piątek, 4 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2022

Ćwiczenia usprawniające motorykę małą

2 listopada, 2022
Kategorie: 2022, Artykuły, Edukacja, Inspiracje
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Co to jest motoryka mała?

Rozwijanie sprawności manualnej


Z artykułu dowiesz się:

  • dla kogo ćwiczenia usprawniające motorykę małą,
  • jak w codziennych, domowych czynnościach rozwijać sprawność małej rączki (wiedza przydatna przede wszystkim rodzicom),
  • jakie są ćwiczenia rozwijające sprawność manualną dziecka.

Dla kogo ćwiczenia usprawniające motorykę małą?

Odpowiedź jest prosta – dla każdego dziecka, ponieważ im więcej dziecko otrzyma stymulacji w zakresie dłoni i palców, tym mniejsza szansa pojawienia się zaburzeń motoryki małej. Dzieci, które już od najmłodszych lat lepią, malują, nawlekają, wydzierają, wycinają, zapinają, zawiązują – nabierają zręczności, która jest niezbędna w prawidłowym rozwoju. W przypadku pojawienia się zaburzeń motoryki małej konieczna jest specjalistyczna pomoc w postaci terapii ręki. Ćwiczenia motoryki małej wykonywane są także na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, terapii pedagogicznej oraz zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju.


Jak w codziennych, domowych czynnościach rozwijać sprawność małej rączki? – wskazówki dla rodziców

Zacznijmy od prostych ćwiczeń, które można wykonywać w domu – myślę, że część rodziców nie zdaje sobie sprawy, że codzienne obowiązki domowe, to nic innego jak ćwiczenia manualne, które korzystnie wpływają na rozwój motoryki małej. Zaliczymy do nich:

  • Segregowanie – np. dobieranie w pary tych samych skarpet (przy okazji zdejmowanie ich z suszarki). Segregować można także inne elementy, np. groch, fasolę, orzechy, czy też kredki (przy okazji robiąc porządek w swoim pokoju). Dzięki tego typu zadaniom dziecko dodatkowo ma okazję poznać różne faktury przedmiotów.
  • Przenoszenie – np. soli za pomocą łyżeczki z dużego pudełka do małej solniczki, czy też wyjmowania szczypcami owoców ze słoika. W tym celu przydadzą się przedmioty takie jak łyżeczki, szczypce lub klamerki, którymi można chwycić przedmiot i przenieść go w odpowiednie miejsce.

  • Lepienie – np. ciasta na pierogi lub kruche ciasteczka. Można także przygotować masy plastyczne – do tych najbardziej znanych należy masa solna, ale pomysłów jest wiele. W sieci można znaleźć mnóstwo przepisów na przeróżne masy plastyczne, które są bardzo proste i szybkie w przygotowaniu. Oczywiście można także skorzystać z gotowców – plasteliny, modeliny czy piankoliny.

  • Nawlekanie – np. nitki na igłę. Innym pomysłem może być nawlekanie na sznurek guzików, koralików czy makaronu (pamiętam, jak w szkole podstawowej robiliśmy łańcuch na choinkę z makaranu – to były czasy :D). Można skorzystać z gotowych propozycji ćwiczeń.

  • Inne prace domowe – np. pomoc w wieszaniu prania (dziecko przypina klamerkami ubrania), obieranie owoców (np. mandarynek), wyciskanie wody z mokrej ściereczki.

Bardzo ważna w kształtowaniu motoryki małej jest samodzielność w ubieraniu się – zakładanie skarpet, zapinanie bluzy na zamek, czy sweterka na guziki, a także wiązanie butów to doskonałe ćwiczenia motoryki małej, dlatego nie można dziecka wyręczać.


Spędzając z dziećmi czas w domu warto postawić na zabawy, które korzystnie wpłyną na rozwój małej rączki. Są to między innymi:

  • Przeróżne prace plastyczne – w tym przypadku ogranicza nas tylko wyobraźnia i możliwości. Rysowanie różnego typu kredkami, flamastrami, malowanie farbami (zarówno rękami, jak i pędzlami – ostrzegam zabawa brudząca), wykonywanie prac plastycznych z bibuły czy papieru kolorowego (np. wydzieranki). 
  • Wycinanie nożyczkami – cięcie papieru wzdłuż narysowanej linii prostej lub falującej, swobodne cięcie papieru, wycinanie pasków jednakowej szerokości, wycinanie różnego rodzaju figur geometrycznych, rozcinanie obrazka na części).
  • Kalkowanie (np. przez papier śniadaniowy).
  • Układanie m.in. puzzli, klocków, różnego typu układanek. Na rynku znajdziemy mnóstwo fantastycznych zabawek edukacyjnych, które doskonale sprawdzą się podczas domowych zabaw z dziećmi.

  • Zabawy paluszkowe – np. pada deszczyk, idzie kominiarz, granie na pianinie. Można także skorzystać z uroczych pacynek.

Inne ćwiczenia kształtujące sprawność grafomotoryczną:

  • Ćwiczenia graficzne – kreślenie po śladzie różnych linii, szlaczków literopodobnych, liter oraz wyrazów.
  • Pogrubianie konturów (łączenie liniami punktów), czyli wodzenie po wzorze (śladzie kropkowym lub kreskowym): figur geometrycznych, prostych szlaczków, konturów obrazków. 
  • Rysowanie na papierze gładkim, w kratkę, w linie.
  • Zamalowywanie małych powierzchni, np. konturów.
  • Wklejanie wycinanek w przygotowany kontur.
  • Kreślenie linii pionowych i poziomych po śladzie lub samodzielnie.
  • Ćwiczenia prawidłowego trzymania przyboru do pisania.
  • Wyrabianie orientacji kierunku pisania.
  • Wydzieranki, wyszywanie, haftowanie, majsterkowanie.
  • Wykonywanie ludzików z materiału przyrodniczego, np. z kasztanów.
  • Modelowanie z mas plastycznych.
  • Zwijanie włóczki.
  • Ugniatanie papierowych kul, rzucanie nimi.
  • Rysowanie kół na zmianę prawą i lewą ręką.
  • Wciskanie pinezki w tablicę korkową.
  • Kopiowanie bez odrywania ręki.
  • Ściskanie piłeczek.
  • Zabawy z wylewaniem i przelewaniem wody.
  • Domalowywanie brakujących części rysunku.
  • Kreślenie w powietrzu dużych swobodnych ruchów oraz różnych kształtów.
  • Wodzenie palcem po śladzie.
  • Przekładanie elementów z jednej wieży na drugą.
  • Gra w ping-ponga (zamiast paletki gramy dłonią).
  • Gra w łapki.
  • Zabawa w teatrzyk cieni.
  • Strzelanie z łuku, procy.
  • Rzucanie i łapanie piłek różnej wielkości, wykonanych z różnych materiałów.
  • Rzucanie do celu piłek różnej wielkości, obręczy, woreczków.

To tylko wybrane przykład ćwiczeń, ponieważ możliwości jest dużo więcej 🙂


W artykule wykorzystano następujące źródła:

  • Notatki własne ze studiów podyplomowych z Terapii pedagogicznej.
  • Notatki własne ze szkolenia z Terapii ręki.
  • Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców, Operon, Gdynia 2014.
  • Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, Harmonia, Gdańsk 2004.
  • Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela-terapeuty, Impuls, Kraków 2021.
  • Naprawa R., Maternicka K., Tanajewska A., Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne, Harmonia, Gdańsk 2007.
  • Sąsiadek K., Zabawy paluszkowe, Media Rodzina, Poznań 2005.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Co to jest motoryka mała?

Następny artykuł

Co to jest terapia pedagogiczna?

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Co to jest terapia pedagogiczna?

Co to jest terapia pedagogiczna?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl