3 towarzyskie gry edukacyjne, nie tylko dla dzieci
Ostatnio dużo mówi się o emocjach. Z pewnością przyczyniła się do tego sytuacja pandemii, która na wiele aspektów otworzyła nam oczy. Świadomość związana z tym, że świat emocji odgrywa ogromną rolę w naszym życiu jest coraz większa. W związku z tym na rynku pojawia się wiele materiałów edukacyjnych, których głównym celem jest poszerzanie wiedzy dotyczącej emocji już od najmłodszych lat. Jak dobrze wiemy, dzieci najlepiej uczą się przez zabawę, ale też nam – dorosłym wiedza szybciej przychodzi, kiedy zdobywamy ją w sposób przyjemny, często nieświadomie. Te magiczne funkcje mają w sobie gry, które zapewniając doskonałą rozrywkę, edukują, rozwijają i wyposażają w przydatne umiejętności. Dzisiaj chcę Wam zaprezentować 3 gry o emocjach (nie tylko dla dzieci – uwierzcie mi i dorośli potrafią świetnie się przy nich bawić), które możecie wykorzystać między innymi na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne. Jak wiecie polecam tylko to, co u mnie się sprawdza, dlatego mam nadzieję, że i Wam przypadną do gustu – chyba, że już znacie? 😊
GRA NA EMOCJACH
Gra przeznaczona jest dla 3 do 10 graczy powyżej 10 roku życia. Zawiera 100 kart z symbolami za pomocą których przedstawiane są różne emocje oraz 5 kart z przykładowymi pytaniami i 5 kart bez symboli (tutaj każdy z graczy może narysować własne symbole emocji). Każda karta może się kojarzyć z czymś innym, co daje możliwość swobody i z pewnością gwarantuje dobrą zabawę. Ale GRA NA EMOCJACH to nie tylko rozrywka – trzeba docenić jej walor edukacyjny. Gra pokazuje, jak każdy z nas może interpretować daną sytuację, jak wyobraża sobie emocje, ja je spostrzega. Dodatkowo wczuwając się w emocje innych mamy okazję rozwijać swoją empatię i wrażliwość.
Grę rozpoczyna dowolny gracz pytaniem: Jak się czuję, gdy… (musi paść konkretna sytuacja, np. Jak się czuję, gdy zaczyna padać deszcz, a miałam zaplanowaną wycieczkę), pozostali gracze wykładają po jednej karcie pasującej według nich do odpowiedzi na pytanie (karty kładzie się rysunkiem do dołu, aby osoba zadająca pytanie nie wiedziała, kto i co wybrał). Z wyłożonych kart gracz rozpoczynający wybiera rysunek, który najlepiej pasuje do odpowiedzi na jego pytanie. Gracz, do którego należy wybrana karta zdobywa punkt. W kolejnej rundzie inny z graczy zadaje wymyślone przez siebie pytanie. Zwycięża ta osoba, która zdobędzie jako pierwsza 3 punkty. Warto zaznaczyć, że GRA NA EMOCJACH otrzymała wiele prestiżowych nagród.
EMO-MEMO
Gra stworzona przez Joannę Baranowską i Sylwię Anderson-Hanney, prekursorki Pozytywnej Dyscypliny w Polsce. Jeśli chcecie poznać metodę Pozytywnej Dyscypliny zachęcam Was do odwiedzenia strony www.pozytywnadyscyplina.pl. Gra przeznaczona jest dla wszystkich, którzy chcą wspomagać swój rozwój emocjonalny oraz rozwój samoregulacji.
Więcej na temat samoregulacji możecie przeczytać tutaj >
EMO-MEMO to gra z kartami emocji uwielbiana przez moich uczniów. (Nie wiem, jak jest u Was, ale na moich zajęciach gry typu memory cieszą się ogromnym zainteresowaniem i uznaniem wśród dzieci). EMO-MEMO to gra, której celem jest nie tylko doskonała zabawa, ale także nauka, ponieważ wykorzystując zawarte w niej karty z nazwami emocji można porozmawiać z dziećmi między innymi o tym czym są emocje, jakie mamy emocje i kiedy się pojawiają oraz jak na nas wpływają. EMO-MEMO bawiąc wyposaża dzieci w podstawową wiedzę służącą oswajaniu emocji przez ich nazywanie, co z kolei wspiera proces samoregulacji. Gra doskonale sprawdza się na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Więcej na temat zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne możecie przeczytać tutaj >
EGO EMOCJE
Na koniec gra, którą możecie wykorzystać zarówno na zajęciach ze starszymi dziećmi, ale również z powodzeniem sprawdzi się podczas domowych spotkań z przyjaciółmi. EGO EMOCJE to gra towarzyska przeznaczona od 1 do 6 graczy, zdecydowanie dla starszych uczniów (powyżej 12 roku życia) – im starsi uczniowie, tym lepiej się przy niej bawią. Polega na losowaniu haseł (łącznie wszystkich haseł jest ponad 300), odczytywaniu ich na głos oraz określaniu swoich uczuć względem przeczytanej treści. Odczuwane emocje określane są w trzech kategoriach: pozytywne, neutralne i negatywne. Następnie odpowiednim żetonem-emotikonem zaznacza się swoją odpowiedź w taki sposób, aby pozostali gracze nie widzieli. Teraz zadaniem pozostałych jest odgadnąć wybór osoby obstawiającej. Gracz, który najlepiej przewidzi odpowiedzi swoich przeciwników, zostaje zwycięzcą.
Gra jest doskonałym sposobem na poznanie siebie oraz swoich przeciwników, a także na określenie swojego podejścia do różnych, często nieoczywistych i zaskakujących tematów. Jeśli lubicie psychologiczne i rozwijające gry przy których nie brakuje dobrej zabawy serdecznie Wam ją polecam.
Lubicie gry o emocjach? 🙂