wtorek, 1 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2022

Dysleksja istnieje

5 października, 2022
Kategorie: 2022, Artykuły, Edukacja, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Dysleksja istnieje

Diagnoza dysleksji oraz miejsca w sieci z wartościową wiedzą na temat dysleksji + bajka dla dzieci do pobrania


Dysleksja – niby wszyscy wiedzą, że jest, ale jeszcze sporo osób nie do końca wierzy, że naprawdę istnieje.  A dysleksja to nie kwestia wiary lecz wiedzy, jak zauważa prof. M. Bogdanowicz. W związku z tym nikt nie powinien kwestionować istnienia rozwojowych zaburzeń uczenia się w zakresie czytania – definicja z klasyfikacji ICD-11.


Bardzo ważne w kontekście szerzenia wiedzy na temat dysleksji są inicjatywy takie jak Tydzień Świadomości Dysleksji, który w tym roku wypada w dniach 3-9 października.

Więcej informacji na ten temat – tutaj > 


DIAGNOZA DYSLEKSJI

Diagnoza dysleksji dokonywana jest po pierwszym etapie edukacyjnym, czyli po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej. Wcześniej diagnozuje się ryzyko dysleksji. Ryzyko dysleksji nie oznacza, że w przyszłości dziecko na pewno będzie miało dysleksję, ponieważ pamiętajmy, że każdy człowiek jest indywidualnością i rozwija się w swoim własnym tempie. Jest wielu uczniów, którzy doświadczają trudności edukacyjnych, ale dzięki pracy, trudności w czytaniu i pisaniu nie trwają długo. W przypadku dysleksji tak się nie dzieje. Objawy nie znikają, ale nasilają się wraz z wiekiem. Zatem bardzo ważna jest wczesna diagnoza, ponieważ im szybciej dziecko otrzyma specjalistyczną pomoc, tym większa szansa jej skuteczności, a tym samym wyeliminowanie lub zminimalizowanie trudności. Diagnoza dysleksji dokonywana jest zwykle w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.


Diagnozę dysleksji można postawić uczniowi u którego:

  • stwierdzono inteligencję przeciętną lub wyższą,
  • prawidłowo funkcjonują zmysły: wzroku i słuchu – niezbędna jest prawidłowa ostrość widzenia (bez istotnej wady wzroku) i słyszenia,
  • prawidłowo przebiega proces dydaktyczny – realizowanie obowiązku szkolnego w języku naturalnym dziecka. W przypadku trudności dziecko korzysta z dodatkowych zajęć, np. zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
  • występują istotne trudności szkolne – duże trudności w pisaniu, czytaniu i liczeniu, które utrzymują się przez dłuższy czas i nie ustępują mimo dodatkowej pracy,
  • występują zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych – dziecko z dysleksją ma deficyty w obrębie funkcji percepcyjno-motorycznych, które są odpowiedzialne za występowanie trudności w pisaniu, czytaniu, liczeniu,
  • nie ma zaniedbania środowiskowego – trudności edukacyjne nie mogą być spowodowane brakiem wsparcia ze strony rodziców. Dziecko zostawione samo sobie rzadko ma w sobie siłę do samodzielnej i systematycznej pracy, w związku z tym trudności, które mogłyby zostać wyeliminowane, nawarstwiają się,
  • nie ma schorzeń neurologicznych – wyjątkiem jest sytuacja, w której schorzenie zostało zdiagnozowane później niż objawy dysleksji.

Zachęcam Was do zapoznania się z moim zeszłorocznym artykułem, w którym oprócz wiedzy w pigułce znajduje się także obszerna prezentacja na temat dysleksji – tutaj >


MIEJSCA W SIECI Z WARTOŚCIOWĄ WIEDZĄ NA TEMAT DYSLEKSJI

Osoby, które chcą dowiedzieć się więcej na temat dysleksji zachęcam do odwiedzenia następujących miejsc:

Polskie Towarzystwo Dysleksji – stowarzyszenie skupiające rodziców, nauczycieli, pedagogów i psychologów zajmujących się dziećmi z dysleksją. Na stronie Towarzystwa można znaleźć wiele cennych informacji dotyczących dysleksji – tutaj >

Na stronie PTD znajdziecie także wartościowe materiały do pobrania (zarówno dla rodziców i uczniów, jak i nauczycieli i specjalistów) – tutaj >


Artykuły na temat dysleksji (będą cenne przede wszystkim dla rodziców dzieci z dysleksją):

  • Dysleksja – charakterystyka zjawiska
  • 14 rzeczy o których muszą wiedzieć rodzice dzieci z dysleksją
  • 9 rzeczy, które rodzice powinni wiedzieć o dysleksji
  • Kto to jest dyslektyk?
  • Zrozumieć dyslektyka

Konferencja – e-spotkanie z Kingą Piotrowską (Pani Pedagog) podczas którego rozmawiano o specyficznych trudnościach w nauce czytania i pisania, a dokładniej omówiono:

  • jak rozpoznać objawy i ryzyko dysleksji,
  • jak wygląda wstępna diagnoza dysleksji,
  • jakie są metody i formy pracy z dyslektykami.

Materiał dostępny – tutaj >

https://www.wsip.pl/e-spotkania/dysleksja-dysgrafia-i-dysortografia-co-warto-o-niej-wiedziec/


Filmik: Krótki materiał o tym jak działa dysleksja? Czym się objawia? W jaki sposób myślą dyslektycy? Jak działa mózg dyslektyka? Jak pomóc dziecku z dysleksją?


Kanał na Youtube ekspertki w zakresie dysleksji – Michaliny Ignaciuk. Jeśli jeszcze nie znacie, koniecznie musicie poznać 🙂 Wartościowe treści dotyczące nie tylko dysleksji przekazywane są w przystępny i zrozumiały dla każdego sposób. Zachęcam Was do odwiedzenia i subskrybowania kanału – tutaj >


DO POBRANIA

Bajka dla młodszych dzieci o dysleksji: CZAPKA, LAMY I KOTOMIERZ – tutaj >


Źródła wykorzystane w artykule:

  • Bogdanowicz M. Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2005.
  • Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii, HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk 2012.
  • Krasowicz-Kupis G., Psychologia dysleksji, PWN, Warszawa 2008.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Książkowe pomoce na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w klasach 4-8

Następny artykuł

Działania profilaktyczne w placówce oświatowej

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Działania profilaktyczne w placówce oświatowej

Działania profilaktyczne w placówce oświatowej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl