środa, 2 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. III

18 czerwca, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Pedagog szkolny
Czas: 4 minuty czytania
A A
0
Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami – cz. III

Współpraca pedagoga szkolnego z policją


Zapraszam na trzeci już artykuł z cyklu „Współpraca pedagoga szkolnego z instytucjami”. Pierwszy artykuł z tego cyklu – Współpraca pedagoga szkolnego z poradnią psychologiczno-pedagogiczną dostępny jest tutaj >

Drugi artykuł – Współpraca pedagoga szkolnego z miejskim/gminnym ośrodkiem pomocy społecznej dostępny tutaj > 


Kilka słów nt. policji

Policja w Polsce jest scentralizowaną, uzbrojoną i jednolicie umundurowaną formacją. Stoi na straży bezpieczeństwa ludzi oraz zajmuje się utrzymaniem porządku publicznego. Współczesną polską policję tworzą funkcjonariusze zatrudnieni w służbach: kryminalnej, prewencyjnej oraz wspomagającej działalność policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym. Policjantom przysługuje szereg uprawnień, np. prawo legitymowania, zatrzymywania osób, przeszukiwania osób i pomieszczeń, dokonywania kontroli osobistej, stosowania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej.


Współpraca policji ze szkołą, w tym z pedagogiem szkolnym

Policja jest jedną z instytucji współpracujących ze szkołą. Najczęściej to pedagog szkolny pełni funkcję koordynatora odpowiedzialnego za kontakty z policją. Stała i bieżąca współpraca pedagoga szkolnego z policją zwykle skupia się wokół profilaktyki zagrożeń.


PREWENCJA

Pedagog szkolny może organizować na terenie szkoły spotkania dla uczniów z przedstawicielami policji (np. ze specjalistami ds. nieletnich) m.in. na temat zachowań ryzykownych, odpowiedzialności nieletnich za popełniane czyny karalne, prawnych aspektów narkomanii, wychowania w trzeźwości czy szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Podczas tego typu prelekcji uczniowie informowani są o szkodliwości substancji, których używanie może prowadzić, np. do narkomanii oraz o skutkach uzależnień. Zwykle są to bardzo wartościowe spotkania, ponieważ policjant w mundurze budzi respekt i szacunek u uczniów.

Oprócz spotkań dla uczniów, w ramach współpracy prewencyjnej, pedagog szkolny może zorganizować także szkolenie dla rodziców czy rady pedagogicznej. W tym celu warto przeprowadzić wcześniej ankietę wśród zainteresowanych, co byłoby dla nich przydatne. Tematy prelekcji mogą dotyczyć m.in.:

  • rozpoznawania posiadania narkotyków lub innych substancji psychoaktywnych przez młodych ludzi,
  • objawów świadczących o tym, że uczeń/dziecko może być pod wpływem narkotyków lub innych środków odurzających,
  • postępowania w sytuacji znalezienia substancji nielegalnych u ucznia,
  • postępowania w przypadku stwierdzenia, że uczeń jest pod wpływem narkotyków lub innych środków odurzających,
  • odpowiedzialności prawnej nieletnich i praw dziecka,
  • reagowania w sytuacjach stwierdzenia demoralizacji ucznia,
  • ochrony dziecka przed niebezpieczeństwami w sieci,
  • postępowania w razie ucieczki z domu.

INFORMACJE O UCZNIACH

Współpracować ze szkołą powinien m.in. dzielnicowy w rejonie którego znajduje się szkoła. Jeśli w rodzinie jest przemoc i prowadzona procedura „Niebieskie Karty”, pedagog szkolny na bieżąco kontaktuje się z dzielnicowym, celem wymiany informacji o warunkach życia ucznia. Dodatkowo, w takiej sytuacji dzielnicowy często bierze udział w spotkaniach grup diagnostyczno-pomocowych oraz w spotkaniach zespołów interdyscyplinarnych, co daje możliwość komunikacji pedagoga z policją. Pedagog może także wymieniać informacje z policją o innych uczniach m.in. wykazujących przejawy niedostosowania społecznego, zaniedbanych wychowawczo czy krzywdzonych przez rówieśników.


POMOC W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW, KTÓRE ZAISTNIAŁY NA TERENIE SZKOŁY

Oprócz współpracy w ramach działań profilaktycznych, zwykle to pedagog (jako przedstawiciel szkoły) odpowiada za informowanie policji o niepokojących zdarzeniach na terenie szkoły, np. przestępstwach, sytuacjach będących zagrożeniem dla życia i zdrowia innych, zachowaniach agresywnych uczniów, przejawach demoralizacji dzieci i młodzieży, podejrzeniu używania lub rozprowadzania środków odurzających przez ucznia szkoły. Jeśli któraś z wymienionych sytuacji (oczywiście może ich być znacznie więcej) ma miejsce na terenie szkoły, pedagog powinien zgłosić sprawę policji, prosząc o interwencję oraz zbadanie sprawy.

Interwencja policji jest niezbędna w następujących sytuacjach:

  • posiadania przez uczniów narkotyków na terenie szkoły,
  • spożywania alkoholu lub innych niedozwolonych środków,
  • kradzieży,
  • wymuszeń,
  • zastraszania,
  • pobicia,
  • innych zachowań zagrażających zdrowiu lub życiu osób przebywających na terenie szkoły albo w jej pobliżu.

Dobrą praktyką funkcjonującą w niektórych szkołach jest sporządzenie harmonogramu działań profilaktyczno-interwencyjnych w ramach współpracy szkoły z policją. Harmonogram powinien zawierać plan działań, które chce się zrealizować w danym roku szkolnym, uwzględniając potrzeby i zagrożenia występujące na terenie szkoły i w bliskim środowisku lokalnym. W harmonogramie warto także uwzględnić, jakie mają być efekty podjętych działań. Harmonogram powinien być opracowany na początku danego roku szkolnego.


Jestem ciekawa, jakie są Wasze działania w ramach współpracy z policją?


Źródło:

  • O Policji. Pobrano z: https://info.policja.pl/ (dostęp 14.06.2024).
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

Następny artykuł

Zajęcia rozwijające uzdolnienia a zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Zajęcia rozwijające uzdolnienia a zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia

Zajęcia rozwijające uzdolnienia a zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl