środa, 2 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Jak uczyć się skuteczniej? O tym, jak technika Pomodoro wpływa na proces uczenia się

25 kwietnia, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Edukacja, Rozwój osobisty
Czas: 4 minuty czytania
A A
0
Jak uczyć się skuteczniej? O tym, jak technika Pomodoro wpływa na proces uczenia się

Na czym polega technika Pomodoro i jak działa na koncentrację?


Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • dlaczego współczesne dzieci i młodzież mają problemy z koncentracją,
  • co to jest technika Pomodoro,
  • jak korzystać z techniki Pomodoro w praktyce,
  • dlaczego warto z niej korzystać.


Problem z koncentracją, czyli co rozprasza współczesne dzieci i młodzież?

Współczesne dzieci i młodzież muszą mierzyć się dzisiaj przede wszystkim z nadmiarem bodźców. Głównymi rozpraszaczami są ekrany – telefony, tablety, komputery czy telewizory. Wszystkie nowoczesne urządzenia i gadżety są zaprojektowane w taki sposób, aby przyciągać uwagę młodego odbiorcy (tak naprawdę nie tylko młodego). Dziecko, które uczy się przy włączonym telewizorze czy odrabia zadania pisząc z kimś na Messengerze nie będzie w stanie dzielić swojej uwagi między jednym a drugim. Rezultaty nauki będą po prostu słabe. Wykonywanie kilku czynności naraz absolutnie nie sprzyja koncentracji. Zadania powinny być wykonywane pojedynczo, gdyż tylko wtedy można dać z siebie maksimum i oczekiwać pozytywnych efektów. Problemy z koncentracją zauważają już nie tylko martwiący się rodzice i nauczyciele, ale sami uczniowie. W swojej pracy spotykam się z dziećmi (zwłaszcza są to starsi uczniowie), które same przyznają, że mają problem z koncentracją. Czy istnieje jakaś skuteczna metoda, która mogłaby pomóc młodym ludziom? Jak się okazuje bardzo przydatna może być technika Pomodoro.


Co to jest technika Pomodoro?

Technika Pomodoro jest jedną z metod zarządzania czasem. Została wymyślona w latach 80. XX wieku przez Włocha, Francesco Cirillo. Technika polega na pracy w 25-minutowych sekcjach, po których następują 5-minutowe przerwy. Nazwa metody pochodzi od kuchennego minutnika w kształcie pomidora, który był używany przez Cirillo w jego pierwszych eksperymentach. Technikę Pomodoro można wykorzystać zarówno podczas nauki, jak i pracy. Polecam przetestować ją u siebie, a następnie zapoznać z nią uczniów. Myślę, że może być doskonałym narzędziem m.in. dla ósmoklasistów robiących powtórki przed egzaminami.


Jak korzystać z techniki Pomodoro w praktyce?

Kroki, jakie należy wykonać, aby korzystać z techniki Pomodoro:

  1. Przygotuj listę zadań do wykonania – najlepiej na kartce spisać wszystko to, co trzeba zrobić (czego się nauczyć, co powtórzyć, jakie prace napisać itp.).
  2. Wybierz z listy to zadanie, które chcesz wykonać – zadania z listy powinny być wykonywane pojedynczo, jedno po drugim.
  3. Weź do ręki minutnik i ustaw czas na 25 minut (tyle trwa jedno „pomodoro”). Najlepiej skorzystać z budzika lub timera kuchennego – telefon komórkowy nie jest polecany, ponieważ jest to opcja, która bardzo łatwo może rozproszyć. Minutnik musi być postawiony w zasięgu wzroku, aby śledzić upływ czasu.
  4. Pracuj nad swoim zadaniem przez 25 minut w pełnej koncentracji. Należy postarać się, aby w tym czasie wyeliminować wszelkie rozpraszacze – powiadomienia na telefonie czy komputerze powinny być wyłączone. 25 minut to czas maksymalnej koncentracji i skupienia się tylko na tym, co robimy. Jeśli zadanie trwa krócej niż jedno „pomodoro”, czyli jeśli wykonamy je w czasie krótszym niż 25 minut, należy podjąć się wykonywania kolejnego, krótszego zadania, tak aby wypełnić całe „pomodoro”.
  5. Zrób 5-minutową przerwę po upływie 25 minut. Jest to element obowiązkowy metody Pomodoro, którego nie można pominąć. W czasie przerwy można sobie pozwolić na krótki relaks, przygotować coś do picia, pochodzić, przeciągnąć się, skorzystać z toalety itp.
  6. Wykonaj 4 cykle „pomodoro” – po każdej 25-minutowej rundzie następuje 5 minut przerwy. Po upływie 4 cykli (4 x 25 min. = 100 min. – 1h 40 min.) powinna nastąpić dłuższa przerwa (20 – 30 minut).

Dlaczego warto korzystać z techniki Pomodoro?

Technika Pomodoro:

  • sprzyja koncentracji i skupieniu uwagi na pojedynczym zadaniu,
  • pozwala lepiej organizować czas przeznaczany na naukę lub pracę,
  • ułatwia efektywną realizację zaplanowanych działań,
  • zwiększa wydajność podejmowanych działań,
  • świadomość przerwy motywuje do pracy,
  • ułatwia zarządzanie obowiązkami,
  • narzuca samodyscyplinę.

Czy znacie technikę Pomodoro? A może korzystacie z niej w pracy lub nauce?


Źródło:

  • Materiały ze szkolenia „Trening koncentracji uwagi i pamięci”.

Zapraszam także do zapoznania się z pozostałymi artykułami z cyklu „Jak uczyć się skuteczniej?”, które ukazały się do tej pory:

  • Jak działanie półkul mózgowych wpływa na proces uczenia się. Dominacja półkulowa – prawda czy mit? 
  • Jak kreatywność wpływa na proces uczenia się. Rozwijanie kreatywności u dzieci, młodzieży i dorosłych.
  • Jak style edukacyjne wpływają na proces uczenia się. Co to są style uczenia się?
  • Jak koncentracja wpływa na proces uczenia się. Kilka słów o koncentracji.
  • Jak inteligencje wielorakie wpływają na proces uczenia się. Rozwijanie poszczególnych typów inteligencji.
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Odnawianie wiedzy i umiejętności – okresowe szkolenia BHP dla nauczycieli

Następny artykuł

Konkurs esejowy od BUKI

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Konkurs esejowy od BUKI

Konkurs esejowy od BUKI

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl