• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
niedziela, 14 grudnia, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

4 czerwca, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja, Inspiracje
Czas: 8 minut czytania
A A
0
Pomysły na lekcje/zajęcia z uczniami w czerwcu

Ostatni miesiąc roku szkolnego przed nami. Atmosfera zbliżających się wakacji udziela się wszystkim – zarówno uczniom, jak i nauczycielom. W związku z tym warto dobrze zaplanować nadchodzące tygodnie, aby czas do wakacji upłynął w miłej i przyjemnej atmosferze.

Jak to zrobić?

Przede wszystkim warto postawić na lekkie, angażujące i podsumowujące zajęcia, które jednocześnie będą przyjemne, integrujące, ale i wartościowe edukacyjnie. Oto kilka pomysłów na lekcje, które można przeprowadzić z uczniami w czerwcu – myślę, że każdy nauczyciel i szkolny specjalista znajdzie tutaj coś dla siebie 😊


Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.


PODSUMOWANIE ROKU SZKOLNEGO

„MOJE SZKOLNE/EDUKACYJNE TOP 5” – uczniowie tworzą plakaty lub prezentacje z pięcioma najważniejszymi wspomnieniami z minionego roku. Wspomnienia mogą dotyczyć zarówno sfery emocjonalno-społecznej (np. najlepszych wspomnień związanych z wycieczkami, imprezami szkolnymi, działaniami grupowymi, projektami itp.), jak i zagadnień z danego przedmiotu, np. „Top 5 z historii, czyli najważniejsze zagadnienia, których nauczyłem/am się w tym roku szkolnym”.


LAPBOOK LUB MINIKSIĄŻECZKA: „Rok szkolny oczami ucznia” – pozwoli uczniom podsumować i wyrazić własne doświadczenia z mijającego roku. W lapbooku mogą się znaleźć następujące zagadnienia:

  1. Najlepsze wspomnienie – Rysunek lub krótki opis dnia, który uczniowi najbardziej utkwił w pamięci.
  2. Czego się nauczyłem/am – „W tym roku nauczyłem/am się…” – wypowiedź pisemna, lista lub dymek komiksowy.
  3. Moje osiągnięcie – Co było dla mnie trudne, ale sobie z tym poradziłem/am.
  4. Najśmieszniejsza sytuacja – Opis zabawnego momentu w klasie/szkole.
  5. Przyjaciel z klasy – Krótki opis lub rysunek osoby, z którą uczeń czuje się dobrze.
  6. Na wakacje zabieram… – Symboliczne rzeczy/emocje/pragnienia.
  7. Moje postanowienie na przyszły rok – Co chciałbym/abym zrobić lepiej, co sobie obiecuję.

Lapbooki mogą także dotyczyć zagadnień z konkretnego przedmiotu i być swoistym podsumowaniem wiedzy z danej dziedziny, która została przyswojona przez uczniów w minionym roku szkolnym.

Warianty wykonania:

  • Lapbook składany – np. na bazie kartki A3 z różnymi zakładkami, kopertami, składanymi kartami.
  • Miniksiążeczka – np. książeczka harmonijkowa albo zszywana, z każdą stroną poświęconą jednej sekcji.
  • Wersja uproszczona – np. 1 kartka z kilkoma polami: wspomnienie, osiągnięcie, przyjaciel itd.

QUIZY TEMATYCZNE – w formie Kahoot, kart pracy, planszówek własnoręcznie przygotowanych przez uczniów.

Przykładowe tematy:

  • „Co zapamiętałeś/aś z lekcji przyrody?”
  • „Szkoła – z przymrużeniem oka” (śmieszne, lekkie pytania klasowe),
  • „Kim jestem?” – np. zgadywanie postaci z lektur.

Można także pozwolić uczniom przygotować własny quiz – np. w grupach.


DBANIE O ZDROWIE PSYCHICZNE

Wzmacnianie odporności psychicznej u dzieci to bardzo ważny temat – szczególnie pod koniec roku szkolnego, gdy często są one zmęczone, pełne emocji, a niektóre odczuwają lęk przed zmianą. Chcąc zorganizować lekcje na temat odporności psychicznej, można skorzystać z gotowych pakietów materiałów, wśród których znajdują się m.in. prezentacje (z możliwością edycji) oraz karty pracy. Ze starszymi uczniami można dodatkowo porozmawiać na temat stresu – przede wszystkim, jak sobie z nim radzić.

Pakiet materiałów dla młodszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów dla starszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów STRES – tutaj >


LEKCJE NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

To strzał w dziesiątkę na koniec roku szkolnego, zwłaszcza kiedy pogoda dopisuje 😉 Zajęcia na świeżym powietrzu pozwalają dzieciom się wyciszyć, zintegrować, a jednocześnie uczą w ruchu i przez działanie. Jest wiele zajęć na zewnątrz, które można dopasować do poziomu klasy i przedmiotów.


ZABAWY I GRY TERENOWE – z elementami nauki (np. matematyka w ruchu, przyrodnicze podchody itp.).

Przykład:

  • należy przygotować punkty z zadaniami (na kartkach, w kopertach lub pudełkach) rozmieszczone w określonym terenie,
  • uczniowie w parach lub grupach odnajdują zadania i je rozwiązują.

„CISZA W NATURZE” – ćwiczenia uważności w plenerze, rysowanie dźwięków, obserwacja.

  • „Spacer ciszy” – uczniowie idą jedno za drugim, bez słowa, zwracając uwagę na zapachy, dźwięki, różnego rodzaju faktury,
  • „Oddychanie z drzewem” – uczniowie kładą dłonie na drzewie i przez chwilę oddychają z zamkniętymi oczami.
  • Można także podzielić uczniów na małe grupy, w których mają za zadanie układać mandale z liści, gałązek, kamyków, kwiatów, trawy.

PROJEKTY I PRACE TWÓRCZE

Uczniowie uwielbiają kreatywne zajęcia i twórcze działanie, o czym przekonałam się wielokrotnie. W związku z tym końcówka roku szkolnego to idealny moment, aby zapewnić uczniom nie tylko dobrą zabawę, ale przede wszystkim wartościowe zajęcia, które pozwalają rozwijać kluczową kompetencję przyszłości.

Pakiet materiałów dla młodszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów dla starszych uczniów – tutaj >


ZAJĘCIA FILMOWE I DYSKUSYJNE

To świetny sposób na refleksję, rozwój emocjonalny i wzmocnienie więzi klasowych – w lekkiej i atrakcyjnej formie. Dzieci uwielbiają filmy, a dobrze poprowadzona rozmowa po seansie może być bardzo wartościowa.

SEANS FILMOWY Z PRZESŁANIEM + ROZMOWA – np. o przyjaźni, marzeniach, odwadze. Po filmie konieczne trzeba zadać uczniom pytania, najlepiej takie, które skłaniają do refleksji.

Uniwersalne pytania po filmie:

  • Co najbardziej zapamiętałeś/aś z filmu?
  • Który bohater był ci najbliższy? Dlaczego?
  • Jakie emocje czułeś/aś podczas oglądania?
  • Czy zrobiłbyś/abyś coś inaczej niż główny bohater?
  • Czego ten film może nas nauczyć?

Wskazówki do pracy w parach/małych grupach:

  • Napisanie 3 zdań, które podsumowują przesłanie filmu.
  • Wymyślenie innego zakończenia filmu.
  • Co by było, gdyby akcja działa się w naszej klasie?

Twórcze formy pracy:

  • Komiks lub plakat z najważniejszym przesłaniem filmu.
  • List do bohatera filmu.
  • „Kapsuła wartości” – co warto zapamiętać i zabrać ze sobą z seansu.

Refleksja pisemna (dla starszych uczniów) – świetne ćwiczenie do wykorzystania na lekcji języka polskiego:

  • „Ten film przypomniał mi o…”
  • „Bohater, który mnie zainspirował to…”
  • „Dzięki temu filmowi zrozumiałem/am, że…”

ZAJĘCIA INTEGRACYJNE I KLASOWE RYTUAŁY

To kwintesencja dobrego pożegnania – zajęcia tego typu pomagają uczniom poczuć wspólnotę, zostawić dobre wspomnienia i zintegrować emocje związane z końcem roku.

PUDEŁKO WSPOMNIEŃ – każdy uczeń wrzuca kartkę z dobrym wspomnieniem z minionego roku szkolnego, a następnie nauczyciel odczytuje wszystkie wspomnienia.


DZIEŃ TALENTÓW / POKAZ UMIEJĘTNOŚCI – każdy może pokazać, co potrafi. Liczy się dobra zabawa – tutaj nie ma zwycięzców.


KRĄG WDZIĘCZNOŚCI / POŻEGNALNE SŁOWA – uczniowie siadają w kręgu i kończą zdanie:

  • „Dziękuję klasie za…”
  • „Lubię tę klasę za…”
  • „Zabieram ze sobą…”

MOST PRZYJAŹNI – klasowy rytuał przejścia, czyli symboliczne zakończenie roku szkolnego. Z ławek lub skakanek uczniowie robią „most” (tunel), przez który będzie przechodził każdy uczeń. Podczas przechodzenia inni mówią mu coś miłego, gratulują, klaszczą. Zabawę można zakończyć wręczeniem pamiątki od klasy/nauczyciela (np. listu, dyplomu, medalu).


„NASZE RĘCE – NASZA KLASA” – każdy odrysowuje swoją dłoń na kolorowej kartce, Pisze w niej swoje imię i jedną pozytywną rzecz, jaką wniósł do klasy, Dłonie tworzą wspólny plakat lub koło – symbolicznie zamykający wspólny czas.


ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE – BEZPIECZNE WAKACJE

Zajęcia profilaktyczne na temat bezpiecznych wakacji to bardzo ważny element końca roku szkolnego. Pomagają uczniom utrwalić zasady bezpieczeństwa, świadomie planować wakacyjny czas i przewidywać zagrożenia. Jeśli macie ochotę skorzystać z gotowych materiałów do przeprowadzenia tego tupu zajęć, polecam niniejsze produkty 🙂

Pakiet materiałów dla młodszych uczniów – tutaj >

Pakiet materiałów dla starszych uczniów – tutaj >


Jestem ciekawa, czy moje pomysły będą dla Was przydatne? 🙂

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Czy dobry psycholog pomoże wyleczyć zaburzenia odżywiania?

Następny artykuł

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

Przeczytaj również:

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole
2025

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

10 grudnia, 2025
Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów
2025

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą
2025

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025
Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci
2025

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025
Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!
2025

Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

27 listopada, 2025
Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się
2025

Strefa najbliższego rozwoju – klucz do skutecznego uczenia się

26 listopada, 2025
Następny artykuł
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

Rola i znaczenie działań profilaktycznych w szkole

10 grudnia, 2025
Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

Manualna, soniczna czy elektryczna? Stomatolog dziecięcy radzi, jak wybrać pierwszą szczoteczkę do zębów

5 grudnia, 2025
Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

Jak narzędzia TherapyTools pomagają specjalistom w pracy z dziećmi i młodzieżą

4 grudnia, 2025
Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

Bezpieczeństwo na sali zabaw dla dzieci

28 listopada, 2025
Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

Jak przygotować się do studiowania za granicą? Sprawdź!

27 listopada, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl