkoły – wygraj aż 20 tys. zł z Fundacją Komputronik

Zadbaj o dzieciaki ze swojej szkoły – wygraj aż 20 tys. zł z Fundacją Komputronik

Comments 2

  1. Magda says:
    1 miesiąc ago

    Chętnie poznam propozycje książek do korzystania w pracy na zajęciach z terapii pedagogicznej.

    Odpowiedz
    • pedagogonline.pl says:
      3 tygodnie ago

      Zachęcam do zapoznania się z tym artykułem: https://pedagogonline.pl/trening-fonologiczny-ksiazkowe-pomoce-dla-uczniow-klas-4-8-szkoly-podstawowej/

      Odpowiedz

Skomentuj pedagogonline.pl Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025
Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025
Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

27 listopada, 2025
Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się

Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się

26 listopada, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl