piątek, 4 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2022

Jak nauczyć dzieci i młodzież świadomego korzystania z nowych technologii – rola szkoły XXI w.

16 grudnia, 2022
Kategorie: 2022, Artykuły, Edukacja, Inspiracje, Rozwój osobisty
Czas: 3 minuty czytania
A A
0
Jak nauczyć dzieci i młodzież świadomego korzystania z nowych technologii – rola szkoły XXI w.

Konferencja edukacyjna „Homotechnicus. Wyzwania pokolenia Alfa i ewolucja edukacji”


Dzisiejsze dzieci i młodzież wychowują się w świecie cyfrowym, a technologia otacza ich na każdym kroku. Trudno zabronić im korzystania z dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą współczesność – z drugiej strony psychologowie biją na alarm: najmłodsi coraz częściej mają problemy z nawiązywaniem kontaktów w realnym świecie, nie potrafią koncentrować się dłuższy czas na jednym zadaniu i wyraźnie ograniczają swoją aktywność fizyczną.


W sobotę, 19 listopada w Szkole Podstawowej Strumienie w Józefowie pod Warszawą, odbyła się konferencja edukacyjna „Homotechnicus. Wyzwania pokolenia Alfa i ewolucja edukacji”. „Pokolenie Alfa jest niezwykłe, zatem i ich edukacja nie może być zwykła.” – mówi Paulina Moneta, przedstawicielka organizatorów wydarzenia.


Jak pokazują wyniki badań, przeprowadzonych przez prof. SWPS Krystynę Rymarczyk we współpracy z onEVO, trening z wykorzystaniem interaktywnych gier na Magicznym Dywanie onEVO nie tylko wspiera rozwój fizyczny, ale także poznawczy dzieci. Stworzone wraz z ekspertami aplikacje wyświetlane są na podłodze, a dzieci poprzez ruchy rąk i nóg rozwiązują poszczególne zadania. W zależności od gry, jej przebieg wymaga od uczniów współzawodnictwa lub współpracy. Wykazano, że 6-tygodniowy trening (5 dni w tygodniu po 45 minut) wiązał się z poprawą koncentracji, elastyczności poznawczej jak i pamięci operacyjnej u badanych 9-latków.


W ramach konferencji odbył się także panel dyskusyjny, w którym nauczyciele, pedagodzy oraz psychologowie wskazywali, jak można wykorzystać nowe technologie w szkole XXI wieku. Doktor Maciej Kawecki, prowadzący konferencję oraz moderator panelu dyskusyjnego zauważa, że odpowiednie aplikacje na telefon dają możliwość nauczycielowi zweryfikowania wiedzy uczniów, a sami uczniowie zapewne przyjmą tę formę z radością.  Eksperci podkreślali także, że technologia stała się swoistym oknem na świat, okazją do „doświadczenia niedoświadczalnego”, szczególnie w odniesieniu do dzieci ze specjalnymi potrzebami. Mowa tu o uczniach z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, ale także o osobach z zaburzeniami ze spektrum autyzmu czy z dysleksją.


Nie zapomniano także o aspekcie ekologicznym, o przysłowiowym „wyciąganiu dzieci z ławek” – czy to z pomocą interaktywnych tablic i podłóg, czy też klasycznymi metodami – poprzez spacer do parku czy lasu. Podczas konferencji zwrócono także uwagę na problem uzależnień od telefonu czy Internetu. Jak podkreśla prof. SWPS Krystyna Rymarczyk – problem nie bierze się znikąd – jeśli dziecko nieustająco widzi rodzica wpatrzonego w telefon, przyjmuje to za normę. Pamiętajmy – dzieci uczą się poprzez naśladowanie, a na nas rodzicach i pedagogach spoczywa zauważanie pierwszych symptomów uzależnienia.


Jako remedium wskazywano świadome, bezpieczne i przemyślane wprowadzanie dzieci do świata nowych technologii. Wykorzystywanie w toku zajęć pomocy takich jak Magiczny Dywan onEVO nie tylko uczy dzieci ekologii, angielskiego czy zasad zdrowego żywienia, ale także kształtuje w nich umiejętność zdrowej rywalizacji czy współpracy. Magiczny Dywan daje szansę na naukę oraz odkrywanie świata pod czujnym okiem nauczyciela. 


Nie samą teorią człowiek żyje! Po inspirujących prelekcjach i panelu dyskusyjnym, uczestnicy konferencji mieli możliwość wzięcia udziału w praktycznych szkoleniach z wykorzystania Magicznego Dywanu onEVO.


Artykuł sponsorowany.


Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Świąteczne przygotowania w szkole i w domu

Następny artykuł

Jak poczuć świąteczny klimat?

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Jak poczuć świąteczny klimat?

Jak poczuć świąteczny klimat?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl