• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
czwartek, 25 grudnia, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

11 czerwca, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czas: 3 minuty czytania
A A
1
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

Jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole


Z artykułu dowiesz się:

  • co to są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
  • dla kogo są organizowane zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
  • kto prowadzi zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
  • jak wygląda organizacja tych zajęć,
  • jaki jest cel zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.


Co to są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze?

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, są jedną z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, obok zajęć specjalistycznych (zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć logopedycznych, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, innych zajęć o charakterze terapeutycznym), zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, a także zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.


Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.


W szkole zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oznacza się skrótem „zdw” lub „ppp”. Niemniej jednak warto wziąć pod uwagę, że oznaczanie zajęć skrótem „ppp” jest niewystarczające i wprowadza zamęt (jako pedagog szkolny bardzo często spotykam się z tym, że rodzice nie wiedzą o jakie zajęcia tak naprawdę chodzi). Sam skrót „ppp” sugeruje, że są to zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogiczne i jest to prawda, jednak zajęć wchodzących w skład pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest więcej (o czym pisałam wyżej) – skąd zatem wiadomo o które konkretnie zajęcia chodzi? Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej posługiwać się skrótem „zdw”, który jednoznacznie określa z jaką formą zajęć mamy do czynienia – „zdw” = zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.


Dla kogo są organizowane zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze?

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze są organizowane dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. W związku z tym zajęcie te organizuje się dla wszystkich uczniów, którzy mają problemy z opanowaniem materiału z danego przedmiotu (najczęściej z języka polskiego, matematyki oraz z języka obcego), a także dla uczniów posiadających opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której zalecona jest ta forma zajęć.


Ważne!

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizowane są tylko w szkołach. Nie są przewidziane w przedszkolach i placówkach, jak inne formy pomocy psychologiczno-pedagogiczne (np. zajęcia specjalistyczne).


Kto prowadzi zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze?

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze są prowadzone przez nauczycieli danego przedmiotu.  W edukacji wczesnoszkolnej zajęcia prowadzone są przez nauczycieli-wychowawców klas 1-3, natomiast w klasach starszych (4-8) przez nauczycieli konkretnych przedmiotów, np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki prowadzi nauczyciel matematyki, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego prowadzi nauczyciel języka polskiego itd.


Jak wygląda organizacja zajęć?

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizowane są w grupach nieprzekraczających 8 uczniów. Zazwyczaj uczniowie będący w różnych klasach, ale na tym samym etapie edukacyjnym uczęszczają do tej samej grupy. Standardowy czas zajęć wynosi 45 minut, jednak czasami (w uzasadnionych przypadkach) zajęcia mogą być prowadzone w czasie krótszym lub dłuższym niż 45 minut. Obecność ucznia jest odnotowywana na każdych zajęciach.


Jaki jest cel zajęć dydaktyczno-wyrównawczych?

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mają na celu pomóc uczniom w opanowaniu i utrwaleniu wiedzy i umiejętności potrzebnych na danym etapie edukacyjnym. Najczęściej celem staje się uzupełnianie i wyrównywanie zaległości w wiadomościach ogólnych lub z konkretnych przedmiotów. Przyczyną zaległości mogą być zarówno słabsze możliwości intelektualne dziecka, jak również dłuższa nieobecność ucznia w szkole, spowodowana np. chorobą. Najprościej mówiąc zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mają pomóc uczniowi „nadrobić” zaległości w materiale z danego przedmiotu, aby mógł z sukcesem realizować swoją dalszą edukację.


Mam nadzieję, że teraz nie będzie już żadnych wątpliwości, czym są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze 🙂

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Sytuacje z gabinetów szkolnych specjalistów

Następny artykuł

Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. III

Przeczytaj również:

Twoi uczniowie są senni i rozkojarzeni? Przyczyną może być powietrze. TeachAIR pomaga to zmienić
2025

Twoi uczniowie są senni i rozkojarzeni? Przyczyną może być powietrze. TeachAIR pomaga to zmienić

20 grudnia, 2025
Nie każdy uczeń cieszy się z nadchodzących świąt
2025

Nie każdy uczeń cieszy się z nadchodzących świąt

17 grudnia, 2025
Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?
2025

Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?

15 grudnia, 2025
Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole
2025

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

10 grudnia, 2025
Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów
2025

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą
2025

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025
Następny artykuł
Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. III

Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. III

Comments 1

  1. GTA says:
    1 rok ago

    Bardzo ciekawy artykuł! Sam często interesuję się tym tematem. Dzięki za wartościowe informacje.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Twoi uczniowie są senni i rozkojarzeni? Przyczyną może być powietrze. TeachAIR pomaga to zmienić

Twoi uczniowie są senni i rozkojarzeni? Przyczyną może być powietrze. TeachAIR pomaga to zmienić

20 grudnia, 2025
Nie każdy uczeń cieszy się z nadchodzących świąt

Nie każdy uczeń cieszy się z nadchodzących świąt

17 grudnia, 2025
Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?

Skuteczne strategie nauki do egzaminu E8: Jak zarządzać czasem przed testem?

15 grudnia, 2025
Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

10 grudnia, 2025
Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl