piątek, 4 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Kompetencje kluczowe – cz. 2.

31 lipca, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Edukacja
Czas: 7 minut czytania
A A
0
Kompetencje kluczowe – cz. 2.

Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w szkole podstawowej i ponadpodstawowej


Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • dlaczego kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów jest tak ważne,
  • jakie umiejętności są potrzebne współczesnym dzieciom i młodzieży na rynku pracy,
  • jaka jest odpowiedź szkoły w związku z koniecznością kształtowania kompetencji kluczowych,
  • jakie metody pracy z uczniami wpływają na rozwój ich kompetencji kluczowych.


Dlaczego kształtowanie kompetencji kluczowych jest ważne dla młodego pokolenia?

Dzisiejszy świat zmienia się bardzo szybko. Zmiany spowodowane są m.in. rozwojem technologii i cyfryzacją społeczeństwa. Współczesne dzieci i młodzież od początku swojego życia obcują z technologią, przez co najmłodsze pokolenia nazywane są cyfrowymi tubylcami. Jako że technologia jest już wszechobecna w naszym codziennym życiu (zarówno prywatnym, jak i zawodowym) wyzwania, które stoją przed współczesnymi dziećmi i młodzieżą są zupełnie inne, niż te, które stały przed ich rodzicami czy dziadkami.

Każde pokolenie musi mierzyć się ze zmieniającą się rzeczywistością – jest to naturalny proces świadczący o rozwoju. Na przestrzeni lat obserwowaliśmy, jak stopniowo ludzi zastępowały maszyny i komputery. Różnica jest jednak taka, że tempo dzisiejszych zmian jest naprawdę błyskawiczne. Chcąc nadążyć za tym, co się dzieje i odnaleźć się w tak dynamicznej rzeczywistości, trzeba posiadać odpowiednie kompetencje. Kompetencje, o których mowa to m.in. kompetencje kluczowe – więcej na ich temat przeczytacie tutaj > 


Jakie umiejętności są potrzebne współczesnym dzieciom i młodzieży na rynku pracy?

Chcąc odpowiedzieć na tak zadane pytanie należy spojrzeć na dzisiejszy rynek pracy i oczekiwania pracodawców wobec przyszłych pracowników. Analizując oferty pracy wielu kluczowych firm można dostrzec pewne podobieństwo w kompetencjach wymaganych od kandydatów. Oczywiście wszystko zależy od specyfiki danej branży oraz stanowiska na jakie się aplikuje, niemniej jednak dzisiaj pracodawcy szukają przede wszystkim osób, które:

  • myślą twórczo i nieszablonowo,
  • cechują się kreatywnością i innowacyjnością,
  • potrafią wcielać w życie swoje pomysły,
  • są odważne i zdeterminowane w dążeniu do celu,
  • potrafią myśleć krytycznie,
  • są samodzielne – nie tylko wykonują polecenia, ale przede wszystkim samodzielnie szukają rozwiązań,
  • potrafią współpracować – stawiają na pracę zespołową,
  • są elastyczne – potrafią dostosować się do zmieniających się warunków i okoliczności,
  • posiadają umiejętność dobrej organizacji pracy i zarządzania sobą w czasie,
  • są wielozadaniowe,
  • dobrze radzą sobie ze stresem,
  • mają świadomość swoich mocnych i słabych stron.

Jaka jest odpowiedź szkoły w związku z koniecznością kształtowania kompetencji kluczowych?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to:

  • sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych;
  • sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego;
  • poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł;
  • kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
  • rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych;
  • praca w zespole i społeczna aktywność;
  • aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju.

Z kolei w szkołach ponadpodstawowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum należą:

  • myślenie – rozumiane jako złożony proces umysłowy, polegający na tworzeniu nowych reprezentacji za pomocą transformacji dostępnych informacji, obejmującej interakcję wielu operacji umysłowych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobrażanie sobie, sądzenie, rozwiązywanie problemów, twórczość. Dzięki temu, że uczniowie szkoły ponadpodstawowej uczą się równocześnie różnych przedmiotów, możliwe jest rozwijanie następujących typów myślenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo-skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ciągłości kształcenia ogólnego rozwija zarówno myślenie percepcyjne, jak i myślenie pojęciowe. Synteza obu typów myślenia stanowi podstawę wszechstronnego rozwoju ucznia;
  • czytanie – umiejętność łącząca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeń symbolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejętność lingwistyczna i psychologiczna prowadząca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie, przekazywania doświadczeń między pokoleniami;
  • umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie, to podstawowa umiejętność społeczna, której podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozumienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych;
  • kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
  • umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno- -komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni;
  • umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł;
  • nabywanie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania;
  • umiejętność współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych.

Kompetencje kluczowe uczniów powinny być kształtowane na wszystkich etapach edukacyjnych zarówno w szkole podstawowej, jak i w szkole ponadpodstawowej. Nauczyciele odpowiedzialni za ten proces powinni dołożyć wszelkich starań, aby uczniowie mieli możliwość rozwijania kompetencji kluczowych w szkole. W związku z tym warto wykorzystywać różne metody pracy z młodymi ludźmi, dzięki którym będą oni mogli kształtować niezbędne dzisiaj umiejętności. Należą do nich m.in. praca w grupie, komunikacja zespołowa, samoocena własnej pracy, ocena koleżeńska i samodzielne dochodzenie do wiedzy.


Wybrane metody wpływające na rozwój kompetencji kluczowych uczniów

Rozwijaniu kompetencji kluczowych służą przede wszystkim metody aktywizujące – więcej na temat metod aktywizujących – tutaj >

  1. Metoda projektu – polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów określonego „dużego” zadania na podstawie wcześniej ustalonych założeń. Projekty zwykle realizowane są przez dłuższy okres (np. kilka tygodni). Projekt można realizować samodzielnie (indywidualnie), jak i grupowo (projekty grupowe, klasowe).
  2. Metoda portfolio (inaczej nazywana metodą teczki) – to zbiór materiałów na określony temat. Polega na kompletowaniu teczki z pracami ucznia, przedstawiającej jego zaangażowanie, osiągnięcia oraz dokumentację pracy wokół wybranego tematu. W skład portfolio mogą wchodzić m.in. notatki dotyczące danego zagadnienia, artykuły prasowe, ilustracje, płyty CD oraz wszystkie inne wytwory i pomysły ucznia. 
  3. Metoda WebQuest – to odmiana metody projektowej. Metoda polega na wykorzystywaniu wiedzy zdobytej na podstawie zasobów internetu, bez kopiowania treści – treści muszą być odpowiednio przeformułowane, w celu rozwiązania danego problemu.
  4. Metoda eksperymentu – uczeń zdobywa wiedzę poprzez samodzielne doświadczanie, sprawdzanie i testowanie badanych zjawisk. Obserwacja, a następnie analiza badanego zjawiska pozwala na samodzielne wyciąganie wniosków. Pamiętajmy, że młodzi ludzie najlepiej uczą się przez praktyczne działanie i doświadczenie.
  5. Grywalizacja (np. Kahoot) – wykorzystanie mechanizmów znanych z gier do innych niż gra obszarów. Uwielbianą wśród młodych ludzi jest aplikacja Kahoot, która pozwala na tworzenie różnotematycznych quizów i wykorzystywanie ich na lekcjach czy zajęciach dodatkowych. Dobra zabawa gwarantowana! 🙂
  6. Nauczanie problemowe (PBL – ang. Problem Based Learning) – motywujące nauczanie, oparte na rozwiązywaniu problemów. Metoda stawia ucznia w centrum procesu przekazywania wiedzy i skłania go do samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Uczeń staje się odpowiedzialny za uczenie się.
  7. Debata – metoda oparta na dialogu i usystematyzowanej dyskusji, najczęściej wykorzystywana przy omawianiu kontrowersyjnych tematów.
  8. Analiza SWOT – służy do porządkowania i analizy informacji. Analiza SWOT pomaga zidentyfikować mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia konkretnego problemu, rozważanej sytuacji czy kompetencji osobistych.
  9. Storytelling – czyli opowiadanie historii. Dzięki opowiadaniom pobudzana jest wyobraźnia słuchaczy. Szczególnie przydatna, gdy wprowadzane są trudne zagadnienia.
  10. Kapelusze de Bono ­– metoda pomagająca w rozwiązywaniu problemów. 6 kapeluszy odnosi się do 6 różnych stylów myślenia. Osoba korzystająca z metody wciela się w 6 różnych ról, dzięki czemu analizuje dany problem z 6 różnych perspektyw. Metoda opiera się na myśleniu lateralnym, które jest kreatywne i niestandardowe, dzięki czemu każdy może odkryć nowe i nieszablonowe spojrzenie na daną sytuację.

Źródła:

  • Furgoł S., Jak kształtować kompetencje kluczowe? Metody pracy z uczniami. (2020). Pobrano z: https://www.metis.pl/content/view/3397/105/#_ftn3 (dostęp 30.07.2024).
  • Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014.
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Zadbaj o swój mózg w wakacje

Następny artykuł

Znaczenie edukacji językowej w dzisiejszym świecie

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Znaczenie edukacji językowej w dzisiejszym świecie

Znaczenie edukacji językowej w dzisiejszym świecie

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl