Gry edukacyjne uwielbiane przez młodszych i starszych

Przegląd 10 mini gier do wykorzystania między innymi na zajęciach terapeutycznych w szkole oraz podczas jesiennych wieczorów w domu


Nie jest tajemnicą, że dzieci zarówno młodsze, jak i starsze uwielbiają grać w gry. Z pewnością można stwierdzić, że najmłodsi wiedzą, co dobre, bo gry oprócz tego, że są fantastyczną rozrywką i dostarczają wiele zabawy mają także walor edukacyjny, a nawet terapeutyczny. Sama nie wyobrażam sobie swoich zajęć bez wykorzystania gier (a raczej moi uczniowie sobie tego nie wyobrażają 😊). Gry są świetnym urozmaiceniem tradycyjnych ćwiczeń na kartach pracy, ale też doskonale sprawdzają się podczas zajęć świetlicowych czy w czasie długiego jesiennego wieczoru w domu. Zachęcam Was do korzystanie z gier zwłaszcza, że współczesny rynek jest bogaty w niezwykle ciekawe gry edukacyjne. Bogactwo gier może być kłopotliwe, bo skąd wiadomo, które gry wybrać? Moim zdaniem proste rozwiązania są najlepsze, dlatego też przestawiam Wam 10 propozycji gier, które u mnie na zajęciach sprawdzają się najlepiej, są uwielbiane przez uczniów, a co najważniejsze możecie je kupić nie ponosząc wielkich kosztów 😊


1. GALIMATIAS – gra karciana ćwicząca pamięć, koncentrację i spostrzegawczość. Gra składa się z 30 kart pomalowanych w abstrakcyjne, kolorowe wzory. Przeznaczona jest już dla 5 latków, ale idealnie sprawdzi się u starszych dzieci. W grę może grać 2-4 graczy.

Jak grać?

Na stole rozkładamy karty obrazkami do dołu. Osoba rozpoczynająca grę odkrywa dwie dowolne karty.

  • Jeśli obrazki kart stanowią parę, gracz zabiera je i odkrywa następną parę.
  • Jeśli odwrócone karty nie są takie same to gracz zakrywa je z powrotem, a ruch przechodzi do kolejnej osoby.

Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej kart.


2. ORIENTUJ SIĘ! – gra edukacyjna ćwicząca spostrzegawczość, kojarzenie i refleks. Przeznaczona dla dzieci od 6 roku życia. Zalecana liczba graczy to 2-4 osoby.

Jak grać?

Rozkładamy na stole wszystkie tabliczki, stroną z czarno-białymi paskami do góry. Karty z obrazkami leżą ułożone w stos, potasowane, obrazkami do dołu. Na stole powinna być umieszczona dostępna dla wszystkich klepsydra oraz żetony. Osoba rozpoczynająca grę odkrywa pierwszą z wierzchu kartę ze stosu i kładzie ją tak, aby pozostali gracze widzieli. Teraz każdy z graczy stara się jak najszybciej znaleźć tabliczkę z obrazkiem, na którym można odczytać kształt podobny do obrazka na karcie. Osoba, która zrobi to jako pierwsza mówi STOP i zabiera tabliczkę ze stołu. Wszystko musi odbywać się w czasie odmierzanym przez klepsydrę (uruchomioną zaraz po wyłożeniu karty ze stosu). Za jedną tabliczkę gracz otrzymuje jeden żeton i kończy swoje poszukiwania odkładając tabliczkę na swoje miejsce oraz mieszając wszystkie tabliczki. Teraz kartę odkrywa kolejny gracz. Wygrywa ten, kto zdobędzie 10 żetonów.


3. JAKIE MACIE POSTACIE? – gra obrazkowa ćwicząca spostrzegawczość i refleks. Rekomendowana dla 2-3 osób od 4 roku życia.

Jak grać?

Gra w dwóch wariantach – zwycięża ten, kto jest najbardziej spostrzegawczy i najszybciej znajdzie elementy, z których ułoży najwięcej postaci.

WARIANT 1. – Wszystkie tabliczki z postaciami leżą na stole obrazkami do góry. Karty z postaciami leżą na stosie odwrócone tyłem. Każdy uczestnik gry otrzymuje 1 kartę z postacią, nie odwraca jej oraz nie pokazuje pozostałym. Na umówiony sygnał każdy uczestnik gry odkrywa swoją kartę i stara się znaleźć jak najszybciej 3 tabliczki, z których można ułożyć znajdującą się na karcie postać. Po ułożeniu można wziąć następną kartę ze stosu i układać kolejną postać. Gra kończy się, gdy zabraknie tabliczek do układania postaci. Wygrywa ten z graczy, który ma w swoim posiadaniu najwięcej ułożonych postaci.

WARIANT 2. – Wszystkie tabliczki z postaciami leżą na stole odwrócone obrazkiem do dołu (obrazki są niewidoczne) i wymieszane. Kartę z postacią otrzymuje każdy uczestnik gry i kładzie ją przed sobą obrazkiem do góry. Grę rozpoczyna najmłodszy uczestnik, który odkrywa zawsze dwie tabliczki z obrazkiem części postaci.

  • Jeśli tabliczki są częścią postaci, która znajduje się na karcie uczestnika, gracz zabiera je i kładzie przed sobą.
  • Jeśli tylko jedna tabliczka pasuje do postaci z obrazka, gracz zabiera ją, a drugą odkłada w to samo miejsce obrazkiem do dołu.
  • Jeśli żadna z odwróconych tabliczek nie jest częścią postaci z karty gracza, wraca na swoje miejsce odwrócona obrazkiem do dołu. Do gry wkracza kolejny uczestnik i powtarza czynności.

Odwracane tabliczki muszą być widoczne dla wszystkich graczy. Ta osoba, której uda się ułożyć całą postać, sięga po kolejną kartę i układa następną postać. Zwycięża ten z graczy, który ułożył najwięcej postaci.


4. INTELIGENCJA – gra towarzyska rozwijająca myślenie, słownictwo i zakres wiedzy ogólnej. Przeznaczona dla minimum 2 osób powyżej 8 roku życia. Celem gry jest zdobycie największej ilości punktów poprzez wpisywanie wyrazów, których nie wymyślił przeciwnik.

Jak grać?

Każdy z graczy otrzymuje ołówek oraz kartkę do gry, na której wpisuje 6 kategorii (kategorie można wymyślić samodzielnie lub skorzystać z planszy do losowania). Każdy z graczy losuje po kolei jedną kategorię (ważne: te same kategorie mogą być wylosowane wielokrotnie, co oznacza, że w danej rundzie możemy wpisywać np. 2 razy miasto). Gra składa się z 13 rund, z których w każdej kolejni gracze losują literę, na którą będą zaczynały się wyrazy wpisywane do tabel. Ten, kto zapełni swoje pola, jako pierwszy mówi STOP, a wtedy wszyscy pozostali gracze muszą przestać pisać. Po każdej rundzie podliczane są punkty.

Punktacja:

  • 0 pkt. – błędna odpowiedź
  • 5 pkt. – to samo słowo, co przeciwnik
  • 10 pkt. – inny wyraz, niż przeciwnik

5. DOBBLE – gra karciana ćwicząca percepcję wzrokową, spostrzegawczość, koncentrację i refleks. Przeznaczona dla dzieci w różnym wieku (starsze również bardzo ją lubią). W grę składającą się z 55 kart może grać 2-8 graczy w wieku od 6 lat. Do gry dołączona jest instrukcja, która dokładnie wyjaśnia zasady gry oraz 5 wariantów minigier (WIEŻA, STUDNIA, PARZY!, ZATRUTY PODARUNEK, TROJACZKI).

Jak grać?

W grze Dobble na dwóch dowolnych kartach zawsze znajduje się jeden wspólny symbol. Trzeba go znaleźć, zanim zrobią to inni.

  • Minigra 1. – WIEŻA – Każdy z graczy otrzymuje po jednej karcie (zakrytej), pozostałe leżą na środku tworząc odkryty stos kart. Zadaniem każdego gracza jest zdobyć jak najwięcej kart. Na dany znak każdy z graczy odkrywa swoją kartę i szuka symbolu łączącego jego kartę z wierzchnią kartą ze stosu na środku stołu. Gracz, który jako pierwszy głośno nazwie taki symbol, zabiera kartę ze stosu i kładzie ją przed sobą. Wygrywa ten, kto zbierze największą ilość kart.
  • Minigra 2. – STUDNIA – Na środku stołu leży jedna odkryta karta, pozostałe zakryte karty otrzymują wszyscy gracze po równo. Celem gry jest jak najszybsze pozbycie się wszystkich kart. Na dany znak gracze odkrywają swoje talie kart i każdy stara się znaleźć symbol łączący wierzchnią kartę jego talii z kartą na środku stołu. Ten, kto pierwszy głośno nazwie symbol, kładzie swoją kartę na karcie centralnej i w ten sposób jego karta jest teraz kartą centralną dla wszystkich. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się kart.

W te dwa warianty na moich zajęciach w szkole gramy najczęściej 🙂


6. WARCABY – gra planszowa, strategiczna, ćwicząca analityczne myślenie, planowanie i umiejętność przewidywania. W grze może wziąć udział 2 graczy.

Jak grać?

Gracze ustawiają swoje pionki na ciemnych polach szachownicy, w trzech skrajnych rzędach, naprzeciw siebie. Gracze poruszają się pionkami na planszy, w taki sposób, aby zbić pionki przeciwnika. Pionki mogą poruszać się o jedno pole w przód lub w bok. Wygrywa ten z graczy, który przeprowadzi jak najwięcej swoich pionków do przeciwległego, ostatniego rzędu szachownicy, zbijając przy tym maksymalną ilość pionków przeciwnika.


7. BIERKI – gra zręcznościowa, która ćwiczy nie tylko sprawność manualną, ale także koncentrację uwagi, cierpliwość i precyzję. Gra doskonała dla większej grupy uczniów lub całej rodziny, ponieważ ilość graczy jest nieograniczona. W grę można grać powyżej 3 roku życia (nie zaleca się zabawy bierkami młodszym dzieciom ze względu na cienkie patyczki, które mogą być dla nich niebezpieczne).

Jak grać?

Gracz bierze do ręki stos bierek i stawiając je w pozycji pionowej rozsypuje na stole. Celem każdego gracza jest zebranie palcami z jednego rozsypu jak największej ilości bierek. Bierki, których wartość przekracza 1 pkt. mogą służyć do zdobywania innych. Bierki można zbierać przez podnoszenie, wyrzucanie w górę, naciskanie końca bierki do momentu, gdy drgnie choćby jedna z pozostałych na stole. Kolejny gracz gra całym stosem bierek. Zwycięża ten, kto zdobędzie najwięcej punktów (każdej bierce przypisana jest określona ilość punktów).


8. CHIŃCZYK – gra planszowa ćwicząca umiejętność logicznego myślenia, przewidywania i współzawodnictwa, a także koncentracji uwagi, cierpliwości i spostrzegawczości. Przeznaczona dla 2-4 osób.

Jak grać?

Zadaniem graczy jest przejście dookoła całej planszy czterema pionkami z pozycji początkowych na końcowe. Gracz, który zrobi to, jako pierwszy, wygrywa. Rozpoczęcie gry zaczyna osoba, która wyrzuci na kostce szóstkę (dozwolone 3 rzuty, jeśli wszystkie pionki znajdują się w domu). Dowolny pionek z czwórki danego gracza jest wtedy umieszczany na pierwszym polu planszy oznaczonym w kolorze pozostałych pionków. Gra polega na przesuwaniu po planszy swoich pionków o tyle pól, ile oczek zostanie wyrzuconych na kostce (1-6). Jeśli gracz zatrzyma się na polu, w którym znajduje się pionek przeciwnika, to jest on usuwany i wraca do domu – musi rozpocząć swoją wędrówkę po planszy od początku.

Ważne: Wyrzucając szóstkę, można wykonać dodatkowy ruch, ale ruchów takich nie może być więcej niż 3 pod rząd.


9. STORY CUBES – kości, gra rozwijająca wyobraźnię, kreatywność oraz słownictwo. Przeznaczona dla dowolnej ilości osób od 6 roku życia. Gra składa się z 9 kości, z których każda zawiera na ściankach odmienny zestaw ilustracji.

Jak grać?

Gra polega na rzucaniu kośćmi i opowiadaniu historii przy wykorzystaniu symboli, które wypadły na kościach. Historię można rozpocząć od dowolnej ilustracji, a opowiadania tworzyć samodzielnie lub wspólnie z pozostałymi graczami. Gra jest doskonałą zabawą dla dzieci w każdym wieku. 

Warto wspomnieć, że gra Story Cubes zdobyła tytuł “Zabawka Roku 2017” przyznawany najbardziej wartościowym, mądrym i bezpiecznym zabawkom i grom oraz otrzymała główną nagrodę w konkursie “Świat przyjazny dziecku” organizowanym przez Komitet Ochrony Praw Dziecka w 2017 r. 


10. PIOTRUŚ/MEMORY (Black Peter&Memo) – gra karciana z postacią Disney’a – Minnie uwielbiana przez młodszych graczy. Ćwiczy percepcję wzrokową, rozwija myślenie i język. Przeznaczona jest dla 2 – 5 graczy. W talii znajduje się 25 kart (12 par kart z obrazkami tego samego rodzaju i 1 kartą “czarnego Piotrusia”).

Jak grać?

Karty, albo otrzymują wszyscy gracze i wtedy dobiera się kolejno karty od gracza siedzącego po prawej stronie, wyciągając je z trzymanego przez niego wachlarza kart lub też gracze dobierają sobie po jednej karcie z nierozdanej kupki leżącej na środku stołu. Gracze nie widzą, jaką kartę wyciągają. Jeśli dobrana karta pasuje do pary, z kartą, którą gracz już posiada, całą parę gracz odkłada na bok. Czynności te wykonują kolejno wszyscy gracze aż do momentu, kiedy gracze pozbędą się kart. Ta osoba, która na końcu zostaje z “Piotrusiem”, przegrywa.


Jestem ciekawa czy korzystacie z gier edukacyjnych podczas swoich zajęć czy domowych zbaw z dziećmi oraz czy wymienione wyżej pozycje są Wam znane 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *