poniedziałek, 19 maja, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Wybrane zmiany w przepisach prawa oświatowego od września 2024 r.

2 września, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Edukacja
Czas: 8 minut czytania
A A
0
Wybrane zmiany w przepisach prawa oświatowego od września 2024 r.

Najważniejsze zmiany prawne na rok szkolny 2024/25 + aktualizacja materiału „Prawo oświatowe w pigułce”


Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.


ZMIANY W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ – ODCHUDZENIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia

Co wprowadza zmiana?

  • Wyszczuplenie podstawy programowej – ograniczono o około 20 proc. zakres treści nauczania (wymagań szczegółowych).
  • Koncentracja na rozwijaniu umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej oraz korzystaniu w procesie nauczania – uczenia się z cyfrowych narzędzi oraz zasobów edukacyjnych dostępnych w internecie.
  • W edukacji przyrodniczej: wymagania w obszarze „Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku” zostały uzupełnione o znajomość podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy.
  • Język polski dla klas IV-VI – na egzaminie ósmoklasisty przestaje obowiązywać znajomość treści i problematyka krótkich utworów literackich poznawanych w całości, utworów literackich poznawanych we fragmentach oraz utworów poetyckich.
  • Wydłużenie okresu (o jeden miesiąc), w którym w szkole są przeprowadzane testy sprawnościowe w ramach WF.
  • Rezygnacja z dodatkowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej – język niemiecki.

ZMIANY W RAMOWYCH PLANACH NAUCZANIA – HiT ZNIKA ZE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH, PIERWSZA POMOC WCHODZI DO SZKÓŁ

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół

Co wprowadza zmiana?

  • w szkołach ponadpodstawowych uczniowie nie będą już uczyli się przedmiotu historia i teraźniejszość (HiT został usunięty z listy przedmiotów szkolnych);
  • dodatkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy dla klas IV-VII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych (II-IV LO, II-V technikum, II i III szkoły branżowe I stopnia) w ramach godzin wychowawczych;
  • zajęcia z pierwszej pomocy w klasie VIII SP i w klasie I szkół ponadpodstawowych będą organizowane w ramach przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa.

Zajęcia z pierwszej pomocy są jednym z elementów polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.


ORGANIZACJA LEKCJI RELIGII W GRUPACH MIĘDZYODDZIAŁOWYCH I MIĘDZYKLASOWYCH

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 26 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach

Co wprowadza zmiana?

Lekcje religii mogą być organizowane w grupach międzyoddziałowych (w przedszkolach i szkołach) lub w grupach międzyklasowych (w szkołach), jeżeli zgłosi się na nie więcej niż 7 uczniów w danym oddziale przedszkolnym lub w danej klasie.

Ograniczenia dotyczą:

  • sposobu łączenia grup – tj. w przypadku grup międzyklasowych, do jednej grupy będą mogli uczęszczać uczniowie z klas I-III, klas IV-VI albo klas VII-VIII. Tym samym uczeń z klasy VIII będzie mógł uczestniczyć w lekcjach religii z uczniem z klasy VII, natomiast nie będzie miał takiej możliwości z uczniem z klasy I;
  • liczebności takiej grupy – w międzyoddziałowej grupie przedszkolnej liczba dzieci nie będzie mogła przekroczyć 25, w międzyoddziałowej lub międzyklasowej grupie szkolnej – 28, z wyłączeniem klas I-III szkoły podstawowej (tutaj maksymalna liczba uczniów będzie wynosiła 25). 

OCENA Z RELIGII NIEWLICZANA DO ŚREDNIEJ

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 22 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych

Co wprowadza zmiana?

Od 1 września 2024 r. oceny z religii i etyki nie będą wliczane do średniej ocen. Jest to ważna zmiana, ponieważ często ocena z religii/etyki decydowała o tym, czy uczeń otrzymywał świadectwo z wyróżnieniem. Religia i etyka nadal jednak będą wpisywane na świadectwie.

Ważne:

Od września 2024 r. (w roku szkolnym 2024/25) nauka religii w przedszkolach i szkołach publicznych wszystkich typów, będzie się odbywała tak jak dotychczas, czyli w wymiarze 2 zajęć przedszkolnych lub 2 godzin lekcyjnych tygodniowo. Tygodniowy wymiar godzin lekcji etyki nadal ma prawo ustalić dyrektor szkoły. 


DODATKOWE GODZINY JĘZYKA MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 2 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym

Co wprowadza zmiana?

W międzyszkolnym zespole nauczania nauka języka mniejszości lub języka regionalnego jest prowadzona w formie dodatkowej nauki języka mniejszości lub języka regionalnego dla uczniów szkół tego samego typu w wymiarze 3 godzin tygodniowo.


BRAK KONIECZNOŚCI SKŁADANIA WSTĘPNYCH DEKLARACJI MATURALNYCH

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 24 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego

Co wprowadza zmiana?

Uczniowie klas maturalnych nie muszą już składać wstępnych deklaracji o zamiarze przystąpienia do matury. Uczniowie lub absolwenci składają tylko jedną deklarację, nie później niż do dnia 7 lutego roku szkolnego, w którym zamierzają przystąpić do egzaminu maturalnego.


LEGITYMACJE ELEKTRONICZNE ZAMIAST LEGITYMACJI PAPIEROWYCH

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków

Co wprowadza zmiana?

Od 13 lipca br.:

  • e-legitymacje przedszkolne i szkolne, czyli legitymacje elektroniczne (nie będzie już legitymacji w wersji papierowej i w postaci kart formatu ID-1);
  • mLegitymacje – wydawane przez szkoły na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia.

WYPOSAŻENIE SZKOLNYCH TOALET

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Co wprowadza zmiana?

W pomieszczeniach sanitarnohigienicznych zapewnia się ciepłą i zimną bieżącą wodę oraz środki higieny osobistej, w szczególności:

1) mydło do rąk;

2) ręczniki papierowe lub suszarki do rąk;

3) papier toaletowy.


OBYWATELE UKRAINY

Ustawa z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw

Co wprowadza zmiana?

  • Dodatkowe godziny z języka polskiego – 36-miesięczny okres bezpłatnych lekcji z języka polskiego dla obywateli Ukrainy. Dotyczy uczniów, którzy rozpoczęli naukę dodatkowego języka polskiego w roku szkolnym 2022/23 i 2023/24.
  • Brak konieczności zdawania egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego – egzamin ósmoklasisty dla uczniów będących obywatelami Ukrainy będzie przeprowadzany z matematyki i języka obcego nowożytnego, natomiast egzamin z języka polskiego nie będzie obowiązkowy. Co nie znaczy, że uczeń z Ukrainy nie może go zdawać – jest to możliwe, jeżeli zadeklaruje taką chęć.
  • Asystent międzykulturowy w szkole – zadaniem asystenta będzie udzielanie uczniom niebędącym obywatelami polskimi pomocy w kontaktach ze środowiskiem szkolnym, a także współdziałanie z ich rodzicami oraz ze szkołą. 

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 26 sierpnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy

Co wprowadzają zmiany w rozporządzeniu?

OBOWIĄZEK SZKOLNY I NAUKI DLA OBYWATELI UKRAINY

Dzieci i uczniowie z Ukrainy podlegać będą obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu, obowiązkowi szkolnemu albo obowiązkowi nauki.

Wyjątkiem będą uczniowie, którzy:

  • w 2025 r. zamierzają przystąpić do ukraińskiego egzaminu maturalnego,
  • w roku szkolnym 2024/25 pobierają naukę w ostatniej klasie szkoły funkcjonującej w ukraińskim systemie oświaty z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, której ukończenie umożliwia przystąpienie do ukraińskiego egzaminu maturalnego.

ZWIĘKSZENIE LICZEBNOŚCI ODDZIAŁÓW

Tak jak dotychczas:

  • oddział przedszkolny w szkole podstawowej może być zwiększony o 3 dzieci,
  • oddział klas 1-3 szkoły podstawowej o: 4 uczniów (jeśli liczba uczniów w oddziale wynosi 25 uczniów); 3 uczniów (jeśli liczba uczniów w oddziale wynosi 26 uczniów); 2 uczniów (jeśli liczba uczniów w oddziale wynosi 27 uczniów).

DODATKOWE GODZINY JĘZYKA POLSKIEGO

W roku szkolnym 2024/2025 dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego dla uczniów będących obywatelami Ukrainy są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 4 godziny lekcyjne tygodniowo.


DODATKOWY TERMIN NA ZGŁOSZENIE DEKLARACJI O PRZYSTĄPIENIE DO EGZAMINU

Deklarację można złożyć do dnia 14 marca 2025 r. Dotyczy egzaminu ósmoklasisty, maturalnego i zawodowego.


PRAWO OŚWIATOWE W PIGUŁCE – AKTUALIZACJA WRZESIEŃ 2024

Wszystkich zainteresowanych zgłębieniem przepisów prawa oświatowego w łatwy, szybki i przyjemny sposób odsyłam do materiału „Prawo oświatowe w pigułce”, gdzie na 152 slajdach zostały zebrane najważniejsze ustawy oraz rozporządzenia, przydatne każdemu pracownikowi oświaty.

Zaktualizowany materiał dostępny jest tutaj >


Źródła:

  • https://www.portaloswiatowy.pl/top-tematy/zmiany-w-prawie-oswiatowym-od-wrzesnia-2024-co-musi-wiedziec-dyrektor-aktualizacja-25211.html
  • https://www.prawo.pl/oswiata/zmiany-w-prawie-od-1-wrzesnia-2024-r,528580.html
  • https://www.infor.pl/prawo/dziecko-i-prawo/edukacja/6679755,co-zmieni-sie-w-lekcjach-religii-od-1-wrzesnia-2024-r-na-jakie-zmian.html 
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Dobry start z uczniami – pomysły na zabawy integracyjne

Następny artykuł

3 inspiracje na gazetkę do gabinetu pedagoga – materiały do pobrania

Przeczytaj również:

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD
Artykuły

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025
Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?
Artykuły

Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

10 maja, 2025
Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami
Artykuły

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

8 maja, 2025
Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?
2024

Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

6 maja, 2025
Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?
Artykuły

Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

30 kwietnia, 2025
Wrażliwość dziecka – siła (zaleta) czy wyzwanie (trudność)?
Artykuły

CYKL: Jak pozytywnie „budować” dziecko? – wrażliwość dziecka

29 kwietnia, 2025
Następny artykuł
3 inspiracje na gazetkę do gabinetu pedagoga – materiały do pobrania

3 inspiracje na gazetkę do gabinetu pedagoga – materiały do pobrania

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025
Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

10 maja, 2025
Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

8 maja, 2025
Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

6 maja, 2025
Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

30 kwietnia, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl