poniedziałek, 30 czerwca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2022

Co to jest percepcja słuchowa?

13 czerwca, 2022
Kategorie: 2022, Artykuły, Edukacja
Czas: 9 minut czytania
A A
2
Co to jest percepcja słuchowa?

Wiedza w pigułce na temat zaburzeń percepcji słuchowej


Z artykułu dowiesz się między innymi:

  • co to jest percepcja słuchowa,
  • jak wpływa na proces nauki czytania i pisania,
  • kiedy można mówić o słuchu fonemowym,
  • czym różni się niedosłuch od zaburzeń percepcji słuchowej,
  • jak rozpoznać zburzenia percepcji słuchowej u dziecka,
  • jak pomóc dziecku z zaburzeniami percepcji słuchowej.


Co to jest percepcja słuchowa?

Percepcja słuchowa to zdolność odbioru dźwięków z otoczenia – rozpoznawania ich, różnicowania oraz interpretowania w odniesieniu do posiadanych doświadczeń. Percepcja słuchowa pozwala na różnicowanie głosek, dzięki dokonywaniu analizy dźwięków mowy i odróżnianiu ich od siebie, np. koza–kosa (głoski z–s brzmią podobnie, ponieważ różnią się tylko jedną cechą – dźwięcznością).


Percepcja słuchowa korzysta z trzech podstawowych rodzajów słuchu:

  • słuchu fizycznego (fizjologicznego) – odpowiadającego za prawidłowe odbieranie wrażeń słuchowych (prawidłowo funkcjonujący słuch fizyczny pozwala określić czy słyszymy dany dźwięk, czy nie),
  • słuchu muzycznego – charakterystycznego tylko dla ludzi, dzięki któremu można różnicować wysokości i jakości dźwięków oraz odstępy między nimi,
  • słuchu fonematycznego – odpowiedzialnego za identyfikowanie i różnicowanie dźwięków mowy (fonemów).

Za prawidłowy odbiór dźwięków odpowiada nie tylko słuch fizyczny, ale również dobrze funkcjonująca percepcja słuchowa. Analizator słuchowy składa się z: receptora bodźców – ucha, drogi doprowadzającej bodźce – nerwów słuchowych, korowej części mózgu, która odbiera, analizuje i przetwarza bodźce słuchowe. Dzięki sprawnemu funkcjonowaniu analizatora słuchowego dziecko spostrzega, zapamiętuje i rozpoznaje dźwięki, w tym dźwięki mowy (obecnie coraz częściej w literaturze przedmiotu mówi się o funkcjach słuchowo-językowych).


Percepcja słuchowa a nauka czytania i pisania

Opanowanie umiejętności czytania i pisania warunkuje:

  • percepcja słuchowa, czyli spostrzeganie słuchowe (jest jedną z podstawowych funkcji psychofizycznych zaangażowanych w proces czytania i pisania),
  • sprawny analizator słuchowy.

Dziecko, które czyta i pisze posiada umiejętność wyodrębniania poszczególnych głosek (analiza słuchowa) oraz scalania pojedynczych głosek w całość (synteza słuchowa), a także dobrze funkcjonującą pamięć słuchową. Są to umiejętności składające się na percepcję słuchową. Zaburzenia percepcji słuchowej powodują, ze nabycie umiejętności czytania i pisania jest znacznie trudniejsze.


Na percepcję słuchową składa się:

  • Słuch fizjologiczny – odbieranie bodźców akustycznych z otoczenia za pomocą narządu słuchu.
  • Słuch fonetyczny – zdolność odróżniania poszczególnych wariantów realizacyjnych fonemów – głosek oraz zjawisk prozodycznych (akcentu, tempa, rytmu, intonacji, donośności mowy).
  • Analiza słuchowa – jest to umiejętność podziału zdania na wyrazy oraz podziału słowa (sensownego, jak i bezsensownego) na mniejsze cząstki, czyli sylaby lub głoski.
  • Synteza słuchowa – to umiejętność tworzenia zdań z wyrazów oraz scalanie słów z sylab lub głosek.

Ważne

Umiejętność dokonywania świadomej analizy i syntezy słuchowej jest niezbędna w procesie nauki czytania i pisania. Umiejętność ta nie rozwija się samoistnie, ale doskonali się wraz z wiekiem.


  • Pamięć słuchowa – umiejętność rejestrowania, przechowywania i odtwarzania tego, co usłyszymy.
  • Słuch fonematyczny (fonemowy) – jak już wyżej wspomniałam jest to zdolność do różnicowania fonemów, czyli dźwięków wchodzących w skład mowy ludzkiej. Dzięki niemu mamy możliwość wyodrębnienia z wypowiedzi drugiej osoby wyrazu, w wyrazie – sylab, w sylabach – głosek, a także możemy uchwycić kolejność głosek w wyrazie. Daje to możliwość różnicowania słów podobnie brzmiących, ale mającymi inne znaczenie, np. wyżej wspomniana – koza-kosa. Prawidłowo rozwinięty słuch fonematyczny pozwala na świadome dokonywanie analizy i syntezy słuchowej.  

Kiedy można mówić o słuchu fonemowym?

Słuch rozwija się podczas życia płodowego. Słuch fonemowy kształtuje się równolegle z rozwojem mowy dziecka. Warto obserwować ten proces i zwrócić uwagę na istotne symptomy. Co powinno wzbudzić czujność rodziców?

Okres melodii (od urodzenia do 1 roku życia):

  • brak gaworzenia lub jego opóźnienie (norma między 6 a 7 miesiącem),
  • brak reakcji na dźwięki – dziecko nie odwraca się w kierunku dźwięku,
  • brak kojarzenia pierwszych słów oraz dźwięków z osobą lub rzeczą (w wieku 12 miesięcy),
  • brak pierwszych słów pod koniec 1 roku życia.

Okres wyrazu (od 1 do 2 roku życia):

  • nie widać postępów w zakresie rozwoju mowy – mimo upływu kolejnych miesięcy dziecko pozostaje na etapie gaworzenia,
  • brak nowych wyrazów w słowniku dziecka,
  • brak zainteresowania dziecka najbliższym otoczeniem,
  • trudność w nawiązaniu z dzieckiem kontaktu emocjonalnego i wzrokowego,
  • brak reakcji dziecka na bodźce dźwiękowe i na znajome twarze – dziecko nie wykonuje małych poleceń,
  • opóźniony rozwój ruchowy dziecka.

Okres zdania (od 2 do 3 roku życia):

  • posługiwanie się przez dziecko tylko kilkoma prostymi słowami lub mowa w ogóle nie występuje,
  • brak rozumienia komunikatów i wykonywania poleceń,
  • brak reakcji na swoje imię,
  • występuje problem z budowaniem zdań z prawidłową fleksją, składnią lub dziecko w ogóle nie odmienia wyrazów.

Przyczyny zaburzeń słuchu fonemowego

Mogą występować samodzielnie, ale mogą również być związane z:

  • zaburzeniami słuchu fizycznego,
  • nieprawidłowym funkcjonowaniem pracy centralnego układu nerwowego.

Niedosłuch a zaburzenia percepcji słuchowej

Nie można mylić zaburzeń percepcji słuchowej z niedosłuchem. Zaburzenia percepcji słuchowej nie są uwarunkowane niedosłuchem, ale zaburzeniami analizy i syntezy dźwięków mowy, które wynikają z nieprawidłowego funkcjonowania określonych okolic mózgu, gdzie zlokalizowany jest ośrodek korowy słuchu.

  • Niedosłuch – w uproszczeniu można powiedzieć, że jest to nieprawidłowy odbiór dźwięków płynących z dużej odległości (w zależności od stopnia uszkodzenia słuchu).
  • Zaburzenia percepcji słuchowej – odnoszą się do słuchowych zaburzeń odbioru mowy. To problem z wychwytywaniem i różnicowaniem poszczególnych dźwięków z potoku słów, mimo prawidłowego słyszenia. 

Dzieci niedosłyszące źle odbierają dźwięki odległe, ale kiedy je usłyszą dokonują prawidłowej analizy i syntezy. Natomiast dzieci z zaburzeniami słuchu fonematycznego poszczególne dźwięki słyszą prawidłowo (bez względu na odległość), jednak nie są w stanie z potoku słów różnicować pojedynczych dźwięków ani złożyć ich w dźwiękową całość. Jest to umiejętność niezbędna w procesie czytania i pisania podczas, którego nieustannie dokonywana jest analiza i synteza dźwiękowa wyrazów i kojarzona ze znakami graficznymi – literami.


Ważne

Uczniowie z niedosłuchem mogą mieć zaburzenia percepcji słuchowej. Z kolei głębokie deficyty w obszarze percepcji słuchowej mogą być wskazaniem do zbadania słuchu.


Objawy – Jak rozpoznać zaburzenia percepcji słuchowej?

Przejawem zaburzeń percepcji słuchowej może być opóźnienie rozwoju mowy lub zaburzenia mowy we wczesnym dzieciństwie, natomiast u uczniów klas wczesnoszkolnych mogą występować specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ze słuchu.  Co jeszcze?

OKRES PRZEDSZKOLNY

  • Wolne tempo uczenia się piosenek i wierszyków.
  • Problemy z podziałem zdania na wyrazy.
  • Trudności w łączeniu sylab i głosek.

OKRES SZKOLNY

  • Duże trudności z zapisywaniem tekstów dyktowanych (łączny zapis wyrazów sąsiadujących w zdaniu).
  • Za mało liter w wyrazie – gubienie liter.
  • Skłonność do przestawiania sylab w wyrazach.
  • Mylenie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych.
  • Stosowane zamiennie: g-k, b-p, d-t, w-f.
  • Problemy ze zmiękczeniami, problem z różnicowaniem „i” i „j”, kiedy pojawi się w środku wyrazu.
  • Zastępowanie: ę – em, en; ą – om, on.
  • Bardzo duże trudności w nauce języków obcych – problem z rozumieniem mowy w języku obcym oraz trudności w artykulacji (mowa mało zrozumiała).

Podsumowując dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej:

  • często nie rozumieją skomplikowanych poleceń słownych,
  • nie potrafią powtórzyć trudniejszych, dłuższych wyrazów i zdań,
  • mają trudność z wyodrębnianiem sylab i głosek w wyrazach, wyrazów w zdaniach,
  • mówią bezdźwięcznie,
  • trudniej uczą się na pamięć (wierszy, tabliczki mnożenia, ciągów słownych),
  • mają trudności w nauce czytania i pisania,
  • męczą się przy słuchaniu np. opowiadań, bajek,
  • mają problemy w nauce języków obcych, w opanowaniu materiału z gramatyki, w rozumieniu dłuższych wypowiedzi,
  • popełniają błędy fleksyjne (np. przyjacielami zamiast przyjaciółmi. Więcej na temat błędów fleksyjnych – tutaj >) i składniowe (przykłady błędów składniowych – tutaj >),
  • popełniają błędy podczas pisania ze słuchu,
  • opuszczają litery, zakończenia wyrazowe, zamieniają głoski dźwięczne na bezdźwięczne, mają kłopoty z prawidłowym zmiękczaniem głosek, z ustaleniem prawidłowego następstwa głosek w wyrazach, przestawianiem liter, sylab, problemy ze zróżnicowaniem głosek nosowych,
  • posiadają ubogie słownictwo, występują agramatyzmy, deformacje słów.

Jak pomóc dziecku z zaburzeniami percepcji słuchowej?

Zaburzenia percepcji słuchowej to częste zjawisko spotykane u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Najważniejsze, aby jak najszybciej wychwycić problem i rozpocząć pracę. Ćwiczenia percepcji słuchowej przeznaczone są dla dzieci w każdym wieku. Systematyczna praca jest w stanie całkowicie wyrównać deficyty rozwojowe. Pamiętajmy, że czas gra tutaj kluczową rolę – im wcześniej zaczniemy, tym lepsze efekty uzyskamy. Pracę z dzieckiem możemy oddać w ręce specjalisty prowadzącego, np. treningi słuchowe (Metoda Tomatisa, Trening Johansena, Metoda Neuroflow). W szkole dziecko może skorzystać z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (więcej na temat zajęć korekcyjno-kompensacyjnych – tutaj >) czy terapii pedagogicznej, gdzie ćwiczona jest percepcja słuchowa. Ale stymulacja słuchowa może odbywać się także w domu przez poprawę środowiska akustycznego w najbliższym otoczeniu dziecka.


Więcej na temat ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową przeczytacie w kolejnym artykule, który już wkrótce 😊


W artykule wykorzystano następujące źródła:

  • Notatki własne ze studiów podyplomowych z Terapii pedagogicznej oraz materiały ze szkolenia Karty Oceny Słuchu Fonemowego.
  • Maurer A., Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych, 2006.
  • Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Bydgoszcz 2001.
  • https://www.komlogo.pl/index.php/encyklopedia/132-a/1244-percepcja-sluchowa

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Światowy Dzień bez Papierosa

Następny artykuł

Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

Comments 2

  1. Aśka says:
    1 rok ago

    Czy zaburzenia percepcji słuchowej to to samo co centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego? Jakie są ewentualnie róznice?

    Odpowiedz
    • pedagogonline.pl says:
      1 rok ago

      Odpowiadając krótko – nie, to nie to samo. Różnica polega m.in. na tym, że przy APD (zaburzeniach przetwarzania słuchowego) deficyty zlokalizowane są w CUN, podczas gdy słuch fizyczny jest w normie, natomiast zaburzenia percepcji słuchowej można rozumieć jako objawy tego zaburzenia. Wiem, że logopedzi nie używają tych pojęć zamiennie.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl