• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
czwartek, 23 października, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego

30 kwietnia, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Edukacja
Czas: 3 minuty czytania
A A
0
Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego

Komu przysługuje zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego lub języka łacińskiego?


Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, w tym z języka łacińskiego, nadal budzi sporo wątpliwości. Przyczyniły się do tego m.in. zmiany w przepisach prawa oświatowego, dokładnie w rozporządzeniu w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, które weszły w życie we wrześniu 2023 r. Mam nadzieję, że niniejszy artykuł pozwoli usystematyzować wiedzę w tym zakresie.


Jak jest, czyli jakie przepisy prawa obowiązują od września 2023 r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych mówi o tym, że „Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie:

  • opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
  • albo orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – z których wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka.

W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.


Jak było, czyli istotna zmiana dotycząca uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, które obowiązywało do momentu wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 sierpnia 2023 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, zezwalało na zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka nowożytnego na podstawie także orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynikała potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.

Od 1 września 2023 r. nie ma możliwości zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego lub języka łacińskiego na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Jest to istotna zmiana, o której trzeba pamiętać.


Czy istnieje możliwość zwolnienia ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania z nauki drugiego języka obcego lub języka łacińskiego?

Tak, ale tylko w przypadku, jeżeli uczeń posiada dodatkowo opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której widnieje zapis o potrzebie zwolnienia go z nauki tych języków.

Jeżeli natomiast uczeń posiada zarówno orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego albo języka łacińskiego na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, z którego wynika potrzeba zwolnienia z nauki tych języków.


Co powinien zrobić rodzic, jeśli chce zwolnić swoje dziecko z nauki drugiego języka obcego nowożytnego lub języka łacińskiego?

Rodzic powinien złożyć w sekretariacie szkoły pisemny wniosek wraz z oryginałem opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej lub z oryginałem orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (oryginały są konieczne tylko w przypadku, kiedy szkoła nie posiada dokumentów ucznia – opinii lub orzeczenia, w swojej bazie. W większości przypadków w szkole jest już kopia opinii bądź orzeczenia potwierdzone za zgodność z oryginałem, dlatego też sam wniosek rodzica jest wystarczający). Dyrektor wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka obcego. W przypadku decyzji odmownej, rodzic ma prawo odwołać się do Kuratorium Oświaty.


Podsumowując


Źródła:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Konkurs esejowy od BUKI

Następny artykuł

Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. II

Przeczytaj również:

Zadbaj o dzieciaki ze swojej szkoły – wygraj aż 20 tys. zł z Fundacją Komputronik
2025

Zadbaj o dzieciaki ze swojej szkoły – wygraj aż 20 tys. zł z Fundacją Komputronik

23 października, 2025
Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej
2025

Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

22 października, 2025
Dotyk, dźwięk i ruch – jak tablice manipulacyjne wspierają integrację sensoryczną najmłodszych?
2025

Dotyk, dźwięk i ruch – jak tablice manipulacyjne wspierają integrację sensoryczną najmłodszych?

21 października, 2025
Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania
2025

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

14 października, 2025
Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?
2025

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025
Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram
2025

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

3 października, 2025
Następny artykuł

Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. II

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Zadbaj o dzieciaki ze swojej szkoły – wygraj aż 20 tys. zł z Fundacją Komputronik

Zadbaj o dzieciaki ze swojej szkoły – wygraj aż 20 tys. zł z Fundacją Komputronik

23 października, 2025
Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

22 października, 2025
Dotyk, dźwięk i ruch – jak tablice manipulacyjne wspierają integrację sensoryczną najmłodszych?

Dotyk, dźwięk i ruch – jak tablice manipulacyjne wspierają integrację sensoryczną najmłodszych?

21 października, 2025
Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

14 października, 2025
Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl